• Anonym (Förskolepedagog)

    Gnälliga föräldrar på förskolan

    Vad har ni pedagoger för typer av föräldrar på er förskola? Självklart är de flesta föräldrar fantastiska och förstående. Men det finns alltid de som man stör sig på och som tror till 100% att hens barn är det enda. :)

    Här tänkte jag lista några exempel på föräldrar som gnäller på ALLT.

    * En mamma klagade på att barnen är för kallt klädda på sommaren, så då försökte vi vara noggrannare med det.
    Nu till hösten så har vi klätt alla barn hellre för varmt än för kallt, då klagar föräldrarna istället på att deras barn är FÖR varmt klädda.

    * De föräldrar som aldrig hör av sig till förskolan när barnen är sjuka/sena så att vår kokerska då står där med allergimat som inte äts.

    * De föräldrar som klagar på att hårspännen/snoddar försvunnit och blir arg på oss personal för att vi inte hållt koll på detta

    * De som aldrig märker kläder, men ändå klagar när en t-shirt har hamnat på fel hylla etc.

    Det var bara några av mina exempel.
    Ni som jobbar inom förskola/barnomsorg, vad tycker ni om de anhöriga?
    Har ni exempel och hur hanterar ni sådana situationer? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 15:33
    Vill bara förtydliga att jag självklart ÄLSKAR mitt jobb och i 99% är föräldrarna riktigt fantastiska. Det finns dock de som ställer orimligt höga krav på oss i förskolan, som endast tror att det är barnpassning osv. Det är DE föräldrarna jag vill diskutera här :)

  • Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan
  • siolina
    Moolie skrev 2013-10-16 07:42:30 följande:
    Jag tror inte att ni förstår hur många föräldrar som går runt med depressioner, autism, ADD, ADHD eller andra saker... Vi hade lika gärna kunnat öppna en psykologmottagning i hallen! 
    Tycker att utbildningarna är dåliga på att lyfta fram den biten, att det ingår i arbetet att samarbeta med föräldrarna. Utmaningen är inte att planera en pedagogisk verksamhet, utan att få med sig alla barn och föräldrar på tåget. Som pedagog eller lärare kan man aldrig anpassa barnen och föräldrarna till verksamheten, utan måste anpassa verksamheten efter dem. Inom rimliga gränser förstås.
  • Anonym (förskollärare 2)
    molly50 skrev 2013-10-16 10:28:28 följande:

    Jo,jag förstår hur du menar. Men det jag tror att många uppfattar som gnäll är att det startas så otroligt många trådar av förskollärare som har något att klaga på.
    Och då undrar man såklart om dessa pedagoger inte har tagit upp det på jobbet med sina kollegor,chefer,med de föräldrar det berör osv.
    Ibland så tror jag det kan vara bra att ha t ex föräldramöten också och ge information om vad som sagts där på en lapp till de som inte kunnat närvara.
    Du verkar vara en bra pedagog,av det du har berättat här att döma. Men det finns även de som kanske inte borde ha ett sådant jobb,precis som i alla andra yrken.   
    För övrigt så kan jag hålla med om att det är låg status på yrket. Det är samma sak med mitt jobb som undersköterska.

    Ja,jag förstår som sagt det. Men har ni provat att be eran chef att prata med dessa föräldrar? Kanske det skulle bita bättre.

        
    Det jag tror att många är ute efter är just förståelsen för vilket jobb vi utför, att föräldrar som inte förstår detta faktiskt stör vår verksamhet.

    Att du jämför ditt eget jobb som undersköterska bekräftar ju tyvärr precis det jag säger, du är inte jämställd en sjuksköterska, men jag är jämställd en barnskötare trots att vi faktiskt utför våra jobb på olika sätt. Jag säger inte att förskollärare gör ett bättre jobb än en barnskötare, men det samma gäller ju även undersköterskor kontra sjuksköterskor. En förskollärare har ett hel annat pedagogiskt tänk än en barnskötare, och nu pratar jag om en bra förskollärare och en bra barnskötare, så dra inte upp den diskussionen igen tack!

