• Granada

    Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?

    Jag är 39 âr och har 3 MA i bagaget. Ett 2012 och tvâ 2013. De 2 första var ofostriga och den senaste stannade av i v:8. Jag ska nu fâ en utredning. Hoppas förstâs att det kan hjälpa och ge hopp oavsett om det är nâgot som är galet eller ej.

    Vi har 2 barn sedan tidigare, 5 och 6 âr gamla. Flera menar pâ att jag ska vara nöjd med det och ibland kan jag tycka det jag med  Jag fâr nästan panik av tanken pâ ytterligare missfall! För varje dag blir dock längtan efter syskon starkare och starkare. Jag vill verkligen inte ge upp ännu. Tiden ligger ju inte pâ vâr sida heller med tanken pâ âldern och nu behöver vi vänta lite till i väntan pâ utredningen och resultat Rynkar på näsan Hoppas att kunna starta verkstad i mars.

    Finns det fler där ute i liknande situaton som vill följas ât mot en lyckad graviditet? Som vill dela erfarenheter, tankar, oro och rädslor? Och förhoppningvis mycket hopp och glädje och mâlgâng med bebis?

  • Svar på tråden Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?
  • Granada

    Hej,

    Beklagar dina misfall. Jag skrapdes akut den 6/01 dâ jag hade fâtt cytotec och började blöda massor, sâ mycket att jag fick blodtransfusion t o m. Dâ var jag helt säker pâ att nu ger jag upp men de vände. 

    Har precis fâtt tillbaka mensen och har fâtt tid till gyn i mars för ev. utredning. Det senaste missfallet har jag fâtt biopsi svaret pâ och det fann inga fel pâ embyot.

    Jag har ocksâ en del kg jag vill gâ ner och har börjat lägga om kosten. Har gâtt upp lite vid varje missfall, antagligen av att jag känt mig ner och "tröst" ätit. Jag är säker pâ vi kommer försöka igen. Dâ 2 av missfallen var ofostriga sâ känns det mer som att jag trots allt bara haft ett riktigt misfall, att det nog ska gâ till slut ändâ.

  • Granada

    Vi har gjort ett försök men fick mens pâ bim. Har mitt första utredningsbesök pâ gyn pâ onsdag. Börjar dock känna mig lite rädd att bli gravid igen, men det gâr nog över...suget efter bebis är större än rädslan för ytterligare MF antar jag.

    Trist att det ska krângla, vad mycket man lär sig av att allt inte rullar pà perfekt. Hâller tummarna att det ser fint ut nästa besök. 

  • Granada
    Hanna Gitta skrev 2014-03-11 21:45:15 följande:
    Hej!
    Jag har haft ett MA v 11+1 2011 (Ofostrig) och ett MA nu 20 feb 2014 i v 10+6 (död ca v 8+6) Vi har två barn, 3 och 1 år och jag sa dagen innan MA konstaterades att om det här inte går vägen så orkar jag inte mer! Vi har haft lite krångel att bli gravid och rädslan efter första MA hängde över mig. Jag har aldrig blödit eller haft ont utan varit väldigt gravid med symtom och allt men upptäckt det på UL. Jag trodde verkligen inte att jag skulle drabbas igen, men när det hände känner jag att det enda jag vill är att bli gravid igen! Men det sliter på relationen, och eftersom jag har så oregelbunden cykel så "måste" jag ta ÄL test och stöka på. Nu är det snart 3 v sedan MA och jag känner mig fortf helt knäckt :(
    Hej och "välkommen".

