• MillaQ

    Fler som försöker få barn efter 40...

    Fick idag veta att jag har lågt AMH värde- har 0,53 (det skulle visst vars över 0,7?)- vilket försvårar chanserna att få barn. Tillgången på ägg var bra men det där värdet betyder att det "blir svårt". Inte så konstigt gör jag är 41 år, fyller 42 i år.. Jag har två barn 9 och 11 år och är så lycklig att jag har dem. Ändå känns det sorgligt om det nu är "försent". Jag träffade min stora kärlek (som inte är barnens far) för mindre än ett år sedan och han har inga barn. Han är yngre än jag men det har inte varit ett problem (förrän nu då :'( ...) Vi har det så bra men det skulle vara så hemskt om han inte skulle få egna barn på grund av mig... Han längtar efter egna barn men säger att han aldrig vill ha nån annan än mig även om vi inte kan få barn. Den som mår sämst av det här beskedet idag är jag.. Anledningen att vi började kolla upp detta var att jag blev med barn i november och fick missfall i nionde veckan .. Skulle gärna ha kontakt med fler som försöker få barn i den här åldern...

  • Svar på tråden Fler som försöker få barn efter 40...
  • Cathy

    Hej alla! Nu har jag googlat igen i helgen Nu finns det studier (än så länge endast på möss) på att L-carnitin och acetyl-l-carnitin kan förbättra äggkvaliteten! Här några länkar med flera forskare som är på samma linje. Jätteintressant eller hur? Jag ska testa och har köpt acetyl formen, den sugs upp bättre. www.youmed.it/corso.do www.youmed.it/video.do

  • Linsi

    Hej!


    Jag hoppar in här. Träffade min sambo för drygt ett år sedan. Jag fyllde 40 i våras och han blir 41 nu i höst.
    Vi har pratat om IVF då vi vet att han har få och dåliga spermier.


    Ska ringa och boka i tid imorgon.
    Vi kommer att köra i Malmö. Har läst om de båda privata kliniker som finn här och vi har fastnat för Nordic IVF. Någon som har erfarenhet av dem?

    Känner mig jättenervös pga min ålder. Har inga barn sedan tidigare, blev gravid med mitt ex men fick missfall i vecka 8 (det var 3 år sedan).


    Har varit inne och läst i olika forum - men nu känns det lite mer på riktigt.


     


    Ville bara säga hej Glad

  • smurf11
    Cathy skrev 2017-08-28 09:24:11 följande:

    Hej alla! Nu har jag googlat igen i helgen Nu finns det studier (än så länge endast på möss) på att L-carnitin och acetyl-l-carnitin kan förbättra äggkvaliteten! Här några länkar med flera forskare som är på samma linje. Jätteintressant eller hur? Jag ska testa och har köpt acetyl formen, den sugs upp bättre. www.youmed.it/corso.do www.youmed.it/video.do


    Åh vad spännande!
    Tack för länken!
    Jag tror jag måste testa också!
  • Allex

    Hur kan Letrozol inte funka!! Tredje kuren... Har haft fint sekret....under "rätt' dagar i cykeln. Känner av ägglossning... så där knipigt. Men tempen, den vägrar gå upp. Den litar jag mest på

  • Flisan41

    Tyvärr inte så att ägglossning med eller utan Letrozol är nån förutsättning i vår ålder. Det kan ju bero på så många saker att man inte blir gravid. Äggkvaliteten tex. Jag är 42 och vi har försökt i 2 år. Vi har barn båda två men inte tillsammans. Jag har ätit dubbel dos Letrozol denna månad. Men har även inhandlat Melatonin och dhea ( har ej lyckats få tag i testosteron Cathy! eftersom dessa preparat sägs kunna förbättra äggkvaliteten. Man skriver tex ut melatonin ibland inför ivf. Känns inte som jag har något att förlora!!

  • Flisan41

    Cathy: acetyl formen, vart hittade du det? Har precis inhandlat dhea och melatonin. Testosteron har jag inte lyckats hitta nåt preparat som verkar ok och jag tror ingen läkare skriver ut det t mig.

  • Cathy
    Flisan41 skrev 2017-09-04 21:51:58 följande:

    Cathy: acetyl formen, vart hittade du det? Har precis inhandlat dhea och melatonin. Testosteron har jag inte lyckats hitta nåt preparat som verkar ok och jag tror ingen läkare skriver ut det t mig.


    lifeland.se säljer iaf acetylformen. Du kan alltid fråga din gyn, vet aldrig kanske skriver ut testosteron!
    Allex skrev 2017-08-30 06:27:38 följande:

    Hur kan Letrozol inte funka!! Tredje kuren... Har haft fint sekret....under "rätt' dagar i cykeln. Känner av ägglossning... så där knipigt. Men tempen, den vägrar gå upp. Den litar jag mest på


    Så där har jag också haft de senaste åren. Känner av ägglossning, tagit ibland äl-spruta också men mina ägg är väl så gamla att det tar sig inte....tyvärr är inte letrozol nån dundermedicin...Jag har aldrig tempat men är det inte så att om tempen inte går upp så har man inte ägglossat? För det kan vara så att du känner av äl och follikeln växer som den ska men ägget lossar aldrig. Om du kan få din gyn att skriva ut ovitrelle som du tar vid äl, alltid bättre.

  • Flisan41

    [quote=77994581][quote-nick]Cathy skrev 2017-09-07 11:25:30 följande:[/quote-nick]lifeland.se säljer iaf acetylformen. Du kan alltid fråga din gyn, vet aldrig kanske skriver ut testosteron!

    Är det denna?