    Problemet med vår utbildning är att vi inte kan säga direkt vad vi kan som inte alla andra kan, man ändrar sin person på en lärarutbildning och man får ett annat sätt att tänka. Jag tänker på barnet med pedagogiken i centrum och på vad som är bäst just för det barnet jag har framför mig. Jag har ett syfte med det jag gör och säger till barnet och jag har ofta ett mål. Jag undervisar barnet och eftersom jag även jobbat i skolan så vet jag att jag gör samma sak när jag vill lära Pelle 3 år att gå på toaletten själv, som när jag undervisar Pelle 7 år i matte i skolan. Pedagogiken och tänket är det samma, men orden och handlingen skiljer sig naturligtvis åt...fast vem vet vi kanske får in lite matte där på toaletten med. Jag kan säga till Pelle att han ska ta en lång bit toalettpapper. Det skiljer mig som förälder och pedagog, på jobbet jobbar jag och har då pedagogiken påkopplad hela tiden och tar varje chans jag får att utnyttja den. Pelle tänker kanske inte på att han gör matte när han tar en lång bit papper, men jag vet att jag tränat honom på det begreppet. Vet jag dessutom att Pelle har svårt med detta, så kanske jag redan innan bestämt mig för att träna Pelle i detta och då är det faktiskt undervisning.

    Tänk då om det står en förälder bakom mig som vill att jag ska leta efter strumpor, ja då uteblir detta undervisningstillfälle...både matten och toaträningen, då blir det en rutinsituation istället där jag inte är aktiv pedagog.  
  • Anonym (förskollärare 2)
    siolina skrev 2013-10-16 10:40:02 följande:
    Tycker att utbildningarna är dåliga på att lyfta fram den biten, att det ingår i arbetet att samarbeta med föräldrarna. Utmaningen är inte att planera en pedagogisk verksamhet, utan att få med sig alla barn och föräldrar på tåget. Som pedagog eller lärare kan man aldrig anpassa barnen och föräldrarna till verksamheten, utan måste anpassa verksamheten efter dem. Inom rimliga gränser förstås.
    Ja och för att klara detta krävs det att man är en bra pedagog. En bra pedagog läser av situationen och väljer metod och aktivitet som passar situationen. Just därför slätar man oftast över alla konstigheter som föräldrar kan ha för sig, en sur förälder förvärrar mer än man vinner... man samlar ihop fårskocken och ser glad ut och gör det föräldern önskar, trots at man vet att det är fel. Att ta den typen av diskussion i hallen är absolut inte att föredra och absolut inte pedagogiskt. Det kan leda till arga föräldrar och de kan skrämma barnen och dessutom kan samarbetet förstöras för år framåt och det är det inte värt...hur irriterande jag ens kan tycka att det är att avbryta det jag gör för att leta efter strumpor. Om barnen blir utsatta för risk så säger jag naturligtvis ifrån och säger att de får leta själva (jag lämnar inte små barn ensamma).

    Fast ett tips till er som ofta letar efter strumpor och vantar, fråga barnen för de har oftast betydligt mer koll än vi vuxna. De kan veta att lilla Alma tog av sig sina vantar i lekhuset när de var ute på förmiddagen. De är helt otroliga på det barnen. Det händer ofta att jag tar hjälp av barnen när nån förälder letar efter nåt och då blir det helt plötsligt en pedagogisk situation av det hela där barnen är i fokus. Fast som sagt det är inte alltid det går och speciellt inte om föräldern är irriterad, då håller jag barnen utanför i den mån jag kan.  
  • Anonym (förskollärare 2)
    molly50 skrev 2013-10-16 10:28:28 följande:

    Jo,jag förstår hur du menar. Men det jag tror att många uppfattar som gnäll är att det startas så otroligt många trådar av förskollärare som har något att klaga på.
    Och då undrar man såklart om dessa pedagoger inte har tagit upp det på jobbet med sina kollegor,chefer,med de föräldrar det berör osv.
    Ibland så tror jag det kan vara bra att ha t ex föräldramöten också och ge information om vad som sagts där på en lapp till de som inte kunnat närvara.
    Du verkar vara en bra pedagog,av det du har berättat här att döma. Men det finns även de som kanske inte borde ha ett sådant jobb,precis som i alla andra yrken.   
    För övrigt så kan jag hålla med om att det är låg status på yrket. Det är samma sak med mitt jobb som undersköterska.

    Ja,jag förstår som sagt det. Men har ni provat att be eran chef att prata med dessa föräldrar? Kanske det skulle bita bättre.

