• villsågärna38

    ÄD gravida lattemammor i Stockholm - nr 2

    WildaMathilda skrev 2011-12-07 10:14:06 följande:
    Tjohoo på er!
    Angående det där med att flytta på BF så säger läkarna på spec.mvc. (BB Stockholm) att det absolut inte ska göras eftersom man vet det faktiska befruktningsdatumet. Att man flyttar i vanliga fall beror på att man inte vet exakt när befruktningen skedde. Så säger även andra läkare och två bm som är vana vid IVF och ÄD jag pratat med. Att veta befruktningsdatum hjälper dem i alla mätningar eftersom uppskattningsvärdena är lättare att värdera.
    Så vi ÄD:are ska ha det BF-datum man får fram baserat på befruktningsdagen. Tycker bm att det är lättare att räkna med sin snurra från första mensdagen så backar hon/han bara två veckor från befruktningsdagen. Det är så klinikerna räknar, därav att AVA i Riga sagt den 23/8 till dig, Mela.
    Det är också så de 40 veckorna räknas i vanliga fall av alla kliniker i Sverige. De börjar från mensens första dag eftersom det är det enda konkreta man har att gå på vi en vanlig befruktning. Man uppskattar helt enkelt befruktningsdagen i vanliga fall.

    I vårt fall hade vi fått flytta tillbaka en hel vecka i tiden om det varit en vanlig befruktning, eftersom alla mått på bebisen visar att den är lite liten. Nu vet man istället att vår bebis bara är en liten bebis eftersom man vet när befruktning skedde. Sen gör det inte mig något om någon skulle räkna annorlunda på en dag hit eller dit, men en vecka skulle jag nog påpeka. Det kan ju spela roll på insatserna vid en ev. för tidig förlossning!

    I övrigt så mår jag nu strålande efter att ha haft problem med att sova den senaste veckan. Långa, vakna nätter och skruvandes i sängen. Det har påverkat humöret och min ork men inatt fick jag äntligen sova hela natten så nu skiner solen igen. Solig Magen känns lite tyngre och har vuxit till sig lite också. Det är förmodligen därför jag har problem att sova. Men från idag är det bara 5 veckor kvar. Jag är förväntansfull men också lite trött på att vara gravid om jag ska vara ärlig. Flört

    Ha det gott!

    Kram
    Precis!! Det enda konstiga i Melas fall är väl att de gett henne fel datum för "sista mens första dag" då det inte stämmer med äggplockningen. Slarvfel förmodligen!

    Skönt att höra att du mår bättre igen. Måste vara hemskt att inte kunna sova. Har haft jätteproblem med det vid nedreglering vid ivf och äd men då har man ju kunnat ta sömntabletter, när man är gravid är det ju inget alternativ. Skönt att inte jobbar längre iaf utan kan vila inför förlossningen!! Så spännande att det närmar sig nu!! Stora kramar
  • villsågärna38
    Skrutten04 skrev 2011-12-06 22:29:37 följande:
    VSG, tack! Gyn är på
    Mama Mia, karlavägrn och han har varit helt suverän när jag höll på med mitt eviga mätande av slemhinnor, hjälpt med tester och medicin mm. Kanske gick det lite fort senast. Jag ska noga påpeka detta på fredag f BM på Barnmorskorna Västermalm. Jag valde att prova dem då det ligger så bra till för mig (och då jag gärna vill föda på Bb Stockholm). Har de inte förståelse/kunskap om ÄD/iVF kommer vi byta.

    Tack f illamåendetips, el snarare minska illamåendetips också.
    Kram
    Låter ju som en toppengyn på alla sätt och vis men kanske lite ovan vid ÄD trots allt. Är ju inte alla gyn i Sverige som jobba på fertilitetskliniker Ta upp det med Barnmorskorna på Västermalm, de har säkert full förståelse!

