Inlägg från: Anonym (Lång väg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lång väg)

    Hjälpa varandra under resan tillbaka efter otrohet?

    Min sambo sa under nåt bråk innan vår dotter föddes att vi inte var tillsammans längre. Jag tog det med en nypa salt, sånt där kastas ibland ur en när man har en bråkig period. Men så började han smyga med mobilen, jobba underliga tider och jag tog chansen en gång när jag fick den.. och kollade i hans telefon.

    Jag ringde upp kvinnan som han SMSat hjärtan till
    Hon berättade allt
    Jag konfronterade honom
    Han tyckte att allt var mitt fel, jag gjorde fel, var fel
    Jag grät
    Han blev kall
    Jag blev tyst
    Han tolkade det som fritt fram
    Jag blev elak och hysterisk
    Han bad, på riktigt, om att få träffa henne några gånger för att få veta om hon var den rätta
    Jag med en tre månaders på armen gick med på det
    Om jag var en idiot? Näe bara i chock.
    Mitt värsta halvår
    Han hade ju kakan och åt den
    Han ville sälja
    Jag ville inte
    Jag fick mer kött på benen gällande dem, det gjorde så ont
    Han ville sälja
    Jag gick med på det
    Vi bokade mäklare, jag grät
    Huset blev inte sålt
    Vi bokade ny tid för visning, det kändes lättare
    Huset blev inte sålt
    Vi bokade ny tid för visning, jag drog i trådarna, glad att se ett slut på allt
    Huset blev inte sålt
    Jag började mentalt gå därifrån
    Han sa upp kontakten med den andra
    Jag kände mig fri
    Han stod ensam
    Jag kontaktade mäklaren igen
    Beklagade mig till sambon över att detta tar lång tid
    Han fick kalla fötter
    Han undrade vad vi höll på med
    Han frågade vad han själv höll på med
    Jag stod på min kant och frågade vad han höll på med
    Då ville han inte sälja
    Han ville inte flytta
    Han ville vara med sin familj

    Jag älskade honom
    Jag var så trasig
    Så sårad
    Jag tittade mig omkring på allt vi hade, allt vi haft, och funderade på vad det var värt.

    Vi, trots alla odds, bestämde oss för att ta oss igenom detta.
    Jag behövde ändra på det som fått honom att fly
    Han behövde ändra på en hel del han med.

    Svåra veckor
    Mest för mig
    Jag spanade efter henne på nätet
    Genomsökte hans mail
    Hans telefon
    Jag ville försäkra mig om att inte hitta något

    Nu har det gått snart 3 år och han har lagt det bakom sig
    Vi har det bättre än nånsin
    Mer ärliga
    Mer närhet
    Mindre bråk
    Mer förståelse

    Men jag har inte glömt
    jag kan inte
    det gjorde för ont

    Vi jobbar oss framåt, jag tror på oss, däremot litar jag inte på mig själv och att jag kan förlåta så djupt att jag helt slutar fundera på det.

    Jag tror kärlek övervinner allt
    Börjar man bara bli ärlig
    med sina behov
    Börjar man lyssna, se, och vara närvarande,
    tror jag inte att man hamnar i en situation där en väljer en annan

    Men det är inte lätt
    det ska gudarna veta

    Idag måste jag jobba med mig själv och tron på att jag är bra nog att stanna kvar för
    Jag är inte där än
    Men jag kämpar

    Lycka till
    och berätta gärna hur det går.

    Vi hade enormt många fler faser än jag rabblade upp här så jag kan nog bolla med dig sen :)

  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-05-15 07:42:11 följande:
    Hej! Jag är mitt i helvetet nu..efter 25 års förhållande.. Kom på att min man har messat, mailat mm stora kärleksord med sin kollega. De har inte haft sex men har kyssts vid 3 tillfällen och han har köpt ett smycke till henne. Jag kom på det för 2 veckor sedan då jag tyckte att han höll på lite väl med sin mobil. Jag läste "jag är såå kär idig", "älskar dig min prinsessa" "vill kyssa dig" osv.. detta satt han och skrev till henne i soffan medan jag satt bredvid.. Blev helt chockad!! Gapade, skrek, slängde ut honom, grät. Han satt och stirrade i väggen. Detta hade pågått i 4 månader. Han har varit helt förtvivlad sedan dess. Visat stor ånger, gråtit, bönat och bett, förklarat att han bara älskar mig, inte vill skiljas, hon var bara en "bubbla utan betydelse" som han fastnat i osv. Nu är han hemma och visar kärlek varje sekund, messar, ringer mm. Han ska byta jobb om ett par veckor, går till kurator och vill göra allt för att det ska vara VI. 

    MEN, jag jag jag....vet inte om jag gör rätt för mig själv.. Jag vill egentligen inte skiljas, utsätta barnen för det och lämna en kvarts liv, jag tror att jag älskar honom men funderar på om det är av gammal vana? De senaste åren har vi mer eller mindre levt parallellt med mycket tjaft, bråk, anklagelser men även bra stunder och bra sex. Socialt liv mm har funkat som vanligt. 

