• Anonym (Mamma)

    Min 11 åriga dotter trodde hon var gravid, men jag sa inget....

    Usch det här är lite pinsamt och jobbigt att skriva om, men jag tar och gör det ändå i anonymitet.

    Min dotter är 11 år gammal och har en pojkvän. För en tid sedan berättade hon att de hade hånglat för första gången men utan kondom. Blev lite ställd av det hon sa men fnissade lite inombords över hennes missuppfattning av kondomens egentliga funktion.

    En vecka efteråt säger hon "mamma vet du, jag tror jag är gravid för vi hade ingen kondom när vi hånglade och jag känner mig väldigt konstig i magen". Jag tyckte det var så gulligt av henne att säga så, så jag sa "jadå gumman du är säkert gravid och snart blir jag mormor". Sen var det inget mer med den diskussionen. Två månader efter, vilket inträffade förra veckan, kommer hon hem med en Åhlénspåse i handen. Jag frågar nyfiken vad hon har köpt och då visar hon mig ett par bebisstrumpor och en bebis body. "Är det till lill-grisen i magen?" frågar jag med helt älskvärt. Jag tyckte det var så gulligt av henne att köpa det så jag gav henne en kram och puss på huvudet.
    Under hela den här veckan har hon emellertid konstant pratat om bebisen i sin mage, vad han/hon ska heta och hon har frågat mig om hur ont det gör att förlösa ett barn. Igår började jag däremot känna oro. Jag har hela tiden tänkt att hon bara skojat med mig eller att hon bara haft önsketankar om en bebis, av den anledningen har jag tyckt att det varit väldigt gulligt av henne. Men jag har ju aldrig direkt tänkt på att hon verkligen TROR att hon är gravid för så vitt jag vet har hon inte ens fått sin första mens (om hon inte undanhållit det för mig). Igår förklarade jag för henne att hon faktiskt inte är gravid och att hon måste sluta inbilla sig om det om det nu är så att hon faktiskt tror att hon är gravid. Hon undrade då varför hon hade ont i magen första dagen hon berättade det och jag förklarade för henne att det kanske bara var fråga om en orolig mage och inget annat just den dagen. Detta krossade henne så hårt att hon konstant gråtit hela natten. Jag mår så dåligt för att hon mår dåligt. Jag kanske borde förklarat för henne från första dagen hon uttryckte sina misstankar om graviditeten , eller i vart fall senast då hon kom hem med babykläder från Åhléns. Men som sagt, jag trodde hon bara hade önsketankar, vilket barn ofta har.

    Nu sitter hon ute på verandan. Hon har inte pratat något alls, utan hon tittar bara ut och är allmänt ledsen och sur. Usch....jag skäms. Jag vet inte hur jag ska prata med henne om detta.

  • Svar på tråden Min 11 åriga dotter trodde hon var gravid, men jag sa inget....
  • Anonym (Z)
    Anonym (Gudars) skrev 2014-07-26 20:20:30 följande:
    Det är inga "fantasier" från min sida, det utgår efter ditt beskrivande ovan inlägg. Vilket är stötande. Och nu orkar jag inte skriva mer med dig, blir så äcklad.

    Tyvärr är det ju alltid barnen som hamnar helt fel med vanvårdande föräldrar, vilket är tragiskt.
    Du tolkade ett inlägg helt fel och la in en massa som inte fanns i det och la in en väldigt pervers och vidrig syn i det hela vilket gör så man börjar undra vad du har för läggningar. Du behöver inte berätta, vill inte veta.
  • solskina

    Jag hade sex när jag var 9 år så nog vet barn idag 35 år senare vad sex är.

    Jag önskade även att bli gravid i den åldern. 
    Men till min historia så vart jag sexuellt utnyttjad.

    Jag jobbar idag med sexuella övergrepp och ett av våra största jobb är att ta bort tabuet så att man kan prata med barn om att -Min kropp är min.

    Råd till ts: Gör det inte svårt Våga ställ frågorna, var beredd på svaren. Stötta henne visa inte avsky. Predikningar kan du göra sen.

  • Anonym (Gudars)
    Anonym (Z) skrev 2014-07-26 20:24:25 följande:

    Du tolkade ett inlägg helt fel och la in en massa som inte fanns i det och la in en väldigt pervers och vidrig syn i det hela vilket gör så man börjar undra vad du har för läggningar. Du behöver inte berätta, vill inte veta.