    Efter mitt första MA tog det ett âr innan jag orkade haka pâ igen. Efter det andra MA't blev jag gravid igen och det kändes sâ bra dâ allt sâg fint ut med foster(de tvâ första ofostriga). Men tji fick vi och nu är jag mest rädd för att gà och vara rädd för ytterligare MA'n.  
    Vad spännade om du är gravid igen men jag vet vilket helvete det för med sig ocksâ, den dagliga oron och negativa tankar om att det nog inte gâr bra trots allt
    ScillaBlå skrev 2014-03-12 18:49:23 följande:
    Hur gick ditt besök Granada?
    Ja, jag blev skickad vidare till "föröknings" experten..Reprodución pâ spanska..bor i Spanien om jag inte nämt detObestämd inte fertilitetsavdelningen utan en annan enhet. Ska dir den 24 och har ÄL inom 2 dagar men det ser mörkt ut denna mânad. Har barnsällskap i sängen dâ mamma är pâ besök och barnen sover hos oss

    Hur som helst sâ var denna läkaren ganska säker pâ att inga fel kommer att hittas med tanke pâ 2 barn med samma man, och ofostriga MAn ska enligt honom vara den vanligaste typen av missfall. Jag vill i alla fall kunna fâ tidiga och täta kontroller vid ev graviditet för att inte gâ veckor med MA igen, det vet jag inte om jag orkar Det hoppas jag att de kan lova mig.
  • Granada
    Hanna Gitta skrev 2014-03-23 19:15:24 följande:
    Granada: hur ofta går man på koll annars i Spanien då? Jag blev nekad extra UL efter första MA eftersom oro inte var tillräcklig anledning...vilket jag på ett vis kan förstå eftersom de flesta blivande mammor är oroliga av sig men ändå...Jag undrar hur länge jag gått med mina döda foster i magen om jag inte betalat för mina UL? Jag har ju aldrig börjat blöda och haft ont utan bara upptäckt det på UL, som kostat mellan 800-1200kr/st. MA är ju vidrigt på så vis, att man tror allt är bra så länge man inte blöder. Massa tid försvinner i onödan så att säga...
    Nu senast så slog hjärtat i v 6+, så jag trodde det var lugnt men icke. Jag har ju också två barn med samma man så oddsen ska väl vara bra egentligen.

    Just nu har vi en diskussion här hemma om vi ska försöka igen eller inte. Min man är nöjd med två barn så han tycker att vi kan ge oss nu. Jag tycker inte att han kan först säga ja och sedan ändra sig när jag fått missfall! Samtidigt så vill han försöka nu om vi ska ha ett barn till, och inte om några år. Han vill liksom nu eller aldrig...

    Det är nu fyra veckor sedan skrapningen och jag har haft bruna flytningar i två dar...enligt min normala cykel har jag BIM om en vecka, så jag undrar vad kroppen håller på med just nu. Grav test igår var negativt. I min önskevärld är detta en nidblödning, det hade jag med mitt första barn. Hoppet är det sista som överger mig ;D
    Hej, har haft mamma här i 5 veckor och inte haft tid med dator. Man har första UL i vecka 12 här sedan i vecka 20 och 32 samt 38.
    Har varit pâ besök om eventuell utredning men den känns inte sâ givande. jag ville mer ha svar pâ frâgot men  det gick inte för sig. Fâr nog boka privat men nu börjar mannen banga som din och det känns sâ jävla fult när man tagit sig igenom 3 missfall  

    Scillablâ. Nej fy, inget roligt att höra och dett med att sörja när man redan har barn verkar inte vara tillâtet alls...har inte stöd nâgonstans just nu känns det som.
  • Granada

    Stort grattis Hanna Gitta!

    VI fick till det vid ÄL denna mânaden och för oss har det tagit sig varje gâng. BIM nästa mândag men jag känner mest nervositet inför en ny graviditet just nu. Kanske psyket inte hänger med?

    VI fick ju erbjudande att kolla kromosom avvikelser men mannen vägrar. Läkaren trodde inte heller pâ det men det var den enda hjälp vi kunde fâ, jag kan fâ en "propp"utredning och har fâtt en tid i maj. Funderar pâ att bara kolla det, kromosomer känns som lönlöst om vi inte kollar bâda.
    Det som gör att jag har känslan av att vi har otur är att 2 av mina 3 missfall varit ofostriga. Det har stanat sâ tidigt att det borde kommit ut med mensen och inte ens stannat kvar. Inte ens mina barn har kommit frivilligt, det har satts igâng, sâ jag tror min kropp är lite knäpp....

    Kanske kontaktar en jag privat gyn istället..

