• Anonym (Blåst)

    Får man ta en kreditupplysning hur som helst?

    Fick inkassofaktura från Lindorff på en räkning jag hade betalt. (Dock för sent o räkningen från Lindorff på de extra 180 kr kom när jag var på semester. Samtidigt med den kom en kreditupplysning från dem. Har de rätt att göra så. De ska väl bara göra upplysning i början av en kredit? Denna har jag haft i 3 år :o
    Jag bli irriterad på sånt här eftersom det drar ner kreditmöjligheten för ev nya krediter :(

  • Svar på tråden Får man ta en kreditupplysning hur som helst?
  • Waldo
    Anonym (xoxo) skrev 2014-08-01 22:06:29 följande:
    SLUTA SVARA SÅNT DU HITTAR PÅ!!
    Nej de får inte ta en kreditupplysning utan legitimt skäl, och är ett avtal om kredit redan ingånget har de inget legitimt skäl att kolla igen. Enligt personuppgiftslagen som måste följas av de bolag som har FIs godkännande att samla kreditregister om folk. För fan!!
    TS, kontakta bolaget som tagit upplysningen och kräv att de ber UC ta bort upplysningen. Om de inte gör det, kontakta konsumentvägledaren i din kommun så får du hjälp att ta bort den. Och skit i allt hittepå hm skriver!!
    Oj, så tokigt det blev nu när du tänkte.

    Det stämmer inte alls.
    Kreditupplysningar är tillåtna att ta inte bara vid ingången av kontrakt utan även under löptiden.

    Faktum är att jag som privatperson kan ta en kreditupplysning på dig bara för att jag känner för det.
    Jag behöver inte motivera det eller föra några register över det
  • Anonym (Blåst)
    Waldo skrev 2014-08-02 08:26:16 följande:

    Oj, så tokigt det blev nu när du tänkte.

    Det stämmer inte alls.

    Kreditupplysningar är tillåtna att ta inte bara vid ingången av kontrakt utan även under löptiden.

    Faktum är att jag som privatperson kan ta en kreditupplysning på dig bara för att jag känner för det.

    Jag behöver inte motivera det eller föra några register över det


    Oj, vad tokigt d blev nu för dig när du inte tänkte alls!

    Skulle inte tro att en sån 'privat' upplysning inte ger en markering som bankerna tittar på vid kreditbedömning.

    Vidare, vad finns d för anledning för ett kackerlacksbolag att göra en kreditupplysning för någon som har ett avtal med ett helt annat företag (som har skickat ärendet vidare till kackerlacksföretaget) när man redan har reglerat skulden till avtalsföretaget???
  • Anonym (tja)

    Som TS ser i mitt tidigare inlägg #12 så står det från myndigheten som utövar tillsyn över området att man även under löpande avtal får helt legitimt ta en upplysning för en ekonomisk riskbedömning. När du inte betalade sändes fakturan vidare till factoringbolaget. För att factoringbolaget skall ta över skulden så bedömer den risken att göra så.
    Som TS uttrycker saken kackerlacksföretaget/inkassobolaget och avtalsbolaget lever i typ symbios av varann. Exakt vad som avtalas dem emellan vet vi inte men som svar på din fråga så är det i vart fall fullt legitimt att ta en upplysning även under löpande avtal. Normalt sett tar man troligen inte en upplysning under löpande avtal men med anledning av att du inte betalade i tid så startade man upp processen.

  • Waldo
    Anonym (Blåst) skrev 2014-08-02 20:40:14 följande:
    Oj, vad tokigt d blev nu för dig när du inte tänkte alls!

    Skulle inte tro att en sån 'privat' upplysning inte ger en markering som bankerna tittar på vid kreditbedömning.

    Vidare, vad finns d för anledning för ett kackerlacksbolag att göra en kreditupplysning för någon som har ett avtal med ett helt annat företag (som har skickat ärendet vidare till kackerlacksföretaget) när man redan har reglerat skulden till avtalsföretaget???
    Fast jag kan inte läsa i min text någonstans att det genererar den formen av anmärkning hos UC.
    Det var inte det jag svarade på
    Jag svarade på xoxo som påstod att man inte fick ta upplysningar om man inte hade legitimt skäl.

    Nu har du redan fått utmärkt och utförligt svar av Tja.
    Och det är precis så det fungerar
    Du har ingått ett avtal med A där ha gjort en kreditupplysning
    Du skötte inte det avtalet så A sålde/la över det  till B
    B känner inte dig, det enda dom vet är att du inte skötte ditt avtal med A
    Därav vill dom veta din ekonomiska situation och bakgrund
  • Anonym (Blåst)

    Men varför? Till vilken nytta? Jag hade ju redan reglerat skulden innan de tog upplysningen o jag tänker inte ha nåt fortsatt samarbete med kackerlackan!!!!! :(

    Förstår inte!!!!!

  • Anonym (Cash is King)

    Samarbete? Lindorff är ett inkassobolag där du hamnat för att du inte skött din kredit.