    Vv och försök inte att vända på det hela. Du vet själv mycket tydligt vad det var du själv skrev. Och det var inget annat än sjukt stört.
  • Anonym (Mum)

    Tycker också det är konstigt att en 11 - åring inte vet hur barn blir till. Min 5 - åriga dotter har redan frågat en hel del om det, antagligen pga att hon nyss fått en lillasyster. Jag tycker man ska berätta såna saker för barn, på deras nivå så klart!

  • Anonym (S)

    Jag vet inte om jag är mest förvirrad över TS beteende eller av alla som säger att  att en 11åring har koll på sex när inte ens äldre tonåringar bevisligen har den kollen? Ja. När jag var 11 kanske jag visste lite basic, att sex behövdes för att bli gravid (om man nu ska prata om bara det sättet att få barn men visste om adoption också) etc. Inte direkt koll på allt. Kamratposten var superbra för information. Alla får INTE bra sexualundervisning(eller kanske inte får in informationen i huvudet, fnissigt, pinsamt att fråga och allt det där barn tycker) och att det är något som händer kan väl inte gått någon förbi så förstår inte att det ska vara så svårt. Lagstadgat...jo tjena. Man kan ha en lärare som tycker det är pinsamt och har svårt att förmedla eller så kan man ha någon som fånger uppmärksamhet.


    Att fråga om det är till lill-grisen i magen, att inte få några varningsflaggor av alla frågor eller att hon köpte plagg för sina pengar låter så konstigt. Men det kan säkert hänt. Nu är det dags att prata om saker. Kanske en prenumeration på KP eller låna lite böcker. Men att låta henne tro det... Det där kan sätta spår.


     

  • Anonym (Linna)

    Hoppas att du haft ett väldigt viktigt samtal med din dotter idag...
    Skjut för faen inte upp detta!!

  • Anonym (Gy)

    Skämskudde ts, en 11-åring bör veta på ett ungefär hur barn blir till. Många 12,13-åringar får mens, hade du tänkt att hon skulle bli livrädd då för att ingen förklarat för henne?

  • solskina
    Anonym (S) skrev 2014-07-26 20:43:43 följande:

    Jag vet inte om jag är mest förvirrad över TS beteende eller av alla som säger att  att en 11åring har koll på sex när inte ens äldre tonåringar bevisligen har den kollen? Ja. När jag var 11 kanske jag visste lite basic, att sex behövdes för att bli gravid (om man nu ska prata om bara det sättet att få barn men visste om adoption också) etc. Inte direkt koll på allt. Kamratposten var superbra för information. Alla får INTE bra sexualundervisning(eller kanske inte får in informationen i huvudet, fnissigt, pinsamt att fråga och allt det där barn tycker) och att det är något som händer kan väl inte gått någon förbi så förstår inte att det ska vara så svårt. Lagstadgat...jo tjena. Man kan ha en lärare som tycker det är pinsamt och har svårt att förmedla eller så kan man ha någon som fånger uppmärksamhet.


    Att fråga om det är till lill-grisen i magen, att inte få några varningsflaggor av alla frågor eller att hon köpte plagg för sina pengar låter så konstigt. Men det kan säkert hänt. Nu är det dags att prata om saker. Kanske en prenumeration på KP eller låna lite böcker. Men att låta henne tro det... Det där kan sätta spår.


     


    Den stora skillnaden nu mot för några år sedan är att barn har tillgång till informationsflödet internet. 
  • Anonym (S)

    Jag hade också internet. Klart för 15 år sedan fanns det inte lika mycket. Jag antar att jag sökte upp lite sexnoveller och läste lite forumdiskussioner. Alla är dock inte intresserade av att googla på sex. Klart jag undrade men stressade inte direkt över det. Det kom när det kom. Frågespalter om sex och Kamratposten gav information i bättre takt än internet. Finns ju även program som blockerar sökord och sidor för barn. Inte för att det egentligen är bra. 

  • Anonym (S)

    Ja det där med mens. Vissa får redan vid 9 års ålder så det pratet bör vara avklarat för länge sedan. Även att stoppa bindor/trosskydd i ett diskret fack i ryggsäcken som barn oftast har i den åldern. Det gjorde min mamma. Nu visade sig det aldrig behövas men det är en annan sak då jag var förberedd :)

Svar på tråden Min 11 åriga dotter trodde hon var gravid, men jag sa inget....