• Anonym (Rådvill)

    Relation med ryska och ukrainska kvinnor?

    Hej,
    Jag är träffade en underbar kvinna från Ukraina för 2 år sedan och vi gifte oss och flyttade ihop för ca 1 år sedan. Allt såg lovande och lyckligt ut men så kom olikheterna smygande med allt det för med sig. Vi hade talat om detta innan och var väl medvetna om de olikheter som finns med allt från kultur, könsroller och familjetänkande, men detta gjorde det hela också speciellt och åtminstone jag formade mig och anpassade mig efter vad jag ansåg skulle göra vårt förhållande lättare att leva med och utveckla i positiv riktning. 

    Nu är det inte så och efter 2 år så tenderar alla särdrag som min fru hade komma tillbaka och det blir istället för något unikt och fint till missförstånd, krav och påhopp och tyvärr i nationalistisk anda ibland... :(

    Det är inte så att kärleken försvunnit på något sätt och det är inte så att jag är omedveten om att detta mycket väl kan hända efter ett par år oavsett var man kommer ifrån i ett förhållande, men jag söker nu råd och tips om hur man kan förhålla sig i en relation med en ukrainsk fru som  "nu" håller hårt på sina ideal och vad hon anser vara rätt sätt fast hon levt i Sverige sedan 2005. Problemen jag ser är följande:

    - Inte lärt sig Svenska fullt ut än, förstår hjälpligt men talar inte bra, viljan finns men det blir inte av.
    - Otroligt självupptagen, utseendet allt och kan ägna flera tim/dag åt skönhetsbehandlingar.
    - Vill jobba men ändå inte, när jag orkar och tycker det är intressant
    - Håller hårt på könsroller och anser bl.a att mannen inte skall vara i köket eller "ta plats" där. Fast hon avgudar min mat vilket är ett stort intresse för mig.
    - Har hela tiden "förväntningar" och skapar missförstånd och projicerar helt onödiga problem på mig.

    SÅ HAR NÅGON DÄR UTE ERFARENHET AV UKRAINSKA ELLER RYSKA KVINNOR I ETT FÖRHÅLLANDE OCH KAN GE TIPS ELLER LÖSNINGAR FÖR ATT FÅ DET ATT FUNGERA BÄTTRE SÅ SNÄLLA SKRIV!

     

  • Svar på tråden Relation med ryska och ukrainska kvinnor?
  • russian whore

    Man får det man vill få. Jag är själv ryska och har bott i sverige i 4 år nu. Jag tycker att allt som pågår här är väldigt nazistiskt. Jag tycker även att det är löjligt när äckliga gamla svenska gubbar åker till ryssland för att hitta KÄRLEK, nån tjej som har knappast fyllt 20.... Tror de verkligen att snygga ryska tjejer blir kära i deras personligheter? och som tecken på deras KÄRLEK ser de att kvinnorna är villiga att liga med dem på första dejten. Jo, det är en svår situation i Ryssland och många är beredda att fly därifrån för att överleva. Och det är priset - de måste ligga med äckliga gamla män. Men är ni svenska verkligen så naiva att ni tror att ni kommer hitta "den rätta" när den rätta inte ens kan kommunicera med dig. Så vill ni verkligen ha kärlek? Är det kärlek ni letter efter när ni åker till Ryssland? Nej, det är sex och unga kroppar. Vill du hitta en kvinna som gillar dig för din humor, personlighet eller snällhet - då ska du själv ha förmågan att se personligheten bakom utseendet. Så om du är 70 och söker kärlek, sök bland 70åringar...och helst inom Sverige...

    Och ja, det finns massa med horor i Ryssland, men till skillnad från svenska kvinnor tar de betalt för det de gör...

