• Brumma

    svärmor satte blöja på min pottränade son

    Tror din tråd ligger fel - om du inte får så många svar som du förväntar dig :)

    Den hamnade i styvfamiljsforumet ;)

    Jag hade främst pratat med pappan. Han är med för att ta hans om sonen, inte svärmor. Men jag förstår din oro. Jag hade också blivit rädd att det backar o att vi fått börja om.

    Händer det mkt olyckor? Isåfall kanske han faktiskt inte är riktigt redo. Händer det inte så får pappan förklara för sin mamma att han inte använder blöjor längre.

  • Brumma
    Anonym (!) skrev 2014-07-20 10:55:00 följande:

    Katastrofen är ett faktum!  Det kommer dröja länge nu innan din son blir blöjfri, troligen inte förren vid 7 års ålder!!

    Skäll på svärmor!   Tala om vilket fruktansvärt misstag hon gjort...........


    Lägg av. Det kanske inte är en fråga du tycker är jobbig men nu är den skriven i känsliga rummet så håll dig till de regler som finns...

    Fast det är klart - du måste väl hålla dig till känsliga rummet när du förlöjligar ngns inlägg annars kan du ju inte vara anonym...
  • Brumma
    Anonym (fundersam) skrev 2014-07-20 12:11:20 följande:

    det är så pappan berättar för mig iallafall. 


    Att hon (farmor) beter sig mycket konstigt och han säger till henne men det blir bara bråk så han låter det vara. 


    Känner mig så maktlös. 


    Ingen av de lyssnar på mig. Kommer aldrig låta de åka dit igen ... .


    Sakta ner lite nu o försök att inte tända på alla cylindrar ;)

    Min svärmor och jag hade mkt olika åsikter om - tja väldigt mkt i livet... Speciellt barnuppfostran... Jag fick bita ihop många gånger men har fräst ifrån väldigt många gånger oxå... I vilket fall - jag o min man hamnade i en situation där vi inte fick barnomsorg och både jag och min man var tvungna att börja arbeta - hade de inte varit för svärföräldrarna som ställde upp till 200 procent utan att ens tveka så vet jag faktiskt inte hur vi skulle klarat oss. Och det funkade så bra att vi faktiskt hoppade över barnomsorgen i flera år :D

    Visst hade vi fortfarande olika åsikter om mycket - MEN det vi vann, det sonen vann, har överstigit det många gånger om. Hon kunde göra saker helt mot min uppfostran (godis o sånt) men hon älskade min son mer än livet. Och det är värt ofantligt mycket. Både för mig men speciellt för min son.

    Min svärmor gick hastigt bort för bara några månader sedan och jag är så glad att jag släppte lite på mina principer och lät henne ta en så stor del av sonens liv som jag gjorde. För min sons skull som mycket tack vare henne o svärfar haft en barndom jag o min man själva inte kunnat ge.

    Bara ngt att tänka på ;)
  • Brumma
    Anonym (!) skrev 2014-07-20 13:16:10 följande:
    Wow! Nä jag ser inte det minsta problem i frågan! Pojken fick en blöja på sig och ts frågar om hon bör vara orolig?   Det ena jag tänker är liksom herregud, är det ditt största problem i världen?  Folk har så sjukt larviga problem i dag!   
    Varför inte slappna av lite mer?
    Ja, varför....

    Jag hade inte heller tyckt det var ett jättestort problem MEN det innebär inte att TS inte tycker det. Brukar du bestämma vad folk får känna?

    Det finns regler för känsliga rummet av en anledning. Klarar man ont av att följa dem och respektera vad andra tycker är jobbigt kanske man ska låta bli att skriva här..
  • Brumma
    Anonym (mys) skrev 2014-07-20 14:42:12 följande:

    En blöja är väl inte hel världen? Blöjorna idag är ju som underkläder inte speciellt stor skillnad, bara att de är just blöjor. Blöja kan han väl ha även om han slutat normalt med det, det borde vara tryggt för honom.


    Nja. För vår pojk var det ett stort steg att sluta med blöja och känna sig STOR :)

    Han var superstolt. Hade jag tvingat honom att bajsa i blöjan då hade han med största sannolikhet uppfattar det som om jag tyckte han var liten, att jag inte litade på honom. Här kämpar han o klarar ngt o så är det inte värt ngt. Snacka om att ha anledning att känna sig kränkt...