    Jag vill egentligen ha kvar vårt äktenskap, kanske kan det bli bättre men hur gör jag?! Hur ska jag komma över detta? Hur ska jag kunna glömma att han har sårat mig så? Många kommer säkert tro nu "ja men de hade ju inte sex".. Nej, visst det hade de inte men hans känslor har varit hos någon annan under flera månader medan han nonchalerade mig. Jag försökte och försökte förklara att jag saknade honom och ville att vi skulle gå på parterapi redan innan detta men han bara tyckte jag var jobbig och tjatig. Sedan uppdagas detta av att jag kom på det! Det är också jobbigt att tänka på. Vad hade hänt om jag inte hade sett det? Hur kunde han gå bakom ryggen eller t.om sitta och förklara kärlek och längtan framför mig... 

    Det är så svårt! Han är så ångerfull och verkligen visar allt och vill ha mig men HUR ska jag gå vidare och acceptera att detta har hänt? 
    HJÄLP!! / Så sårad o ledsen

    Jag lider med dig.

    Jag upplevde otroheten nära när jag precis hade fött mitt barn. Hans känsloband till en annan kvinna gjorde ondare än de få gångerna de hade sex. SMS-en med de ord jag behövde höra som skickades till någon annan, ojoj mitt hjärta brast. Det är tre år sen nu och även om vi bestämde oss för att satsa på "oss" och han lagt det bakom sig, det bara jag som drar upp det ibland när det blir bråk, så har jag fortfarande en väldigt lång väg tillbaka.

    I natt t.ex. drömde jag om hur han lämnade mig för henne. Det var så verkligt. Jag vaknade med en klump i magen och känner äkta oro, även om det bara var en dröm. 

    Vi planerar syskon och han har inte gjort något som får mig att misstro honom idag, men tilliten, det är verkligen något som tar en evighet att reparera. Och självkänslan hos mig som fick sig en rejäl törn, när återfår jag den?

    Ni har så många år bakom er. Det måste vara fruktansvärt.

    Eftersom du funderar på hur du egentligen känner så tycker jag du ska spinna vidare på det. Vem är du med en trogen man, en uppenbarligen otrogen och vem skulle du vara utan honom? Älskar du honom eller allt ni skapat tillsammans? 

    Jag tror på att man ska kämpa om man känner att det är rätt i hjärtat, men man ska inte kämpa så hårt att man går sönder på kuppen.

    Jag valde att kämpa och det är en kamp varje dag...än så länge.
    Förhoppningsvis blir jag tryggare i mig själv, i oss, så småningom.

    Något gott i det hela är att krisen hos oss öppnade våra ögon. Jag är sårad innerligt på ett sätt jag inte kan beskriva för någon som inte upplevt det, men ändå idag måste jag säga att vi har det bättre än innan otroheten. Kriser kan föra folk samman...det var bara synd att krisen skulle vara något så känsligt som otrohet.
  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (Nystart! Fler?) skrev 2014-05-16 07:29:36 följande:
    Åh, både Lång väg och Ledsen: Jag känner sååå väl igen mig i de känslor ni beskriver. Det stora sorgen i att han lagt ner massor av dig på att ge henne de ord som jag behövde höra, de känslor jag behövde medan jag själv sjönk djupare och djupare ner i ett hål.

    Precis sådana där ord läste jag också i min mans mobil. "Jag är kär i dig!" "Jag vill ha dig!" och jag kan inte tvätta bort det från näthinnan. Att jag upptäckte allt genom att tjuvkolla komplicerar ju en del. Han påstår att han hade förstått att det inte kunde fortsätta och atr han började inse att han ville vara kvar med mig, men självklart kommer jag aldrig att kunna lita på det eftersom det var först efter mitt avslöjande som han lämnade henne.
    Jag har också kvar SMSen på näthinnan trots att åren gått. Jag minns hur många "hjärtan" som stod med, jag minns varje ord. Nu när jag vill gå vidare önskar jag att jag kunde sudda ut det men på något sätt plågar jag mig själv med att minnas. (Hon har en blogg, och ibland, för ofta om jag ska vara ärlig, går jag in och kikar ..jag måste veta vart jag har henne. Det ska vara långt ifrån vår adress. Men självklart vet jag att varje gång jag läser den så skapar jag ett band till människan, jag lär mig vem hon är...Jag kan gå tillbaka till början av den, precis när hon träffade min .. Hon beskrev saknad och annat - och jag hatar henne för det)

    En gång mailade hon mig och berättade vad de gjort, när de haft sex och vad de planerade tillsammans (en blandning av brutal ärlighet och ren elakhet). Där hade jag chansen att trycka ned henne med allt han var för mig och jag varit för honom (jag var ju förd bakom ljuset) men jag valde en annan väg som jag idag är stolt över, jag valde att bara svara i stil med "Jag hade kunnat skriva en hel roman om mig och XX, men det gör jag inte". Gentemot henne var jag storsint för jag VET att han inte berättade hur det egentligen låg till på hemmaplan, vilket gjorde henne till en boll i vårt trasiga spel. Jag klappar mig själv på axeln för att jag t.o.m avslutade med "tack" när jag ringde henne och bad henne berätta hur det stod till, och hon var ärlig och svarade.

