Inlägg från: John D |Visa alla inlägg
  • John D

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Tommy från Alberga skrev 2011-05-30 14:39:29 följande:

    Hälsa din kompis som kör ekologiskt.


    Om du refererar till min bekanta i inlägget ovan så kör hon inte särskilt ekologiskt, då bilen i fråga var en modern bil med utväxling designad för motorvägsfart, och således drar mindre i 130km/h och optimala varv än vid 100km/h och "segdragning".
    Dessutom kan man, om nu det är anledningen till att man vägrar följa trafikrytmen, köra "ekologiskt" i högerfil. Att köra vid en lägre hastighet än föreskrivet är tillåtet om man nu känner att man måste göra det, men då är det väl helt fruktansvärt jävla självklart att man håller till höger.

    Märker du inte att alla dina försök till argumentering smulas sönder? Det kan inte vara så att du kanske inte har helt rätt, även om du är övertygad om detta? Prova att helt förbehållslöst läsa tråden igen, utan skygglappar, och se om du kanske inte trots allt ändrar uppfattning? Jag tror inte du klarar att göra det, men prova gärna.

    Eftersom jag fortfarande inte fått något svar, klipper jag in frågan igen:
    "Jag har fortfarande inte fått ett enda rimligt svar på frågan varför man väljer att blockera vänster körfält.
    Man vinner själv ingenting på det, man irriterrar andra trafikanter och ökar därmed risken för olyckor, man bryter mot lagen och man beter sig idiotiskt. Varför väljer man att göra detta om det inte enbart är för att jävlas med andra?"
  • John D
    cajsasmamma skrev 2011-05-30 20:16:15 följande:
    Jag tycker att TS borde få böter iaf. H*n kör ju i 120-130km/h och om det är i Sverige så har vi maxhastighet på 120km/h.
    Japp, TS borde få böter, precis som bilen framför. I Sverige har vi nämligen en lag som enkelt uttryckt kan förklaras "håll till höger!"

    Argumentera med lagar håller bevisligen inte, då vissa tycks anse att hastighetsbegränsningarna är dom enda lagar man behöver följa. Övriga lagar kan tydligen ignoreras efter eget behag.
  • John D
    cajsasmamma skrev 2011-05-30 21:43:11 följande:
    Tycker bara att varför klaga och irritera sig på folk när man själv igonera lagen.
    Att jag kör lite för fort hindrar inte någon annan, och det fyller en viss funktion. Det kan möjligtvis höja risken för olyckor, men så länge man gör det någorlunda kontrollerat är risken marginell.

    Att ligga i vänsterfilen fyller ingen som helst funktion och retar gallfeber på andra trafikanter, vilket leder till frustration och förhastade beslut och därmed höjer olycksrisken.
    Att medvetet välja att försvåra för och hindra sina medtrafikanter utan att ens själv vinna något på det, det kan jag bara inte förstå varför man gör!

    Måhända ignorerar jag lagen, men jag försöker fortfarande samarbeta så gott det bara går i trafiken. Detsamma går bara inte att säga om dom som av ren och skär jävla bångstyrighet väljer att blockera vänster körfält.
    Jag frågar igen: VARFÖR gör man det? Vad i helvete vinner ni på det?
  • John D
    cajsasmamma skrev 2011-05-30 23:10:07 följande:
    Vart skriver jag att bilen som ligger i omkörningsfilen gör rätt, som du verka tolka att jag gör?
    Det är bullshit att man tro att man om man kör för fort har en funktion , om alla håller sig till hastighetsbegränsningarna så flytter trafiken bättre. och man man minska olycker om man slipper inbromsningar i för höga farter.
    Men vad gör vi då med dom som väljer att inte hålla hastighetsbegränsningen utan håller sig 10-20km/h under den?
  • John D
    cajsasmamma skrev 2011-05-30 23:17:33 följande:
    Varför är det så jäkla viktigt att köra 120km/h på en 120-väg? Man minskar på utsläppen och är skonsammare mot sin kära bil om man kör tex 100km/h där. Ett tips till dig är att du jämt har brottom är att kanske åka hemifrån 10-15 min tidgare.
    Men du sa ju själv att om alla håller sig till hastighetsbegränsningarna så flyter trafiken bättre?
    Det innebär ju att alla måste köra lika fort, och då antog jag att det var gällande hastighetsbegränsning som skulle gälla?
    Eller vi kanske alla ska börja köra 20km/h under gällande hastighetsbegränsning, då åker alla lika fort och alla problem är lösta?

