Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

    Vems fel vid krock i rondell?

    Har läst de första sidorna och önskar innerligt att ca 50% av er inte har körkort eller åtminstone inte tillgång till bil. Högerregel gäller ej i cirkulationsplats. Den som är inne i cirkulationsplatsen har företräde. Jag har aldrig sett en cirkulationsplats där inte vägen in har väjningspliktskylt och/eller väjningspliktmarkeringar på körbanan (ni vet de där vita trianglarna är inte skuggor från vimplar). Du får köra rakt fram i vänsterfil om det är markerat samt om vägen ut har två körfält på samma håll. Om du får köra rakt fram från vänster körfält så byter du inte körfält, vet inte var ni får det ifrån. Svart helt klart fel, säger försäkringsbolaget annat så är det enbart av ekonomiska skäl och då ska ni se till att överklaga.

    BTW, har nästan råkat ut för samma i Malmö i 70-rondell, som blå bil. Jag tvärnitade för att slippa den "svarta" idioten och han som var bakom mig nuddade vid min bil när han också tvärnitade. Detta i rusningstrafik. Vi valde att ta ut polisen, den "svarte" hade kört vidare, märkte inte kaoset den ställt till med. Men vi var flera stycken som var vittnen, uppgav hennes reg.nummer, var t.o.m. någon som tog foto med sin mobil och hon åkte dit på en massa punkter. Rätt åt henne.

  • Froststar
    Gung Ho skrev 2012-03-18 12:48:48 följande:
    En liten ledtråd kan ju vara en 'streckade' röda linjen vid utfart ur rondellen från vänsterfil. Antar att teckingen kommer från ngt material om hur man skall köra i rondeller (hittar den bara i ngn blogg (din?) på google.

    Denna förkarar det solklart.. Din situation är specifikt nämnd.
        

    Fast på de här bilderna ser inte linjerna ut som de ser ut i stora rondeller där du kan köra rakt fram från vänster fil.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-19 08:22:17 följande:
    Hur tänkte du här? Du korsar den där streckade linjen (du vet de där vita markeringarna är inte skuggan av en rad flygande lego) och byter därmed körfält. 

    Som sagt, så ser det inte ut med markeringarna när man kör i sådana rondeller. Kör rätt ofta i sådana, både SE och DK.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-19 08:34:21 följande:
    Så om det inre körfältet är fullt så står du kvar utanför även om du tänker lägga dig i det yttre (där det finns en lämplig lucka)?

    Lycka till om du tänkt köra bil i (tex) Frankfurt. 
    Du kan köra in men lämpligtvis utan skygglappar och utan solfilterskärmar på sidorutorna. Hur tänkte du här egentligen? Och ja, lycka till om du verkligen kör in i rondeller och så fort du är innanför bara kör på utan tanke på andra trafikanter.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 08:06:26 följande:
    Så dubbelfiliga rondeller har inte två parallella körfält med streckad linje emellan? Mycket ska man höra...
    Om du inte förstår vad folk menar bara för att din körning är inom begränsade områden får du gärna fråga. Det är smartare än att försöka verka "smart".

    Nåja, för att upplysa dig:
    Det är streckad linje mellan körfärten. Den här linjen går inte enbart som en parallell linje till rondellens cirkel utan den har förlängda markeringar som leder ut från rondellen i båda filerna. Så enligt vägmarkeringarna i en sådan rondell är det antingen ingen som korsar den andras fil eller så gör båda det. Och då är vi tillbaka till att den som är inne i en rondell har företräde.

    Så ja, håller med, mycket ska man höra, jag trodde faktiskt att folks körmönster varierade lite mer än mellan hemmet, dagis, ICA, hemmet.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 08:12:57 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag skulle köra in med skygglappar och bara köra på utan att vara uppmärksam. 

    Men om det är en ordentligt trafikerad cirkulationsplats så börjar bilarna bakom mig tuta om jag har en lucka som den svart hade i ts och står kvar och väntar. Jag skulle, kort sagt, bli stående en bra stund om jag inte skulle köra in när jag har möjlighet. Och mina alternativ var efter det att bromsa och släppa förbi blå eller anta att blå inte tänkte köra in framför mig trots att det inte fanns plats. Och som alla vet så stannar man inte tvärt mitt i en cirkulationsplats. 

