• Anonym (?)

    Kan arbetsgivaren kräva läkarintyg för vab?

    Kan arbetsgivaren kräva läkarintyg för vab? Vet att FK vill ha efter daq 8 men kan arbetsgivaren kräva det vid någon tidpunkt?

  • Svar på tråden Kan arbetsgivaren kräva läkarintyg för vab?
  • olleolle

    Om arbetsgivaren ifrågasätter din rätt till att ta ut tillfällig föräldrapenning så ska du anmäla det hela. Du har rätt enligt lag att vara ledig.
    Arbetsgivaren kan inte kräva intyg eller någonting som har med barnet att göra.

  • Anonym
    olleolle skrev 2012-10-13 13:38:21 följande:
    Om arbetsgivaren ifrågasätter din rätt till att ta ut tillfällig föräldrapenning så ska du anmäla det hela. Du har rätt enligt lag att vara ledig.
    Arbetsgivaren kan inte kräva intyg eller någonting som har med barnet att göra.
    Arbetsgivaren har rätt att ta kontakt med Fk för att få veta om personen har anmält vab för barnet.
  • chrissepisse
    Anonym skrev 2012-10-13 13:39:17 följande:
    Arbetsgivaren har rätt att ta kontakt med Fk för att få veta om personen har anmält vab för barnet.

    Jag har väldigt svårt att tro att Fk får lämna ut den informationen. Jag vet att arbetsgivaren inte har rätt att få veta om en anställd har tagit ut föräldrapenning och tycker att det skulle vara konstigt om det var andra regler avseende tillfällig föräldrapenning. Fk har ju däremot rätt att få information från arbetsgivaren.
  • Anonym (nja)
    chrissepisse skrev 2012-10-13 13:42:41 följande:

    Jag har väldigt svårt att tro att Fk får lämna ut den informationen. Jag vet att arbetsgivaren inte har rätt att få veta om en anställd har tagit ut föräldrapenning och tycker att det skulle vara konstigt om det var andra regler avseende tillfällig föräldrapenning. Fk har ju däremot rätt att få information från arbetsgivaren.

    Jo, arbetsgivaren kan kontakta försäkringskassan för att kolla om en anställd verkligen anmält sig där. Rätten till ledighet hänger ihop med rätt till tillfällig föräldrapenning.
  • Anonym (Arbetsrätt)

    Jag är utbildad i arbetsrätt och har jobbat med liknande frågor tidigare.

    Arbesgivaren har rätt att begära intyg från läkare och/eller försäkringskassan från första dagen både vid VAB och egen sjukdom under vissa omständigheter. Detta är mycket till för den anställdes hälsa, då frekvent frånvaro kan tyda på alkohol- eller drogmissbruk och det är arbetsgivarens lagliga skyldighet att hålla ögonen öppna efter sådant. Så om du har varit borta mycket från arbetet får du räkna med det.

    Vissa hävdar som signaturen "olleolle", att du har rätt hit och dit, men många företag klarar inte att en anställd är borta i tid och otid. Då får man i konkurs.

    Vill tydliggöra att det inte är så att du måste visa upp vad det är för sjukdom barnet har, men du kan få frågan om att visa intyg på att du verkligen fått ersättning för VAB från försäkringskassan. Annars kan ju alla som har barn "vabba" lite då och då när andan faller på.       

  • hellokill3r
    Anonym (Arbetsrätt) skrev 2012-10-13 14:00:38 följande:
    Jag är utbildad i arbetsrätt och har jobbat med liknande frågor tidigare.

    Arbesgivaren har rätt att begära intyg från läkare och/eller försäkringskassan från första dagen både vid VAB och egen sjukdom under vissa omständigheter. Detta är mycket till för den anställdes hälsa, då frekvent frånvaro kan tyda på alkohol- eller drogmissbruk och det är arbetsgivarens lagliga skyldighet att hålla ögonen öppna efter sådant. Så om du har varit borta mycket från arbetet får du räkna med det.

