• Anonym (Trött)

    Någon som levt med en haschrökare!

    Jag är nästan säker på att min man röker hasch, men han erkänner inte att han gör det. Jag vet inte i vilken omfattning. Men han har ett behov av att träffa vänner ofta. Han håller mig utanför sin vänskapskrets. Han håller hårt i mobilen. Han kommer och går lite som han vill. Jag vill bara att vi ska va som en familj! Att han ska vara närvarande och att vi ska samarbeta. Han lägger över mycket ansvar på mig. Jag har alltid fått kämpa och pussla. Jag får inte alls något utrymme för att leva mitt liv. Han har hur mycket frihet som helst. Han tränar när han vill. Träffar vänner jämt. Jag får inte ens veta vilka han hänger med. Jag har sagt att jag känner mig ensam o att det är bättre han lever själv eftersom han lever som om han vore själv. Men han tycker att han gör massor. Fast han kanske bara lämnar/hämtar på dagis o har dottern när han måste, då jag jobbar kväll. Så fort jag kommer hem från ett jobbpass går han ut. ag får ta läggning, inte ens det kan han göra.  Han umgås inte med sitt barn. Kanske går ner till lekparken om hon har tur. Ofta somnar hon för att hon inte får någon uppmärksamhet eller aktiveringem efter 21. Efter ett 13 timmars pass får jag ta läggning osv. Jag blir tokig eftersom hon då inte somnar på kvällen i tid. Utan e jättepigg när jag kommer .Han förstår mig inte alls när jag predikar om rutiner å tider. Jag är kontrollerande. Han skyller på att jag ändå inte vill(Hur ska jag kunna när jag aldrig får chans att göra något själv han tar all tid som finns till sig själv) Jag skulle vilja att vi gjorde saker som en familj i bland o även ensamma utan barn. Han borde ge mig tid för mig själv, men det finns inte. När jag jobbar kvällar/helger klagar han på att det krockar med hans träningstider. Mina föräldrar får ofta ställa upp å ta vår dotter på helgerna. Jag tycker att det är förjävligt att dom ska ha henne varje gång jag jobbar helg för att han ska göra sitt. Men dom erbjuder sig också för att de tänker att han ändå inte vill va med henne.Men han fattar inte. De är som att prata med en vägg! Vi kanske gör något med vår dotter ,men sen ska han i väg till vänner direkt när vi kommer hem. Han försvinner i flera timmar. Jag vet aldrig var han är eller är när han kommer tillbaka. Jag blir tokig när han inte svarar i sin telefon eller säger vart han ska gå! Jag får ta allting. Matlagning. Vi äter oftast själva. Han kommer sen å äter. Blir sur om det inte finns mat kvar till honom.Men det är mig det är fel på enligt honom.Jag är ett problem. Jag har försökt få honom att fatta hur jag känner länge nu, men det går inte in det blir ingen förändring. Jag är sjukt nog fortfarande kär i denna människa.. Han är lynnig i humöret. Lätt irriterad, otrevlig. Gullig,kärleksfull o mjuk om vartannat. jag blir bara sårad o besviken hela tiden, han lovar saker som han inte kan hålla sen. Han kan säga så elaka saker när han blir trängd/arg. Jag blir mer o mer bitter! Han slösar bort pengar, som han sen inte kn redogöra vart de tagit vägen. Jag behöver någon utomståendes råd.

  • Svar på tråden Någon som levt med en haschrökare!
  • Anonym (annat?)

    Kan det vara så att han är spelmissbrukare också? Du skrev att pengar försvinner ibland.
    Spelmissbrukare är ofta mycket upptagna. Kanke träffar han inte ens vänner då han är borta utan bara säger att han ska träffa dem. Kanske håller han på med både och.

  • Anonym (Trött)

    Det är något som inte stämmer iaf! Han åkte till Norge nu för att få ordning på ekonomin. Han jobbar hårt där, han lovar att skicka pengar men har inte kunnat skicka så mycket än. Det e ju riktigt tufft i början där med boende osv. Han hör av sig hela tiden å säger att han kämpar för vår skull, att vi ska få det bra osv. Men när han kommer hem så springer han direkt till kompisar å är där typ hela vistelsen istället för att spendera så mkt tid som möjligt med oss. Skumma människa!

