• Jenkis

    Vi som avbrutit 2013

    Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

    Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

    Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

  • Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • Jenkis
    villbligravid88 skrev 2013-11-28 05:07:48 följande:
    Fenna: När jag blev gravid nu senast tror jag att jag drog det till en ny nivå; jag kände ingenting för bebisen eller graviditeten, jag var helt nollställd och inställd på att det skulle bli missfall =( Försöker peppa upp mig nu, nästa gång vill jag njuta av det och glädjas åt bebisen i magen.

    Det som är jobbigast för tillfället är att jag har en känsla av att det är bråttom, fastän det inte alls är bråttom med något. Det känns som att jag måste bli gravid snart, annars... Men annars vad?! Blir så less när jag hela tiden håller på så här och strävar mot tiden! Det har blivit som en tävling med mig själv och alla andra =(

    Jenkis: Tack så mycket!! Det har du alldeles rätt i! Precis, det är inte mycket man kan påverka och efter det vi har varit med om känns det faktiskt som att jag hellre tar en mens än ett missfall eller ett sjukt barn. Det är så mycket jobbigare att genomgå sådana saker än att "bara" få mensen, tycker jag.
    Jag känner också den där bråttomkänslan fast jag vet att jag inte kan göra något. Vi är i sjukvårdens händer.

    Ja mens är ju något man är van att ha så att säga. Alla fall jag eftersom jag inte har en massa missfall i bagaget. Jag önskar inte på något sätt min graviditet och förlossning ogjord, men visst är det lättare att få mens helt klart.
  • villbligravid88

    Jag har inte heller en massa missfall i bagaget, men ett konstaterat, ett misstänkt tidigt i vecka 5 och så avbrytandet då. Dessa gånger har varit hemskt mycket jobbigare än att man bara blir lite lagom ledsen för att mensen kom "den här månaden också".
    Har läst någonstans att det ska vara lättare att bli gravid efter ett missfall och att den graviditeten då har större chans att lyckas, har ingen som helst aning om sanningshalten i det men visst hoppas jag att det är sant =)

  • amiofo

    vill bara skicka en stor kram till er. gjorde ett avbrytande 23 dec förra året. ca v 20+, vi vet inte helt säkert. fick efter RUL veta att något var fel på hjärtat, efter ytterligare UL och fvp fick vi veta att han hade trisomi 18. vården var suverän, fick snabbt kurator hjälp och hjälp med alla papper. även när det var dags så fick jag bra stöd, kom till sjukhuset vid 8 på morgonen, 19 gick vattnet och 1 Tim senare kom vår fina Kristoffer. en tim efter det moderkakan lyckades tjata mig till att åka hem på kvällen så jag kunde fira jul men vår 6-åring. för mig fick det bra den första v sen brakade jag ihop men fick träffa /kurator och hade några bra vänner att gråta/prata med. Vi valde minneslund.

    snart 1 år sen och fasar lite inför den dagen men känner ändå att vi tog rätt beslut för oss alla.

    mitt råd, låt sorgearbetet ta tid utnyttja kurator/psykolog, gråt och va inte heller rädd för att skratta.

  • Jenkis
    amiofo skrev 2013-11-30 06:33:36 följande:
    vill bara skicka en stor kram till er. gjorde ett avbrytande 23 dec förra året. ca v 20+, vi vet inte helt säkert. fick efter RUL veta att något var fel på hjärtat, efter ytterligare UL och fvp fick vi veta att han hade trisomi 18. vården var suverän, fick snabbt kurator hjälp och hjälp med alla papper. även när det var dags så fick jag bra stöd, kom till sjukhuset vid 8 på morgonen, 19 gick vattnet och 1 Tim senare kom vår fina Kristoffer. en tim efter det moderkakan lyckades tjata mig till att åka hem på kvällen så jag kunde fira jul men vår 6-åring. för mig fick det bra den första v sen brakade jag ihop men fick träffa /kurator och hade några bra vänner att gråta/prata med. Vi valde minneslund.
    snart 1 år sen och fasar lite inför den dagen men känner ändå att vi tog rätt beslut för oss alla.
    mitt råd, låt sorgearbetet ta tid utnyttja kurator/psykolog, gråt och va inte heller rädd för att skratta.
    Tack för att du delar med dig!