    Vissa hävdar som signaturen "olleolle", att du har rätt hit och dit, men många företag klarar inte att en anställd är borta i tid och otid. Då får man i konkurs.

    Vill tydliggöra att det inte är så att du måste visa upp vad det är för sjukdom barnet har, men du kan få frågan om att visa intyg på att du verkligen fått ersättning för VAB från försäkringskassan. Annars kan ju alla som har barn "vabba" lite då och då när andan faller på.       



    Intyg från fk alltså men inte sjukintyg från läkare vid vab?
  • olleolle
    Anonym skrev 2012-10-13 13:39:17 följande:
    Arbetsgivaren har rätt att ta kontakt med Fk för att få veta om personen har anmält vab för barnet.
    Nej
  • Anonym (Arbetsrätt)
    hellokill3r skrev 2012-10-13 14:05:45 följande:


    Intyg från fk alltså men inte sjukintyg från läkare vid vab?
    Korrekt. Läkarintyg enbart vid egen sjukdom.

    Som sagt, det görs främst i syfte att motverka missbruksproblem eller upptäcka om något är deprimerad och därmed för den anställdes bästa. 
  • olleolle
    Anonym (Arbetsrätt) skrev 2012-10-13 14:00:38 följande:
    Jag är utbildad i arbetsrätt och har jobbat med liknande frågor tidigare.

    Arbesgivaren har rätt att begära intyg från läkare och/eller försäkringskassan från första dagen både vid VAB och egen sjukdom under vissa omständigheter. Detta är mycket till för den anställdes hälsa, då frekvent frånvaro kan tyda på alkohol- eller drogmissbruk och det är arbetsgivarens lagliga skyldighet att hålla ögonen öppna efter sådant. Så om du har varit borta mycket från arbetet får du räkna med det.

    Vissa hävdar som signaturen "olleolle", att du har rätt hit och dit, men många företag klarar inte att en anställd är borta i tid och otid. Då får man i konkurs.

    Vill tydliggöra att det inte är så att du måste visa upp vad det är för sjukdom barnet har, men du kan få frågan om att visa intyg på att du verkligen fått ersättning för VAB från försäkringskassan. Annars kan ju alla som har barn "vabba" lite då och då när andan faller på.       
    Utbildad i arbetsrätt? Vad heter din utbildning då? Vilket universitet gick du på?
    Är det en 4 timmars kurs för nyblivna chefer?

    Arbetsgivaren har ingen rätt att begära ut läkarintyg för tillfällig föräldrapenning, allt sådant sköts av försäkringskassan och det är sekretess på det.
    Enda gången FK lämnar ut uppgifter är när arbetsgivaren behöver uppgifter om hur många föräldraledighetsdagar du har tagit ut, för att kunna räkna ut din semesterersättning.

    Jojo, ofta det är för den anställdes bästa som de vill ha uppgifterna?:)
    Du låter som en typisk chef, som till och med tror själv på vad du säger.

    På vilket sätt skulle ett företag gå i kk för att någon tar ut tillfällig föräldrapenning?
    Då är man redan på obestånd och det har inget med den anställde att göra.
  • Anonym (nja)

    Jag bad vår personaladmin på jobbet kolla med försäkringskassan hur många föräldraledighetsdagar en person hade kvar då vi misstänkte olovlig frånvaro, men försäkringskassan sa att de inte lämnar ut sådana uppgifter. Det var förra året och jag stod brevid när hon ringde så jag hörde hela samtalet. Däremot kan man få svar på frågan om en person är sjukskriven, föräldraledig eller anmält vab, det har vår personaladmin kollat flera gånger. I första hand ber vi dock arbetstagaren själv lämna in utdrag från försäkringskassan. Man får dock inte information om diagnoser o.dyl.

Svar på tråden Kan arbetsgivaren kräva läkarintyg för vab?