• Fjärilslarv

    Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

    I flera trådar angående om att betala för en vara i affären och sen "bruka" den så ser jag att folk ger självscanning som ett argument till att det är ok att då bruka butikens varor innan man har betalat. "Ja men jag väger ju frukten och självscannar så då gör det ju ingenting", ser jag ofta.
    Men självscanning är ju inte det samma som att man har betalt för varan, man har scannat den inget annat. Betalar gör du ju i kassan, om än en självscanningskassa.

    Förstår att detta kommer att bli en jättesnackis och börjas det med personliga påhopp mot mig så kommer jag att lämna tråden.

    Vad säger ni andra?

    Och nej jag avser inte frukt, grönt och övriga varor som butiken har bjudexemplar av (borde inte behöva skriva det men..)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 14:58
    och innan jag glömmer det argumentet "Jag frågar alltid en personal först" är helt ok, det är inte det som avses här utan folk som gör detta utan att fråga och sedan använder självscanningen som ett argument för det.

  • Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?
  • Defeateris

    Men vad är det du ser som ett problem då?


    Jag förstår att det blir ett problem om folk faktiskt inte betalar varan, men om man använder en vara (exempelvis öppnar en flaska vatten och dricker lite av den) med intentionen att betala för den och man faktiskt också betalar för den - vad är då problemet? Nej, den är inte min just precis i det ögonblicket, men om fem minuter är den..

  • Fjärilslarv
    Defeateris skrev 2014-01-25 16:38:53 följande:

    Men vad är det du ser som ett problem då?


    Jag förstår att det blir ett problem om folk faktiskt inte betalar varan, men om man använder en vara (exempelvis öppnar en flaska vatten och dricker lite av den) med intentionen att betala för den och man faktiskt också betalar för den - vad är då problemet? Nej, den är inte min just precis i det ögonblicket, men om fem minuter är den..


    vem pratar du med?
  • Flamma

    Jag anser det vara stöld. Skulle aldrig använda något innan det är betalt. Tänk om kortet strular eller om jag tappat mina pengar.

  • Tramptass
    Modernmom skrev 2014-01-25 16:07:56 följande:
    Fjärilslarv, det är inte nyttigt att bli så upprörd över struntsaker. Man får högt blodtryck av det där. Och min nästa fråga: du har ingen med diabetes i din närhet va? Det låter inte riktigt så, förstår du.

    Och utan att försöka trigga dig ytterligare så har jag även gett mina fyra barn något från den oscannade vagnen (som jag beskrev i tidigare inlägg) och ingen har haft några problem med det. Och de har inte lidit av diabetes, bara hunger.
    Behöver man något snabbt så tar man något snabbt och betalar det snabbt. Dumt att storhandla med hungriga barn eller om man har diabeteskänning. Alla argument för att äta/dricka något innan det är betalt handlar i grund och botten om dålig planering.

    Jag tror iofs inte att butikspersonalen säger mycket om det bara det blir betalt. Jag tycker bara att det är dålig stil helt enkelt. Inget jag vill lära mina barn.
  • Modernmom

    Men vi pratade väl inte om alla de gånger allt flyter på smidigt? Ingen är ju perfekt, så att förutsätta att allt alltid går enligt planeringar är ju rent löjeväckande. Men som jag skrev: när det blir akut, så ser jag inga problem med det.

    Jag skulle ju inte själv gå och ta en glass för att sedan ströhandla i lugn och ro, men det tog jag nästan för givet att man inte trodde.

    Och vad orsaken, dvs dålig planering enligt många, är till att detta görs är ju i trådstarten irrelevant. Det handlade om varför man likställer det, inget annat.

    Och TS, jag skriver från en iPad, går inte att citera i deras app, men för att förtydliga har alla mina inlägg varit riktade till dig! ð???

  • Vinterankan

    Jag har själv inte gjort så och brukar vara noga med att säga till mina barn att den inte är vår innan den är betalad. Men jag ser inget fel i att ta någon efter det är scannat men innan det är betalat. Det tycker jag är att jämställa med att om man tex har barn med sig när man storhandlar i vanlig kassa och de får plocka en glass från rullbandet efter kassörskan har slagit in den men innan man har dragit igenom alla varor och man har fått ett godkänt köp i kortautomaten. Eller är ni jättenoga med att barnen inte får ta något förrän betalningen gått igenom?

  • Haskel

    Älskade Fjärilslarv!

    Är du själv butiksägare, eller tycker du att det blir kladdigt av allt ätande där du handlar, eller varför bryr du dig om vad andra gör?

    Själv handlar jag inte i butiker med självscanning, och brukar därmed inte bruka varan förrän jag handlat färdigt. Däremot bryr jag mig inte om att andra ibland ger ungarna en glass och sparar pappret. Jag kan även tänka mig att butikerna ser positivt på detta. Om kunderna är mätta och nöjda, har de ju inte lika bråttom att komma därifrån. Ju längre de stannar i affären, ju mer handlar de troligtvis.

    Kramar Haskel

  • Fjärilslarv
    Haskel skrev 2014-01-25 17:04:58 följande:
    Älskade Fjärilslarv!

    Är du själv butiksägare, eller tycker du att det blir kladdigt av allt ätande där du handlar, eller varför bryr du dig om vad andra gör?

    Själv handlar jag inte i butiker med självscanning, och brukar därmed inte bruka varan förrän jag handlat färdigt. Däremot bryr jag mig inte om att andra ibland ger ungarna en glass och sparar pappret. Jag kan även tänka mig att butikerna ser positivt på detta. Om kunderna är mätta och nöjda, har de ju inte lika bråttom att komma därifrån. Ju längre de stannar i affären, ju mer handlar de troligtvis.

    Kramar Haskel
    för att jag tycker det är osmakligt och jag precis som du har rätt att ha en åsikt och framföra den så länge den inte strider mot yttrandefriheten, vilket den inte gör i detta fall.
  • Defeateris
    Fjärilslarv skrev 2014-01-25 16:39:48 följande:
    vem pratar du med?
    Okej, eftersom det tydligen är så att man måste namnge eller citera dig för att du ska svara (trots att det väl var ganska uppenbart att det var dig jag pratade med...) så testar vi igen..

    Men vad är det du ser som ett problem då?


    Jag förstår att det blir ett problem om folk faktiskt inte betalar varan, men om man använder en vara (exempelvis öppnar en flaska vatten och dricker lite av den) med intentionen att betala för den och man faktiskt också betalar för den - vad är då problemet? Nej, den är inte min just precis i det ögonblicket, men om fem minuter är den..


    Och nej, ingen säger att du inte får lov att tycka som du tycker eller uttrycka det, jag undrar bara varför det är ett så stort problem..
  • Fjärilslarv
    Defeateris skrev 2014-01-25 17:17:46 följande:
    Okej, eftersom det tydligen är så att man måste namnge eller citera dig för att du ska svara (trots att det väl var ganska uppenbart att det var dig jag pratade med...) så testar vi igen..

    Men vad är det du ser som ett problem då?


    Jag förstår att det blir ett problem om folk faktiskt inte betalar varan, men om man använder en vara (exempelvis öppnar en flaska vatten och dricker lite av den) med intentionen att betala för den och man faktiskt också betalar för den - vad är då problemet? Nej, den är inte min just precis i det ögonblicket, men om fem minuter är den..


    Och nej, ingen säger att du inte får lov att tycka som du tycker eller uttrycka det, jag undrar bara varför det är ett så stort problem..
    för att jag tycker att det är smaklöst att göra så. citerande och namnge tycker jag tillhör vanlig hyffs.
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?