    Det blå däremot borde ha gjort, var att i god tid (dvs före den påfart där svart körde in i cirkulationsplatsen)  blinka höger och lägga sig i höger körfält. Då hade svart inte haft någon lucka. Nu kan blå ha sett avfarten för sent, men då är det bara att ta ett varv till och lägga sig i höger körfält tidigare inför avfarten nästa varv. 
    Vem har sagt att du ska stå och vänta? Däremot när du väl är inne kan du inte passera första avfart höger utan att hålla koll på trafiken som vänster som redan var inne i rondellen när du "trängde" dig in där. Precis som att du inte kan skylla att du kör över fotgängare pga att folk bakom dig är otåliga och tutar då du står vid ett övergångsställe.

    Sedan hoppas jag att du förstår att i en rondell finns där en liten körsträcka mellan där du kör in och första avfarten där den blåe skulle av. Hört talas om anpassad fart istället för att tokgasa in i rondellen? Samtidigt tycker jag att blir du så pass stressad av andra otåliga och irriterade trafikanter då ska du ta buss eller tåg. Förare som låter förnuftet flyga för att de blir stressade av andra är väldigt farliga i trafiken.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 08:16:46 följande:
    Precis det jag menar. En påfart på autobahn, tex, är sällan tom i alla filerna. Då blinkar man och byter från påfartssträckan --> ett hack till vänster (till vägens högerfil) innan påfarten är slut ÄVEN om det kommer bilar i filen till vänster. 
    För att du har en streckad linje där också som går över filen bredvid precis som i rondeller som har dubbelfiliga markerade utkörslar? En sådan motorväg eller på ett sådant ställe på autobahn har jag aldrig kört. Upplys gärna var det ligger tack.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 12:08:27 följande:
    Var inte så grinig, jag trodde att du menade att cirkulationsplatser inte hade en streckad linje per se. 

    Så, kort sagt, du menar att svart borde ha väntat utanför rondellen tills både inner- och ytterfil var tomma? Så försiktig körning skulle snudd på innebära större fara här, då folk blir otåliga och börjar köra om dig för att kasta sig in eller liknande. Sen kan du ju stå där tills trafiken blir mindre tät. 

    Jag tror att väldigt väldigt många har det körmönster du beskriver. Nu har vi inte ICA här men jag kör till Rewe eller Edeka eller kanske Aldi, hem, nån gång hämtar jag maken mitt i businessdisktriktet, det är min vardagskörning. Sen blir det ju att vi åker ut under helgerna eller behöver någonstans en kväll, då kan det ju bli lite åkande. Är cirkulationsplatskörning avhängigt av människors körmönster
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 12:22:36 följande:
    Jag kör in i cirkulationsplatser, jag vet inte om det går att jämföra med att tränga sig in, men det får du förstås göra om du vill. 

    Så, om bilen till vänster om mig får för sig att den ska korsa mitt körfält med kort varsel, vad gör jag? Ställer mig på bromsen och stannar mitt i rondellen? Det skulle jag sannolikt gjort alt. ev. svängt av på samma avfart om jag är snabb nog att parera. 

    Nu vet vi ju återigen inte hur tidigt blå blinkade, hur snabbt fordonen körde osv. Eller har du någon källa jag saknar, som förser dig med information om att svart "tokgasat" in i cirkulationsplatsen? Och vad menar du med "så pass" stressad? Om du har en argt tutande bilkö bakom dig bekommer det dig inte alls? Jag skulle bli stressad, men faktiskt kunna hålla mig samlad ändå. Och jag har faktiskt aldrig varit med om att någon tutat på mig när jag stannat vid ett övergångsställ. Skulle någon tuta så varsågod, jag har lagen på min sida, jag stannar inte bara av artighet. (Sen skulle jag förstås stanna om någon stod mitt i gatan och inte var på ett ögställe också och jag tror inte att någon skulle tuta för det heller. Möjligen på personen mitt i gatan).
    Jag är inte grinig men säger självklart ifrån om någon använder en sådan attityd som i ditt inlägg. Då ska man först ha lite kött på benen innan man uttrycker sig på det viset. Typ.. "mycket ska man höra". Som man ropar får man svar förstår du.

    Jag har redan svarat på det du frågar efter. Och ja, du kan anpassa hastigheten allt efter hur trafiken ser ut i rondellen för övrigt. Och ja, du har plats för att anpassa farten. Titta på var den svarta linjen (bilen) börjar på bilden och var den gröna punkten är, jag vågar påstå att du har avstånd nog däremellan för att inte behöva stanna mitt i rondellen. Om inte du kan se ett alternativ mellan att krocka och parkera så finns där inte mycket att argumentera om.