    Som folk skrivit. Så länge du får brev på att någon tagit kreditupplysningsföretaget så får vem som helst när so helst göra en.

    Skulle nog oroa mig mer för misskött kredit (du betalade, men sent) och i din sist gäller nog att betala saker direkt. Inte på faktura eller på kredit.

  • Anonym (Blåst)

    Ja tydligen :o

    Jag har varit hemma ensam med mina barn o inte alltid haft pengar till alla räkningar men nu ska jag börja jobba heltid igen så då kommer jag ikapp.

    Trist bara att tiden hemma skulle kosta så mycket :(

    Hade räknat med den ekonomiska förlusten men inte med prickar som man ska dras med i åratal efteråt oxå :(

  • Anonym (Cash is King)
    Anonym (Blåst) skrev 2014-08-03 13:20:37 följande:

    Ja tydligen :o

    Jag har varit hemma ensam med mina barn o inte alltid haft pengar till alla räkningar men nu ska jag börja jobba heltid igen så då kommer jag ikapp.

    Trist bara att tiden hemma skulle kosta så mycket :(

    Hade räknat med den ekonomiska förlusten men inte med prickar som man ska dras med i åratal efteråt oxå :(


    Du får ingen prick hos kronofogden för det. Det får du endast om 1. Kronofogden har fått in ärende till sig 2. De gör kontroll om ev. utmätning.

    Däremot så sänker det din kreditvärdighet. Alltså att du inte betalat din kredit i tid.

    Bara att låta bli krediter och avbetalning om du har dålig ekonomi. Leva efter dina tillgångar och räcker inte de får man vända sig till socialen.
  • Anonym (tja)

    Ja men då är TS snart på fötter igen bara efter några månader så är hon rik som ett troll och då slipper hon råka ut för sådant här för egentligen är det ju bara en konsekvens av TS handlande.

  • Anonym (Blåst)

    Ha ha, så illa är d inte.

    Jag missade en räkning EN gång!!!!

    Därför jag tycker d är löjligt me denna häxjakt på ensamstående, barnprioriterande, skötsamma o ärliga föräldrar!!!

    Gå ut o jaga de verkliga skurkarna istället. Tex de som smiter från sina barn o vägrar betala en krona till dom under hela sitt liv men sätter i system att blåsa alla, inklusive mödrar till sina barn, myndigheter, godtrogna grannar mm.

    De går minsann inte att komma åt men de som sköter sig de ska minsann jagas.

    Så trött på detta samhälle o alla "regler"

    Tack för kaffet!

  • Anonym (Cash is King)
    Anonym (Blåst) skrev 2014-08-03 14:00:02 följande:

    Ha ha, så illa är d inte.

    Jag missade en räkning EN gång!!!!

    Därför jag tycker d är löjligt me denna häxjakt på ensamstående, barnprioriterande, skötsamma o ärliga föräldrar!!!

    Gå ut o jaga de verkliga skurkarna istället. Tex de som smiter från sina barn o vägrar betala en krona till dom under hela sitt liv men sätter i system att blåsa alla, inklusive mödrar till sina barn, myndigheter, godtrogna grannar mm.

    De går minsann inte att komma åt men de som sköter sig de ska minsann jagas.

    Så trött på detta samhälle o alla "regler"

    Tack för kaffet!


    Det är du som satt dig i situationen. Det är ditt val.
  • Anonym (tja)

    Detta har inget med att du är ensamstående ochbarnprioriterande förälder att göra. Betalar man inte händer detta ALLA. TS skaffa dig en riktig man istället, en sådan som inte smiter eller som är ett äkta svin. Det finns riktiga män men du verkar ha letat i papperskorgen för män som det låter. Riktiga män har sunda värderingar. Men åter till ditt faktura problem. Betalar man inte i tid händer det sådant här.

  • Anonym (Tagga ner)

    Att någon tar en kreditupplysning innebär inte nån prick på sin betalningsförmåga och är (oftast) inte nånting som stör andra nya krediter. Du kan ju se på upplysningen om du har någar "prickar".
    Det som syns om en bank vill kolla är att X har kollat din kreditvärdighet o när.

    När jag separerade så behövde jag ju alla våra gemensamma kort/krediter  nya  i mitt namn + söka lån för att köpa bostad, då frågade min ena bankkontakt om mina många förfrågningar och jag sa som det var, nyseparerad och behöver ha egna kort .... Inga konstigheter alls.

  • Anonym (Blåst)

    Tom handläggaren på Lindorff tyckte att d var konstigt o Förstog mej menlunde såklart inte göra nåt åt d nu :(

    Har skrivit till DI o hoppas de kan göra nåt men antagligen inte :(

    Blev en dyrköpt läxa det här som aldrig kommer att upprepas :(

  • Anonym (tja)

    Tillse att det inte sker igen men det är ingen stor sak.

Svar på tråden Får man ta en kreditupplysning hur som helst?