• Annikaojohan

    För alla som väntar syskon 2,3,4-osv

    Hej! Ville göra en tråd för alla som väntar syskon, å inget specifikt nr! Och bf spelar heller ingen roll. Man kan få tips å råd i all trimestrar.

    Själv väntar jag barn nr tre runt 19 november tror jag. Har en dotter som blir 7 år i sommar och en son på 14 månader..

    Hoppas nån vill vara me här å disskutera känslan av att vänta syskon, gravidbesvär, glädje med mera.

  • Svar på tråden För alla som väntar syskon 2,3,4-osv
  • DevilsDaughter

    Men allt man gör på mödravårdcentralen är frivilligt så man har alltid rätt att säg nej! Dock kan det låta som att man inte har något val då många barnmorskor är vana vid att alla gör allt som "står i planeringen".. Här görs alltid en glukosbelastning och sen görs en extra om man har diabetes i släkten, jag har diabetes i släkten men har sagt nej till båda två och det var inga problem. 

  • Aftonstjärna

    Mina stora barn hinner bli 12 (juni) och 9 (oktober) innan babyn kommer, så vi har haft en låång paus! Pappan är den samma :) Tjejen som blir 12 är sååå lycklig över bebisen, det är jättekul! Hon kommer att vara till stor hjälp! 

    Om glukosbelastningen, jag sade att jag antagligen kommer att tacka nej. Bm sade att det är ok, man kan få med sig en blodsockermätare hem istället. Jag bor i södra Finland.

  • JennyL88
    Aftonstjärna skrev 2014-04-12 06:56:13 följande:
    Mina stora barn hinner bli 12 (juni) och 9 (oktober) innan babyn kommer, så vi har haft en låång paus! Pappan är den samma :) Tjejen som blir 12 är sååå lycklig över bebisen, det är jättekul! Hon kommer att vara till stor hjälp! 

    Om glukosbelastningen, jag sade att jag antagligen kommer att tacka nej. Bm sade att det är ok, man kan få med sig en blodsockermätare hem istället. Jag bor i södra Finland.



    Härligt med äldre syskon som kan tänka sig hjälpa till med bebisen. De är ju smart att man kan få med sig en blodsockermätare hem så man kan kolla själv hur man ligger. Själv har jag mest problem att jag måste äta varannan timme för att mitt blodsocker sjunker snabbt och jag mår illa och blir seg.
    BF 15 oktober
  • Aftonstjärna
    JennyL88 skrev 2014-04-12 07:11:31 följande:



    Härligt med äldre syskon som kan tänka sig hjälpa till med bebisen. De är ju smart att man kan få med sig en blodsockermätare hem så man kan kolla själv hur man ligger. Själv har jag mest problem att jag måste äta varannan timme för att mitt blodsocker sjunker snabbt och jag mår illa och blir seg.
    Jo, det lät bra att man kan få mäta hemma istället. Jag har mått så illa så känner verkligen inte för att dricka en massa sött blask, vet inte om jag skulle fixa det. Jag måste också äta jätteofta, men försöker hålla mej från sötsaker. Har alltid en påse skalade mandlar i fickan.
  • Annikaojohan

    Jag har aldrig blivit frågad om glucosbelastning, bor i Sthlm.. Mina barn e födda 07 och 13. E det för att kolla diabetes eller?

    Jag drömmer såna sjuka mardrömmar alltså och för andra gången drömmer jag om att babyn i magen har dött. Det r sjukt obehagligt å förlåt att jag skriver om det här men nu börjar det bli läskigt. Kommer be om ett tidigt UL bara för att se att den lever, larvig som man e. Vet nån när dom kan göra UL från utsidan så man slipper sånt vul??