  • Cathy

    Flisan; den kan du också köpa men jag har köpt Life Extension 500mg. Kan vara lite svår att hitta i webbshopen den kommer inte alltid upp direkt men dom har en sån alltså också. Jag tar 1500-2000mg/dag, blir annars så många piller.

  • jamka
    Flisan3 skrev 2017-08-21 17:35:13 följande:

    Hej!

    Nu hoppar jag in i denna tråden. ????

    Är 43 år, har en dotter på 20 och har försökt bli med barn med min nya man i 3,5 år nu.

    Vi har fått 8 missfall, det längsta gick till v 12.

    Frågorna är många.

    Kommer det nånsin gå bra? Är det nån idé att man försöker? Orkar vi? Åren går.. ????

    Jag vill iaf inte ge upp och har börjad med bidrottninggele, bisolvon och rosenrot. Är det någon som har nån annan idé? Jag får ingen hjälp på annat sätt eftersom vi ju blir gravida..


    Då är vi nästan i samma situation men jag har samma man sedan 17 år tillbaka. Vi fick våran son året 2007 utan några problem men sedan hade jag svårt att bli gravid, har provat allt och gjort fertilitetsutredning som visade att allt var ok. Lyckades bli gravid 2011, 2013, 2014 och nu i somras, tvillingsgraviditet. Alla avslutades med missfall mellan v. 8-13:((( Läkarna som jag träffade tipsade mig om IVF så det provar vi nu. Jag är nu 40 år gammal och fick nyligen veta att mina missfall och problem berodde förmodligen på för lågt aht eller vad det heter, äggreserv på bara 0.3 i stället som för andra 40-åringar, som ska vara 0,7 minst.
  • Cathy

    Flisan; de första dagarna med acetyl-l-carnitin hade jag energi som aldrig förr, som tur avtog det lite för det började bli lite jobbigt att vara så energisk Flört. Nu märker jag att jag är mindre hungrig Flört. Läste Agate's imune faq's igen http://www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php?topic=242395.0
    bara för att påminna mig om vad allt man kan göra och vad som kan gå fel. Ska prova ta aminosyror nu, hon rekommenderar Solgar whey to go. Har aldrig (även om jag tidigare tränade mycket) tagit aminosyror men det ska vara bra för äggen.

  • Flisan41
    Cathy skrev 2017-09-15 09:23:25 följande:

    Flisan; de första dagarna med acetyl-l-carnitin hade jag energi som aldrig förr, som tur avtog det lite för det började bli lite jobbigt att vara så energisk . Nu märker jag att jag är mindre hungrig . Läste Agate's imune faq's igen www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

    bara för att påminna mig om vad allt man kan göra och vad som kan gå fel. Ska prova ta aminosyror nu, hon rekommenderar Solgar whey to go. Har aldrig (även om jag tidigare tränade mycket) tagit aminosyror men det ska vara bra för äggen.


    Jag tar ju dhea på morgonen nu och märker stor skillnad på orken, särskilt när jag tränar. Jag tar ju även 3mg melatonin på kvällen och herregud vilken skillnad! Jag sover bra och är pigg när jag vaknar! En del forskare menar ju att både dhea och melatonin höjer kvaliteten på äggen. Funderar på om jag ska börja med acetylen också.., Det är liksom sista rycket nu. Inget att förlora känns det som. Har sagt att när jag fyller 43 är det stopp.
  • lill111

    Hej! Det säkraste sättet att kolla om man ägglossat är väl att ta ett progesteronprov en vecka efter man haft förmodad äl

    Ska vara över 20 för att äl ska ha skett..om jag fattat det hela rätt:))

  • UndrandeSökare

    Daria- Har du kontaktat Landstinget ang infertilitetsutredning? Har man försökt i mer än 1 år kan man få en utredning, och är man 40 räcker det att man försökt i ett halvår. Kontakta kvinnokliniken på närmaste sjukhus för utredning.

  • Daria111
    UndrandeSökare skrev 2017-09-15 15:13:59 följande:

    Daria- Har du kontaktat Landstinget ang infertilitetsutredning? Har man försökt i mer än 1 år kan man få en utredning, och är man 40 räcker det att man försökt i ett halvår. Kontakta kvinnokliniken på närmaste sjukhus för utredning.


    Tack så mycket !
  • UndrandeSökare

    Daria- Ifall det är kö hos Landstinget, så kan man i väntan på sin tur, kontakta en privat gyn och be att han/hon tar lite fertilitetsprover tex amh, fsh, lh, sköldkörtelprover som TSH, T3, T4, Trak, TPO

    Koagulationsprover, trombosprover, etc

    Man kan också ta lite prover på egen hand utan läkarhjälp om man betalar själv. Gå in på www.blodkollen.se och www.werlabs.se

    Hos Werlabs kan man ta deras fertilitetspaket och deras sköldkörtelpaket. Använder du rabattkoden LCHF så blir det billigare.

    Lycka till !

  • Daria111
    UndrandeSökare skrev 2017-09-15 19:21:48 följande:

    Daria- Ifall det är kö hos Landstinget, så kan man i väntan på sin tur, kontakta en privat gyn och be att han/hon tar lite fertilitetsprover tex amh, fsh, lh, sköldkörtelprover som TSH, T3, T4, Trak, TPO

    Koagulationsprover, trombosprover, etc

    Man kan också ta lite prover på egen hand utan läkarhjälp om man betalar själv. Gå in på www.blodkollen.se och www.werlabs.se

    Hos Werlabs kan man ta deras fertilitetspaket och deras sköldkörtelpaket. Använder du rabattkoden LCHF så blir det billigare.

    Lycka till !


    Hade ingen aning om detta! Tusen tusen tack !!!
Svar på tråden Fler som försöker få barn efter 40...