    Jag vet att nu handlar det om att JAG måste gå vidare, men herre gud, hur gör man det när minnet bollar allt fram och tillbaka. Förlåt, glöm och gå vidare...ja jag försöker ju!

    När ni kommer på hur man gör för att verkligen lägga minnet helt åt sidan, berätta det för mig, jag är den första att haka på.

    Till er som inte förstår hur man kan stanna?
    Jag har alltid kunnat välja och vraka bland killar. Det var inte det att jag saknade andra friare. Problemet var att jag var kär i den här, just den här. Det gjorde hela skillnaden. Och nånstans i allt kaos visste jag att vi hade något, trots att han testat om gräset var grönare på andra sidan. 

    Det  är inte okej, otrohet, inte under några omständigheter, att göra så. Men man kan aldrig veta innan man drabbats, hur man faktiskt skulle reagera. Det svåra är att man vid otrohet blir ledsen och inte arg på det enkla sättet. Ilska är lättare att hantera. Hat är så enkelt. Men oförståelse, besvikelse, svek..det är tunga grejor

    Styrka till er alla
  • Anonym (Lång väg)

    Jag tycker det är starkt på olika sätt, men fortfarande starkt:


    Att stanna kvar och ge någon en ny chans, trots att man blivit sviken  Att lämna allt man byggt upp för att någon annan har svikit en.
    Jag stannade ju kvar, men hade det hänt igen nu, så hade jag gått. Hur jag vet det? Jo för jag kan gå med på att den där gången för år sen, var ett misstag från hans håll. Sker det igen så är det ett val. Jag kan välja att förlåta en gång, men förlåta igen, nej då känns det mer som att jag skulle bli överkörd.

    Min tillit fick sig en sån törn att jag inte har en aning om hur det ska kunna repa sig. Nu när åren gått och han inte gjort något mer fel så vet jag att det handlar om mig. Jag måste lära mig att lägga det bakom mig, men minsta grej..shit vad känslig jag är. Jag hatar det.

    I helgen låg hans mobil i köket och jag såg att han fick sms av en tjej vars namn jag inte kände igen. Mitt hjärta började slå hårdare, jag blev varm. Gick upp på övervåningen för att lugna mig, kom ned och sa lugnt
     -Jag behöver veta vem du SMSar med (här skakar jag i hela kroppen, visar upp mina darrande händer för sambon)
    - Jag SMSAr med XX och XX, du kan få se om du vill (så ger han mig mobilen)
    - Jag behöver inte se, det är inte det, jag behöver bara få veta att du svarar ärligt när jag frågar
    - Men titta, gör det
    - Nej jag vill inte. (Det handlar inte om att jag ska kontrollera varje ord som skrivs, det handlar om tryggheten oss emellan, att jag inte ska tro bajs om allt.)
    - Det är iaf hon xx, kommer du inte ihåg att jag berättade om henne och hennes hund. Jag hjälper henne med träningsgrejor.
    - Okej,
    sa jag och svalde hårt.
    Sen satte jag mig på en puff under trappan, klappade på hunden och började gråta.

    Jag längtar efter den dagen när jag inte oroar mig alls längre. 
  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (Nystart! Fler?) skrev 2014-05-28 12:55:23 följande:
    Åh Lång väg, vad jag känner igen mig i det. Det där med tilliten och att man får ett hugg i hjärtat varje gång det piper till i hans mobil, varje gång han ringer och säger att han ska bli sen eller när han sms:ar någon. Till och med när han sitter och spelar Wordfeud på mobilen kan jag inte låta bli att undra om det är med henne jan spelar, att de hittat ett sätt att ha kontakt utan att jag ska kunna misstänka något. Jag känner det som att jag är på väg att bli galen. Jag är precis den kontrollerande och hemska person som jag inte vill vara. En sådan som jag tidigare föraktat.

    Det enda jag vill är ju bara att allt ska bli bra. Han vill det (säger han) och jag vill vilja det. Jag vill att vi ska älska varandra och känna oss trygga. Kan man älska någon som gjort såhär? Om jag tänker efter och försöker känna så vet jag nog faktiskt inte om jag älskar honom just nu. Frågan är nog snarare om jag kan börja göra det igen och om det som skulle kunna bli då är värt att kämpa för. 

    Han tar ansvar för vad som hänt och försöker inte bortförklara eller skylla ifrån sig. Jag vet inte vad han ska göra mer. Jag vet inte riktigt vad det är jag behöver från honom för att kunna känna som jag har gjort förut.