  • Aftonstjärna
    Annikaojohan skrev 2014-04-12 07:34:28 följande:
    Jag har aldrig blivit frågad om glucosbelastning, bor i Sthlm.. Mina barn e födda 07 och 13. E det för att kolla diabetes eller?
    Jag drömmer såna sjuka mardrömmar alltså och för andra gången drömmer jag om att babyn i magen har dött. Det r sjukt obehagligt å förlåt att jag skriver om det här men nu börjar det bli läskigt. Kommer be om ett tidigt UL bara för att se att den lever, larvig som man e. Vet nån när dom kan göra UL från utsidan så man slipper sånt vul??
    Jo, det är för att kolla risk för graviditetsdiabetes. Läskigt med mardrömmarna! Vilken vecka är du i? Var på kub/nupp i torsdags i vecka 12+0 och då kollade hon först vaginalt sedan ovanpå magen.
  • Annikaojohan
    Aftonstjärna skrev 2014-04-12 07:42:58 följande:
    Jo, det är för att kolla risk för graviditetsdiabetes. Läskigt med mardrömmarna! Vilken vecka är du i? Var på kub/nupp i torsdags i vecka 12+0 och då kollade hon först vaginalt sedan ovanpå magen.
    Okej! Jag r i vecka nio.. Alltså jag har ju drömt märkligt redan sen dagen innan bim me detta barn men me dom andra började det förrens senare. Men när man drömmer sånt r det inte kul. Sen går jag å känner efter om jag verkligen mår illa osv eller inbillar jag mig bara, har den dött där inne men inte kommer ut. Inga roliga tankar att ha iaf. Och jag brukar vara sån som tänker positivt å att allt ordnar sig osv.
  • Aftonstjärna
    Annikaojohan skrev 2014-04-12 07:49:35 följande:
    Okej! Jag r i vecka nio.. Alltså jag har ju drömt märkligt redan sen dagen innan bim me detta barn men me dom andra började det förrens senare. Men när man drömmer sånt r det inte kul. Sen går jag å känner efter om jag verkligen mår illa osv eller inbillar jag mig bara, har den dött där inne men inte kommer ut. Inga roliga tankar att ha iaf. Och jag brukar vara sån som tänker positivt å att allt ordnar sig osv.
    Ok, tror ul måste göras vaginalt så tidigt. har också oroat mej mycket mer nu än när jag väntade ettan och tvåan (är också 10 år äldre nu och har sett och hört mer av livet...), men blev mycket lugnare när jag fick sen den lilla på ul i torsdags och allt såg bra ut. Nu vågar jag tro att det faktiskt kommer ett litet syskon i höst! Nu vill jag bara känna som puffar och buffar! Brukar också som du tänka positivt, men man bli nog lite snurrig i huvudet av att va gravid, tror jag Oskyldig 
  • Annikaojohan
    Aftonstjärna skrev 2014-04-12 08:03:26 följande:
    Ok, tror ul måste göras vaginalt så tidigt. har också oroat mej mycket mer nu än när jag väntade ettan och tvåan (är också 10 år äldre nu och har sett och hört mer av livet...), men blev mycket lugnare när jag fick sen den lilla på ul i torsdags och allt såg bra ut. Nu vågar jag tro att det faktiskt kommer ett litet syskon i höst! Nu vill jag bara känna som puffar och buffar! Brukar också som du tänka positivt, men man bli nog lite snurrig i huvudet av att va gravid, tror jag Oskyldig 
    Ja man blir nog det! Och som du säger man blir ju äldre me och förstår vad som kan gå fel hit och dit på ett annat sett. Ja man vill ju bara veta att den lille växer å frodas där inne. Jag ska på inskrivning på tisdag på Mvc ska ta upp det här me henne då. Min man sa häromdagen me när jag berättade om sånt kub test att han vill göra det, men jag e osäker för tänk om det nåt? Nä tror inte jg vill veta, ska man ta ställning till om man ska behålla barnet eller ej?! Nä usch å fy sånt fixar inte jag. Gick ditt test bra? Förstår inte riktigt vad det e dom gör? Kollar dom efter Downs syndrome?
Svar på tråden För alla som väntar syskon 2,3,4-osv