    Peace 


    russian whore
  • Anonym (njet)

    Jag tycker att nationaliteten är ganska ointressant och istället undrar jag om du vill tillbringa resten av ditt liv med en kvinna som du beskriver så här:

    - Inte lärt sig Svenska fullt ut än, förstår hjälpligt men talar inte bra, viljan finns men det blir inte av.
    - Otroligt självupptagen, utseendet allt och kan ägna flera tim/dag åt skönhetsbehandlingar.
    - Vill jobba men ändå inte, när jag orkar och tycker det är intressant
    - Håller hårt på könsroller och anser bl.a att mannen inte skall vara i köket eller "ta plats" där. Fast hon avgudar min mat vilket är ett stort intresse för mig.
    - Har hela tiden "förväntningar" och skapar missförstånd och projicerar helt onödiga problem på mig.

    Oambitiös, självupptagen, utseendefixerad, försörjer inte sig själv. Kap?

  • Celestialday
    russian whore skrev 2014-02-01 16:05:47 följande:
    Man får det man vill få. Jag är själv ryska och har bott i sverige i 4 år nu. Jag tycker att allt som pågår här är väldigt nazistiskt. Jag tycker även att det är löjligt när äckliga gamla svenska gubbar åker till ryssland för att hitta KÄRLEK, nån tjej som har knappast fyllt 20.... Tror de verkligen att snygga ryska tjejer blir kära i deras personligheter? och som tecken på deras KÄRLEK ser de att kvinnorna är villiga att liga med dem på första dejten. Jo, det är en svår situation i Ryssland och många är beredda att fly därifrån för att överleva. Och det är priset - de måste ligga med äckliga gamla män. Men är ni svenska verkligen så naiva att ni tror att ni kommer hitta "den rätta" när den rätta inte ens kan kommunicera med dig. Så vill ni verkligen ha kärlek? Är det kärlek ni letter efter när ni åker till Ryssland? Nej, det är sex och unga kroppar. Vill du hitta en kvinna som gillar dig för din humor, personlighet eller snällhet - då ska du själv ha förmågan att se personligheten bakom utseendet. Så om du är 70 och söker kärlek, sök bland 70åringar...och helst inom Sverige...

    Och ja, det finns massa med horor i Ryssland, men till skillnad från svenska kvinnor tar de betalt för det de gör...

    Peace 
    Bra skrivet
    Det skulle vara obligatoriskt för svenska män att läsa det du skriver innan de åker till Ryssland eller Thailand, för att de skall förstå att kärleken hittar man inte där.

    Du har lärt dig bra svenska på de 4 år du har bott här.
  • SvenskMan

    Jag är en svensk man som har en skön ukrainsk sambo, 16 år yngre än mig. Hon har nu bott i Sverige i drygt 2 år och hon har fått permanent tillstånd nu. Vi är inte gifta. Det är regel nummer ett. Gift dig INTE förrän du är jävligt säker på hennes avsikter. Hon är grymt snygg, men lite kokett. Men det kan man ta. Förhållande med en ukrainsk kvinna handlar egentligen bara om att sätta gränser. En ukrainska vill och förväntar sig att du ska vara en MAN. DU ska bestämma, det är viktigt att du visar det, annars tappar hon respekten för dig. Det innebär att du får ta en del konflikter, men ju mer du står på dig i diskussionerna desto mer respekt får du.

    Det är helt underbart med ukrainsk tjej, man har en helt annan frihet än med en svensk kontrollfreaks-kvinna. Du är man, så du får göra vad du vill, så länge som du drar in pengar till familjen. Min sambo pratar bra svenska redan, och är mycket populär här. Hon har börjat jobba här då och då och har inga problem med det, hon är inte lat. Hennes lilla lön får hon behålla just nu, min lön är tillräckligt stor för oss. Hon är inte dyr i drift tvärtom sparsam, medan jag slösar. Nu har jag en bra bit över 40.000 i lön så det kanske underlättar. 