    Och nej, arga tutande människor bekommer mig inte om inte tutandet är befogat. Om det är befogat så gör jag något åt det annars struntar jag i det. Eller menar du att superstressade, arga, tutande människor är som mest logiska och analytiska i just det ögonblicket? Det har jag svårt att tro på. Det enda de vill är att komma fram till varje pris.

    Så stressa av om du ska köra bil, annars gör något annat avslappnande, det är i alla fall det jag föredrar när det gäller bilförare.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 17:19:25 följande:
    Precis. Och de kör parallellt en stund innan blå kör ut tvärs över svarts fil. 
    Fennyxx skrev 2012-03-21 17:09:51 följande:
    Ni har helt rätt. Den som byter körfält, dvs blå,  ska kolla att det är fritt innan. Den här rondellen är som en rund väg med två filer och som bilden är ritad befinner sig båda bilarna är inne i rondellen.  
    Ta en titt på rondellen på bilden i domslutet och på den i mitten i den andra länken. Ni kan inte på fullt allvar påstå att bilen i vänstra körfältet kan vara ansvarig. Det är oftast så rondellerna ser ut där jag kör när de är stora och man kan köra rakt fram från vänster körfält. Se domslutet i första länken. Och där blinkade inte ens den blåa bilen.

    http://www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/domar/tingsratt-cirkulara-korfalt.pdf
    http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-vagmarkeringar.htm


    Föraren i svarta bilen tolkade det precis som ni gör och:
    " Svart förare är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)."

    "Vid infart i en rondell med två körfält sker infart i det yttre högra körfältet. Blå förare har vid rondellens östra infart observerat svarandens fordon men ansett att han med hänsyn till omständigheterna har kunnat fortsätta in i rondellen mot bakgrund av reglerna om väjningsplikt i 3 kap. 5 § andra stycket trafikförordningen. Svart förares fordon befann sig vid det aktuella tillfället i ett helt annat körfält. De båda fordonen har således i rondellen kört i två skilda körfält och då är väjningsplikten överspelad. Blå förare har inte givit tecken med körriktningsvisare vid passagen av norra utfarten mot Skaraborgsvägen då han inte hade för avsikt att byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled."
  • Froststar
    Froststar skrev 2012-03-21 19:03:00 följande:




    Ta en titt på rondellen på bilden i domslutet och på den i mitten i den andra länken. Ni kan inte på fullt allvar påstå att bilen i vänstra körfältet kan vara ansvarig. Det är oftast så rondellerna ser ut där jag kör när de är stora och man kan köra rakt fram från vänster körfält. Se domslutet i första länken. Och där blinkade inte ens den blåa bilen.

    www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/domar/ting...
    www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-vagmarke...

    Föraren i svarta bilen tolkade det precis som ni gör och:
    " Svart förare är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)."

    "Vid infart i en rondell med två körfält sker infart i det yttre högra körfältet. Blå förare har vid rondellens östra infart observerat svarandens fordon men ansett att han med hänsyn till omständigheterna har kunnat fortsätta in i rondellen mot bakgrund av reglerna om väjningsplikt i 3 kap. 5 § andra stycket trafikförordningen. Svart förares fordon befann sig vid det aktuella tillfället i ett helt annat körfält. De båda fordonen har således i rondellen kört i två skilda körfält och då är väjningsplikten överspelad. Blå förare har inte givit tecken med körriktningsvisare vid passagen av norra utfarten mot Skaraborgsvägen då han inte hade för avsikt att byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled."
    Ska vara Svart Förare, jag ersatte namnen och det blev fel. Men namnen står i domslutet som ni kan själva läsa.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 23:16:47 följande:
    Har också varit inne på den sajten och läst en del och i ett annat liknande fall döms tvärt om.
    Kan du länka?
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-22 07:14:57 följande:
    Letar febrilt men här får du en köranvisning i ciekulationsplats (tycker den är klar och tydlig)

    korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

    "Körning inne i cirkulationsplatsen


    Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa. Följ vägmärken och vägmarkeringar. Använd blinkers när du byter körfält. Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik. Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.

    Köra rakt fram i cirkulationsplats
    1. Placera dig till höger. Blinka dock inte.