    Dock bör ilskan riktar åt pappan då de är hans ansvar.
  • Brumma
    asta66 skrev 2014-07-20 15:59:56 följande:
    Då tycker jag hon skulle tagit ungen därifrån utan ett ord till svärmor.
    Är de så du vanligtvis löser konflikter? Känns inte så konstruktivt ;)
  • Brumma
    asta66 skrev 2014-07-21 08:42:37 följande:
    Det var väl inte svärmors agerande heller. Att sätta en blöja på ett barn som är torrt är ju direkt elakt och nedvärderande mot barnet. För barn har också känslor som jag tycker att man ska ta hänsyn till. Och svärmor satte ribban jävligt lågt. Och nej det är inte konstruktivt och jag har aldrig påstått det. Men om det varit mitt barn så är det min sak att se till att det inte behandlas illa. Svärmor är trots allt vuxen och få ta konsekvenserna av sitt handlande. Och om Ts svärmor startar en konflikt så är det hennes val.

    Sen var det skrivet med glimten i ögat. Men humor kännetecknar ju inte alla på FL.
    Jag tycker oxå svärmor gjorde fel men innan man stormar ut utan ett ord kan man ju meddela VARFÖR man stormar ut. Så får man veta om svärmor överhuvudtaget vetat att han numera är blöjfri eller om hon bara tänkte snett...

    Ett tips om man säger ngt med glimten i ögat är ju att sätta dit en lite smiley... ;)

    Visst finns det humor på FL men en text innehåller inget tonfall utan är "platt" om man inte på ngt sätt "visar" tonfallet.

    Därav satte jag själv dit en blinkade smiley i mitt svar till dig - men du kanske inte har den där humorn själv som du efterfrågar? Eftersom du missade glimten i ögat ;D
  • Brumma
    Anonym (fundersam) skrev 2014-07-21 16:22:10 följande:
    pappan lyckades övertala sin mamma att ta av blöjan. så nu är jag lite lugnare inombords. min pojk är så känslig... och att vara iväg från mig + att farmor gör så mot honom , tror inte han mådde bra av det. men nu verkar de ha löst det. 

    de kommer ikväll. äntligen. jag ogillar skarpt att vara iväg från de. men jag har sovit 11 timmar per natt i 3 nätter så jag är enormt utvilad.Men de lär inte få åka dit igen.....  inte när hon är sådär elak mot min pojk. 
    Fast.... Hon lyssnade ju faktiskt när pappan sa åt henne.... Du har inte skrivit att hon i övrigt är elak mot ditt barn - så nu när saken är utagerad så varför straffa barnet? För det är ju det som sker i slutändan om du vägrar barnet att umgås på ett naturligt sätt med son farmor. Ditt sista inlägg låter mer som om du letat fel så att du kan hindra pappan att åka iväg med barnet - eftersom du själv har separationsångest...
  • Brumma
    Anonym (mys) skrev 2014-07-21 18:22:37 följande:

    Förstår inte varför det är så farligt med en blöja på en 3,5 åring? Vadå nedvärderande, det är ju bara ni som gör det till det? Om ni berömt honom för att han bär blöjan så duktigt så hade han säkert blivit stolt! Cool


    Det är nedvärderande eftersom han precis lyckats bli blöjfri. Att sätta på honom en blöja nu är ungefär som att säga att han inte klarat det tillräckligt iallafall....
  • Brumma
    Anonym (svärdottter) skrev 2014-07-23 05:17:42 följande:
    Nu har en svärhäxa vaknat. För en svärmor gör inget fel utan det är alltid svärdottern som är avog.
    Fast det är vi fler som undrar.... Hur är hon i övrigt - för det är ganska drastiskt att inte låta barnet åka till farmor för enbart en händelse om hon är bra med honom i övrigt.

    Och om du läser mina inlägg så är jag MYCKET medveten om att svärmödrar kan göra fel... Men det innebär inte per automatik att de gör fel i allt.
  • Brumma
    Anonym (*****) skrev 2014-07-23 08:58:57 följande:

    Behöver det inte alls vara!

