• Semlan9

    Har så jävla miljöångest! Hjälp!

    Som rubriken lyder: jag har sån jävla stor och jobbig ångest inför vad som kommer hända inom en ganska snar framtid. Enligt den senaste undersökningen har vi fortfarande tid kvar till att stanna överflödiga utsläpp(typ bara 15 år!!!).
    Men jag är säker på att vi inte kommer hinna, det känns som om världens politiker och ledare inte fokuserar på detta nog utan bara vill ha väljare och därför inte vill komma med de uppoffringar vi måste göra. Jag är rädd för vilken värld jag fött mina barn in i, va de kommer tvingas vara med om. Krig? Jag känner mig oerhört egoistisk. (En relevant fråga: varför skaffade jag då barn? Men dessa tankar kom i och med att jag blev förälder). Hur fan ska jag tänka för att inte gå under? Jag vill inte höra nu hur duktiga alla är, det är ni säkert och det är bra, och vilka kloka val ni gör i vardagen osv. Cynisk och ångestfylld som jag är tänker jag att det ändå inte påverkar så mycket så att det gör någon verklig skillnad. Men jag själv gör såklart så gott jag anser att jag kan, kan absolut göra bättre-det kan alla. Det är inte det det här handlar om. Jag vill bara ha hjälp med hur jag ska tänka, hur tänker ni? Vad säger ni till era barn när dom frågar? Hur kan alla liksom bara fortsätta leva sina liv utan att flippa ur över detta? Hjälp mig! Finns det fler som jag?


  • Svar på tråden Har så jävla miljöångest! Hjälp!
  • Rage

    Gör så gott du kan när det gäller miljötänk. Det finns fler saker som kan utplåna dig och din familj. En meteor kan trilla ner och göra stor skada. Ni kan alla omkomma i en bilolycka i morgon.

  • Semlan9
    Rage skrev 2014-04-18 00:12:25 följande:
    Gör så gott du kan när det gäller miljötänk. Det finns fler saker som kan utplåna dig och din familj. En meteor kan trilla ner och göra stor skada. Ni kan alla omkomma i en bilolycka i morgon.

    Du har en poäng, och det känns lättare att tänka så. Problemet blir väl större då jag känner att jag kanske ändå kan påverka miljöhotet mer än slumpen och olyckor. Tänker på typ 50 år in i framtiden då mina barn frågar hur fan det kunde bli så här, varför vi inte gjorde något. Men alla gör vi kanske så gott vi kan. Tack iallafall för ett gott råd ändå!
  • Rage

    Försök påverka din omgivning att värna om miljön så gott det går. Vi kan inte göra allt men vi kan göra en del. Din oro kommer inte påverka miljön positivt. Varken naturen eller din omgivning. Gör konkreta och enkla saker, det kommer du må bra av.

  • lykantrophona

    Hm, vad ska jag säga...? Jag vet hur det är. Har inga barn, så behöver inte oroa mig om mina egna ättlingar iaf. Men jag har oroat mig, haft dåligt samvete, etc. Det blir värre om jag är på dåligt humör eller känslig pga någon annan anledning.

    Ja, jag försöker göra saker för att hjälpa situationen. Men jag vet hur det känns att känna sig maktlös... En persons utsläpp är litet i jämförelse med alla andras.

    Så, vad gör jag för att inte gå under? Försöker att inte tänka på det alltför mycket. Gör fortfarande saker som är bra för miljön, försöker att inte göra dåliga saker, men läser inte alla katastrofrapporter längre. Vet inte om det är rätt eller fel egentligen, men om alternativet är depression, misantropi och självmordstankar, så kanske det här är bra ändå.

  • Rage
    Semlan9 skrev 2014-04-18 00:16:59 följande:

     . Problemet blir väl större då jag känner att jag kanske ändå kan påverka miljöhotet mer än slumpen och olyckor.

    Det är inget problem, det är en tillgång. Sätt igång och gör bra saker för miljön. Du kan t.ex. skriva en tråd om bra tips för en hållbar miljö.
  • Semlan9

    lykantrophona: känns skönt att det finns fler som delar mina tankar. På nått skruvat sett ger det mig mer hopp. Jag tycker dina råd var goda, det är bättre att fungera och dra sitt strå till stacken än att bli deprimerad. Det är ok att inte läsa alla hemska rapporter, det påverkar inte miljön positivt ju fler sånna artiklar jag läser. Jag tar med mig dina ord nu när jag gör kväll. Tack för era svar!

  • Cal XVI Gustf
    Semlan9 skrev 2014-04-18 00:34:12 följande:
    Det är ok att inte läsa alla hemska rapporter, det påverkar inte miljön positivt ju fler sånna artiklar jag läser.
    Rapporter, alltså riktiga rapporter skrivna av forskare, är bra att läsa. Vad "journalister" på våra kvällsblaskor och andra skvallertidningar skriver i sina sensationsartiklar kan man däremot gott hoppa över.
  • athanatos

    Om du verkligen vill ändra något så kan du inte bara hålla på och dra "ditt strå till stacken" för det räcker inte, det spelar ingen roll hur mycket du sopsorterar och hur lite du kör bil och uppmuntrar andra till att leva likadant. Om du verkligen vill ändra på något så måste du göra större saker, saker som kommer förändra ditt liv helt och som kommer göra att du inte kan leva ett normalt liv. Saker jag inte kan tipsa om här eftersom de är olagliga.
    Men det är enda som egentligen spelar roll.