    2. När du är vid refugen eller liknande som tillhör avfarten innan du ska svänga ut, blinka åt höger.

    3. Håll till höger och sväng ut ur cirkulationsplatsen. Höger blinkers ska vara på."

    (mina understrykningar)

    I trafiken går säkerheten före förkörsrätten. Jag gasar inte på utan att kolla vänster i en fyrvägskorsning utan huvudled även om jag vet att högerregeln gäller och jag sålunda har förkörsrätt före fordon från vänster. Jag har uppsikt även när jag kör vid grönt. Jag är medveten om att någon kan komma körande i fel färdriktning på en enkelriktad gata. Osv osv. 
    De här  punkterna är dels generella och dels inte ens lag eller regler endast förslag till hur. Gäller mest små rondeller med väldigt basic vägmarkering. Du får följa reglerna för rondellen du befinner dig i och speciellt de stora rondellerna fungerar annorlunda, mycket mer komplicerat än de här grundläggande förslagen. De regler och domslut jag länkat till kommer från oficiella källor och mer anpassade efter situation än bara generella påståenden.

    Nu är det ju du som påstår att det jag skriver är fel trots att jag kan presentera konkreta källor, inte enbart generella anvisningar, så vill jag gärna se länken du skrev om till det som du menar skulle vara korrekt. Du skrev ju själv att du har sett domslut som är motsatt det jag visat så jag är väldigt nyfiken att se vad det exakt handlar om. Man kan ju alltid lära sig något ju. Själv har jag inte hittat något sådant och aldrig hört om något sådant, därför är det intressant.

    Har du kunnat hitta länken än?
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-22 07:38:48 följande:
    Första länken i ditt inlägg: här var det ju bilen som korsade yttre körfält (och körde exakt som blå i ts) som blev dömd?!? Hur belägger det din teori? Det står till och med:

    "Den som vill lämna cirkulationen från det inre av de cirkulära körfälten måste antingen först byta till det yttre körfältet för att därifrån lämna cirkulationen eller vid avfarten korsa det yttre körfältet. I Vägverkets broschyr Att köra i cirkulation rekommenderas det förstnämnda sättet och det framhålls särskilt att man, om man väljer det sistnämnda sättet, måste vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom man inte vet om de skall fortsätta att köra i cirkulationen."  

    "Bertil Jansson är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)." 

    Bertil Jansson var ju blå förare i detta exempel... har du verkligen läst igenom domen?

    Andra länken: ja, det enda den säger egentligen är väl att man inte bör åka in i höger körfält om man ska till vänster i cirkulationen... det har jag aldrig sagt emot...
    Tolkade som Bertil Jansson var svart förare. Ja, jag har läst den. Kommer att läsa den igen för att se om jag verkligen missat något. Håller med, den är lite svårtolkad eftersom de skriver inte avfarterna utan väderstrecken.
  • Froststar
    Saxiquine skrev 2012-03-21 22:02:05 följande:
    Jag gåller inte riktigt med, för den blå bilen måste varit inne i rondellen innan svart bil körde in, eftersom den infarten är ett steg innan.
    Såvida nu inte svart bil höll typ dubbel hastighet och kastade sig in. Och i de nya tvåfiliga rondellerna måste man ju räkna med att båda körfälten kan köra rakt fram i rondellen och inte att den som ligger i vänster körfält nödvändigtvis måste köra 2/3 varv och ut till vänster.

    Men jag håller med dig om blinkningarna. Blinkar både in och ut nuförtiden för säkerhets skull. Men ogillar de dubbelfiliga rondellerna just för att de känns osäkra eftersom folk inte vet hur de skall köra.
    Höll på att smälla med min mc på exakt samma sätt som ovan bil, för att den som kom från höger inte tänkte på att de som låg i innerfil i rondellen kanske skulle rakt igenom också  - som tur var hann jag stanna, men det blev nästan ett nedlägg mitt i rondellen och då kanske man hade blivit påkörd bakifrån istället.
    Håller fullkomligt med om blinkningarna. Tycker att det var verkligen korkat när de ändrade reglerna så att man enbart behöver blinka sig ut ur rondellen.

    Tyvärr blinkar folk hej vilt och opålitligt när de ska höger så man kan inte lita på det man tror att de menar. Ibland redan 2 avfarter tidigare, ibland då de redan svängt ut, ja det finns massor med varianter på temat
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-22 08:02:29 följande:
    Froststar: 

    "Bertil Jansson har därmed begått en förseelse mot trafikförordningen genom att av oaktsamhet  ha företagit ett körfältsbyte trots att detta inte har kunnat ske utan fara för Johan Leions färd. Skälet till att Johan Leion körde i det yttre körfältet i rondellen saknar betydelse." 
    Ja, den här delen är väldigt klar. Kollar upp det igen senare idag. Det är väldigt olyckligt att alla tolkar de här sakerna på sitt sätt.
  • Froststar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-22 11:09:31 följande:
    Du menar tingsrätten i detta fall? Drömmer

    Nej, jag menar alla ute i trafiken, inkl. jag själv
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?