    Susanne1975: 40 i âr? ditt användarnamn kanske är missvisande. Mânga âr av försök, mâste vara extremt tungt.

  • Granada
    kattisch skrev 2014-04-23 12:04:04 följande:
    Hej hoppar in här. Har tre barn födda 02, 06 och 07. Efter det så fick jag ett ma februari -13 i v 6, bekräftat v 11. Fick cytotec och började störtblöda en vecka senare. Slutade med skrapning. Ett ma i dec -13 i v 9 såg hjärtslag i v 8 men bekräftades i v 13. Fick mf igår i v 7+0.
    "Välkommen" kattish. Här vet vi hur det känns
    Susanne1975 skrev 2014-04-23 21:14:52 följande:
    När jag blev medlem råkade jag få en siffra fel men brydde mig inte så mycket om det. Är född 1974 och fyller alltså 40 i år. 

    Många långa år av försök och misslyckanden ja. Det kanske låter konstigt men man blir på något vis van att det "går åt skogen". Visst är det tungt emellanåt men att ge upp har inte funnits på "kartan". Nu kanske jag snart måste acceptera att det aldrig blev något barn nr 2...än är jag inte där men i mina mörka stunder finns den tanken. Hoppet lever ännu även om tiden snart är ute. Vi har hjälp som väntar och bara det känns gott. 
    OK började tvivla pâ men egen âlder där ett tag  Jädrans., dâ brinner det i knutarna för er med andra ord   Hur stressigt känns inte det dâ???


    Har varit ganska depp det senaste. Passerat flera beräknade "bf" och har flera gravida i omgivningen. Man glädjs ju med dem men man märker de egna förlusterna samtidigt och jag känner mig väldigt sârbar och lätt retlig just nu. Har BIM pâ mândag men 0 gravid känsla sâ jag tror inte pà plus denna mânaden.
  • Granada

    Mensen kom idag 4 dagar tidigt. Ok för mig men det oroar mig lite att den är mer oregelbunden, det har den aldrig varit. Inte konstigt heller efter MF sâ ska väl inte grubla pâ det...

    Stress är ju inte gynnande sà taktiken gilla läget lâter som ett bättre antar jag. Hâller tummar.

  • Granada
    Susanne1975 skrev 2014-04-25 18:56:24 följande:
    Trist att mensen kom för jag gissar att du hoppades på plus Obestämd. Det är inte konstigt som du säger att mensen ändrar sig efter ett MF. Hoppas på bättring vad gäller det och på ett plus inom en snar framtid. Använder du ÄL-stickor? 
    Har aldrig provat stickor dâ jag inte behövt vänta mer än 3 mânader pâ plus. Avvaktar lite, ju mindre meck desto bättre. 

    Plus hoppas man ju pâ men det var första försöket efter MF sâ ingen panik ännu. Västa paniken har man ju när man väl plussat tyvärr Kommer förvänta mig missfall vid ev framtida graviditet, helt säkert
  • Granada
    ScillaBlå skrev 2014-05-05 11:49:19 följande:
    Idag är det ett år sedan BF för mitt första MF. Jag hade kunnat ha en ettåring nu... Det är knasigt hur viktiga de där datumen blir. Att de liksom stansar sig fast i hjärnan. Om jag hade fått behålla mitt MA så hade jag varit i sjunde månaden nu med BF 5/7. Hade ett BF 12/1 också, samma dag som en bekant fick sin bebis, vilken man ser bilder på på instagram mest varenda dag.
    Är inne i en lite älta-period just nu. Mår inte riktigt bra. Det blir bättre snart.
    Skönt att få älta lite mot några i liknande situation iaf. Övriga tycker nog att man är helstörd, och inte bara lite skadad ;)
    Kännner precis samma. har en kompis som fick barn nar jag hade mitt fösta missfalls BF och nu är hon gravid igen. Gratttis typ och sâ svider det inombords. Massor av gravis runt omlring och man undrar ju om det aldrig kommer att gâ vägen igen

    Den och  den: Hoppas verkligen att allt är OK. Hâller tummarna.
Svar på tråden Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?