    Nu har vi i alla fall planerat för semestern och bokat in resor. Jag har inte velat göra det innan, för jag har inte vågat satsa, men nu kände jag att det är vad vi behöver göra för att veta att vi båda är med på tåget och har samma målbild. Om vi sedan kan komma dit eller inte är en annan fråga, men vi visar i alla fall varandra att det är vår avsikt.
    Jag förstår verkligen hur du känner. En gång sviken, ja det tar ååååår att återskapa den tryggheten man hade innan, och minsta lilla sak som påminner om "då" gör ont. För många SMS en dag, namn man inte känner igen, tid på annat håll, allt man inte kan kontrollera. Försäkra sig om och om igen om att man inte ska bli sårad.

    (egentligen, för den typ av tjej jag är, så hade det nog varit bättre om jag lämnat, just för att jag har så svårt att lita på folk som svikit mig...men jag var/är så himla kär)

    När jag bestämde mig för att satsa så sa jag till mig själv att jag inte skulle gå igenom hans saker mer. Men jag sa även till honom att OM jag behöver så säger jag till och då vill jag kunna kolla i din mobil.
    Det gör du väl ändå, fick jag först som svar
    - Jag gjorde förut ja, men nu vill jag inte göra så längre, däremot vill jag att du visar mig om jag ber dig

    För blev det lite grinigt om privatliv och sånt där men jag förklarade att hans syn på privatliv inte funkar eftersom han drog det för långt. Självklart ska man ha ett eget liv och egna hemliga diskussioner med vänner, men man ska inte ha en sånt privat privatliv från sin partner att man inte kan stå för det som sägs/SMSas.

    Något som hände var att ju mer jag slutade kika i hans grejor fastän han lämnade det helt öppet, ju mer kliade det i fingrarna just då, men när jag inte rörde mobilen/datorn, gick därifrån och lät tiden gå, så släppte jag det. Och för varje gång går det bättre....
  • Anonym (Lång väg)

    Jag läste nånstans att tillit inte ligger i att kunna lita på sin partner, utan att kunna lita på sig själv att klara av att hantera de motgångar som vi ibland blir drabbade av.

    För mig är det 2,5 år sen jag hittade SMS som fick mitt liv att rasa. Det har varit många vändor och den enda som fortfarande lider av det som hände, är nog jag. Jag är nog lite känslig av mig också och tar väldigt hårt på svek.

    Jag är helt ärlig med hur jag känner inför sambon och berättar att jag blir "kocko i huvudet" när han sticker iväg på kvällen, och att jag inte vill något hellre än att han ska kunna ha sitt liv utan att jag ska behöva känna oro. Jag hoppas vi kommer att komma dit. Snart. 
    Han vet hur jag känner och sist han skulle träffa en polare i 2-3 timmar sent på kvällen fick jag ett SMS i halvtimmen där han berättade vad han gjorde och frågade hur det var med mig. För andra låter det helt galet, men för oss, ja vi behöver ge varandra sån där överdriven uppmärksamhet...ett tag till. 

  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (I'm an idiot)
    Jag bad också fastän jag inte gjort något fel. För oss vände det inte förrän efter 7-8 månader efter första gången jag kom på han med fuffens, när han velat och betett sig till och från som en idiot, och jag gråtit och bönat vs varit tyst och gått med på, och sen vänt och inte gått med på... Det vände när vi bestämde oss för att sälja huset och jag var den som gjorde finast för visningen, när jag gett upp "oss" och var på väg. Då trillade polletten den.

    Jag stannade för att mina känslor för honom inte svalnat. Jag hatar hans agerande under den jobbiga tiden. Han iskalla sätt, hans sätt att självupptaget bara bry sig om sin förälskelse för stunden.

    Det är 2,5 år sen nu och jag är inte helt repad än. En del av mig kommer alltid att vara sårad. 
  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (Hänga på) skrev 2014-06-16 15:16:57 följande:
    Jag och min fd man (nu igen min sambo) är ett par igen och planerar en framtid tillsammans. Jag har dock fortfarande svårt att lita helt på honom då han var grymt duktig på att dölja otroheten förra ggn. Hsn både förstår min oro och inte vilket stör mig lite grann.
    Han tror att han mådde liks dåligt spm jag under denna period pga lögnerna, vilket jag inte köper.

    Min undran är bara, hur släpper man och går vidare utan att älta? Jag vill ju lita på honom och bygga en framtid. Hur vet man att man kan lita på honom igen??
    Du kan aldrig veta. Du måste välja att lita på honom. Det finns inga garantier.

    Men jag tycker ni ska prata om de stunder som är svåra. Berätta när du känner oro och berätta vad du behöver att han ska göra för att det ska kännas bättre. Stör du dig på hans SMSande? be honom under en period visa dig vad som skrivs. Känner du dig osäker när han åker iväg, fråga om du får följa med. Ofta räcker det att veta att vi får kolla/kontrollera/följa med, utan att vi sen verkligen gör det.

