• Cloudberry

    När är det lättast att vara förälder?

    Jag fullkomligt älskar bebistiden och fram tills ungen är två år sen blir det jobbigare.

    Hur känner du och varför?

  • Svar på tråden När är det lättast att vara förälder?
  • 071001

    Siri var en bra bebis (missförstå mig rätt)l hon åt snabbt, sov långa stunder, sov helt okej på natten, skrek inte långa studner, men vaken tid ville hon bara vara i famnen. Dock tycker jag att det är mysigt så det var inte ett problem för mig.

  • Catbride

    Håller med de som gillar det bäst när barnen blir lite större. Tycker att sen första barnet började gå (9 mån) och framåt så har det bara blivit roligare hela tiden. Han är 3 år snart. Lillasyster är nu 9,5 mån och blir roligare för varje dag. Graviditet å spädbarnstiden är bara transportsträckor som måste avklaras Jag skulle gärna ha ett till barn, bara jag slapp va gravid, å att ungen föddes sisådär 9 mån gammal

  • skånegås
    pojkens skrev 2012-01-11 12:50:28 följande:
    ja herregud, jag förstår inte detta! :)
    Kanske har ni snälla bebisar? som inte skriker 4 timmar varje kväll eller tar 2 timmar på sig att äta :)
    ushc. hemskt att säga men redan nu efter 6 veckor med nr 2 minns jag hur jobbigt och trist och frustrerande jag tyckte det var att vara hemma i början. Min första bebis sov aldrig mer än 15 min åt gången på dagen när han var 2-3 månader, bara i vagnen. Och inte sov han bra på natten heller ......  
    Men du, kolla om det inte är någon allergi! Det har mina haft och då har bebistiden varit värsta tänkbara, störtjobbigt. En son var däremot inte allergisk och då var det rosenskimrande och härligt... När man hade nöjd bebis och fick sova hyfsat...

    Själv kan jag säga att det absolut jobbigaste är från 6-18 månader, men också då det händer såå mycket roligt. (tidigare är än värre om man har allergiska skrikbebisar...)

    Äldsta är nu 9 år och jag vet inte om någon särskild ålder är bättre. Det går i perioder allt...  Men självklart är det LÄTTAST när de sover...
  • pojkens
    skånegås skrev 2012-01-11 12:56:21 följande:
    Men du, kolla om det inte är någon allergi! Det har mina haft och då har bebistiden varit värsta tänkbara, störtjobbigt. En son var däremot inte allergisk och då var det rosenskimrande och härligt... När man hade nöjd bebis och fick sova hyfsat...

    Själv kan jag säga att det absolut jobbigaste är från 6-18 månader, men också då det händer såå mycket roligt. (tidigare är än värre om man har allergiska skrikbebisar...)

    Äldsta är nu 9 år och jag vet inte om någon särskild ålder är bättre. Det går i perioder allt...  Men självklart är det LÄTTAST när de sover...
    ska kollamed bvc imorgon faktiskt, men misstänker bara kvällsoro. min flrsta son var likadan, ingen allergi. dock är bägge mina söner födda förtidigt och har lite problem med andning vilket påverkar matningen..
  • Glimma76

    Det är väl lättast när de sover skulle jag tro


     


    Jag tycker det varierar med åren. Min äldsta son var lätt ända fram till 6årstrotsen. Den var jättejobbig och höll på tills han var 8. Nu är han 9 och inne i en underbar ålder, supertrevlig hela tiden, börjar ta ansvar, älskar honom!!!!!


    Min dotter har varit ganska enkel hela tiden, hon är 5.


     


    Min yngste son har en jobbig 3årstrots nu, samtidigt som han kan vara härlig. Men jag börjar tro att han är understimulerad. han visar intressse för siffror och bokstäver och vi leker lite skola och det lugnar honom mycket. Likaså kan han lugna sig om man ger honom ett svårt pussel, 150 bitar, då kan han vara lugn, harmonisk och koncentrerad i 2 timmar.


     


    Jag tror alla åldrar har sina för och nackdelar.

  • storbildsteve

    Min dotter är  2 1/2 och jag måste säga att det har blivit roligare och roligare för varje månad. Nu är det nästan kul hela tiden!

  • Twizz

    Bebistiden är underbar! sen gillar jag verkligen den tiden nu, när min dotter är 7 år och t ex säger: vill du ha något att dricka mamma? så kommer hon med ett stort fint vinglas (haha) med mjölk i åt mig :) superhärlig ålder och så himla omtänksam mot sin gravida mamma :)

  • canmamma

    Jag har tyckt att det har varit jobbigast från drygt 1 års ålder till 2 1/2. Roligast också på många sätt och vis men så dränerande energimässigt. Mina har varit små självmordskandidater som klättrar och kutar och är på allt och så mycket vilja och känslostormar som når orkanstyrka på nolltid. Inte en minut har jag kunnat lämna dem utan uppsikt. Det finns en anledning till att de är så otroligt söta i den åldern.

    Lättast? Hmm, bebistiden är rätt lätt då alla problem går att lösa med mjölk eller närhet. Å andra sidan är alla problem liksom på livsviktig, överlevnadsnivå för barnet och det tar på krafterna att hantera kriser av den magnituden hela dagarna.

    Min äldste fyller snart 7 och är i en oerhört trevlig fas. Han klarar av så mycket själv, han är rolig och smart och kul att prata och bolla tankar med. Han har ett eget liv och utvecklar egna intressen och talanger som det är ett privilegium att få tillträde till och jag fullkomligt älskar att läsa hans små berättelser och funderingar som han nu kan skriva ner. 

  • Dr Mupp

    Bebistiden är ju extremt lätt. Stoppa bebisen i en bärsjal och låt den amma så ofta den vill så är den nöjd och glad. 

    Ettåringar är ganska jobbiga, de kan en massa saker, men saknar allt vad normat vett heter så du plockar ner dem från köksbord och bokhyllor.

    2-3 åringar är underbara, de börjar kommunicera mer, förstår massor och visar upp hela sitt register. Det är ofta en ganska jobbig tid, men de är härliga.

    4-7 är lätt och lugnt,

    8 åringar är INTE roliga, iaf inte mina. Folk snackar om tvåårstrots men det är rena barnleken jämfört med en åttaåring.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden När är det lättast att vara förälder?