  • frappa
    Anonym (Trött) skrev 2013-10-16 15:43:00 följande:
    Det är nog hans personlighet då? Han är bara en obotlig egoist. Han använder ofta argumentet att han inte har någon familj. Du har dina föräldrar å syskon, jag har ingen! Det är synd om mig.Jag har bara mina vänner.Han verkar vilja leva sitt liv på sina villkor ,men samtidigt ha oss när det passar honom. Däremot kan han höja oss (mig) till skyarna när jag inte e med. Jag kan höra på omvägar att han pratat om oss och om mig, då berömmer han mig å säger bra saker om mig. Men aldrig till mig på det sättet? Hur svårt ska det vara att bara säga vad man gör , vilka man träffar? Planera tiden ,så alla blir nöjda. Kommunicera!
    Du kanske ska informera hnom om vad en familj är för något.
    Sen utesluter inte detta, att han inte får träffa sina polare.
    Men någon måtta måste ju det vara.
  • Anonym (Trött)

    Jag har försökt! Tusen miljoner gånger, men det går inte in. Jag kräver inte ens mycket. Bara att vi ska dela på ansvaret med barnet. Att han ska tänka på hennes behov före sina egna, som jag gör. Jag tänker på allas behov sist mig själv.... Fast han själv skryter om att han är bra o närvarand pappa. Han verkar sakna självinsikt.

    Att vi ska göra något tillsammans någon gång! Att sova i samma säng verkar va nog för den mannen. Jag borde kanske veta vilka han hänger med. Normalt vore väl att bjuda med tjejen någon gång eller ta hem dom. Men eftersom de håller på med skit hela högen går ju inte det.
     

  • frappa
    Anonym (Trött) skrev 2013-10-16 16:58:57 följande:
    Jag har försökt! Tusen miljoner gånger, men det går inte in. Jag kräver inte ens mycket. Bara att vi ska dela på ansvaret med barnet. Att han ska tänka på hennes behov före sina egna, som jag gör. Jag tänker på allas behov sist mig själv.... Fast han själv skryter om att han är bra o närvarand pappa. Han verkar sakna självinsikt.

    Att vi ska göra något tillsammans någon gång! Att sova i samma säng verkar va nog för den mannen. Jag borde kanske veta vilka han hänger med. Normalt vore väl att bjuda med tjejen någon gång eller ta hem dom. Men eftersom de håller på med skit hela högen går ju inte det.
     
    Då finns det bara ultimatum kvar, och händer det inte det allra minsta där.
    Så finns det bara en sak kvar och det är att genomföra ultimatumet.
    Är du inte beredd till detta, så kan du skippa ultimatum.
    För den dagen man ställt ett ultimatum, och inte genomför.
    Är den dagen du är stor torsk och du ses som ett skämt(starkt ord, men mest för visa problemet med att inte genomföra ultimatum).

    Så frågan är till dig, som du ska fråga dig själv.
    Vill jag ha det så här resten av mitt liv.
    Kärlek, barn och annat trams är helt ointressant för denna fråga till dig själv.
  • Anonym (Trött)

    Ni som levt med en som använt sig av hasch. Hur har det funkat? Han döljer det, så det blir ett problem eftersom jag inte vet hur mycket eller om han gör annat också bakom min rygg. Jag blir bara mer o mer nojjig och osäker på honom.

  • Anonym (Relationsproblem)

    OM han nu röker så döljer han det för dig eftersom du har den inställningen till rökat - han vet att om det kommer upp kommer det bli problem så varför vara ärlig?

    Förövrigt så umgås jag själv i kretsar där det röks mycket och har varit tillsammans med flera rökare och det har varit underbara människor som sköter sina jobb, är lugna och kärleksfulla och har behandlat mig med respekt.

    Du och din man verkar ha problem som är utöver ett eventuellt cannabismissbruk, just saying. Är det så att han röker så är det nog inte det största problemet ni har hursomhelst utan grunden är att du känner dig orättvist behandlad, låter dig bli orättvist behandlad och du och din man verkar ha helt olika regler att leva efter, dvs han gör saker som han inte skulle tillåta dig att göra, hur är detta ett jämlikt förhållande?

  • Anonym (Trött)

    Det har inte blivit så här över en natt. Han har alltid varit väldigt svår att kommunicera med och fotboll och träning har varit en stor del av hans liv. Jag har fått ta på mig saker för annars skulle det inte blivit gjort och ställt upp för honom av kärlek. Han har en tendens at prata sig ur.Han har lovat mig saker. Men det är mest tomma löften. Jag har tappat mig själv på vägen. Jag har alltid fått stå tillbaka för hans behov varit viktigare, Jag har ställt upp i vårt och torrt och kört mig själv och min ekonomi i botten. Hur kan man gå bakom ryggen? Prioritera att sitta med losers o röka så fort han får chans. Han tar pengar som jag dragit in till sig själv. Jag blir lämnad ensam, hanfrågar inte ens om jag har något inplanerat? Det är fel på mig. Jag ställer för höga krav? Jag är kontrollerande. När jag ber om egen tid,så ska han göra saker precis då. Jag har fått avboka. När jag be honom umgås med oss, så är jag tråkig som inte har egna vänner eller hobbys. Många gånger har vi inte haft pengar, så jag har ändå inte kunnat göra något med mina vänner. Jag måste lämna detta livet. Han har verkligen förstört mitt liv. Ja har låtit honom förstöra min framtid. Kärleken är förjävlig.

  • Anonym (kan vara)

    Jag dejtade en kille i över ett år som rökte på, sedan en till. Korkad tjej, jaja. Det pratas om att cannabis skulle vara bättre än alkohol, och det kanske stämmer om det handlar om typ helger. Men det jag upplevde var fan ingen lek.

    Opålitlig, nonchalant, noll planering, glömsk, det löser sig-resonemang, VÄLDIGT måna om ensamtid med "grabbarna".

    Jag gör ALDRIG om det igen.

    När de var rena var de underbara och totala motsatsen till det ovannämnda, alltså helt fantastiska. När de var höga var de riktiga svin, men fattade det inte själva.

  • Anonym (woff)
    Anonym (kan vara) skrev 2013-10-22 16:50:31 följande:
    Jag dejtade en kille i över ett år som rökte på, sedan en till. Korkad tjej, jaja. Det pratas om att cannabis skulle vara bättre än alkohol, och det kanske stämmer om det handlar om typ helger. Men det jag upplevde var fan ingen lek.

    Opålitlig, nonchalant, noll planering, glömsk, det löser sig-resonemang, VÄLDIGT måna om ensamtid med "grabbarna".

    Jag gör ALDRIG om det igen.

    När de var rena var de underbara och totala motsatsen till det ovannämnda, alltså helt fantastiska. När de var höga var de riktiga svin, men fattade det inte själva.
    Inga kanske, cannabis är i princip harmlös vid bruk och långt skonsammare vid missbruk.
    Folk som har rökt för mycket för länge kan jag hålla med om kan ibland få en nonchalant inställning till livet, arbetsminnet kan även ta tillfällig skada, om man tycker att det är illa så har man aldrig sett nån konsumera alkohol i samma omfattning.
    Under tiden folk kan bli lite flummiga och glömska av att röka så omvandlas folk till aggressiva arroganta svin med gudkomplex av flaskan.
     
    Ts, av din ts att döma så försöker du hitta nån skenanledning till att släta över faktum att din man är ett egoistiskt svin som behandlar dig som du låter han behandla dig.
    Låter som du skäller på fel träd och hoppas att om det är cannabis med i bilden så kan du fokusera på det och eventuellt forcera fram bättre beteende från han,, är man ett svin så är man det vare sig man röker eller ej.
  • Sngel777

    OM det är så att din man röker cannabis så kommer det negativa av det du beskriver från omständigheter av att röka just cannabis. Men inte för att cannabis gör honom till en sämre människa, nödvändigtvis.

    Han ljuger för dig och familjen för att cannabis är olagligt och han vill skydda dig och era barn från detta. Om det kommer ut att han röker så blir han automatiskt stigmatiserad av grannar, släkt och till och med sin fru. Han blir i samhällets ögon en knarkare, och hans utsikter för en rättvis behandling och en chans till förståelse är ytterst små och grumliga. Ju mer han tvingas ljuga för alla om detta desto sämre blir ert förhållande. Vid det här laget är det kanske redan slut?

    Du måste ta ansvar i frågan, inte skjuta allt ansvar på den du anser gör fel. Du måste omvärdera vad du tror är FEL. Du måste räta ut vad du egentligen vet om cannabis och missbruk. Det är inte vad du vill höra, jag vet. Du vill höra att det är hans fel, att det är dig det är synd om. Du gör allt rätt. Han gör allt fel.

    Men det kan vara så att du har fel. Din man har rätt, och hans beteende tvingas fram utav din oförståelse och ovilja till att omvärdera det du tror dig veta om allt. Det kan vara så ansvaret att förbättra situationen ligger på dig.

    Jag försöker inte skita på dig. Jag försöker göra det svåraste som finns - att säga exakt vad jag tänker, för att hjälpa en annan människa ur en dålig sits, utan att medvetet förolämpa. Och det över internet dessutom...

  • Känner igen mejjjj

    Hej! Nu kommer jag säkert bli påhoppad här men tänker iaf berätta MINA tankar och ja, generalisera.

    Min man kommer också från en annan kultur, han är asiat. Jag känner igen mig i det du säger, likheterna är slående. vi har varit tsm i 3 år har ett barn på 6månader.

    Han brukar också hänga med vänner, vänner som jag inte känner eller ens har träffat. De brukar också träffas bara för att hänga, vet också att min man röker på (han var beroende av cannabis när vi träffades) men har trappat ner och röker nu ytterst sällan sen jag blev gravid. Jag väljer att tro på honom i detta och han kommer självmant Och berättar för mig när han gjort det.

    Nu blev det lite of topic här men min poäng är att din man, liksom min, kommer granen annan kultur där det anses normalt att kvinnan är hemma och mannen går ut och gör sitt. Detta behöver inte betyda att din man är otrogen eller knarkar. Jag väljer att lita på min man och "gillar läget". Han vill inte ta med mig ut bland sina vänner för han vill helt enkelt ha mig för sig själv och han behandlar mig som en prinsessa. Nu vet jag inte vilken religion din man har för självklart spelar det också in.

  • Ojsan

    Jag tycker du ska fråga honom rätt ut. Rizzla finns hemma hos mig med, men jag röker rullcigaretter pga det är mer ekonomiskt och har inte lika mycket skräp som vanliga cigaretter, men det finns inget hasch hos oss iallafall.

  • FannyN01

    För att ge ett råd ifrån någon med tidigare relationer tillsammans med en haschmissbrukare så är missbrukare manipulativa i sin aktiva period. Jag trot du oavsett hur mycket du älskar honom , ge honom ett nolltoleransultimatum, allt för ert barns skull. Däremot kan du inte ändra på honom. Gillar du inte att han umgås med sina vänner och svindlar , accepterar du inte det, då måste ni gå ifrån vandra även där för ert barn skull. Han måste fortfarande ta sina plikter som förälder. Gör han inte det är det inte ditt ansvar att se till att han gör det utan då är det ditt ansvar att göra dig av med den uppgiften och flytta isär eller be honom lägga korten på bordet 

  • Carnitas

    Jag rökt cannabis av medicinska själ för ett par år sedan.
    Sambo är anti mot cannabis.
    Jag la korten på bordet innan jag började, och sa så här blir det.
    Det var inte så populärt, men efter ca18 månader som blev det väldans irriterat av sambon.
    Och sa en mening till henne, som gjorde henne tyst väldigt länge.
    Innan hon svara med stor irritation "nej, det har det inte".

    Och frågan var "har du sett några negativa upptäckter på mig, efter jag börjat medicinerat mig".
    Åt före stora mängder med opiater.

    Hem och sysslor där, har jag alltid slarvat med.
    Jag tror det är nått man tar med sig från tidig ålder.
    Tänker då på TS berättelse.
    Det är lite som en gång en slashas, alltid en slashas.
    Problemen dock är om man missbrukar, då har det alltid effekter.
    Behöver inte ens handla om droger, då det finns gott om andra saker som går att missbruka.
    Så kommer det ge återverkningar i hem och relation.
    De som brukar, och håller sig till detta.
    Brukar inte skapa mer än på det psykologiska planet, gäller även alkohol, och nikotin.
    Om man som sambo är emot detta.
    Eller som en jag var ihop med, skulle förbjuda mig kolla på scifi.
    Och hade en likande reaktion, som om jag jag tog vart enda drog i hela världen.
    Så psyket på motparten tar stor plats i diskussionen, då denne kan vara obstinat.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
Svar på tråden Någon som levt med en haschrökare!