        
    Tack!
  • Anonym (beror på)
    Anonym (förskollärare 2) skrev 2013-10-16 11:59:48 följande:
    Ja och för att klara detta krävs det att man är en bra pedagog. En bra pedagog läser av situationen och väljer metod och aktivitet som passar situationen. Just därför slätar man oftast över alla konstigheter som föräldrar kan ha för sig, en sur förälder förvärrar mer än man vinner... man samlar ihop fårskocken och ser glad ut och gör det föräldern önskar, trots at man vet att det är fel. Att ta den typen av diskussion i hallen är absolut inte att föredra och absolut inte pedagogiskt. Det kan leda till arga föräldrar och de kan skrämma barnen och dessutom kan samarbetet förstöras för år framåt och det är det inte värt...hur irriterande jag ens kan tycka att det är att avbryta det jag gör för att leta efter strumpor. Om barnen blir utsatta för risk så säger jag naturligtvis ifrån och säger att de får leta själva (jag lämnar inte små barn ensamma).

    Fast ett tips till er som ofta letar efter strumpor och vantar, fråga barnen för de har oftast betydligt mer koll än vi vuxna. De kan veta att lilla Alma tog av sig sina vantar i lekhuset när de var ute på förmiddagen. De är helt otroliga på det barnen. Det händer ofta att jag tar hjälp av barnen när nån förälder letar efter nåt och då blir det helt plötsligt en pedagogisk situation av det hela där barnen är i fokus. Fast som sagt det är inte alltid det går och speciellt inte om föräldern är irriterad, då håller jag barnen utanför i den mån jag kan.  

    Det är så tragiskt när inte föräldrarna fattar att deras egna känslor påverkar sina egna barn negativt, alla vet väl att om inte föräldern är vän med pedagogerna så kan det bli problem för barnet att känna tillit till pedagogerna längre fram och det vill man ju inte. Har föräldrarna något den vill klaga på ska man alltid ta upp det, men inte när barnen är med. Jag förstår mig verkligen inte på en del föräldrar
  • elmadumle

    Inser att vi haft en jäkla tur med våra barns förskolor när de var små. Enda gången jag faktiskt har rytit i till personalen var när sonen, då ungefär tre år, upprepade gånger fick huvudlöss för att det fanns föräldrar som inte brydde sig om att behandla två gånger enligt instruktionerna på medlen, jag sa efter tredje vändan att antingen så tar de tag i det här och kräver att dessa barn helt enkelt får hållas hemma så de fattar eller så är det ett samtal till rektorn som gäller. De tog själva upp det med rektorn och äntligen så försvann eländet.

  • Moolie

    Nä, det är inte mycket psykologi man får... När föräldrarna dessutom uttryckligen säger att de inte vill ha sitt barn men inte har rätt att kontakta soc blir man rädd... Barn som inte får kärlek... Föräldrar som uttrycker att de hellre ser barnen nakna än i "fula" lånekläder (som vi inte får köpa in. Jag har tagit med barnens avlagda hemifrån.). Skilsmässoadvokat skulle man med varit! :)

    Jag har fått ett tecken på uppskattning EN gång! EN av TUSEN som jag ställt upp extra för föräldrar... Just idag vill jag bara gorma åt oansvariga föräldrar som inte följer uppsatta regler. Hämtar senare för "de var TVUGNA att handla cigg" innan... Föräldrar som inte lämnar blöjor fast lappen hängt där i två veckor... Vi får alltså SNO från andra barn...

    Jag blir gråtfärdig... Men imorgon är det bra igen... Värdelösa föräldrar kommer det komma fler av! :)

  • molly50
    Anonym (förskollärare 2) skrev 2013-10-16 11:49:23 följande:
    Det jag tror att många är ute efter är just förståelsen för vilket jobb vi utför, att föräldrar som inte förstår detta faktiskt stör vår verksamhet.

    Att du jämför ditt eget jobb som undersköterska bekräftar ju tyvärr precis det jag säger, du är inte jämställd en sjuksköterska, men jag är jämställd en barnskötare trots att vi faktiskt utför våra jobb på olika sätt. Jag säger inte att förskollärare gör ett bättre jobb än en barnskötare, men det samma gäller ju även undersköterskor kontra sjuksköterskor. En förskollärare har ett hel annat pedagogiskt tänk än en barnskötare, och nu pratar jag om en bra förskollärare och en bra barnskötare, så dra inte upp den diskussionen igen tack!

