Inlägg från: o0Noun0o |Visa alla inlägg
  • o0Noun0o

    Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?

    Missermajser skrev 2012-02-01 12:00:10 följande:
    Jag är delvis med men glöm inte det att "om Gud vill" även gäller skeenden som varit dvs att Gud både rest och nedlagt Ghaddafi.

    Med tanke på detta hoppas jag i så fall att hans dotter Aischa ser till att få ner arbetslösheten.

    Ser man det ur Guds vilje perspektiv så kan man ju fundera över vad vad Ghaddafi stod för när han gavs makt och vilka sympatier som kanske då legat mer i linje med Guds vilja.
    Det är ju lätt att USA kritiken rinner över i reaktioner är direkt rasistiska. 



    Jo, men han dog som martyr för det han trodde på- sedan kan man förstås diskutera om den tron var riktig eller ej, men endast Allah(swt) vet.

    Ja, jag håller med om att människor ofta har svårt att hålla isär vad regimer gör, vad som är ideologier och vad som är religioner (och vad som är demokratier och diktaturer). Rasismen mot judar ökar. Rasismen mot muslimer ökar, och den stora massan (i väst och ME) verkar vara oerhört lättmanipulerad.

    Istället borde folk fråga sig vem som vinner på att civila mördas, och vinner på dessa meningsskiljaktigheter. Inte för att hata detta system, utan för att faktiskt kunna förhindra att historien upprepar sig gång på gång.

    Personligen tror jag dock inte det går. Jag ser händelserna mer som en varning, men fortfarande bör vi försöka göra det som är rätt.

    USA började som en fin idé. Många amerikaner har varit stora män och kvinnor som gjort gott för mänskligheten. Detsamma kan sägas om Europa. Tyvärr har också stora brott mot mänskligheten begåtts av dessa stater, och det värsta är att det får fortsätta utan att folken i dessa länder lyckas se utanför den ram dom utbildas inom.        
         
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    Rikard skrev 2012-02-01 12:11:54 följande:
    Jag repeterar hur din fina islamiska armé skulle se ut:

    De angriper inte civila
    De startar inte angreppskrig
    De dödar inte muslimer, om inte det är muslimer som anfaller. Denna regel är väl därmed lite onödig, eftersom den islamiska armén inte fick starta anfallskrig och därför rimligen bara kan sättas in mot dem som anfaller, oavsett om de är muslimer eller inte.

    Alla dessa punkter gäller rimligen alla goda arméer. Och skulle man följa dem skulle det aldrig bli krig.

    Det som särskiljer den islamiska armé du drömmer om, Noun (Bakvänd) från andra goda arméer är så vitt jag kan förstå endast att den islamiska armén skulle följa sharialagarna.

    Du kan anse den för onödig. Det jag poängterade var att Saudi använder sin armé i detta syfte, liksom andra muslimska länder också gör- och då talar jag om anfallande arméer. Det ena är värre än det andra, eftersom vi i Koranen omtalas som ett, enda syskonskap- en Ummah. Du behöver inte begripa det heller. Faktiskt förstår jag inte vad ditt problem med detta är.

    Ja? Armén skulle följa sharia. Det betyder inte att armén skulle vara landets polis, eller annat. Vad är problemet med att du gillar vad som är sharia för en islamsk armé? Jag har inga problem med det, men du verkar ha det av någon outgrundlig anledning.  
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    Rikard skrev 2012-02-01 12:21:54 följande:
    Det fiffiga med en demokrati, med full yttrandefrihet, är att folk kan välja de ledare de själva önskar.
    Om man hade haft demokrati med fria val och full yttrandefrihet i Libyen hade folket själva kunnat svara på om de ville ha Ghaddafi eller om de nu vill att hans dotter ska "fortsätta arbetet han startade".

    Tyvärr ville inte Ghaddafi ha vare sig yttrandefrihet eller demokrati, så vi får lär aldrig få veta hur stort stödet för honom egentligen var. (Folk som hyllar sin ledare av rädsla för vad som händer om de inte gör det, räknas inte som stöd.)
    Precis som du är jag också pessimistisk till möjligheten till fria och rättvisa val i Libyen (och andra länder som haft "arabisk vår"). Historien visar tyvärr att ett förtryck som störtas med våld alltför ofta ersätts av ett nytt förtryck. Vi har sett det sedan franska revolutionen, i Ryssland, Kina, Iran, nästan alla länder i Sydamerika osv.

    Folk kan välja ledare med islamsk yttrandefrihet också. Problem uppstår då meningsmotståndare förföljs och inte ges utrymme.

    Kaddafi hade stort stöd, det är ingen tvekan om den saken. Däremot hade han det inte av alla, nej. Personligen anser jag att Afrika står inför att återgå till gränser satta av folken själva, och inte av Europa. Det var det problem som fanns i Libyen, och också starten till krigen i exempelvis Somalia.

    Vad gäller "arabiska våren" finns endast hopp i Egypten som jag ser det. Landet har föreningsverksamheter, fackförbund, studentförbund osv på ett vis som lägger grunden till demokrati. Vi får se hur det går som sagt.    
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    Missermajser skrev 2012-02-01 12:00:10 följande:
    Jag är delvis med men glöm inte det att "om Gud vill" även gäller skeenden som varit dvs att Gud både rest och nedlagt Ghaddafi.