    Jag tror han säkert mådde dåligt men det är ganska stor skillnad att medvetet svika någon, och att vara den som blir sviken för att någon är för feg för att vara ärlig. Det finns inga ursäkter för otrohet. 
  • Anonym (Lång väg)

    Det är kul, nej kul är fel ord, men det känns bra, att det är fler och fler som hänger på den här tråden. Det är skönt att få läsa om andras upplevelser, hur ni hanterat sveket, hur ni tar er igenom vardagen när små små saker plötsligt blivit orosmoln.

    Något jag tycker är konstigt, vet inte om det främst gäller tjejer som blivit svikna, är hur sms/mail och de där bitarna fastnat på hornhinnan. Ibland minns jag inte vad jag åt till middag för en vecka sen men de sårande SMSen och annan kontakt jag såg mellan min sambo och den andra tjejen sitter så hårt inpräntat att jag undrar om jag någonsin kommer att få bort bilden.

    Jag kommer på mig själv att fortfarande bli störd på hur många hjärtan hon fick i ett SMS, när jag bara får ett. Vet att det är nere på en fjortisnivå (jag är 34) men när man är sårad så är det så himla lätt att haka upp sig på sånt där.

    I mitt fall blev saker svårare av att hon startade upp en blogg när allt uppdagade sig där hon saknade honom och allt sånt där man absolut inte vill läsa om. Hon har kvar den än och jag kan fortfarande inte låta bli, efter två år, att gå in och läsa i den varje dag. När jag läste att hon dejtade en annan, kände jag lättnad, när hon skrev att hon köpt ny bil ville jag åka dit och repa den, när hon avundas vänners familjer hoppas jag att hon aldrig ska få en egen. Det konstiga är att jag egentligen är en extremt snäll tjej. Jag vill alla väl, men fortfarande tar hatet i mig över och jag önskar henne faktiskt inte all lycka, utan faktiskt det totalt motsatta.

  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-06-17 08:43:37 följande:
    Åh, jag känner exakt det samma!! Jag vill henne illa!!! Jag är också en snäll tjej och skäms lite över mina tankar men GUD så gärna jag hade velat ge igen... Jag har skrivit ett sms till henne, ej skickat det, men jag vill. Jag vill att hon ska veta att han ÄLSKAR mig!! och inte henne mer!! Jag skriver att jag känner att jag vill  "tacka" henne i allt detta för det har medfört att han är så kärleksfull och inte kan hålla händerna brta från mig. Jag vill att hon ska VETA att hon är glömd och att han smärtsamt ångrar allt. Att han inte stannar pga av barnen utan pga MIG! 

    Detta med smsen har jag oxkså snurrande i huvudet. Speciellt "Jag är sååå kär i dig" + tre gråtande gubbar... "jag älskar dig" <3<3<3 Det är som att det har präntats in på hornhinnan och varje gång jag blundar ser jag det! Han säger att han är så ledsen att han har satt mig i denna situationen och han messar en massa hjärtan och ord till mig nu för att jag ska ha nya saker på hornhinnan. Men det försvinner inte....
    Här passar den klassiska

    -Kasta en tallrik i golvet.
    -ok.
    -Gick den sönder?
    -Ja.

    -Säg förlåt till den.
    -... *förlåt*
    -Blev tallriken hel?
    -Nej.

    Förstår du?
  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (Man 43) skrev 2014-06-17 09:22:56 följande:
    Skicka inga sådana sms. Min fru ringde upp min älskarinna i liknande ärende. Till svar fick hon mina bedyranden om att en del av mitt hjärta kommer alltid finnas hos min älskarinna . Jag ljög så inihelvete . Bedyrade min kärlek till min fru , och gjorde samma sak till min älskarinna . Det hela blev väldigt traumatiskt för alla. Helt enkelt för att inget är svart och vitt.
    Jag tror precis som du. Det ligger så mycket bakom att man inte ska gräva upp mer känslor än man vill få höra om. Om man som frågvis inte är beredd på alla sorts svar, ska man nog undvika att fråga.

    Han älskar mig bla bla bla..
    jo men för inte så länge sen älskade han en annan, som var värd att nästan offra familjen för...


    Tjejen som min var otrogen med skrev ett långt mail till mig mitt i allt där hon beskrev när de setts, när de haft sex och annat, som jag för jag är så vettigt höhö, fattar var delvis för att såra och delvis för att förklara sig. Jag hade kunnat svara på ett sånt sjukt elakt sätt, men skrev bara "jag skulle kunna svara med en roman, men jag gör det inte". Jag skrev att han lurat oss båda. Inga elaka ord, ingenting. Visste kliade det i mig bra länge efter att bara få skriva dumheter men i dag är jag sjukt stolt över att jag var den större människan. Sen räddade jag också mig själv för på grund av att jag inte spädde på allt, så hade hon inget att kontakta mig om igen.

    Jag tänker gärna ut hämnder och gottar mig mentalt i fantasin åt att få ge igen med buller och bång, men jag är inte en sån som sen gör det. Jag skriver mail och SMS, inlägg och debatterar i tanken, typ som terapi för en person, med sig själv. 

