• Trixxy

    Dags att börja tänka om gott folk??

    Vi har snö och åska samtidigt. Vindar och blåst i orkanstyrka. Översvämningar och olyckor. Vintern är som bortblåst. Men vad gör vi? Vi fortsätter i vanlig takt och tror att det är något tillfälligt med vädret. NEJ!!!!!
    Detta är synden som slår tillbaka mot oss! Det är vi människor som har orsakat detta!!
    Vi måste börja tänka om innan det blir ännu värre.

    Detta ha-begär som finns hos oss människor måste bort. Våra konsumtionsvanor är på skyhög nivå och våra utsläpp speciellt från bilar och flyg orsakar stor förödelse på våran jord.

    TÄNK OM!

  • Svar på tråden Dags att börja tänka om gott folk??
  • sanna123

    Dessvärre så är det våra kära politiker och alla dem som tillverkar bilar som håller i det hela.
    Om det hade varit samma väder här som i Thailand så hade jag gladeligen cyklat till och från jobbet.
    Om bil tillverkare fick bidrag från staten så hade man kanske byggt ännu mera milöjvänliga bilar.
    Idag har vi tider att passa och vi ska vara flexibla vi ska vara snabba vi ska vara tillgängliga vi ska hämta
    lämna barn storhandla mm mm.Med bil är jag på jobbet om 10 min , med buss ca 1 timme för jag måste byta. Cykla ja, när vädret tillåter men med tanke på att det är vinter ca 8 månader om året med regn kyla stormar mm så blir det inte så ofta sedan får man titta på hälsan med och tro mig, det är många som har stora problem med sina kroppar. Att cykla med ryggvärk är som att cykla med en kniv i ryggen... Visst , källsortering i hemmet gör jag men dem stora bovarna är ju utsläpp och dem tar ju våra pengar till skatt så om dem sänker sina löner, slutar prata så mycket, blir eniga och faktiskt tar itu med problemen som finns så tror jag att vi kommer mycket längre än så här..
     


    Min hemsida: sannastarot.se
  • Trixxy
    sanna123 skrev 2011-12-09 08:31:24 följande:
    Dessvärre så är det våra kära politiker och alla dem som tillverkar bilar som håller i det hela.
    Om det hade varit samma väder här som i Thailand så hade jag gladeligen cyklat till och från jobbet.
    Om bil tillverkare fick bidrag från staten så hade man kanske byggt ännu mera milöjvänliga bilar.
    Idag har vi tider att passa och vi ska vara flexibla vi ska vara snabba vi ska vara tillgängliga vi ska hämta
    lämna barn storhandla mm mm.Med bil är jag på jobbet om 10 min , med buss ca 1 timme för jag måste byta. Cykla ja, när vädret tillåter men med tanke på att det är vinter ca 8 månader om året med regn kyla stormar mm så blir det inte så ofta sedan får man titta på hälsan med och tro mig, det är många som har stora problem med sina kroppar. Att cykla med ryggvärk är som att cykla med en kniv i ryggen... Visst , källsortering i hemmet gör jag men dem stora bovarna är ju utsläpp och dem tar ju våra pengar till skatt så om dem sänker sina löner, slutar prata så mycket, blir eniga och faktiskt tar itu med problemen som finns så tror jag att vi kommer mycket längre än så här..
    Fakta från min lärare i turism: källsorteringen gör inte ett skit. allt hamnar i samma balja på Renova....
  • LarsS

    Konsumtionen är den stora boven i dramat. Alla prylar som vi köper kostar resurser i form av råvaror och energi. Om man tittar runt i sitt hus är jag säker på att minst hälften var fullständigt idiotiskt att köpa, nästa fjärdedel rätt onödigt.
    Tänk att dra ned på kostnaderna med 75%!

    Och om vi var snabbare med att flytta dit jobbet är så slapp vi mycket av utsläppen då vi kunde gå/cykla till jobbet. Bil för storhandla? Det är tydligen så att det inte är så ekonomiskt fördelaktigt att storhandla, tex hinner mer mat bli dålig och får kastas. Och ha en bil kostar flis om den enda anledningen är att kunna storhandla.
    Själv kör jag bil till jobbet, 3.5 mil, men ska avsluta det när sonen själv kan gå fram och åter till skolan.

    Vad ska man ha alla stålar till sen då?

  • viseversa

    Jag är också allvarligt oroad för jordens framtid och hur/om mina barn ens kommer få bli vuxna på denna jord. Tveksam tyvärr=(

  • Lena
    Trixxy skrev 2011-12-09 08:33:39 följande:
    Fakta från min lärare i turism: källsorteringen gör inte ett skit. allt hamnar i samma balja på Renova....
    Jag tror din lärare i turism bör kolla upp sina källor. Det kanske stämde förr men nu är det dyrt att slänga skräp på tippen. Man kan inte lita på att lärare vet mer än andra om ämnen som de inte ens är utbildade eller undervisar i...
  • Marlean

    Här bränns allt upp. =) Och tom. de på sopstationen själva säger att det bästa du kan kasta i brännbart är en stor klump bly för de får ju betalt per kilo.

