• JTA

    Muslimer: Vad menar ni när ni säger insh'Allah (om gud vill)?

    Relaterat till fatalism/predestination och den fria viljan. Har gud i förväg bestämt allt eller är det människan som väljer själv vad som skall hända?

  • Svar på tråden Muslimer: Vad menar ni när ni säger insh'Allah (om gud vill)?
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-02-04 11:12:28 följande:
    OK gud känner till din livslängd. Så långt är jag med. Men varför säga "jag kommer om gud vill det" om gud ändå inte tänker hindra dig. För inte är det väl gud som gör så att saker kommer i vägen? Det vore ju en kränkning av din fria vilja. Att gud känner till din livshistoria är inte samma sak som att gud lägger sig i vad du gör. Varför säger du då "om gud vill"?
    Ja och även din. Men jag känner varken till min eller din och samma gäller för dig.
    Jag vet ju inte om jag kommer att bli förhindrad, det är ju liksom poängen med insha'Allah. Jag 'garderar' mig.
    Att Allah (swt) har kännedom om 'vad som kommer ivägen' kränker inte min fria vilja. Det förhindrar inte min fri vilja, det förändrar inte min fria vilja.

    För att gå ner på lägsta möjliga nivå nu för att du ska förstå; att säga insha'Allah bottnar i att vara medveten om att vi inte vet vad som kommer att hända, före det händer. Endast Allah (swt) har den den vetskapen. Att inte ha den medvetenheten kan däremot resultera i att man alltid tar för givet att man kommer att göra och säga vad man har som förutsättning. Men att säga insha'Allah innebär att man inte tar något för givet.  
  • JTA
    oOHalalOo skrev 2012-02-05 11:45:27 följande:
    Ja och även din. Men jag känner varken till min eller din och samma gäller för dig.
    Jag vet ju inte om jag kommer att bli förhindrad, det är ju liksom poängen med insha'Allah. Jag 'garderar' mig.
    Att Allah (swt) har kännedom om 'vad som kommer ivägen' kränker inte min fria vilja. Det förhindrar inte min fri vilja, det förändrar inte min fria vilja.

    För att gå ner på lägsta möjliga nivå nu för att du ska förstå; att säga insha'Allah bottnar i att vara medveten om att vi inte vet vad som kommer att hända, före det händer. Endast Allah (swt) har den den vetskapen. Att inte ha den medvetenheten kan däremot resultera i att man alltid tar för givet att man kommer att göra och säga vad man har som förutsättning. Men att säga insha'Allah innebär att man inte tar något för givet.  
    Men Halal, det är ju inte så "djupt" att inse att vi inte vet vad framtiden kommer att föra med sig. Ingen normalt funtad människa tror sig ha säkra kunskaper om framtiden. De flesta anser sig inte heller behöva påpeka varje gång man bestämmer någonting att förutsättningarna kanske ändras så att det inte blir av. Det är ju alldeles självklart.

    Men det är ju inte heller det saken handlar om. Vad jag inte förstår är att ni säger "om gud vill" när det inte handlar om vad gud vill. Kanske har uttrycket en historisk bakgrund där fatalism var den rådande uppfattningen.
  • JTA

    Om man säger så här då:

    - Ni bestämmer möte en dag, om gud vill.
    - Du tar bussen dit.
    - Men busspersonalen börjar strejka så du missar mötet.

    Ville gud att personalen skulle strejka eller har personalen valt det själva?

  • Selaine
    JTA skrev 2012-02-05 11:01:03 följande:
    Det första ledet var korrekt: religion är skiljt från logik. Det andra ledet, om vad ateister är/gör, är helt taget ur luften. För ateister har inget mer gemensamt än att de inte tror på gudar. Frånvaron av en gemenskap är förstås inte mycket till gemenskap. Som att alla som inte samlar på frimärken borde träffas och utbyta erfarenheter av sitt ickesamlande av frimärken.
    Klokt... Studerar du teologi eller religionskunskap på universitetet?
  • Chazz Michael Michaels
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-02-05 10:10:24 följande:
    Så religiösa talar inte logik, bara ni ateister gör det? 
    Nejdå, ni kan säkert resonera logiskt ni också - så länge diskussionen inte inbegriper religion i någon form.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Muslimska mamman
    JTA skrev 2012-02-05 11:01:03 följande:
    Det är antagligen något fel på mig.

