• Anonym

Hur mycket pengar har ni lagt undan?

Hejsan!

Läste en artikel i Aftonbladet härom dagen och blev mörkrädd. De skrev att de flesta i Sverige har sparat TRE löner på sitt sparkonto - inför svåra tider. Herre gud!! TRE löner! Är det ens möjligt? tänker jag som småbarnsmamma. Jag har EN lön sparad och tycker jag är myyycket duktig. Hur sparar ni? Vi bor ändå i hus och måååste ju spara ifall något händer. Intressant att se om den där artikeln verkligen stämmer, tänkte jag. Hoppas många vågar svara! Man kan vara anonym så jag hoppas fler väljer att svara då. ;)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?
  • Anonym (inte ett öre)

Att ta lån samtidigt som man sparar tycker jag är rent idiotiskt. Har man ett sparkonto men dessutom en stor studieskuld eller liknande så har man ju egentligen inte ett sparkonto. Det borde ju gå till skulden istället. Och kan man spara när man studerar så ta ett mindre lån istället och skit i att spara. Man måste ju betala tillbaka sen och då betalar man mer! Hört talas om ränta???

• Ásgrímur

Just nu sparar jag inte, men jag har sparat en del förut och har lite drygt 300000 på sparkontot. Men just nu snor jag lite grann därifrån vid behov.

• lastchristmas

Just nu: inte mycket då föräldraledigheter och deltider har ätit upp det mesta. MEN det har det såklart varit värt! Nu efter sommaren ska det dock bli skönt att börja jobba igen båda två för nu måste vi bygga upp vår ekonomi igen. Allt har sin tid..... Vi kommer att lägga undan en slant och även p-spara och extraamortera varje månad (totalt ca 15 000 kr /mån).

• stor grön drake

jag har just kommit upp i en månadslön i eget sparande, sen tror jag att jag har två månadslöner i fondsparande som jag hållit på med i typ 5 år (500kr/månad) som verkar ha gått bra.
    MEN allt detta rycker om jag får erbjudande om att köpa tomt, för det är det jag sparar till, att kunna minimera tomtlånet.

• Anonym (rik på kärlek)

Barnen har mer pengar än vad vi har, morföräldrarna sparar till dem. Vi har 6100 på vårt sparkonto, det är vår buffert. Bor i hus, har två bilar som behövs, och tre barn. Är 33 och 35 år gamla. Jag är föräldraledig nu och kommer sedan inte kunna återgå i arbete, pga att vi har flera barn med funktionshinder som behöver hjälp hemma. Maken har provanställning nu, förhoppningsvis blir det fortsatt anställning där... Men att spara, det är inte att tänka på. Utrymmet finns inte, vi är glada att överleva.

• Anonym (sparare)
    Myzan skrev 2011-06-22 20:21:16 följande:
    Varför tar man lån samtidigt som man spar pengar. Alltså han har studielån + att ni har sparade pengar OCH lägger undan 1000 kr i månaden. Är det inte bättre att inte ta lån alls då?
    Man kan ju inte välja exakt vilken summa man vill ha i studielån, och man klarar sig ju sällan helt utan. Jag förstår inte hur du inte kan förstå att man har sparande inräknat i sin budget. Det är viktigt för många att spara, men det verkar också vara viktigt för många att bränna sista kronan innan nya lönen kommer in på kontot. Och även om man går på studielån kan man behöva en buffert, så det är jätteklokt att spara fast man lånar pengar till studier tycker jag, även om det kan vara väldigt svårt.
  • Anonym (sparare)
    Anonym (inte ett öre) skrev 2011-06-22 20:47:52 följande:
    Att ta lån samtidigt som man sparar tycker jag är rent idiotiskt. Har man ett sparkonto men dessutom en stor studieskuld eller liknande så har man ju egentligen inte ett sparkonto. Det borde ju gå till skulden istället. Och kan man spara när man studerar så ta ett mindre lån istället och skit i att spara. Man måste ju betala tillbaka sen och då betalar man mer! Hört talas om ränta???
    Så att spara och ha ett huslån samtidigt tycker du också är idiotiskt. Flera stycken här inne som har flera hundra tusen i sparade pengar, samtiigt som dom har lån på ännu mer.

Och ett studielån är väldigt förmånligt. Som det är nu får min sambo mer i ränta på sparkontot än han betalar i ränta på studielånet, så därför tjänar han pengar på att inte betala tillbaka studielånet ännu.
  • Anonym (citygirl)

Jag har ungefar 95 000 pa sparkontot som jag lyckats skramla ihop av csn + extrajobb, och det ar i princip vad jag lever av nu. Av det kommer ungefar 15 000 ga till hyra/utgifter tills jag borjar jobba till hosten. Jag tog examen nyligen, sa nu har jag tagit "sommarlov"! 

• Anonym

Jag har alltid vara lite "Spara", det känns tryggast då.
    Lever hellre på bister marginal och kan stoppa undan en slant varjemånad.
    Jag är 42 år och har ca 100.000 kr i sparpengar.

Min man däremot är 15 år äldre än jag. Har hyffsad inkomst men lever från dag till dag.
    Han har inget sparande alls utan det finns från månad till månad.

• Anonym (=))

0:-
    I morgon kan jag dö varför spara? Allt löser sig ändå.

Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?