    Jag kan gå ut på krogen och supa med grabbarna, bara hon får smita iväg på sina tjejkvällar. Faktiskt en helt underbar tillvaro, även om vi givetvis har kulturkrockar. Att det funkar för oss kan dock bero på att jag INTE är typisk svensk till sättet. Jag skulle aldrig få för mig att laga mat, till exempel, och det tycker hon är toppen. Jag är ingen HEN, det skulle inte funka med en ukrainsk kvinna. Sen ser jag ganska bra ut också, går på gym och tar hand om mig själv.

    Det enda man måste se upp för och DRA GRÄNSER är hennes släkt. Mamma, syster och syskonbarn ska ibland komma på besök och kan stanna länge än vad du vill. SÄG IFRÅN PÅ SKARPEN om det ryktas komma några inneboende bryllingar på obestämd tid. Det är du som är mannen och det är du som är familjens överhuvud, det förväntar hon sig och det accepterar hon.

    Lycka till. Det funkar!

  • Anonym (utländsk)
    SvenskMan skrev 2014-02-26 16:03:44 följande:
    Jag är en svensk man som har en skön ukrainsk sambo, 16 år yngre än mig. Hon har nu bott i Sverige i drygt 2 år och hon har fått permanent tillstånd nu. Vi är inte gifta. Det är regel nummer ett. Gift dig INTE förrän du är jävligt säker på hennes avsikter. Hon är grymt snygg, men lite kokett. Men det kan man ta. Förhållande med en ukrainsk kvinna handlar egentligen bara om att sätta gränser. En ukrainska vill och förväntar sig att du ska vara en MAN. DU ska bestämma, det är viktigt att du visar det, annars tappar hon respekten för dig. Det innebär att du får ta en del konflikter, men ju mer du står på dig i diskussionerna desto mer respekt får du.

    Det är helt underbart med ukrainsk tjej, man har en helt annan frihet än med en svensk kontrollfreaks-kvinna. Du är man, så du får göra vad du vill, så länge som du drar in pengar till familjen. Min sambo pratar bra svenska redan, och är mycket populär här. Hon har börjat jobba här då och då och har inga problem med det, hon är inte lat. Hennes lilla lön får hon behålla just nu, min lön är tillräckligt stor för oss. Hon är inte dyr i drift tvärtom sparsam, medan jag slösar. Nu har jag en bra bit över 40.000 i lön så det kanske underlättar. 

    Jag kan gå ut på krogen och supa med grabbarna, bara hon får smita iväg på sina tjejkvällar. Faktiskt en helt underbar tillvaro, även om vi givetvis har kulturkrockar. Att det funkar för oss kan dock bero på att jag INTE är typisk svensk till sättet. Jag skulle aldrig få för mig att laga mat, till exempel, och det tycker hon är toppen. Jag är ingen HEN, det skulle inte funka med en ukrainsk kvinna. Sen ser jag ganska bra ut också, går på gym och tar hand om mig själv.

    Det enda man måste se upp för och DRA GRÄNSER är hennes släkt. Mamma, syster och syskonbarn ska ibland komma på besök och kan stanna länge än vad du vill. SÄG IFRÅN PÅ SKARPEN om det ryktas komma några inneboende bryllingar på obestämd tid. Det är du som är mannen och det är du som är familjens överhuvud, det förväntar hon sig och det accepterar hon.