    Hoppas det går bra nästa gång!
  • maoliiin
    Hej.
    Efter obduktionen av detta foster tillsammans fostret från aborten tidigare i år har det visat sig att det troligtvis rör sig om Meckels synrom. Är det någon här som har någon form av erfarenhet av detta?
  • Jenkis
    maoliiin skrev 2013-12-09 11:57:11 följande:
    Hej.
    Efter obduktionen av detta foster tillsammans fostret från aborten tidigare i år har det visat sig att det troligtvis rör sig om Meckels synrom. Är det någon här som har någon form av erfarenhet av detta?
    Svarade dig i din egen tråd. Tyvärr nej. Jättetråkigt att ni skall behöva drabbas av detta!

    Varm kram! Hjärta
  • Jonnon

    Hej!
    Tack alla för era berättelser, dom hjälper mej i vår tid av sorg och förvirring och ett försök att greppa verkligheten.

    För 3 veckor sen var vi påväg på UL i vecka 20+4 för att kolla om det är en liten tjej eller kille, vi skulle efteråt fara och äta en bit god mat minns jag. Läkaren gick igenom benen, armar, urinblåsa, hjärta allt ser bra ut, men sen tystnade hon, och då redan förstod jag att något var fel. Jag röt ihop. Hon kallade in en annan läkare som sedan konstaterade att det syns inget skallben på fostret, men dom ville skicka oss vidare till ett annat större sjukhus för att få det bekräftat. Vår baby fick sedan diagnosen anancefali eller acrani, grav missbildning där skallbenet ej utvecklats som skall hålla hjärnan på plats, inga möjligheter för babyn att leva utanför livmodern och den är hjärndöd. Pga. att det var så långtgånget så blev det massa papparsarbete med tillstånd att avbryta etc.
    Vi fick först en vecka senare komma in för ingångsättning, hade tagit en tablett då två dagar före. Rädslan och oron var stor inför detta eftersom vi inte har barn från förr, att inte veta vad som väntade var nog en av de värsta sakerna. Fick massa medicinering som skulle sätta igång förlossningen, det tog totalt 13 h från att vi skrivits in den morgonen. Väldigt ont hade jag, men nu efteråt är det nog den psykiska smärtan som var/är värst. Torsdag 12/12 kl.21.15 föddes vår lilla ängeltjej, som vi då fick veta var en tjej. Jag var otroligt lugn under hela krystfasen och när de putsat henne och lagt en duk på huvudet, och vi fick säga farväl till henne. Hon var så söt, små fingrar och tår, näsa, öron och mun, hon hade t.om. min haka.  Jag ångrar verkligen inte beslutet vi tog att se henne, först var denna tanke väldigt främmande för mej eftersom jag velade mellan tanken om det var en baby eller ett foster, men klart det var vår lilla tjejbaby som jag känt av rörelserna så tydligt i magen.

    Vi fick åka hem följande dag och då bröt jag samman pånytt, eftersom tomheten kom emot. Nu går vissa dagar bättre än andra, men det kommer bakslag. Gråter mej oftast till sömns och sover oroligt på nätterna. Vissa dagar går som i dimma. Är sjukskriven till årets slut. Det blir ju en annorlunda jul för oss men skall försöka omge oss med familjen och släkten. Som tur har jag fått gå två gånger till en samtalsterapeut för att prata av mej. Min sambo började jobba förra veckan.

    Gravida vill vi bli pånytt, när kroppen och huvudet är mogna för det.

    Oj, blev långt inlägg, men kände att jag måste få skriva av mej. Tack!

  • Kakan1982

    Hej allihopa!

    Hoppas ni har kunnat hitta någon form av glädje i det svåra som vi alla har tvingats att gå igenom detta året. Jag beklagar allas sorg och känner verkligen med er.
    Jag tyckte det var otroligt svårt att gå igenom beräknad födsel som var den 30/11-2013. Den dagen var otroligt tung.
    En liten ljusglimt som har kommit till mig under hösten här är att ja är gravid igen. Lilla bebisen är beräknad till 16 juli! Har blivit erbjuden moderkaksprov, men jag har tackat nej till det. Den här gången har jag en bra känsla och inga blödningar. Förra gången hade jag en känsla av att något var fel och väldigt många bruna flytningar som att kroppen försökte stöta ifrån sig vår lille prins <3
    Nu har jag en bra magkänsla och tror på att detta ska gå bra!
    Vi var och såg på ett litet hjärta som slog 8+4 och efter julledigheten blir det kub. Nu håller vi tummarna för att vi ska få bli föräldrar till ett jordebarn och vår änglaprins <3 ska få bli storebror!

    Stora styrkekramar till er alla <3<3<3

  • Jenkis
    Jonnon skrev 2013-12-23 19:55:09 följande:
    Hej!
    Tack alla för era berättelser, dom hjälper mej i vår tid av sorg och förvirring och ett försök att greppa verkligheten.

