• Anonym (Rekryterare)

    Jag jobbar med rekrytering, fråga mig vad du vill

    Hej alla,

    Ser att det är en hel del frågor angående sådant som har med jobbsökande, rekrytering, cv-skrivning osv att göra så kanske kan det passa med en särskild tråd för det?

    Jag jobbar med rekrytering och kan gärna svara på eventuella frågor som finns kring detta.  Glad Inga frågor är så klart dumma frågor. Shoot!

  • Svar på tråden Jag jobbar med rekrytering, fråga mig vad du vill
  • Anonym (IQ)

    Hur rekryterades du? Borde inte rekryterare genomgå IQ-test och iallafall ha ett IQ över normalbegåvning så att ni ens kan bedöma om sökande är begåvad/är lämpad för jobbet?
    Att titta i CV och att ge subjuektiva bedömningar på personligt brev/intervju kan ju inte ge optimalt resultat om rekryteraren inte är ytterst bra förutsättningar...

  • Anonym (Rekryterare)
    Hampe81 skrev 2013-09-29 13:26:27 följande:
    Bra och proffsigt svar
    Men om vi leker med tanken att du skulle fatta tycke för en kille du träffade för en intervju och träffa honom även utanför jobbet. Skulle du låta en kollega ta över den jobbmässiga kontakten eller skulle du klara av att hålla isär jobb och privatliv?
    Jag vet faktiskt inte.
    När det dyker upp folk jag känner eller vet vilka de är, så brukar jag lämna över kontakten till en kollega, så jag gissar att jag skulle göra det om jag började dejta någon som var aktuell för ett jobb också. Skrattande

    Jag skulle nog klara av att skilja på jobb och privatliv ett tag men man får vara försiktiga så att saker inte kommer tillbaka och biter en i röven vid ett senare tillfälle... Bildligt talat. Glad
  • Anonym (Rekryterare)
    Anonym (IQ) skrev 2013-09-29 13:27:16 följande:
    Hur rekryterades du? Borde inte rekryterare genomgå IQ-test och iallafall ha ett IQ över normalbegåvning så att ni ens kan bedöma om sökande är begåvad/är lämpad för jobbet?
    Att titta i CV och att ge subjuektiva bedömningar på personligt brev/intervju kan ju inte ge optimalt resultat om rekryteraren inte är ytterst bra förutsättningar...
    Det finns lite olika syn på IQ, men det är generellt inget som testas i samband med rekrytering. Du kan däremot testa vissa andra typer av begåvning (logisk, induktiv osv).

    Ditt resonemang bygger på att man är bättre på ett jobb om man har en högre IQ, men det är nog att förenkla det hela. Jag tror däremot inte att man är bättre på att rekrytera till ALLA tjänster.
    Om det skall rekryteras till en tjänst inom till exempel restaurangindustrin där det krävs en del kunskaper om matlagning, livsmedelshygien osv osv är kanske jag inte rätt person att göra den rekryteringen. Jag har helt enkelt inte de kunskaperna som krävs för att kunna göra bedömningen om kandidaterna ligger på rätt nivå för att klara det lediga jobbet men skulle kunna göra rekryteringen ihop med någon som kan området. Detta trots att jag har en IQ en bra bit över genomsnittet.... {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Hampe81

    Apropå en annan persons fråga, tror det var "arbetaren" som skrev om det, så undrar jag hur svårt det är för dig som rekryterare att tillgodose alla önskemål som finns både från arbetsgivare och arbetstagare. Om det kommer till kritan, vems sida är du mest på arbetsgivaren eller arbetstagaren, jag menar vem kämpar du hårdast för att behålla?