    Med tanke på detta hoppas jag i så fall att hans dotter Aischa ser till att få ner arbetslösheten.

    Ser man det ur Guds vilje perspektiv så kan man ju fundera över vad vad Ghaddafi stod för när han gavs makt och vilka sympatier som kanske då legat mer i linje med Guds vilja.
    Det är ju lätt att USA kritiken rinner över i reaktioner är direkt rasistiska. 



    Vad gäller arbetslösheten i Libyen vet jag inga procent, men jag vet att det fanns socialt understöd. Dessutom fanns möjligheter till egna rörelser.

    Man kan jämföra med Saudi, som också har relativt hög arbetslöshet men föredrar att ta in arbetskraft utifrån. Varför inte? 
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    Rikard skrev 2012-02-01 12:47:58 följande:
    Ghaddafi använde oljepengarna för att rusta upp sitt land och ge folket en bättre fysisk levnadsstandard.
    Så sker även i andra oljerika arabstater.
    Det är absolut inget fel i det och jag hoppas att den nya regim som kommer ska fortsätta just det arbetet.
    Tydligen var det libyska folket ändå inte nöjda utan vill ha något mer. Kanske frihet? Hur som helst så fanns det ju uppenbarligen en avsky mot honom i landet, som ledde till revolten.

    Fast jag anar redan svaret. Du har ju redan tidigare förklarat att allt förtryck i Mellanöstern garanteras av Israel och jag antar att det är Israel som ligger bakom även revolten mot Ghaddafi. Precis som Israel förmodligen även garanterade förtrycket under Ghaddafi.
    Att det var libyer som startade upproret, har naturligtvis sin förklaring i att de var förledda av utlänningar. Precis som Ghaddafi sa. Antagligen Israeliska KFIR, eftersom de enligt dig tycks ligga bakom allt, USA eller sionisterna, eller varför inte allihop på en gång?

    Det som förundrar mig att att muslimerna är så extremt lättledda. Att den judiska staten Israel, sionisterna, USA och väst får dem att dansa hur som helst och offra sina liv genom att starta revolter mot sina ledare.

    Sedan kanske man ska ta en video som påstår att bankerna i väst, även de nationella, ägs av den judiska familjen Rotschild och att Rotschild ger ut pengar med en stor nypa salt. Den judiska familjen Rotschild är förvisso stenrika bortom begriplighetens gräns men det som påstås i videon är direkta faktafel så det luktar gammal unken antisemitism lång väg.
    Nu låter du som en repig skiva igen. Har du svårt att förstå ordet "grantera"? Det innebär inte att Israel har direkt påverkan på vartenda skede. Jösses...

    Men visst är det så att Gaddaffi avrättades av extrem grupp driven av counter-jihad. Absolut. Däremot skulle antagligen den mannan avrättats av rena kapitalister i vilket fall som helst.

    Vet du hur många libyer som ville bli av med Gaddaffi?   
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    Rikard skrev 2012-02-01 12:54:37 följande:
    Men det fanns väl inte ens "islamsk yttrandefrihet" i Libyen?

    Jag håller dock med dig fullständigt när det gäller att en stor del av Afrikas problem beror på efterdyningarna av kolonialismen. Kolonialismen har varit ett av de största brotten mot mänskligheten och tyvärr talas det alldeles för lite om det här i väst. I Frankrike så får man inte ens kritisera kolonialismen. Intressant nog så brukar de som ojar sig över att det finns förintelseförnekarlagar i t.ex. Tyskland aldrig bry sig om att kolonialismen inte får kritiseras i Frankrike.

    Som jag förstått det så förföljdes vissa oppositionella i Libyen jo- även om jag även hört motsatsen.
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o

    @Rikard; Varför avslogs Gaddaffi's erbjudande om att hålla libyiska val övervakade av EU och AU?

    För att han hade vunnit, I'd say...  


    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    Rikard skrev 2012-02-01 13:25:03 följande:
    Och när kom det erbjudandet?
    En omvändelse under galgen eller hur?
    Han hade trettio år på sig att införa demokrati och frihet, men han valde att komma med detta förslag när slaget redan var förlorat för hans del.

    http://www.presstv.ir/detail/185031.html
    http://www.rawstory.com/rs/2011/06/26/gaddafi-renews-offer-to-hold-elections-to-end-libyan-unrest/
    http://www.reuters.com/article/2011/06/16/us-libya-idUSTRE7270JP20110616

    Många libyer anser också att dom levde under frihet då Gaddaffi styrde. Man kan förstås se detta ur olika synvinklar, men klart är att rapporteringen angående Libyen i västerländska medier är en storlögn från början till slut. Nu är det ju som det är, detta har redan skett, men det går fortfarande att nå fredlighet i Syrien.

    Att Al- jazeera var den stora utpumparen av lögnerna angående Libyen vet heller inte många i väst om. Qatar var också tidiga med förstärkning till "rebellerna".   
      
     
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o
    Rikard skrev 2012-02-01 13:36:47 följande:
    Tänk vad lite demokrati och yttrandefrihet hade gjort. Då hade vi aldrig behövt fundera på hur det egentligen förhöll sig med folkets stöd till Ghaddafi och vad folk egentligen tyckte.

    Lite "demokrati och yttrandefrihet" (hmm) var ju exakt vad som drabbade Libyen.
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • o0Noun0o

    Ansågs Nasser som en diktator här i väst förresten?


    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
Svar på tråden Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?