    Kram och lycka till med illamåendet, hoppas du kan få lite lindring (från en som senast i morse spydde upp frukosten )

    PS. Man har ingen förtur längre om man går till någon av BB Stockholms mvc när det gäller att föda hos BB Stockholm.
  • villsågärna38

    Hej tjejer!

    Hur har ni det? Allt väl?

    Allt bra här, inte mått så himla illa idag vilket är jätteskönt. Blir nog värre när man stressar på jobbet tror jag. Är bara hemma och städar och skrotar idag vilket är jätteskönt, får middagsgäster ikväll. Ska bli jättekul!!

    Har även bokat en solresa från nyår och en vecka framöver vilket ska bli helt underbart skönt. Gäller ju att passa på att resa så länge som man får flyga. Blir till att beställa stödstrumpor nu!!! Och sen måste jag nog köpa lite nya kläder då också, kanske kommer att ha lite mage hoppas jag, iaf kommer jag väl att se lönnfet ut då  eftersom jag kommer att vara i v.19 Annars tror jag att jag är rätt lik dig ivf-dagar. Kikade på bilderna på din blogg, och har också liten mage. Lika skönt det, skulle gärna se ut som dig i v.36 Istället för en av mina bästa vänner som snarare var att likna med en fästing, hi, hi. Hon är rätt kort så hon var i princip lika bred som hög och hade en "gigantisk" mage. Måste varit urjobbigt!!!

    Stora kramar till er alla!!!

  • villsågärna38
    WildaMathilda skrev 2011-12-10 13:05:12 följande:
    Åååh, vad avis jag blir på din solresa, VSG!! Det gör ni helt rätt i. Att åka iväg alltså.
    Vi åkte en vecka i somras och jag såg bara lönnfet ut, hahaha! Men det var fantastiskt skönt att bara få njuta av en solsemester. Så njut allt du orkar.
    Kul att du också har liten mage. Jag tyckte det var lite trist i början men, precis som du säger, det måste vara urjobbigt med en stor mage! Jag kan ju i alla fall röra mig väl. Har en kompis som ska ha en månad efter mig och hon är gigantisk och kan knappt röra sig. Huga! Jag är inte avis.

    Kram på er!
    Ja, eller hur? Klara fördelar med att inte vara så stor!! Sa till min barnmorska att jag var lite orolig att jag inte har så stor mage. - Var glad för det du!!, sa hon, den kommer att växa och livmodern är ju i rätt storlek så det är ingen fara. För mig är det så att livmodern liksom ligger inåt och sen när man aldrig varit höggravid tidigare så håller ju musklerna ihop på ett annat sätt också. Hur mycket har du gått upp? Om jag brås på min syrra och mamma så går jag nog upp max 10 kg också, vi får väl se. Jag väljer att se positivt på det hela iaf även om det ibland hade varit skönt att det synts lite mer och man inte bara såg plufsig ut på magen, inte så snyggt när man är smal/spinkig i övrigt, hi, hi!!! Har du nåt bra tips på var man kan köpa bra mammakläder? Har börjat kika så smått nu även om jag eg inte behöver än. Kraaaaaaaaaam
  • villsågärna38

    Ingen spya imorse och testar utan Lergigan Comp idag, funkar än så länge Jippie!! Kanske har mina lyxdagar som gravid börjat nu. Alla säger ju att man brukar må så bra från v.17 och några veckor framåt. Kört ett gravidträningspass hemma också och en stund på crosstrainern, känns underbart!!

    Hoppas att ni andra också mår bra!!! Söndagskramar Hjärta

  • villsågärna38
    Tjobabi skrev 2011-12-13 10:32:26 följande:
    Ok, nu har jag mailat Riga igen.. och ja, svaret är det samma som förut, jag ska räkna från insättning och inte från äggplock. Så slutkontentan av detta är att jag alltså ligger EFTER VSG även om jag satte in mina embryon FÖRE VSG gjorde det?! Hur går det ihop??