  • Anonym (IQ)
    Anonym (Rekryterare) skrev 2013-09-29 13:39:32 följande:
    Ditt resonemang bygger på att man är bättre på ett jobb om man har en högre IQ, men det är nog att förenkla det hela.
    Nej, jag säger att en REKRYTERARE måste ha hög intelligens för att vara bra på sitt jobb. Det finns inte en chans att en person med 100 i IQ är lika bra som en med 125 på att rekrytera personal, OAVSETT till vilken verksamhet det gäller.
    Min erfarenhet är att rekryterare antingen väljer personer som liknar dom från dennes egen umgängeskrets eller stirrar sig blind på ett CV.
  • Anonym (Rekryterare)
    Hampe81 skrev 2013-09-29 13:44:06 följande:
    Apropå en annan persons fråga, tror det var "arbetaren" som skrev om det, så undrar jag hur svårt det är för dig som rekryterare att tillgodose alla önskemål som finns både från arbetsgivare och arbetstagare. Om det kommer till kritan, vems sida är du mest på arbetsgivaren eller arbetstagaren, jag menar vem kämpar du hårdast för att behålla?
    När jag rekryterar så har jag en vakant tjänst som jag skall fylla. Jag behöver alltså hitta rätt person som kan bidra till arbetsgivarens organisation och som uppfyller de formella kraven för jobbet.

    Att hitta en person som uppfyller exakt ALLA krav är oftast omöjligt, men vissa krav är naturligtvis viktigare än andra. Det är till syvende och sist arbetsgivaren som bestämmer vem de vill anställa. Det är inte jag.

    Jag träffar mängder av duktiga människor som inte passar för just de jobbet de har sökt. Det dyker hela tiden upp nya tjänster så jag kan istället försöka att matcha personen mot ett mer passande jobb.

    Hoppas att det var tillräckligt svar på din fråga. Glad
  • Anonym (Rekryterare)
    Anonym (IQ) skrev 2013-09-29 13:45:14 följande:
    Nej, jag säger att en REKRYTERARE måste ha hög intelligens för att vara bra på sitt jobb. Det finns inte en chans att en person med 100 i IQ är lika bra som en med 125 på att rekrytera personal, OAVSETT till vilken verksamhet det gäller.
    Min erfarenhet är att rekryterare antingen väljer personer som liknar dom från dennes egen umgängeskrets eller stirrar sig blind på ett CV.
    Ja, forskning visar att du tenderar att välja personer som liknar dig själv. Det är bland annat därför t ex företags styrelser och ledningsgrupper är väldigt homogena.

    Det är svårt att rekrytera och vara objektiv. Det håller jag med dig om.
  • Anonym (Gröngöling)

    Hej!

    Vilken underbar tajming att jag hittade denna tråd just nu!

    Jag håller på och skriver en ansökan till en tjänst som ett bemanningsföretag har lagt ut. Jag är verkligen jätteintresserad och vet att jag skulle passa perfekt för tjänsten. Problemet är att jag är relativt grön då jag tog examen i våras och de söker en person med ett par års erfarenhet. Jag själv vet att jag kan hantera detta ändå, tack vare mitt genuina intresse för yrket och tidigare arbetslivserfarenheter som hjälper mig, men hur får jag rekryteraren att ge mig en chans och inte slänga mig i papperskorgen så fort han ser mitt examensdatum på cv't? Jag har skrivit ett bra och väl anpassat brev, men jag gissar att det inte ens kommer att läsas.

    Eftersom det är ett bemaningsfretag så kan jag bara bifoga filer i min ansökan och alltså inte skriva något som han "tvingas" läsa innan han öppnar cv't.

    Det ligger ute en mailadress till ansvarig rekryterare. Kan hag skicka in ansökan enligt konstens alla regler och sedan maila honom och specifikt be honom att titta på min ansökan, eller blir det konstigt?

    Tilläggas ska att detta är ett bristyrke, ändå är det få som är villig att anställa nyexade...

    Tack på förhand!

  • Rosa Fluff

    Jätte bra tråd! Jag undrar om jag skickar pm till dig med cv och personligt brev kan inte du läsa det och ev ge lite input på det?

    Skulle kunna skicka det ikväll.

  • Anonym (IQ)
    Anonym (Rekryterare) skrev 2013-09-29 14:30:53 följande:
    Ja, forskning visar att du tenderar att välja personer som liknar dig själv. Det är bland annat därför t ex företags styrelser och ledningsgrupper är väldigt homogena.

    Det är svårt att rekrytera och vara objektiv. Det håller jag med dig om.
    Med andra ord måste rekryteraren vara högbegåvad själv för att kunna rekrytera högbegåvade. Det är faktiskt önskvärt med hög intelligens i de flesta yrken.
Svar på tråden Jag jobbar med rekrytering, fråga mig vad du vill