  • Semlan9
    athanatos skrev 2014-04-18 00:59:50 följande:
    Om du verkligen vill ändra på något så måste du göra större saker, saker som kommer förändra ditt liv helt och som kommer göra att du inte kan leva ett normalt liv. Saker jag inte kan tipsa om här eftersom de är olagliga.

    Men det är enda som egentligen spelar roll.



    Ja det är det jag menar, att dom sakerna jag gör i vardagen för miljön ändå inte ändrar något. Knappt Sverige som land påverkar, dock som förebild och föregångsland skulle vi kunna påverka.

    Jag blir väldigt nyfiken på vilka tips du har, du får gärna inboxa.. Om du vågar?
  • athanatos
    Semlan9 skrev 2014-04-18 01:07:19 följande:



    Ja det är det jag menar, att dom sakerna jag gör i vardagen för miljön ändå inte ändrar något. Knappt Sverige som land påverkar, dock som förebild och föregångsland skulle vi kunna påverka.
    Jag blir väldigt nyfiken på vilka tips du har, du får gärna inboxa.. Om du vågar?
    Det är egentligen inte så svårt, samhället måste krascha. Marknadsekonomin och demokratin måste bort, åtminstone ta en lång paus. Man måste göra det omöjligt att leva det liv som vi gör idag. Sen vilka metoder man tar till är upp till en själv, men att välja ekologiskt kött och skriva på namnlistor leder ingenstans.
  • Cal XVI Gustf
    athanatos skrev 2014-04-18 01:23:24 följande:
    Det är egentligen inte så svårt, samhället måste krascha. Marknadsekonomin och demokratin måste bort, åtminstone ta en lång paus.
    Varför tror du att diktatur skulle vara bättre för miljön?
  • athanatos
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-18 01:31:26 följande:
    Varför tror du att diktatur skulle vara bättre för miljön?
    För att det aldrig kommer gå att trycka ner människors begär annars. Ska miljön överleva så måste människor dra ner på sin standard rejält, alltså slut med bekvämt liv, snygga kläder, fredagsmys, hobbys osv. Företag måste sluta expandera och tjäna mer och mer pengar. Detta kommer ingen att acceptera och då kommer det krävas en stark auktoritet för att slå ner det här motståndet. Kan man rösta bort det så kommer det slås bort direkt.
  • Tow2Mater
    Semlan9 skrev 2014-04-18 00:07:04 följande:
    Enligt den senaste undersökningen har vi fortfarande tid kvar till att stanna överflödiga utsläpp(typ bara 15 år!!!).
    Det sas for 20 år sen också. Det handlar mest om pengar. "Miljöindustrin" är mycket luckrativ.
  • Tow2Mater
    athanatos skrev 2014-04-18 00:59:50 följande:
    Om du verkligen vill ändra något så kan du inte bara hålla på och dra "ditt strå till stacken" för det räcker inte, det spelar ingen roll hur mycket du sopsorterar och hur lite du kör bil och uppmuntrar andra till att leva likadant. Om du verkligen vill ändra på något så måste du göra större saker, saker som kommer förändra ditt liv helt och som kommer göra att du inte kan leva ett normalt liv. Saker jag inte kan tipsa om här eftersom de är olagliga.
    Men det är enda som egentligen spelar roll.
    T ex inte skaffa barn? Det är väl det allra bästa man kan göra om man verkligen tror vi människor påverkar miljön så negativt!
  • athanatos
    Tow2Mater skrev 2014-04-18 04:47:28 följande:
    T ex inte skaffa barn? Det är väl det allra bästa man kan göra om man verkligen tror vi människor påverkar miljön så negativt!
    Självklart, avstå från barn är en viktig grej men även det ligger lite inom samma område som sopsorteringar och ekologisk mat, onödiga saker som inte påverkar ett dyft utan bara är en bluff. Beror på hur man gör det, om man bara avstår själva men låter andra göra som dom vill så spelar det ingen roll.
    Men sen så barn antagligen inte optimalt att kombinera med det man ska göra om man verkligen vill förändra något så om man vill dra det så långt man kan får man kanske avstå från barn oavsett.
  • Mentat

    Om TS vill göra något konkret finns det några saker hon kan göra:

    1. Propagera för att vi bygger nya kärnkraftverk. Dels för att vi behöver ersätta de gamla och dels för att ett eventuellt elöverskott kan exporteras till kontinenten så slipepr de elda så mycket kol.

    2. Skriv till riksdagsledamöter som sysslar med vetenskaps-, universitets- och forskningsfrågor och begär att vi ökar anslagen till forskning kring alternativa bränslen. Det finns flera lovande alternativ som t.ex. artificiell fotosyntes, bakterier som framställer bränsle ur papper, lump och skogsavfall t.ex. De som talar om sol- och vindenergi bortser totalt från att vi måste kunna lagra energi. De är inga verkliga alternativ i realiteten.

    Det vi i Sverige kan göra för att ge ett bidrag globalt sett är nog dessa två. Däremot kan vi inte göra ett dugg genom ensidig späkning av Sverige. Skulle vi återföra Sverige till stenåldern skulle vi kompensera för Kinas ökning av CO2-utsläpp under ca 3 veckor. Därefter kan vi inte påverka ett dugg mer.

Svar på tråden Har så jävla miljöångest! Hjälp!