• astro

    McDonalds mat till barn

    Det enda egentligen skadlga är ju den höga salthalten i maten, så om jag skulle plocka bort något vore det pommes.
    Kolsyrad dryck är förstås inte heller en vinnare för småbarn.

    I övrigt är inte maten på McD skadligare än någon annan vanlig blandkost så jag förstår inte varför man inte skulle kunna äta där ibland.

    (Dock är maten som sagt salt - något man måste se upp med om barnet är under två år.) 


  • astro
    La Lola skrev 2011-05-10 09:13:49 följande:
    2 år?

    "Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten"

    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../#Kryddor

    Därmed inte sagt att man ska vräka på salt efter 1 års ålder.  Men en vuxen ska ju inte heller äta för mycket salt.
    Jag tillhör de överförsikiga på saltfronten. Mina ungar är ovana vid saltad mat, vi saltar sällan det vi själva lagar eller så saltar vi väldigt lite.

     
  • astro
    hymafr skrev 2011-05-10 09:45:28 följande:
    Min 17-åring är uppvuxen på McDonalds - mat!

    Innan ni hänger mig så kan jag börja med att berätta att hon har högfungerande autism och då hennes funktionshinder bl a inneburit att hon fått väldiga utbrott (pga svårigheter att kommunicera fram vad hon menar) så har vi gjort allt för att "medicinera" hennes omgivning, vilket bl a inneburit att hon fått äta på McDonalds så ofta hon velat (tryggt och igenkännande).

    Hon är nu fullvuxen och har ett BMI på 20,3 (alltså helt perfekt)

    Hon äter vanliga hamburgare (alltså ingen dressing), äppelpåsar (kanske pommes 3 ggr/år) samt (tyvärr) läsk. (Men har aldrig haft några hål i tänderna - kanske pga att hon inte är så förtjust i godis)

    Hon har säkert ätit 10 hamburgare i veckan i 10 år och gillade McDonalds även i yngre år, men då kanske vi bara åt där 1-2 ggr/vecka.

    Jag vill alltså avliva myten om att man blir tjock av McDonalds-mat.  Det finns alternativ där för de som inte vill bli feta.
    Väldigt likt min dotter som har Aspergers. Hon är f ö också lagom smal.
  • astro
    Mariohn skrev 2011-05-10 10:40:21 följande:
    Då vill jag upplysa damerna om att man kan vara pinnsmal på utsidan och smällfet på insidan. Det är kranskärlen som drabbas och det kan de göra även om man ser ut som en modell på utsidan. Det är vanlig allmänbildning och det är direkt dunderkorkat att förlita sig på att allat är ok bara det ser bra ut utanpå. 
    Dottern är familjens skickligaste atlet, aldrig sjuk och i praktform. Jag skulle bli högeligen förvånad om det var något fel på hennes kranskärl.

    Känns lite som om det råder fetträdsla just i denna fråga. Maten från MacDonalds är inte särskilt annorlunda mot exempelvis vanlig skolmat - den är nog snarast nyttigare eftersom den innehåller hyggligt med protein. 
  • astro
    Mariohn skrev 2011-05-10 10:44:32 följande:
    Om hon är uppvuxen på transfetter kan du själv läsa på om hur de påverkar kroppen negativt. 
    Du menar industriella transfetter antar jag? Utan naturliga transfetter kan vi nämligen inte leva.

    Just McDonalds bytte till en "sund" olja redan 2006. Att deras mat skulle vara farlig och full med industriella transfetter är numera en myt.

     http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/113699
  • astro
    Mariohn skrev 2011-05-10 10:55:10 följande:
    Men snälla...Ok är på donken varje dag då. Jag bryr mig inte. Jag bara påpekade att det är naivt att tro att utsidan avslöjar vad som händer i kranskärlen. Inget annat. Så kräng på. 
    Vem sa att bara utsidan räknas?

    Men med tanke på att dottern som gillar McDonalds är smal och sportig så tror jag nog att hon har råd med hamburgarna.

    Träning är ju nu faktiskt det allra bästa sättet att hålla hjärtat friskt om man "läser på" som du föreslog att jag skulle göra (det är inte min personliga åsikt).
    Så länge tösen på alla sätt verkar frisk och rör på sig så tycker jag faktiskt inte att marginalerna är så små att man måste fingranska maten ...
    Verkligen inte.

     
  • astro
    Pickeli skrev 2011-05-10 13:02:05 följande:
    Alltså vad tänker folk med?!?!?!? Jag blir så förbryllad. Livrädd för socker, pratar om det som om det vore arsenik!