    Klistrar in min fråga och det svar jag fick:

    FRÅGA
    There has been a unsertanty in how I should count how far I have come in my pregnancy.
    Do I count from:
    1. When the embryo was inserted in to me
     OR
    2. When the egg was picked from donor and fertilized

    SVAR
    You should count from your embryo transfer day, when we put emrbyos in your uterus. So you should count that at embryo transfer day you have had already 2 weeks of pregnancy.

    Jätte konstigt tycker jag.... Vet inte om jag var otydlig och borde skrivit "och 14 dagar bakåt".. Har skickat frågan igen så får vi se om jag får nåt svar.
    Ärligt talat, skit i vad Riga säger. Har gjort sex ivf:er och sex ÄD och man har alltid räknat ifrån ÄP. Räknar du från ET så får du lägga på de dagar som ägget är odlat. Det gör man inom sjukvården i Sverige och du bor ju i Sverige även om du gjort behandlingen utomlands  så utgå ifrån det och informera din MVC så att de har rätt uppgifter. Lycka till! Kram
  • villsågärna38

    Mela:
    Håller med ivf-dagar men vet att det finns många MVC som inte är duktiga på ivf och ÄD tyvärr. Har hör flera MVC där man velat flytta datum osv vilket man ju aldrig ska göra om det är ÄD eller ivf, något man fattat beslut om i Stockholms Läns Landsting, men kanske inte varit lika tydliga om i hela Sverige.

    Stå på dig om någon säger något annat än att man ska räkna ÄP-dagen som ägglossning. Kram

  • villsågärna38
    ahavamaria skrev 2011-12-16 13:04:46 följande:
    Rutin ultraljudet är gjort och allt såg bra ut. Lyckan var fullkomlig och glädjen känner inga gränser Skrattande

    Dagens spörsmål är alltså följande:

    Fick en släng av förmynderiet som pågår i detta landet igen, jag bad om att få reda på könet på babyn och fick till svara att det tittar de inte efter och har fått restriktioner från högre ort att inte uttala sej om kön. Jag talade då om för barnmorskan att enligt högre orts idéer om moral o etik så är det inte heller önskvärt att jag ens är gravid (För gammal, för ensamstående, för anonyma donatorer) och att har jag nu lagt ner så mycket arbete på att bli gravid och vill veta vad för kön barnet har så kommer jag naturligt vis att ta reda på det i alla fall genom ett ultraljud hos en privatklinik. Jag blir bara så matt av sådana här grejer. Många som gjort RUL som skriver om det på nätet får reda på barnets kön om de önskar det, men här stötte jag alltså på patrull. Jag kände mej som en bov för att jag ens frågat, är det fult av mej att vilja veta? Är inte det upp till var och en om man vill veta? Jag ville oxå veta hur många ägg som sattes in och hur många celler de delats i vid insättning och flera tidiga VUL har jag gjort där jag vetat exakt hur tjocka slemhinnor jag hade och om ett eller två ägg fäste, jag har lagt ner en hel del pengar och funderingar och så kommer en barnmorska på sjukhuset o klipper av mej, hoppla hoppla....
    Funderar nu på att söka tag på "högre instans" och kräva någon slags förklaring på deras tankegång. Det måste dom ju ändå ha. Jag är nyfiken, på både detta och barnets kön och jag tycker mej ha rätt att få veta bägge.
    Hej - absolut får du hänga här med oss !!! Ja, överlag så är ju de övriga ÄD-trådarna inte till för att diskutera gravidfrågor eftersom det kan vara rätt jobbigt för de som kämpar att höra talas om gravidkrämpor osv. Men här kan vi ju diskutera det hur mkt som helst

    Ang ditt spörsmål, var bor du någonstans? Har aldrig hört talas om att man inte skulle få veta könet, här i Stockholm är det helt självklart att man får det om man vill. Vi tänker t ex kolla det på vårt nästa ul i v.19 om ett par veckor. Låter som att du går på en jättekonstig mottagning och förstår att du blev chockad. Ang hur många ägg som sattes in så hänger jag dock inte riktigt med, fick du inte veta det vid insättning? Var gjorde du ÄD? Vi har gjort ÄD på Huddinge, blivit oerhört proffsigt och gulligt bemötta och har fått veta antal ägg (I Sverige får man bara ett ägg vid ÄD men vid ivf kan man få tillbaka fler) och celler osv varje gång utan att ens fråga. Hoppas att du får svar på dina frågor!!

