Första barnet - BF januari 2014
Undrar när första flickan kommer? :)
Tänkte precis det, visst är det tre små pojkar som kommit hittils?
Jag är uppe i 16+ (v35) nu och hade också lite hull innan. Har ingen aning om det är massa vatten som samlats eller om det är något annat som gjort att jag gått upp så mycket, tycker själv inte att jag ser 16 kilo större ut =P
Tänkte mycket på vikten i början men någon stans halvvägs släppte jag det. Väger mig lite då och för skojs skull men lägger inte för mycket tanke i det. Jag tänker att amningen och långa promenader gör så det mesta försvinner sen =)
Vecka 36 imorgon, iiih. Då går man in i månad 9 eller hur?
Jag har börjat köpa det som saknas till BB väskan och tänkte packa den i helgen. Håller på och tvättar alla bebiskläder/filtar etc för fullt. Har fått så sjukt mycket grejer av mamma, speciellt kläder. Kan inte fatta att hon sparat kläder som jag hade när jag var liten, vi snackar 26 år! Tänkte först tvätta det minsta, st 50-62 men sorterade in dem i färg istället och ska köra allt.
Checklistan för BB väskan hittade jag här på Familjeliv faktiskt. Ser verkligen fram emot att packa ner de små bebiskläderna. Undrar verkligen hur bebisen kommer ser ut med kläderna på sen??
Bh har jag också lite beslutsångest över.. Köpte en amningsbh från HM som var helt värdelös. Funderar på att köra på en tight amningslinne bara första tiden. Kommer ändå bara vara hemma och om det är som folk säger att boobsen exploderar i början för att sen minska så kan jag lika bra vara utan BH i början och köpa en bekväm senare när man har en mer normal storlek.
Kan väl tillägga att jag hittade en bra mall här på familjeliv över vad man bör ha med i förlossningsbrevet. Följde den och blev nöjd med brevet. Så här ser mitt ut (ja jag vet, mycket under punkten "Oro"):
Mitt förlossningsbrev
Namn: xxxxx Personnummer:xxxxxx
Beräknad förlossning: 2014-01-07 Partner: xxxxx
Graviditet:
- Har Hypotyreos och har under graviditeten ökat min dos Levaxin till 125 mikrogram
- Har fått en anti-D spruta i vecka 30 (29+2) då jag är RhD-Negativ och barnet RhD-Positivt.
Förberedelser inför förlossningen:
- Jag vill absolut inte, under några omständigheter blir igångsatt med hjälp av Cytotec
- Jag vill ha lavemang
Smärtlindring
- Vill försöka klara mig så gott det går på varm dusch/bad och lustgas i värkarbetet
- Vid ett långdraget öppningsskede så vill jag ha EDA, dock inte om det är för nära utdrivningsskedet.
- PDB precis innan krystarbetet påbörjas
- Helst endast lustgas vid krystarbetet
Förlossningsställningar
- Vill försöka förlösa på knä
- Vill helst inte föda i gynställning
Oro:
- Att barnet inte överlever förlossningen
- Att barnet ska fastna
- Att barnet får syrebrist
- Att spricka in- och/eller utvändigt
- Att muskulaturen i underlivet ska gå sönder
- Att behöva förlösa med hjälp av sugklocka eller tång
När bebisen kommit:
- Vill jag att sen avnavling sker. Navelsträngen ska inte klämmas eller klippas förrän all blod i navelsträngen har förts över till barnet.
- Vill jag krysta ut moderkakan på knä utan att någon drar i den.
- Vill jag ha anti-D spruta så snart som möjligt
- Vill jag att en full undersökning görs där man kollar hur muskulaturen, livmodern och allt inuti ser ut.
- Om jag spruckit vill jag bli sydd direkt med bedövning
Övrigt
- Det är helt OK för studenter att närvara under undersökningar och förlossningen.