    För 3 veckor sen var vi påväg på UL i vecka 20+4 för att kolla om det är en liten tjej eller kille, vi skulle efteråt fara och äta en bit god mat minns jag. Läkaren gick igenom benen, armar, urinblåsa, hjärta allt ser bra ut, men sen tystnade hon, och då redan förstod jag att något var fel. Jag röt ihop. Hon kallade in en annan läkare som sedan konstaterade att det syns inget skallben på fostret, men dom ville skicka oss vidare till ett annat större sjukhus för att få det bekräftat. Vår baby fick sedan diagnosen anancefali eller acrani, grav missbildning där skallbenet ej utvecklats som skall hålla hjärnan på plats, inga möjligheter för babyn att leva utanför livmodern och den är hjärndöd. Pga. att det var så långtgånget så blev det massa papparsarbete med tillstånd att avbryta etc.
    Vi fick först en vecka senare komma in för ingångsättning, hade tagit en tablett då två dagar före. Rädslan och oron var stor inför detta eftersom vi inte har barn från förr, att inte veta vad som väntade var nog en av de värsta sakerna. Fick massa medicinering som skulle sätta igång förlossningen, det tog totalt 13 h från att vi skrivits in den morgonen. Väldigt ont hade jag, men nu efteråt är det nog den psykiska smärtan som var/är värst. Torsdag 12/12 kl.21.15 föddes vår lilla ängeltjej, som vi då fick veta var en tjej. Jag var otroligt lugn under hela krystfasen och när de putsat henne och lagt en duk på huvudet, och vi fick säga farväl till henne. Hon var så söt, små fingrar och tår, näsa, öron och mun, hon hade t.om. min haka.  Jag ångrar verkligen inte beslutet vi tog att se henne, först var denna tanke väldigt främmande för mej eftersom jag velade mellan tanken om det var en baby eller ett foster, men klart det var vår lilla tjejbaby som jag känt av rörelserna så tydligt i magen.

    Vi fick åka hem följande dag och då bröt jag samman pånytt, eftersom tomheten kom emot. Nu går vissa dagar bättre än andra, men det kommer bakslag. Gråter mej oftast till sömns och sover oroligt på nätterna. Vissa dagar går som i dimma. Är sjukskriven till årets slut. Det blir ju en annorlunda jul för oss men skall försöka omge oss med familjen och släkten. Som tur har jag fått gå två gånger till en samtalsterapeut för att prata av mej. Min sambo började jobba förra veckan.

    Gravida vill vi bli pånytt, när kroppen och huvudet är mogna för det.

    Oj, blev långt inlägg, men kände att jag måste få skriva av mej. Tack!
    Tack för ditt inlägg! Känner så väl igen mig i saknaden och tomheten. Som tur är kommer man på något sätt vidare även om det är väldigt svårt att tänka sig när man befinner sig mitt i det... Kram!
  • Jenkis
    Kakan1982 skrev 2013-12-27 11:16:44 följande:
    Hej allihopa!

    Hoppas ni har kunnat hitta någon form av glädje i det svåra som vi alla har tvingats att gå igenom detta året. Jag beklagar allas sorg och känner verkligen med er.
    Jag tyckte det var otroligt svårt att gå igenom beräknad födsel som var den 30/11-2013. Den dagen var otroligt tung.
    En liten ljusglimt som har kommit till mig under hösten här är att ja är gravid igen. Lilla bebisen är beräknad till 16 juli! Har blivit erbjuden moderkaksprov, men jag har tackat nej till det. Den här gången har jag en bra känsla och inga blödningar. Förra gången hade jag en känsla av att något var fel och väldigt många bruna flytningar som att kroppen försökte stöta ifrån sig vår lille prins <3
    Nu har jag en bra magkänsla och tror på att detta ska gå bra!
    Vi var och såg på ett litet hjärta som slog 8+4 och efter julledigheten blir det kub. Nu håller vi tummarna för att vi ska få bli föräldrar till ett jordebarn och vår änglaprins <3 ska få bli storebror!

    Stora styrkekramar till er alla <3<3<3
    Stort grattis!

    Oj! Inte kom jag ihåg att vi hade BF så nära varann... 2/12 hade vi...

    Någon form av glädje finns ju helt klart och att försöka igen som jag var väldigt skeptiskt till för några månader sedan har blivit mer självklart. Skall inte säga att man glömmer för det gör man inte, men det där otroligt jobbiga just då bleknar lite och man vågar igen. Vi väntar på en ny donation eftersom jag inte kan få barn på mina egna ägg tyvärr...
Svar på tråden Vi som avbrutit 2013