    Kramar
  • villsågärna38
    ahavamaria skrev 2011-12-16 13:50:48 följande:
    Tack! VGS, klart att tråden här är mer anpassad till gravidfrågor, och dom haglar ju in över en vart efter tiden lider och själv var jag inte så intresserad av gravida innan jag lyckats få till en graviditet själv.

    Jag menade att jag har liksom haft örnkoll på allt hittills o så kommer en barnmorska och snoppar av mej på en ganska enkel informationsfråga. Kanske lite kasst upplägg där på texten från min sida. Sorry...

    Jag gjorde insättningen hos AVA i Riga och där fick välja allt som väljas kan. Jag går nu på smvc på NÄL, Västra Götalandsregionen. Doktorn jag träffat där har varit trevlig och tillmötesgående, men barnmorska igår var av det slaget vårdpersonal som jag är väldigt trött på. Under hela resan hit där jag är idag har jag stött på skabbigt bemötande. Funderar på om det handlar om vingklippta människor som finner någon slags njutning av att utöva makt över en "mindre"( i förhållande till deras position) person.
    Har hittat nån kontakt på NÄL och ska kontakta dem på tisdag angående deras motvilja att uttala sig om könet. Har dom haft stora problem med "könsmissnöjda" blivande föräldrar liksom? Har barn blivit lidande av att föräldrar fått veta innan? Vad för anledning kan de ha? Vill de inte uttala sej ifall de säger fel? Brukar de ha fel? Har de tagit något slags skriftligt beslut och kan man i så fall få ett ex, för det borde väl vara offentligt? Är det olika från olika landsting?

    Lycka till på ultraljudet! Jag var så nervös att jag höll på att kräkas innan så det var en enorm lättnad att få veta att det fanns liv.
    Ja det är verkligen trist, sån attityd borde man verkligen inte få ha när man jobbar med människor. Väldigt dåligt!!! Verkligen underligt också med inställningen ifrån VGR också. Det är ju 2011 nu, varför skulle man inte få reda på könet? Värsta maktmissbruket tycker jag! Men går du på smvc så kommer du ju göra fler ultraljud och då kommer du säkert att kunna se vilket kön det är själv Googla lite så kan du öva dig på nätbilder, efter ett tag verkar det ganska lätt att se skillnaden!!

    Ja det är lite pirrigt inför ul:et i v.19 även om vi inte är lika nervösa längre som tidigare. Har gjort fyra ultraljud so far och varit kräkfärdig inför varje men allt har sett toppen ut och just nu så har jag bestämt mig för att njuta av att vara gravid. Försöker leva i nuet och inte ta ut negativa saker i förskott även om det inte är så enkelt att göra då man har mkt tråkigheter i bagaget men det är klart, natten innan den 28:e så kommer vi säkert inte att kunna sova

    Kram

    Stora kramar
  • villsågärna38
    Tjobabi skrev 2011-12-16 13:44:38 följande:
    I Västra Götaland resonerar man annorlunda gällande könsfrågan. Jag får inte heller reda på vilket kön det är men för mig är det inget problem då jag inte vill veta.
    Tycker det är märkligt att det ska skilja så beroende på vart man bor!!
    Ja verkligen och 2011 kan man ju tycka att man som patient/gravid ska få välja själv om man vill veta. Är ju lite Sovjetvarning på att landstinget ska bestämma detta... Kram
Svar på tråden ÄD gravida lattemammor i Stockholm - nr 2