    Och nej, min bil är en modern bil anpassad för motorväg. Den drar mindre i 130km/h än vad den gör i 100km/h.
    Det är dessutom svårt att åka 15 min tidigare eftersom dom flesta gånger jag har bråttom, får jag veta det ungefär samtidigt som jag åker.

    Jag argumenterar hela tiden för min sak och försöker förklara min ståndpunkt, men inte sen tråden startade har en enda person lyckats lägga fram ett enda argument till varför det är ok att blockera vänster körfält!
    VARFÖR är det ok att blockera vänster körfält? VAD vinner folk på det som kan motivera dom att göra det, och dessutom försvara beteendet? Kan någon vara vänlig och besvara denna enkla fråga?
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 08:29:01 följande:
    - Trafiksäkerhet. Den som kör bakom har en skyldighet att hålla ett tryggt avstånd.
    - Miljö och ekonomi är goda skäl att köra 100 km/h istället för 120 km/h.
    Jag håller fullkomligt med om båda dessa punkter, men ingen av dom besvarar frågan och jag förstår inte riktigt vad dom har med diskussionen att göra
    .
    VARFÖR är det ok att blockera vänster körfält?
    Hålla avstånd och köra sakta kan man precis lika gärna göra i höger körfält, det finns ingen anledning att bryta mot lagen genom att göra det i vänster körfält.

    På vilket sätt kan jag samarbeta bättre?
    Jag anser inte att onödig blockering av vänster körfält på något vis kan kallas samarbete, så det vägrar jag att befatta mig med. Anser du att samarbete på något vis innefattar att utan anledning vara i vägen för andra trafikanter så har vi helt enkelt väldigt olika definitioner av samarbete.

    Min körstil påverkar ingen annan. Jag hindrar ingen, jag tvingar ingen att anpassa sin hastighet efter mig, jag framkallar inte onödiga stressituationer som kan leda till olyckor, och jag gör mitt bästa för att följa trafikrytmen. Kan du säga detsamma?
  • John D
    Filemon Syklon skrev 2011-05-31 10:25:11 följande:
    Dessutom, hur klokt är det att ringa 112 under färd?
    Dels så är det inte ett 112-ärende och man ska inte ta upp deras resurser i onödan (vilket i sig är straffbart) och hur trafiksäkert är det att någon (vare sig det är 112 eller 11414) udner färd och koncentrera sig på att läsa av regnummer och annat som de kan tänka sig vilja veta?
    Det är ju långt ifrån alla som har eller använder sig av någon vettig hands free-utrustning.
    Du pratar med personer som anser det helt ok att ligga i fel körfält bara för att dom känner för det.
    Jag tror inte trafiksäkerhet är prio ett direkt. ;)
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 10:40:20 följande:
    Det verkar som att vi talar kanske om två olika saker, men svårt att veta det utan att pröva det i praktiken i trafiken. Mina egna erfarenheter av vänsterfilen är för det mesta påtryckningar av fortkörare då jag själv kör så snabbt som tillåtet (GPS-hastighet). Blockering för att störa trafiken är sådant som jag inte minns att jag skulle ha sett (räknar inte omkörande långtradare som sådant), för korta avstånd till den framförkörande (ökad risk för kollision) ser jag varje gång jag är med i trafiken.

    Om du inte tvingar någon att köra snabbare så är det ju bra. TS höll ju på med blinkande helljus och någon annan skrev att han själv också gör det för att få fri framfart. Det påstods att det är allmänt accepterat och att man inte behöver köra ett utryckningsfordon då.
    Som vanligt vänder du diskussionen till att handla om situationer du väljer men som ingen annan pratar om.
    Jag har hela tiden argumenterat enligt den situation TS beskrivit, alltså en total onödig blockering av vänsterfilen. Omkörningar och påfarter är självklara undantag, men måste sådant verkligen förklaras hamnar hela diskussionen på en så löjlig nivå att den tappar allt existensberättigande.

    Att blinka med helljusen anser jag inte vara att tvinga någon att köra snabbare. Det är snarare ett sätt att påkalla uppmärksamhet. Kommer man ikapp någon som helt utan anledning ligger i vänster körfält och inte flyttar på sig tar man givetvis för givet att dom helt enkelt inte märkt att man är där. Dom flesta trafikanter brukar nämligen hålla till höger när någon vill förbi. Det handlar inte om att någon skulle ha "fri framfart", det handlar återigen om samarbete i trafiken.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 11:14:33 följande:
    Jag har hela tiden argumenterat att TS körde så fort att Polisen skulle ha stannat honom för att skriva ut böter på ca 2400 kronor. Under den tiden skulle "blockeraren" ha kört ca 2 mil.
    Men polisen stoppade honom inte, och han blockerade således TS utan anledning.
    Ditt resonemang kan användas åt andra hållet också. Polisen borde ha stoppat blockeraren som körde i fel fil, och under tiden hade TS kört ca 2 mil. På vilket sätt ändrar detta fakta?