    Vad man inte får glömma i allt är att den andra personen, oftast har fått höra en historia om "hans liv" som inte alls överensstämmer med din bild. Den otrogne skapar en tillfällig verklighet utan vardag med någon som trippar på blå moln, och varje gång den som är kvar hemma är tjurig, är den nya bättre. Men många vet att gräset bara är grönare på andra sidan om du glömmer vattna ditt eget. 

    Jag blev starkare av otroheten, men önskar självklart att jag blivit det på grund av trevligare saker. Jag blev stark nog att välja att fortsätta försöka, men även stark nog att veta i djupet av mitt hjärta att ett enda jävla snedsteg till och jag lovar att jag sparkar knäskålarna av dig. Typ så.
  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (Man 43) skrev 2014-06-17 10:19:53 följande:
    Nåt av det jag ångrar mest idag är att jag nästan letade fel på min fru för att få fortsätta vara förälskad . Dessutom lade jag fram detta till min älskarinna . Jag är även ledsen för hur jag omedelbart kastade henne åt sidan. Hon kände sig nog rätt värdelös , men då var det bara frun och barnen som gällde..det är dock som du säger . Man delger en verklighet till den andre som egentligen inte finns, man önsketänker och ljuger.
    Något som kan vara bra för den otrogne och den svikne att ha i åtanke att när den svikne säger "Du kan aldrig förstå hur mycket det sårade" så ta henne/honom på orden. Att ge sitt liv, sin kropp, sin framtid till någon är ingen liten grej. Känslan av att Allt rasade, är självklart inte sant, men nästan.

    Nu för tiden lägger vi all vår kraft i våra relationer/familjer, och när detta sviks, förtroendet, då har man ingen stabil grund att stå på. Den person man skulle ta hand om tills döden skiljer oss åt, finns inte längre på samma sätt, det magiska bandet oss emellan har klippts av, det är inte längre bara vi två...kroppsligt/själsligt/känslomässigt.

    Den som sårar, som är mitt i sin egen runtlullande bubbla, förstår inte den som väntar hemma
    Barnet som stannade ute och lekte några extra timmar, där väntande mamman hemma trott att han blivit bortrövad
    Tonåringen som valde att sova hos en kompis utan att säga nåt och föräldrarna ringde polisen för de trodde hon blivit våldtagen eller nåt annat hemskt.
    Kattungen som jagat en fågel och sprungit bort en stund, och barnet hemma som var otröstlig.
  • Anonym (Lång väg)
    Fool skrev 2014-06-17 11:03:03 följande:
    6-7 veckor är väldigt kort tid , man brukar räkna med 1-2 år för att komma över en otrohet.
    Det brukar ta  1-2 veckor bara för att komma över chockfasen då man bara är allmänt förvirrad och kall , poletten har fortfaranbde inte trillat ner och man kämpar fortfarande med att fatta att det faktiskt ha hänt.

    Sen kommer känslorna och frågorna (reaktionsfasen) , här blir man mer eller mindre utslagen känslorna pendlar mellan ilska , sorg , kärlek , hat , besvikelse , förnedring , osv , tankarna och frågorna snurrar runt i 180 24 timmar om dygnet , man får svårt att fungera normal..... varför ? hur ? hur länge ? hur fan kunde han ? älskar han mig ? älskar jag honom ? kommer han göra om det ? kommer jag någonsin lita på honom igen ? var jag / vi inte värda mer än så här ?... etc.... det är kanske här du befinner dig nu ?

    Denna fas kan hålla i sig ganska länge , det är inget som går över av sig självt utan något man arbetar sig igenom och som är ganska beroende av hur ens partner agerar , om personen gör allt för kompensera en för det han gjort , kör med öppna kort , visar genuin ånger , accepterar att man tjatar , ältar , ställer frågor etc så går det antagligen snabbare att läka , om personen inte gör det kommer det antagligen ta längre tid. Att få svar på sina frågor och få älta är en viktig del av läkeprocessen och något man måste få göra.

    Den här länken kanske hjälper dig förstå bättre vad du går igenom....

    www.1177.se/Stockholm/Tema/Psykisk-halsa/Diag.../


    Toppenbra skrivit Solig

    Precis så där upplevde jag det. Jag fick reda på det för 2,5 år sen, han släppte henne helt för två år sen. Först nu börjar jag bli människa på det sätt att jag inte alltid förväntar mig det absolut värsta. Tilliten kommer nog aldrig bli hundra men jag börjar närma mig en nivå som känns okej.

    Det tog två år för mig för att sluta anklaga mig själv, fundera på vad jag gjort, kunde gjort annorlunda. Jag förändrades under dessa två år, han med. Vi hade turen att båda förändras till något bättre. Det hade lika gärna kunnat gå åt skogen.
  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (my story) skrev 2014-06-17 14:29:00 följande:
    Tack för din historia.
    Det är intressant att få läsa om otrohet även från andra hållet.
  • Anonym (Lång väg)
    Fool skrev 2014-06-17 15:05:34 följande:
    "Ni tror säkert att jag har ett hjärta gjort av sten. Men det är fel. OM allt skulle avslöjas (för ja, jag har ju biktat mig för ett par väninnor) så vet jag inte om min man kommer förlåta mig. Men jag vet en sak: jag kommer aldrig någonsin att förlåta mig själv."