    Problemet med vår utbildning är att vi inte kan säga direkt vad vi kan som inte alla andra kan, man ändrar sin person på en lärarutbildning och man får ett annat sätt att tänka. Jag tänker på barnet med pedagogiken i centrum och på vad som är bäst just för det barnet jag har framför mig. Jag har ett syfte med det jag gör och säger till barnet och jag har ofta ett mål. Jag undervisar barnet och eftersom jag även jobbat i skolan så vet jag att jag gör samma sak när jag vill lära Pelle 3 år att gå på toaletten själv, som när jag undervisar Pelle 7 år i matte i skolan. Pedagogiken och tänket är det samma, men orden och handlingen skiljer sig naturligtvis åt...fast vem vet vi kanske får in lite matte där på toaletten med. Jag kan säga till Pelle att han ska ta en lång bit toalettpapper. Det skiljer mig som förälder och pedagog, på jobbet jobbar jag och har då pedagogiken påkopplad hela tiden och tar varje chans jag får att utnyttja den. Pelle tänker kanske inte på att han gör matte när han tar en lång bit papper, men jag vet att jag tränat honom på det begreppet. Vet jag dessutom att Pelle har svårt med detta, så kanske jag redan innan bestämt mig för att träna Pelle i detta och då är det faktiskt undervisning.

    Tänk då om det står en förälder bakom mig som vill att jag ska leta efter strumpor, ja då uteblir detta undervisningstillfälle...både matten och toaträningen, då blir det en rutinsituation istället där jag inte är aktiv pedagog.  
    Så är det säkert. Och det förstår jag också.
    Det gör man ju även inom vård & omsorg där jag jobbar. Det är faktiskt inte alla som förstår att det är jobbigt heller. Framförallt inte beslutsfattarna som verkar tro att vi är maskiner som kan och orkar jobba hur och hur mycket som helst.

    Jag är inte ute efter att jämföra. Men ett problem tror jag faktiskt är att man tog bort en masa barnskötare.
    Som pedagog inbillar jag mig att man kanske får läsa  mer om just själva pedagogiken än om bemötandet och omhändertagandet av barn och föräldrar. Och det känns lite fel,om jag ska vara ärlig.
    Som det är nu så får man känslan av att ni får jobba halvt ihjäl er. Vilket jag även kan se på vår förskola.
    Därför känner jag igen mig för det är samma sak i mitt jobb.    
    Men jag inser ändå att vi har haft en otrolig tur med vår förskola. De är verkligen helt fantastiska där. Visst kan det hända småsaker som man kan irritera sig på,men det kan det ju göra överallt.
    Anonym (förskollärare 2) skrev 2013-10-16 12:00:51 följande:
    Tack!
    Så lite så. 

       

           
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Litet My

    Moolie: Varför får du inte kontakta soc? En anmälan skall göras vid misstanke att barnet far illa, om en förälder kan säga så offentligt är det absolut en stor misstanke att det är ännu värre.

  • Anonym (förskollärare 2)
    Anonym (beror på) skrev 2013-10-16 12:13:09 följande:

    Det är så tragiskt när inte föräldrarna fattar att deras egna känslor påverkar sina egna barn negativt, alla vet väl att om inte föräldern är vän med pedagogerna så kan det bli problem för barnet att känna tillit till pedagogerna längre fram och det vill man ju inte. Har föräldrarna något den vill klaga på ska man alltid ta upp det, men inte när barnen är med. Jag förstår mig verkligen inte på en del föräldrar
    Ja precis, det är tragiskt! Jag förstår det så jag gör allt i min makt att hålla relationen konfliktfri, men det kostar på mig som människa, men jag gör det för barnens skull. Sedan tar vi upp sådana saker allmänt. Om det vore problemfamiljer så hade det varit "enklare", mend et är oftast normalt fungerande familjer.
    elmadumle skrev 2013-10-16 13:08:15 följande:
    Inser att vi haft en jäkla tur med våra barns förskolor när de var små. Enda gången jag faktiskt har rytit i till personalen var när sonen, då ungefär tre år, upprepade gånger fick huvudlöss för att det fanns föräldrar som inte brydde sig om att behandla två gånger enligt instruktionerna på medlen, jag sa efter tredje vändan att antingen så tar de tag i det här och kräver att dessa barn helt enkelt får hållas hemma så de fattar eller så är det ett samtal till rektorn som gäller. De tog själva upp det med rektorn och äntligen så försvann eländet.