    Vi kan dra upp hypotetiska scenarion tills fan löser av oss om vi vill, det kommer inte att ändra på någonting och kommer inte att föra diskussionen någonvart.
    Hädanefter är det situationen i TS jag diskuterar, utan omskrivningar, ändringar, eller modifikationer.
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 11:14:33 följande:
    Visste du att fortkörning "ger" enligt tankesättet ni har "förkörsrätt" på övergångställen? 7 kap. 4 § "Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället"
    Och det där får du till att man har förkörsrätt om man kör tillräckligt fort?
    Om det är så du tolkar lagtexter, så förstår jag att vi har problem att förstå varandra.

    Texten syftar givetvis till att en gående inte skall kliva ut direkt framför en bil som inte kan anses ha en rimlig chans att hinna stanna. Färdas man i 20km/h och någon kliver ut 2 decimeter framför bilen hjälper det inte att man ligger 30km/h under gällande hastighetsbegränsning, olyckan är ändå ett faktum.

    Att visa hänsyn betyder inte att den man visar hänsyn får några utökade rättigheter eller "fri framfart". Det handlar återigen om samarbete. Man väljer att visa någon annan hänsyn, och den personen kan dra fördel av det bara så länge man själv väljer att visa den hänsynen.
    Du verkar tycka att om du flyttar på dig för att släppa fram någon annan så kränks dina rättigheter och personen du släpper fram har plötsligt någon sorts förkörsrätt. Med den inställningen förstår jag att samarbetet inte fungerar något vidare.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 12:29:37 följande:
    Nej, inte blockerade utan körde endast framför TS. Körde enligt hastighetsmätaren så snabbt det är tillåtet och skulle strax köra förbi långtradare. Alternativen var att sakta in utan orsak (blinkande helljus) mellan fordon som får köra max 90 på 110 väg - eller köra själv för fort.
    Jag vet inte om du bara vägrar att läsa TS eller om du medvetet vägrar att hålla dig till vad som sägs i TS.
    Bilen körde i 100km/h på motorväg, alltså under gällande hastighetsbegränsning.
    Det var 400 meter mellan långtradarna, bilen hade lätt kunnat hålla till höger, släppa förbi TS, gå ut i vänsterfil igen och slutföra omkörningen av den andra långtradaren. Han hade inte ens behövt sakta ner, såvida han inte är som dig och vill ha 200 meters lucka åt alla håll.
    Tommy från Alberga skrev 2011-05-31 12:29:37 följande:
    Samarbete är i mina ögon att vänta på sin egen tur. Att ge något - inte kräva något. Som du märker så vill du att hänsyn visas till fortkörare (som gör något förbjudet) - jag vill att fortkörare visar hänsyn (lämna lite avstånd) till dem som inte kör för fort. I praktiken bör man vara försiktig och hellre hålla sig till höger för att inte bli påkörd av människor som har svårt att hantera sina aggressioner (road rage).
    Samarbete är i mina ögon att underlätta för andra.
    Du säger ge något - inte kräva något. Men samtidigt förespråkar du att man ska kräva sin plats i höger körfält och inte ge företräde till dom som vill förbi. Rimmar illa med vad du själv säger.
    Prova att håll till höger, och jag lovar dig att dom flesta fortkörare kommer att visa dig all hänsyn du kan begära. Men så länge du vägrar att visa hänsyn genom att blockera vänster körfält, har du faktiskt ingen rätt att kräva någon hänsyn tillbaks. Att fortkörare bryter lagen är faktiskt irrelevant, för det gör även den som inte håller till höger!

    Du kan vrida och vända på det hur du vill, faktum är att du kan aldrig kalla det samarbete att blockera en medtrafikant utan anledning! Sen får du tycka vad du vill om fortkörning, du kan dra in miljöargument och olyckstatistik och vad du vill, det ändrar inte på det faktum att det är egoistiskt, onödigt och olagligt att ligga i vänster körfält utan anledning!
    Jag vet att fortkörning är dumt och jag försvarar det inte. Jag erkänner att jag gör det, men skulle aldrig komma på tanken att försöka försvara det. Du däremot försvarar stenhårt det lagbrott du förespråkar, och försöker på alla sätt och vis vända det till att det inte är fel.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?