    Menar du att du aldrig kommer förlåta dig själv som det är just nu (innan du blivit påkommen) eller endast OM du skulle bli påkommen ?
    Det där är ju så himla sant. Är sveket olika stort om sanningen kommer fram, eller om den inte gör det.

    Det där med att berätta för folk är galet, om man verkligen vill hålla något hemligt. En svag stund, en arg stund, en berusad stund...vips ligger sanningen på bordet, och svikaren framstår inte bara som en lögnare utan även som en feg jävel som pratar om sveket med fel personer.
  • Anonym (Lång väg)

    Jag måste berätta om en sak som hände igår. En familj hörde av sig till mig och min sambo igår och ville kanske lämna tillbaka en sak vi sålt till de för fyra år sen, för att de ska separera. Det var min sambo som pratade med kvinnan i familjen och han såg uppenbart nedstämd ut när de pratat klart, han berättade att han hörde sorgen i hennes röst, hur svår den här separationen (som vi inte vet något om) verkar vara. Sen pratade vi lite om att det verkar som att mannen i förhållandet motarbetar kvinnan så det ska bli så överjävligt som möjligt. Hon ledsen. Han verkar bete sig som en egoistisk skitstövel.

    Vi åkte dit senare på kvällen båda med känslan - stackars kvinna. Och vi märkte att hon kämpade hårt för att hålla ihop medan vi pratade. Det hon sen berättade var så extremt behövligt för min sambo att få höra (då hade gjorde nästan samma sak för några år sen men aldrig verkade förstå varför jag blev så sårad, han var ju förälskad i någon annan) att jag led med henne men njöt av upplevelsen att få upprättelse i min känsla.

    En familj som för något år sen köpt hus, de har barn, hund och livet lallade på som vanligt. En dag för 1,5 månad sen kom mannen hem och ville separera, från ingenstans. Han drog. Kvinnan vet inte ens vart han bor nu. Men hon har fått höra att han träffat en ny kvinna. När hon frågar om det svarar han bara "Det är inte som du tror". De har barnen varannan vecka och hunden varannan. Kvinnan förstår inte vad som hände. Mannen pratar inte med henne, de bråkar bara på telefon. Förstå att han drog och hon vet inte ens vart han bor, eller med vem. Hon är lämnad ensam i sin sorg och vet bara att allt hon hade är borta och att huset ska säljas, och barnen får hon ha varannan vecka.

    Fy bubblan.

    Jag såg hur min sambo reagerade på allt. Jag hörde i hans röst att han förstod, äntligen förstod han, hur illa det är för den som är kvar hemma när den andra testar sina vingar.

    Jag ryser när jag skriver för det drar upp så många känslor. 

    Igår kväll när vi kom hem kände jag mig ledsen. Jag ville inte vara nära. Jag badade själv. Tittade på TV själv. Somnade med ryggen mot honom. Inte för att jag inte älskar honom, utan för att jag blev så påmind om allt som gjort ont att det inte gick att slå undan.

    Jag vill ta kvinnan under mina vingar och bara fråga om jag kan göra något, säga att jag förstår din känsla..men det känns också helt galet, vi känner egentligen inte varandra.

  • Anonym (Lång väg)
    gravid bedragen och sårad skrev 2014-06-19 11:10:31 följande:

    Hej allihopa. Har läst igenom tråden och här kommer min historia.

    Jag är nu gravid i vecka 15. Graviditeten började bra, jag gick som på rosa moln. Min man sedan åtta månader (varit ett par i tio år) var minst lika lycklig. Sen slog tröttheten till och jag orkade inget. Jag blev sjukskriven och mitt i detta skulle vi flytta till det nyinköpta huset. Jag försökte hjälpa till med det jag orkade men min man fick dra det tunga lasset med sin nystartade firma, flytt och renovering av huset. Det som skulle ha varit vår stora dröm slogs i spillror.

    Jag grät mest och ville ha kvar lägenheten. Avskärmade mig för att han inte skulle se att jag var ledsen hela tiden.

    Efter ett par veckor åkte han på festival och jag märker när han kommer hem att något är fel. Han brukar alltid ha köpt med sig en present och höra av sig med gulliga sms när han är bortrest men allt uteblev.

    Dagen efter han kom hem ställde jag honom mot väggen och ifrågasatte vad han höll på med.

    Han berättade då att han träffat sin själsfrände och att han inte visste hur han skulle göra med situationen. Som han själv säger: Jag klippte alla band till dig under festivalen.

    Han säger nu att han vill jobba på vårt förhållande men att han vill att jag ska vara hans älskarinna och vän som han bor med och att han vill träffa henne ändå.

    Han verkar inte ledsen eller ångerfull mer påverkad av hur ledsen jag är.