  • rockaroll

    Nu skriver jag från mobilen, så jag kan ej citera, men till dig sanna123: det är ren lathet att ta bilen och skylla på vädret! Det finns regnkläder! Jag förstår om man har långt till jobbet och inte kan cykla i en meter snö, men oplogade vägar är fasen enda ursäkten att ta bilen. Som tur är har jag rätt nära till jobbet, så jag kan gå även om jag får pulsa.

  • viseversa
    sanna123 skrev 2011-12-09 08:31:24 följande:
    Dessvärre så är det våra kära politiker och alla dem som tillverkar bilar som håller i det hela.
    Om det hade varit samma väder här som i Thailand så hade jag gladeligen cyklat till och från jobbet.
    Om bil tillverkare fick bidrag från staten så hade man kanske byggt ännu mera milöjvänliga bilar.
    Idag har vi tider att passa och vi ska vara flexibla vi ska vara snabba vi ska vara tillgängliga vi ska hämta
    lämna barn storhandla mm mm.Med bil är jag på jobbet om 10 min , med buss ca 1 timme för jag måste byta. Cykla ja, när vädret tillåter men med tanke på att det är vinter ca 8 månader om året med regn kyla stormar mm så blir det inte så ofta sedan får man titta på hälsan med och tro mig, det är många som har stora problem med sina kroppar. Att cykla med ryggvärk är som att cykla med en kniv i ryggen... Visst , källsortering i hemmet gör jag men dem stora bovarna är ju utsläpp och dem tar ju våra pengar till skatt så om dem sänker sina löner, slutar prata så mycket, blir eniga och faktiskt tar itu med problemen som finns så tror jag att vi kommer mycket längre än så här..
    Oj vad konstigt då att vi som inte ens HAR BIL klarar oss utmärkt och kan ta oss till jobbet ialalfall. Kors i taket Förvånad. Du bara skyller ifrån dig. men jaaaag måååste köra bil för jaaaag har ju sååå långt till jobbet och bla bla bla. Skitsnack för så tänker alla bilägare att "jag måste ju åka bil. En mer eller mindre gör ingen skillnad"
  • Anton Chigurh

    Jag har tänkt om, tamejfan, det har jag gjort. Jag har bestämt mig för att sälja bilen. Iaf en av dom. Det får satan ta mej räcka med 3 bilar på gården. Jo, jag säljer den ene av mina Range Rover Sport, men jag måste erkänna att min RRS Supercharged kan jag omöjligt göra av med, det får räcka med å kränga HSE:n.

    Sen vilka dom 2 andra fordonen jag har kvar i min ägo är för något. Det får vi ta en annan gång. Lite skoj får man väl allt ha !!!
     


    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Mironowi

    Alltid kul när någon uppmärksammar våra miljöproblem och de följder de får, och även funderar över vad man kan göra för att påverka.
    Jag är ingen ängel själv. Jag åker bil, och även om jag försöker att inte göra onödiga resor så händer det ibland att man missat något i planeringen och därmed gör en extra resa. Däremot så bytte jag bil när jag för ett dryg år sedan flyttade ut på landet, och lyckades i och med det halvera bränsleförbrukningen samt minska mina utsläpp drastiskt.
    Jag försöker att handla närproducerat och ekologiskt, men erkänner att jag ibland väljer det sämre alternativet av ekonomiska skäl, när prisskillnaden helt enkelt är för stor.
    I övrigt så gör jag väl det som de flesta faktiskt gör, väljer lågenergilampor, sparar på elen, slänger så lite mat som möjligt, återvinner, handlar på second hand när alternativet finns, etc.
    Men visst kan jag göra mer. Det kan nog de flesta av oss.

    Jag borde se till att tilläggsisolera huset, men det kostar pengar, och får alltså vänta tills de pengarna finns.
    Jag borde investera i sol- och vindel på min egen tomt, men måste även där vänta tills ekonomin tillåter det.
    Fler exempel finns säkerligen.

    Vad jag inte tror är särskilt givande är den peka finger- och skuldbeläggningstaktik som vi ser ett par klockrena exempel på ovan. Att utan att känna till alla fakta kalla någon för lat och ansvarslös leder knappast till något konstruktivt. Att peka finger är lätt. Att bidra till större förändring är svårare.

    sanna123 har definitivt en poäng när hon tar upp de tidskrav vi ställs inför i vardagen. Vi lever i en tid som präglas av att man ska vara produktiv och hinna så mycket som möjligt. Visst kan man till viss del själv påverka sin tillvaro i den riktning man vill, men så länge vårt samhälle bygger på lönsamhet så är det inte alltid man har möjligheten att välja själv i den utsträckning man skulle  vilja. Vi har alla olika förutsättningar i vår vardag helt enkelt, och det bör respekteras.

    Ödmjukhet är alltid bra när olika människor möts.

     

Svar på tråden Dags att börja tänka om gott folk??