    Varför har så många så svårt med sin svärmor? Fattar inte? Jag har haft ett antal långa förhållanden och inte haft problem med dem. Tror många skapar problemen alldeles själv. (Som att gå igång på en blöja exempelvis)
    Nja. Jag är ganska säker på att jag inte skapade problemen med min svärmor själv :D

    Å andra sidan hade jag inte stoppat mina barn från att umgås med sin farmor för en enstaka isolerad grej....
  • Brumma
    asta66 skrev 2014-07-24 16:50:35 följande:
    Det kanske inte är en enstaka händelse för Ts.
    Nej, och det är därför jag och flera andra frågat om det varit ngt mer. Men om TS svarat på det har iallafall jag missat det svaret :)
  • Brumma
    Anonym (fundersam) skrev 2014-07-25 19:12:35 följande:
    vad i helsike.... många farmödrar som är inne å kommenterar . känner sig kritiserade kanske?  Kanske har ni en egen svärdotter som är missnöjda med er? 

    Listan på fel på min svärmor kan göras l¨ng.
    Och innan du vet vad hon har gjort (utöver blöjan) så bör du kanske inte ha en sådan tydlig uppfattning om vad jag ska tycka och tänka.

    När han var nyfödd sa hon upprepade gånger att "ungen ser hemsk ut". Hon tyckte att han var för tjock. Han vägde 4000 gram när han föddes. Inte för tjock enligt bvc. Hon fortsatte kommentera honom på detta sätt till ca 1,5 års ålder. 

    Hon har kritiserat oss för att vi inte agar barnen. 

    Hon påstår att vi är smutsiga och kommer göra barnen sjuka för att vi inte skurar golven 2 gånger om dagen. 

    Sedan träffar hon barnen kanske 2 gånger om året... 
    Hon har själv medgett att hon inte tycker om barn. 
    (mer på sistone). 

    med mera.... 
    Du är medveten om att du just hoppade på ngn som stod på din sida va? Som reagerade på att många undrade om du överreagerade... Du kanske borde andas när du läser..

    Självklart är vi många som "försvarar" o undrar vad du sysslar med. Det enda du skrivit tidigare var att svärmor satte på blöja. Inget av det som kommit fram i dina senare inlägg. HUR skulle vi kunna veta det? Kanske därför vi frågade?.....
  • Brumma
    Anonym (fundersam) skrev 2014-07-26 22:24:19 följande:

    jag hoppade inte på dig.
    jag bara märkte att många som kommenterar verkar anta att svärmor är bra. jag antar alltid att svärmor är dålig till motsats bevisad. Hellre fälla än fria när det gäller barn.  P


     


    Sen ville jag bara förtydliga att det var inte enbart denna enskilda händelse med blöjan som gjorde mig orolig utan flera saker som svärmor har sagt tidigiare. Men blöjan var en , enligt mig, allvarlig händelse. du får det att låta som "bara blöja". Skulle du vilja att någon sätter på dig en blöja?


    Det var inte mitt inlägg jag menade utan inlägget du svarade.

    Om du läser mina inlägg så skulle du förhoppningsvis inse att jag INTE tycker det var ok att sätta blöja på honom. Alls.
  • Brumma
    Nomanisanisland skrev 2014-07-29 12:07:06 följande:
    Med tanke på hur den här skitkärringen beter sig - hon klagar alltså över att de inte misshandlar sitt barn tillräckligt - så finns det ingen anledning att sänka sig till att prata med fanskapet.
    Med tanke på att ta höll inne med den informationen ganska länge så var det lite svårt att gissa...

    Eller skall man anta att alla svärmödrar misshandlar och förespråkar misshandel?
  • Brumma
    Nomanisanisland skrev 2014-07-29 12:09:36 följande:
    Jo fast svärmor i det här fallet är ju en barnmisshandelsförespråkande före detta barnmisshandlande skitstövel som inte förtjänar att vara i närheten av barn eller barnbarn förrän hon lärt sig veta hut och uppföra sig som folk.
    Jo, fast det framgick ju liksom inte förrän alldeles nyligen.... Du kanske skall bemöda dig med att fundera lite över det innan du börjar "skälla"....
  • Brumma
    Nomanisanisland skrev 2014-07-29 12:26:47 följande:
    Inte ett dugg faktiskt - med tanke på hur kärringen beter sig (läs hela tråden!)
    Än en gång. Det FRAMGICK INTE tidigare i tråden...
  • Brumma
    Nomanisanisland skrev 2014-07-29 12:32:21 följande:
    Jag skäller inte på dig - utan på svärmodern, men det hjälper ju inte förstås.
    Fast då kanske du ska sluta citera inlägg... Om du inte skäller på innehåller i dem alltså....