    Jag försöker visa mig stark, visa att jag nu trivs i huset och hur bra vårt förhållande faktiskt kan vara.

    Vi har bokat familjerådgivning till nästa vecka och det känns som den enda livlina vi har kvar.

    Han har varit otrogen förut men då visat ånger och jag har givetvis förlåtit, inte glömt men förlåtit.

    Behöver ert stöd då alla i min närhet säger att ensam är stark.

    Vill inte att vårt framtida barn ska växa upp till detta. Jag sa till honom när vi gifte oss och bestämde oss för att skaffa barn att detta är för livet och han bedyrade att det var samma för honom.

    Tack för att ni orkade läsa allt.


    Jag skulle oroa mig över - Han har varit otrogen förut.
    En gång kan man skylla på panik/förälskelse eller något annat idiotisk. Men när det händer upprepade gånger med olika personer då är det egentligen bara att kapa. Då är det inte ett misstag, det är inte en förvirring..det är ett val.

    Hoppas ni kommer fram till något bra på familjerådgivningen, men vill han inte vara trogen så kommer han inte vara det, vilka valser han är drar för en psykolog.
  • Anonym (Lång väg)
    någonisverige skrev 2014-06-24 08:47:59 följande:

    Vad innebär det när han säger lovar och svär att han ska göra allt för att jag ska förlåta och att han inte vill vara med någon annan än mig? Det har gått 2 mån och han visar mycket ånger och kärlek. Räcker det för er? Hur har ni gått vidare och hur har ni tagit bort bilder och tankar på vad han har gjort? Jag känner att jag behöver bli förälskad på nytt. Lära känna honom med sina skrupler som han har nu. Att återgå till vardagen med en ångerfull man känns inte så bra. Ingen sexuell otrohet här men allt annat! Jag vaknar med det och somnar med det men vill fixa det...


    Tid, det behöver ni.

    Det kommer aldrig bli ogjort men det kommer suddas ut en liten liten bit i taget. Du kommer aldrig glömma, men du kommer lära dig att leva med det.

    Jag levde med minnena nära inpå i 1,5 år. Så lång tid tog det för mig att börja släppa det som hänt. 

    Berätta vad du behöver, försök att inte älta det gamla om ni bestämt er för att blicka framåt, men samtidigt, som nån ungdomsTVkaraktär säger: Ta ingen skit! Dina känslor är som de är, du är sårad, och du kommer att vara det ganska länge.
  • Anonym (Lång väg)
    någonisverige skrev 2014-06-24 10:20:07 följande:
    Hur försöker man inte älta det gamla? Med det gamla menar du otroheten eller det som var dåligt i förhållandet innan? Jag har så svårt att sluta vända och vrida på allt. Jag föreställer mig och ser bilder i mitt huvud hur de kysser varandra, tittar på varandra och hur han kände sig när han var "förälskad" i henne. Det knyter sig i magen och jag blir iallamående och ARG! Vad ska jag göra/ tänka för att inte utsätta mig själv för detta självplågeri?
    Du kommer har kvar de bilderna länge. Jag menade att om ni två tillsammans har bestämt er att försöka reparera allt så dra inte upp skiten så fort det blir bråk. Bråka klart om det tillsammans, med varandra, för varandra, diskutera, fråga och svar. Sen får det vara nog. Sen kommer du har en jobbigare bit än honom då du är sårad och han inte är det. Du kommer fundera och bryta ned till små bitar, föreställa dig, hata, gråta och undra varför, varför hon, varför inte jag, vad kunde jag gjort annorlunda, din jävla idiot, hur kunde du, hur kunde hon, fitta, jag hatar henne, jag hatar honom, och ibland hatar jag nog mig själv som är kvar, för att jag älskar honom, den han var innan allt, och jag vill hitta tillbaka dit...typ så kommer det snurra. Håll i dig och var beredd bara, på känslostormarna.

    Finns det saker han fortfarande gör som gör dig osäker, be honom sluta med det, eller vara öppen med SMS och allt det där. Blir du osäker när han åker iväg, säg det.

    Om du tror dig kunna lita på honom i framtiden så jobba åt det hållet.
    >Han stannade
    >>Han är kvar
    >>>Varför skulle han fortsätta bakom ryggen när han sagt att han vill vara med mig
    >>>>Han är här
    pränta in det i skallen tusen gånger om dagen om det behövs.

    Lycka till

    Jag kan berätta att det kommer bli bättre, men är du riktigt sårad (som jag var) så kommer det att ta tid, lång tid. Idag tycker jag att det var värt väntan, men jag skulle aldrig göra om det, aldrig.
  • Anonym (Lång väg)
    Anonym (otrogen) skrev 2014-06-26 13:52:26 följande:

    Tor att oftast är det de som är otrogna som är de riktigt svaga i en relation. De som blir bedragna har klarat av att stå emot frestelser


    Jag gillade den biten..
Svar på tråden Hjälpa varandra under resan tillbaka efter otrohet?