• Lena 69

    43 år och längtar efter ett barn...

    Jag har läst lite trådar här och söker nu själv stöd och uppmuntran Glad Jag är 43 år har en yngre man som är 31 år och han har inga barn, nu har vi bestämt att vi ska försöka skaffa ett gemensamt barn, jag har barn sen tidigare 21 och 18 år... Vi har försökt nu i ca 4 månader, inte så lång tid kan tyckas men jag börjar bli lite orolig, har varit hos gyn för ultraljud och hon sa att det ägget såg friskt ut..kan man se det så? Har även köpt ägglossningstest och det visade på ägglossning i lördags, när kan man göra gravtest tidigast? Jag vill gärna ha tips och ideer om hur man kan öka chanserna och vilka undersökningar jag bör göra.
    Please Help me... klockan går Flört

  • Svar på tråden 43 år och längtar efter ett barn...
  • Leira1972

    Hej, jag är ungefär i samma fas som du! Är 40 och har två barn sedan tidigare med annan man. Nu planerar jag och min nya man en gemensam bebi! Tog ut min hormonspiral i maj, så vi har knappt börjat... Mina ägg såg mogna ut sa gynekologen då, men hur kvaliten är på äggen kunde han inget säga om...Jag har bestämt mig för att hoppa över allt vad ÄL-stickor och andra tester heter och istället ha sex ofta! Dock hörde jag att rosenrot skall vara bra att äta från mens fram till ägglossning (ca 14 dgr in i perioden) så det gör jag i kombination med multivitamin och omega tre. Blir det barn så blir det är min filosofi, men det är nog bra att ta lite hormonprover om det dröjer mer än ett halvår har jag för mig. Tänkte köra på över sommaren så får jag se läget till hösten. All lycka till till dig, hoppas ni snart får en liten en :)

  • Lena 69

    Vad spännande, sex ofta är det som gäller här oxå och det är ju iofs inte fel Tungan ute Tack för tipset om rosenrot ska investera i det. All Lycka till dig med Glad

  • Pimpinellan

    Äggkvalitet går aldrig se på nåt sätt,man kan bara mäta AMH och FSH och på så sätt ana sig till hur pass fertil man möjligen kan vara i en så hög ålder. För chansen är jättelåg att bli gravid,men för den skull inte alls omöjligt! Bara försöka,går det inte på några månader till så försök göra en infertilitetsutredning privat. Det kan bli tvärnej för det är egentligen för sent för all hjälp i Sverige,men en utredning borde de kunna kosta på sig. F.ö tipsar jag om munkpeppar och blir du inte alls gravid på ett tag-uppåt året så finns äggdonation eller embryoadoption. Lycka till!

  • Pimpinellan
    Leira1972 skrev 2012-06-21 17:40:54 följande:
    Munkpeppar? Något jag måste googla hör jag :)
    Agnuscastus. En örtväxt som t.o.m skrivs ut utomlands mot allehanda mens-.och fertilitetsbesvär. Äter själv en "kur" igen.
  • Leira1972

    Jag har just läst om den och faktiskt också beställt! Verkar vara fantastiskt bra mot alla former av cykelstörningar :) tack för tips Pimpinellan!!! Hoppas kuren funkar för dig!

  • Pimpinellan
    Leira1972 skrev 2012-06-21 19:35:19 följande:
    Jag har just läst om den och faktiskt också beställt! Verkar vara fantastiskt bra mot alla former av cykelstörningar :) tack för tips Pimpinellan!!! Hoppas kuren funkar för dig!
    Har inte funkat förr,men jag har haft problem med äl och mens  efter m.f i vintras och hoppas på klar äl i vart fall så vi kan göra FET i höst. Fö funkar nog ingen hälsokost efter så många års försök,men man vet ju aldrig. Hoppet är det sista som överger än hur länge man än försökt. Glad
  • Leira1972
    Pimpinellan skrev 2012-06-22 12:45:23 följande:
    Har inte funkat förr,men jag har haft problem med äl och mens  efter m.f i vintras och hoppas på klar äl i vart fall så vi kan göra FET i höst. Fö funkar nog ingen hälsokost efter så många års försök,men man vet ju aldrig. Hoppet är det sista som överger än hur länge man än försökt. Glad
    Åh vad trist att det strular för dig!!! Hoppas hoppas det fungerar för dig denna gång! Håller tummarna! Glad Som du säger, hoppet är det sista som lämnar en... En vacker dag så! Skrattande
  • Lena 69
    Pimpinellan skrev 2012-06-20 17:45:01 följande:
    Äggkvalitet går aldrig se på nåt sätt,man kan bara mäta AMH och FSH och på så sätt ana sig till hur pass fertil man möjligen kan vara i en så hög ålder. För chansen är jättelåg att bli gravid,men för den skull inte alls omöjligt! Bara försöka,går det inte på några månader till så försök göra en infertilitetsutredning privat. Det kan bli tvärnej för det är egentligen för sent för all hjälp i Sverige,men en utredning borde de kunna kosta på sig. F.ö tipsar jag om munkpeppar och blir du inte alls gravid på ett tag-uppåt året så finns äggdonation eller embryoadoption. Lycka till!
    Förlåt en okunnig Oskyldig men vad är AMH och FSH? Munkpeppar ska jag försöka med iallafall Glad
  • Pimpinellan
    Lena 69 skrev 2012-06-25 10:10:30 följande:
    Förlåt en okunnig Oskyldig men vad är AMH och FSH? Munkpeppar ska jag försöka med iallafall Glad
    AMH och FSH mäter äggreserv och äggkvalitet. Ju högre AMH desto bättre och ju lägre FSH desto bättre. Men sen vet man inte om man är fertil och får barn ändå. Jag har haft bra värden,men svårt att bli gravid och får bara m.f,men vi ger aldrig upp!
Svar på tråden 43 år och längtar efter ett barn...