    Du skriver på ett sätt som dumförklarar inläggen du svarar på - "hur kan du tycka ngt så dumt när svärmodern MISSHANDLAR!!!" Eller det uppfattas så iallafall....
  • Brumma
    Nomanisanisland skrev 2014-07-29 12:58:53 följande:
    I så fall ber jag om ursäkt - inte meningen att pådyvla eller ge sken av att tillskriva dig en åsikt som du förmodligen inte omfattar utan finner lika avskyvärd som jag.
    :)
  • Brumma
    Anonym (fundersam) skrev 2014-07-31 14:02:45 följande:
    1. tråden ändrades inte för att jag inte fick stöd. jag tyckte jag fick stöd från en del och frågetecken från andra och en del som klämde ur sig "ja, han kommer säkert ha blöja till han är 8". vilket jag inte alls tror. Jag svarade på frågan "har det hänt något mer med svärmor ,  elelr är det bara blöjan?". Då berättade jag om hennes kommenterar angående att hon tyckte vi uppfostrade fel och att hon tycker att barnaga kan vara lämpligt.

    2. Hon har aldrig slagit våra barn. hon skulle aldrig göra det.  Eftersom vi är så emot det. Hon har heller ingen lust att börja uppfostra våra barn så, då hon inte orkar det. Hon träffar de ganska sällan. 

    3. Att jag berättade om hennes inställning till barn och uppfostran hade enbart som syfte att förklara min komplicerade relation till henne. Inte för att få mer stöd. 

    4. Jag hade inte för avsikt att dra till med "barnmisshandel" för att få folks stöd. Jag tyckte det hon gjorde genom att sätta på en blöjfri unge en blöja för att hon är lat och inte orkar med barn var tillräckligt illa. för mig är det en annan sorts misshandel. Barns känslor skall också tas om hand. Hon förtjänar inte att ha mina barn hos sig. Även om hon inte hade haft de åsikter om barnaga som hon har. Även om detta med blöja hade varit det enda så hade jag blivit arg. Nu var det bara dorppen som fick bägaren att rinna över. Men hon är inte anpassad för att ha barn. Hon borde inte skaffa egna. Hon har själv sagt det, att hon endast skaffade barn för att det anses att en kvinna ska ha barn .... gammal mentalitet. Jag är så glad att mor och farföräldrar har NOLL rättigheter till sina barnbarn. Fy va skönt att slippa. 

    5. Du verkar vara ännu ett sådant där hatande troll som hoppar på allt och alla... önskar det fanns färre sådana som du på nätet .... jag önskar att folk kunde bete sig som folk på dessa forum och inte bara slänga ur sig elak skit. Varför inte vara stöttande istället för att hoppa på. "har du inget snällt att säga kan du vara tyst" (hört den förut?)
    Bara en sak... Jag håller med dig i att hon inte är lämplig att ha runt barnen med de åsikter hon har - men du har faktiskt fel i att mor o farföräldrar inte har ngn rättighet till sina barnbarn. I den nya "uppdaterade" versionen av föräldralagen (tror den ändrades ngt 2006) så står det numera inskrivet att en vårdnadshavare måste främja umgänge med särkilt närstående personer, inte bara vårdnadshavare.

    "Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses."

    Detta kan gälla en farmor, bonusförälder eller moster tex, som stått barnet nära. Människor som inte är föräldrar till ett barn kan inte själva väcka talan om umgänge men socialstyrelsen kan göra det om de anser att vårdnadshavaren inte uppfyller lagen på denna nya punkt.

    Jag vet att det knappast gäller i er situation eftersom farmor inte är ngn "särkilt närstående" till barnet men det är faktiskt inte längre sant att man som vårdnadshavare enskilt kan besluta om vem barnet får träffa. Kan vara bra för andra att veta även om det är OT.
Svar på tråden svärmor satte blöja på min pottränade son