    Fast det är ju inte personalens fel, det är ju just de där familjerna som bland annat struntar i att avlusa jag syftar på. Egoistiska människor som inte kan tänka längre än till sin egen bekvämlighet.
    Moolie skrev 2013-10-16 13:50:40 följande:
    Nä, det är inte mycket psykologi man får... När föräldrarna dessutom uttryckligen säger att de inte vill ha sitt barn men inte har rätt att kontakta soc blir man rädd... Barn som inte får kärlek... Föräldrar som uttrycker att de hellre ser barnen nakna än i "fula" lånekläder (som vi inte får köpa in. Jag har tagit med barnens avlagda hemifrån.). Skilsmässoadvokat skulle man med varit! :)

    Jag har fått ett tecken på uppskattning EN gång! EN av TUSEN som jag ställt upp extra för föräldrar... Just idag vill jag bara gorma åt oansvariga föräldrar som inte följer uppsatta regler. Hämtar senare för "de var TVUGNA att handla cigg" innan... Föräldrar som inte lämnar blöjor fast lappen hängt där i två veckor... Vi får alltså SNO från andra barn...

    Jag blir gråtfärdig... Men imorgon är det bra igen... Värdelösa föräldrar kommer det komma fler av! :)
    Ja fy fan! En sådan förskola har jag med jobbat på och det suger verkligen musten ur en! Nu har jag turen att jobba på en förskola är jag får uppskattning av föräldrar, barn och kollegor. Fast du får bli bra på att ge dig själv uppskattning, du gör ett fantastiskt jobb, även om inten har vett att förstå det...jag förstår! ...och man tycker så synd om barnen! Så svårt att lämna dem på jobbet då.
    molly50 skrev 2013-10-16 13:56:07 följande:
    Så är det säkert. Och det förstår jag också.
    Det gör man ju även inom vård & omsorg där jag jobbar. Det är faktiskt inte alla som förstår att det är jobbigt heller. Framförallt inte beslutsfattarna som verkar tro att vi är maskiner som kan och orkar jobba hur och hur mycket som helst.

    Jag är inte ute efter att jämföra. Men ett problem tror jag faktiskt är att man tog bort en masa barnskötare.
    Som pedagog inbillar jag mig att man kanske får läsa  mer om just själva pedagogiken än om bemötandet och omhändertagandet av barn och föräldrar. Och det känns lite fel,om jag ska vara ärlig.
    Som det är nu så får man känslan av att ni får jobba halvt ihjäl er. Vilket jag även kan se på vår förskola.
    Därför känner jag igen mig för det är samma sak i mitt jobb.    
    Men jag inser ändå att vi har haft en otrolig tur med vår förskola. De är verkligen helt fantastiska där. Visst kan det hända småsaker som man kan irritera sig på,men det kan det ju göra överallt.

    Så lite så. 

       

           
    Som tur var så har du fel, det är mycket pedagogik i bemötandet och omhändertagandet av både föräldrar och barn. Pedagogik är ett väldigt stort område och inte alls bara om hur man lär ut på bästa sätt. Där ligger ett jättestort missförstånd tyvärr. Slå upp ordet pedagogik och sedan slår du upp ordet didaktik. Jag tror att de flesta tror att pedagogik är vad som egentligen kallas didaktik. Jag har jättestor användning för mina pedagogiska kunskaper och framförallt förmågan att se varje individ och bemöta dem på det sätt som jag tror att just den individen behöver.

    Problemet med att ta bort barnskötarna är väl att ekonomin blir mer ansträngd för kommunerna och då löser man det genom att dra in på pedagogiska pengar samt knökar in fler barn i barngrupperna. Där ligger huvudproblemet, det är inte lätt när man som vi har 20 barn i åldrarna 1-5 år...större delen av dagen ska vi klara det på 2 personer, endast 3,5 timme är vi 3 per dag, ja om det inte ligger nåt möte då.  

      

      
     
Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan