• VictoriaJ02

    Därför är feminismen dömd att gå under.

    Det är en ytterst liten del av alla feminister som av män upplevs som rabiata, men tyvärr är det detta fåtal människor som kommer att avgöra feminismens öde.

    När kvinnor tar på sig stridsrustningen för att gå ut i krig med männen kan det aldrig sluta med vare sig jämställdhet eller samförstånd. Det ökar bara motsättningar mellan människor som vi redan har så det räcker och blir över i samhället pga bl.a. rasism och sådana företeelser. Vi blir bara fler och fler människor på jorden, och då är det sista vi behöver motsättningar och stridigheter av olika slag. Istället måste vi börja tänka mer holistiskt och mindre inskränkt.

    De rabiata feministerna tror sig arbeta för en god sak, men deras eviga generaliseringar, smutskastning och nedvärderingar av mannen gör att det aldrig kan komma något gott eller bra ur det, mer än att dessa feminister får utlopp för sina aggressioner och frustrationer och besvikelser, vilket förstås ur rent psykologiskt perspektiv kan vara sunt på individnivå.

    Jag hyser största respekt för alla, kvinnor som män, som jobbar för ökad jämställdhet.

    Men att hata en viss grupp människor bara för att de råkar vara födda till det de är, vare sig det är afrikaner, japaner, homosexuella eller män, kan aldrig leda till något konstruktivt.

    Dessutom borde de mest rabiata feministerna se sig om i världen och bekämpa det riktiga kvinnoförtrycket, som pågår i många länder som inte på långa vägar kommit lika långt i sitt demokrati- och jämställdhetstänkande som svenskar och europeer. När man som t.ex Gudrun Schyman eller Mona sahlin går ut och försvarar kvinnans "rätt" att bära slöja/ burqa/ niqab och leva i en kulturell miljö som förtrycker kvinnan, då kan man inte längre kalla sig feminist. Är det ingen mer än jag som ser inkonsekvensen i detta?

    Dessutom tror jag att de flesta är sjukt trötta och utleda på genusfrågor och feminsternas idoga strävan och försök att göra mannen mer lik kvinnan och vice versa.

    Feminismen är en ideologi på utdöende, och det är de mest rabiata som sänkt dess popularitet till bottennivå.

  • Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.
  • PGA
    Feminism ska motarbetas eftersom den arbetar för kvinnor utan tankar på samhället, barn eller män. Det är en mycket dysfunktionell ideologi.
  • VictoriaJ02
    Pentagram skrev 2013-10-18 11:20:48 följande:
     "Åh, varför lägger folk energi på att försöka förbättra någonting när det finns saker som är ännu sämre, någon annanstans, utom räckhåll? De borde göra ingenting i så fall." "Hjälp, jag tycker det är så jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig, kan vi inte bara låtsas som att allt är bra..."
    Så anledningen till att du inte vill jobba för jämställdhet i länder där kvinnan verkligen är förtryckt är att "det är jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig"?

    Vilket otroligt uselt argument. Du kan knappast kalla dig feminist om det är för jobbigt att bry sig.

  • Pentagram
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:47:43 följande:
    Så anledningen till att du inte vill jobba för jämställdhet i länder där kvinnan verkligen är förtryckt är att "det är jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig"?

    Vilket otroligt uselt argument. Du kan knappast kalla dig feminist om det är för jobbigt att bry sig.

    Jag tolkar det som att du missade att jag invände mot den sortens gnäll, inte att det var åsikter JAG har...
  • storsuggan
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:23:29 följande:
    Nej jag har inga problem med att män och kvinnor ska vara lika mycket värda. Var har jag skrivit det? Jag tycker bara det är korkat att hata alla män för att vissa bär sig vidrigt åt.

    Det är ju ingen som hatar alla män för att vissa bär sig vidrigt åt, inte ens den manshatande bloggaren som du har länkat till.
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:25:55 följande:
    Klart vi vill ha ett jämställt samhälle. Men när det har gått så långt att man måste använda ett hittepå-ord som "hen" istället för han och hon, och när man försöker få killar att leka med dockor och klä sig i rosa, samt f¨å tjejer att leka med bilar och klä sig blått bara för att det ska vara "jämställt", då har det gått lite för långt,

    Alla ord är ju hittepå-ord, vissa har bara funnits i språket så länge att vi tar dem för givna. Vad är det med just "hen" som du upplever tillräckligt provocerande för att tycka att det har "gått lite för långt"?

    Att rosa är en färg för flickor och blått en färg för pojkar är ju i högsta grad en social konstruktion, ibland har det förhållit sig precis tvärtom. Läs här:
    www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
    "For example, a June 1918 article from the trade publication Earnshaw's Infants' Departmentsaid, “The generally accepted rule is pink for the boys, and blue for the girls. The reason is that pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl.” Other sources said blue was flattering for blonds, pink for brunettes; or blue was for blue-eyed babies, pink for brown-eyed babies, according to Paoletti."

    Så jag har lite svårt att förstå vad det är med att kasta om färgerna som är att "gå för långt" också. Det är ju bara färger liksom.
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:34:30 följande:

    Från början var vi skapade till man och kvinna, med våra olika egenskaper och fallenheter. Mannen var i begynnelsen krigaren och familjeförsörjaren, kvinnan tog hand om hem och barn. Både mannen och kvinnan kan vara dugliga inom många olika områden, det har jag ingen invändning mot, men vi hade våra givna roller från början och naturen är svår att ändra på. Försöker man göra det så blir det ofta fel i förlängningen.


    Du menar att vi borde acceptera våra "givna roller" och inte förändra någonting, samtidigt som du erkänner att kvinnor i många andra länder där man inte kommit lika långt i sitt arbete för jämställdhet har det sämre än kvinnor i Sverige? Jag får inte ihop det. Vad tycker du egentligen? Här kan du i alla fall läsa om ett inspirerande exempel på ett samhälle som framgångsrikt har förändrat genusrelationerna jämfört med andra samhällen i samma region. Säkert finns det dem i omgivningen som tycker att det borde vara svårt att ändra på "naturen" på detta sätt, men det verkar inte bli fel alls, för dem:
    www.visionews.net/ethiopia-unique-community-leads-on-gender-equality/
  • PGA
    storsuggan skrev 2013-10-20 15:45:39 följande:
    Så jag har lite svårt att förstå vad det är med att kasta om färgerna som är att "gå för långt" också. Det är ju bara färger liksom.
    Om det nu bara är färger varför tycker du att det är viktigt?

    Färgerna är en av många faktorer att få in flickor och pojkar i sina givna roller. 
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 15:52:39 följande:
    Om det nu bara är färger varför tycker du att det är viktigt?

    Färgerna är en av många faktorer att få in flickor och pojkar i sina givna roller. 
    Har jag sagt att jag tycker att det är viktigt? Jag tycker att det kvittar vilka färger man klär sina barn i, eller låter barnen klä sig själva i. Det är ju bara färger.
  • VictoriaJ02
    storsuggan skrev 2013-10-20 15:45:39 följande:
    Det är ju ingen som hatar alla män för att vissa bär sig vidrigt åt, inte ens den manshatande bloggaren som du har länkat till.

    Alla ord är ju hittepå-ord, vissa har bara funnits i språket så länge att vi tar dem för givna. Vad är det med just "hen" som du upplever tillräckligt provocerande för att tycka att det har "gått lite för långt"?

    Att rosa är en färg för flickor och blått en färg för pojkar är ju i högsta grad en social konstruktion, ibland har det förhållit sig precis tvärtom. Läs här:
    www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-...



    Du menar att vi borde acceptera våra "givna roller" och inte förändra någonting, samtidigt som du erkänner att kvinnor i många andra länder där man inte kommit lika långt i sitt arbete för jämställdhet har det sämre än kvinnor i Sverige? Jag får inte ihop det. Vad tycker du egentligen? Här kan du i alla fall läsa om ett inspirerande exempel på ett samhälle som framgångsrikt har förändrat genusrelationerna jämfört med andra samhällen i samma region. Säkert finns det dem i omgivningen som tycker att det borde vara svårt att ändra på "naturen" på detta sätt, men det verkar inte bli fel alls, för dem:
    www.visionews.net/ethiopia-unique-community-l.../
    Du låtsas inte förstå vad jag menar, men du gör det nog.

    Nej jag menar inte och har aldrig menat att vi ska gå tillbaks till våra gamla roller. Jag säger bara hur män och kvinnors roller har sett ut från början och att det är onaturligt att göra kvinnan till man /mannen till kvinna.

    Vi har biologiska egenskaper som skiljer oss åt, hur mycket än genusfanatikerna förnekar detta.


  • storsuggan
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 16:09:07 följande:
    Du låtsas inte förstå vad jag menar, men du gör det nog.

    Nej jag menar inte och har aldrig menat att vi ska gå tillbaks till våra gamla roller. Jag säger bara hur män och kvinnors roller har sett ut från början och att det är onaturligt att göra kvinnan till man /mannen till kvinna.

    Vi har biologiska egenskaper som skiljer oss åt, hur mycket än genusfanatikerna förnekar detta.


    Nej, jag förstår på riktigt inte hur du menar och jag anser att du slåss mot väderkvarnar, då det inte finns någon som försöker göra kvinnor till män, eller män till kvinnor. Vi har ju inte "roller" utan organiserar livet på olika sätt både beroende på individuella och strukturella förutsättningar och hur kulturen vi lever i ser ut. Det sker ständiga förskjutningar i genusrelationerna och vid varje tid och plats finns det dem som i likhet med dig tycker att en specifik ordning är mer "naturlig" än en annan. Det betyder inte att den är det.
  • PGA
    storsuggan skrev 2013-10-20 16:24:46 följande:
    Nej, jag förstår på riktigt inte hur du menar och jag anser att du slåss mot väderkvarnar, då det inte finns någon som försöker göra kvinnor till män, eller män till kvinnor. Vi har ju inte "roller" utan organiserar livet på olika sätt både beroende på individuella och strukturella förutsättningar och hur kulturen vi lever i ser ut. Det sker ständiga förskjutningar i genusrelationerna och vid varje tid och plats finns det dem som i likhet med dig tycker att en specifik ordning är mer "naturlig" än en annan. Det betyder inte att den är det.
    Det finns biologiska skillnader som gör viss ordning mer naturlig.

    T.e.x. är det naturligt att mannen är starkare än kvinnan, att kvinnan är mer omhändertagande än mannen  och att kvinnan är mer känslodriven än mannen.

    När klturen försöker gå emot naturliga normer för män och kvinnor blir det problem. I det svenska samhället ser vi hur människor har svårt att leva i normala relationer, hur barnen får allt mindre tid med sina föräldrar mm Det är en logisk följd av genustankarna i Sverige.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 17:07:43 följande:
    Det finns biologiska skillnader som gör viss ordning mer naturlig.

    T.e.x. är det naturligt att mannen är starkare än kvinnan, att kvinnan är mer omhändertagande än mannen  och att kvinnan är mer känslodriven än mannen.

    När klturen försöker gå emot naturliga normer för män och kvinnor blir det problem. I det svenska samhället ser vi hur människor har svårt att leva i normala relationer, hur barnen får allt mindre tid med sina föräldrar mm Det är en logisk följd av genustankarna i Sverige.
    Du får gärna belägga ditt påstående att kvinnan ska vara mer "känslodriven" än mannen. Att män är starkare i genomsnitt tror jag att få skulle argumentera emot, men muskler är som bekant någonting som byggs upp genom att man använder dem, och inte på något sätt givna av naturen.

    Att barn skulle få mindre tid med sina föräldrar som en följd av genustankar bedömer jag som rent bullshit.
Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.