    Jag är inte nöjd med svar som säger emot sig själv. Det borde inte heller du vara. Men förnuft har aldrig varit islams styrka, arvet efter al-Ashari och al-Ghazali är tydligt.

    Det första ledet var korrekt: religion är skiljt från logik. Det andra ledet, om vad ateister är/gör, är helt taget ur luften. För ateister har inget mer gemensamt än att de inte tror på gudar. Frånvaron av en gemenskap är förstås inte mycket till gemenskap. Som att alla som inte samlar på frimärken borde träffas och utbyta erfarenheter av sitt ickesamlande av frimärken.
    Roligt att du nämner att religion skiljer sig från logik. För det var just för logiken som jag blev muslim! Men det kan väl inte en ateist förstå...
  • Chazz Michael Michaels
    Muslimska mamman skrev 2012-02-05 13:01:29 följande:
    Roligt att du nämner att religion skiljer sig från logik. För det var just för logiken som jag blev muslim! Men det kan väl inte en ateist förstå...
    Det kan jag nog inte förstå nej, men du kan väl försöka förklara? Vari ligger logiken i islam, eller vilken annan religion som helst för den delen?
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-02-05 12:43:24 följande:
    Men Halal, det är ju inte så "djupt" att inse att vi inte vet vad framtiden kommer att föra med sig. Ingen normalt funtad människa tror sig ha säkra kunskaper om framtiden. De flesta anser sig inte heller behöva påpeka varje gång man bestämmer någonting att förutsättningarna kanske ändras så att det inte blir av. Det är ju alldeles självklart.

    Men det är ju inte heller det saken handlar om. Vad jag inte förstår är att ni säger "om gud vill" när det inte handlar om vad gud vill. Kanske har uttrycket en historisk bakgrund där fatalism var den rådande uppfattningen.
    Det handlar inte om djupt, utan om att påminna sig om att vi inte vet vad framtiden innehåller. Det är alltså ett svar på den fråga som du har framställt i TS och som du nu fått besvarat flera gånger om som jag ser det.

    Så varför talar du om 'normalt funtad' osv? Du talar ju om hur du ser det, dvs att du inte säger insha'Allah och alltså inte förstår varför muslimer gör det. Sen när du får förklaringen så är du fortfarande inte nöjd med det, utan fortsätter att argumentera emot varför vi säger det.

    Så om du bara kan hålla dig till att du gör som du brukar göra och jag som jag brukar göra, så är det faktiskt inget större problem. Utan var och en gör så som känns rätt i hjärtat.

    Men både jag och andra har förklarat 'om Allah swt vill' men du verkar inte förstå vad det är vi förklarar för dig.

    Så det känns som om jag är färdig här nu.
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-02-05 12:47:50 följande:
    Om man säger så här då:

    - Ni bestämmer möte en dag, om gud vill.
    - Du tar bussen dit.
    - Men busspersonalen börjar strejka så du missar mötet.

    Ville gud att personalen skulle strejka eller har personalen valt det själva?
    Handlar om att Allah (swt) har kännedom om att jag inte kommer att hinna fram till mitt möte, vilket är något som jag inte känner till.

    Det är personalen som valde att strejka, något som jag inte visste, men som Allah (swt) redan kände till.
  • oOHalalOo
    Chazz Michael Michaels skrev 2012-02-05 13:05:43 följande:
    Det kan jag nog inte förstå nej, men du kan väl försöka förklara? Vari ligger logiken i islam, eller vilken annan religion som helst för den delen?
    Jag skulle säga när man ser en kedja av frågetecken få sitt svar, det är då logiken infinner sig. Det hör samman även med religiösa spörsmål.
Svar på tråden Muslimer: Vad menar ni när ni säger insh'Allah (om gud vill)?