    Hur ställer ni er till alla tillsatser i den övriga maten? Kan någon svara?!,! Snälla!!?
    Ännu roligare - många undviker socker,
    men gillar frukt. Som består av ... socker och vatten. 
  • astro
    Gurkan skrev 2011-05-10 15:42:20 följande:
    Alla jämnställer dock inte fruktsocker och vitt raffinerat socker.
    Jo, i den felaktiga tron att fruktsocker är mera nyttigt. I själva verket orsakar fruktsocker att det höga blodsockret håller i sig längre efter måltiden (inte ett plus).
  • astro
    Lilia skrev 2011-05-10 23:10:49 följande:
    Jag ser inte McDonald´s som nödmat, utan som något som man noga planerar innan.Man kanske äter påMcDonalds efter bio t.ex. Så jag visste inte vad jag skulle svara, ja ibland passade inte pga nödmaten och svarar jag något annat låter det ju som att jag tycker det är okej att göra varje dag.

    Jag har också jobbat på en hamburgekedja kan jag tillägga och jag tyckte det var hemskt då föräldrarna förbjöd sina barn att dricka läsk, medan de själva beställde en cola. Ska inte barnen få läsk ska man inte dricka själv heller.
    Håller med, annars blir det orättvist - läsk är ju onyttigt oavsett ålder.
    Vi har alltid kört med "samma regler för alla" i min familj. (utom alltså för saker som rent praktiskt inte är samma för alla, som t ex alkohol) 
  • astro
    blomman8604 skrev 2011-05-10 20:09:25 följande:
    Jag känner att om man nu måste stanna och äta på vägen och att det ska gå snabbt så stannar jag hellre vid sibylla eller liknande. Där kan ju välja korv med bröd, och på vissa ställen köttbullar o hemlagat mos. Det känns mer mättande och mer nyttigt. Men absolut måste man stanna på Mcd så blir det morötter o mjölk lr juice.
    Korv med bröd = restkött av okänd sort och okänt ursprung, gott om fett och salt, vitt bröd av sämsta kvalité.

    Köttbullar och mos = kött se ovan, potatis d v s vanlig stärkelse, troligen plus en hel del salt.

    Hur är detta nyttigare än en hamburgare (nötkött, fett, salt) med bröd (oftast vanligt vitt), morötter och mjölk?

    Tillbehören till de här rätterna gör ingen större skillnad heller (med det menar jag ketchup, dressing etc). 

    Möjligen vinner en kokt korv något poäng på att den är kokt och inte stekt. 
  • astro
    LoPax skrev 2011-05-11 05:50:52 följande:
    Vadå orrätvist? Barn lär sig rätt tidigt att se skillnad på vad barn får göra och vad vuxna får göra. Trycker du i din unge kaffe också eller?
    Det är en väldig skillnad om en vuxen dricker läsk och ett litet barn på 3-4 gör det.

    Personligen ska jag hålla mina barn ifrån socker så länge som det går. Varken jag eller min syster fick godis och sötsaker förrens vi var så gamla att vi fick gå på barnkalas. Tror inte vi gick hemma och tänkte "å vi måste få lite godis, annars är livet SÅÅÅ orrätvist..!"
    Nej, jag gör tvärtom.
    Läsk t ex är onyttigt för alla, även för vuxna. Alltså - ingen läsk till barnen = ingen läsk till oss föräldrar heller.

    Varför tycker du att det är så stor skillnad mellan barnet som dricker läsk och den vuxne? Båda tar skada av kolsyran, ingen av dem mår bra av sockret eller sötningsmedlet. "Barn tål mindre" kanske du säger; jo, men då dricker förstås en vuxen mer. Ett barn som får dricka läsk kanske dricker 1 dl, möjligen 2, en vuxen dricker snarare 5. Vissa mer.
    Därför tycker jag inte att det fungerar att ärligt säga "det är bäst för dig att avstå, men mamma kan gott ta en bulle/läsk/en påse godis/glass".
    Det är antingen oätligt eller också är det inte oätligt.

    Gör man tvärtom är man inte bara orättvis, man bygger också upp en känsla av "åååh, när jag blir vuxen så får jag äta alla godsakerna och röka och dricka" hos barnen om man har lite otur. Knappast något man som förälder vill göra.

    Jag "trycker inte i" barnen något alls. Ingen av dem har velat ha kaffe. Hade någon gillat kaffe hade det dock varit helt ok för mig (koffeinfritt helst, samma som jag dricker). 
     
  • astro
    McLovin skrev 2011-05-11 16:49:54 följande:
    Hahaha... Vem låter sitt barn äta på McDonalds? Det är väl ungefär som att låta sitt barn äta plast?
    Stackars McDonalds, vilken mytbildning de är drabbade av.

    Det är ingen skillnad mellan nyttigheten (eller skadligheten) i maten därifrån och t ex vanlig skolmat. 
Svar på tråden McDonalds mat till barn