    Lycka till. Det funkar!
    du måste vara vara lie korkad om du per automatik tror att med ukrainska kvinnor är det helt underbart, medans svenska kvinnor är kontrollfreak. Förstår inte du att människor är individer?
    Fast med din inställning har jag förståelse för att du inte kan leva med en kvinna som ställer krav och ser mannen som en jämlike inte som sitt överhuvud.
  • Anonym (...)
    ryskor och deras lögner skrev 2013-10-20 22:16:51 följande:
    JA PRECIS SÅ ÄR DET... en bekant känner ett tiotal finska gubbar på finska orten taivalkoski i norra finland, som skaffade sig ryska kärengar från ryska staden kostamus, dvs i höjd med kuusamo, nära riksgränsen, inte långt från taivalkoski. kärengarna, som var mycket yngre är gubbarna, var mycket villiga att gifta sig med dessa ungkarlar, varav de flesta då var redan över 50 år.
    efter 5 år i finland fick kärengarna finskt medborgarskap, men varenda en av dem tog skillsmässa samma dag som posten med beviljad ansökan damp ner i brevlådan. alltså kom de till finland av andra skäl än kärlek, och naturligtvis satte nu krav på sina ex.karlar så att de skulle dela med sig av all sin egendom som de hade samlat ihop under sin livstid.
    samma fenomen på den trakten där jag själv bor... nästan alla gubbar som gifte sig med ryskor, är idag skillda.

    klart är att på en ryska eller ryss kan man nästan aldrig lita på, tyvärr är det sanningen. få undantag finns, men de är verkligen mycket få. 
  • Painandfriendlyadvice

    Min bror är tillsammans med en rysk kvinna sen många år tillbaka och hon är absolut inte så konservativ som fördomarna säger. Men nu är hon också utbildad civilingenjör och talar typ fem språk. Just nu så jobbar hon medans min bror är hemma med deras lilla bebis. Det kan ju bero på vad för sorts familj man kommer ifrån och hur mycket man sett av världen tex. 

    Denna kvinna har bott i flera olika länder och är som sagt väldigt ambitiös så hon är nog inte lika enkelspårig på ''den gamla kulturen'' som vissa andra kvinnor. Hon är inte heller alls speciellt intresserad av sitt utseende, hon klär sig väl prydligt och idrottar väldigt mycket/äter väldigt bra men hon skulle aldrig ägna flera timmar åt sitt utseende. Sminkar sig knappt till vardags.

  • kenneth56svedala

    Det finns så många bittra fula fiskar som passar på o sparkar på snälla och välrenommerade herrar som väljer vackra o exotiska kvinnor. Utländska kvinnor slipper vardagsproblem som dålig hud

  • Anonym (utländsk)
    kenneth56svedala skrev 2014-02-26 17:17:01 följande:
    Det finns så många bittra fula fiskar som passar på o sparkar på snälla och välrenommerade herrar som väljer vackra o exotiska kvinnor. Utländska kvinnor slipper vardagsproblem som dålig hud
    Många av dessa välrenommerad herrar lyckas heller inte få med sig särskilt vackra kvinnor tillbaka till Sverige.

    Dessutom är många av dessa herrar inte alls särskilt snygga el trevliga för då skulle de flesta träffa sin kärlek på ett närmare håll. Så det han kan ha är lite pengar, tro mig många som kommer hem med en utländsk kvinna tjänar inte direkt storkovan.
    Ser jättemånga vackra svenska kvinnor med perfekt hy så förstår inte vad du menar med det?
    Hudproblem drabbar människor oberoende av härkomst.
  • Anonym (nyfiken 42 åring)

    Jag är nyskild efter ett 10 årigt förhållande, vi båda var alldeles för karriärsugna, så vi blev vänner utan barn till slut, så kan det gå...har alltid varit nyfiken på ryska och ukrainska kvinnor, tycker de ser så vackra ut, feminina och väldigt kvinnliga, men av det man läser här är man ju värsta mesen, jag kommer bli överkörd. Jag skulle gärna lära mig ryska och städa, laga mat. Jag har förstått att familjen är viktig, jag har bara en mor i livet, inga syskon - kommer det vara en nackdel? Låter oroväckande att ha släktingar som bor hemma på obestämd framtid

    Förstår att det kan vara lite "snuskgubbe" stämpel att leta tjejer i öst, och vill inte ha någon liten 20 åring, nej, gärna någon i min ålder eller lite yngre. Ä

    Hur träffar man dem  - tipsa gärna på datingsajter? Vad är no no kulturmässigt?

Svar på tråden Relation med ryska och ukrainska kvinnor?