Inlägg från: assim |Visa alla inlägg
  • assim
    Sensitiveguy skrev 2014-07-29 20:14:47 följande:
    Varför då? Gillar du inte social trygghet?
    Inte till den kostnad som det skulle bli med S i ledningen. Jag värderar eget ansvar och den frihet det ger att leva som man vill, mycket, mycket mer.
  • assim
    Sensitiveguy skrev 2014-07-29 22:32:09 följande:
    Väldigt mycket floskler, men av Stefan Löfvéns "profil" att döma kommer nyliberalismen i stort återstå efter maktskiftet i september.
    Floskler? Snarare ideologi. I Socialdemokratins värld betalar de som har för de som inte har, till helt orealistiska nivåer. Det är utan tvekan en bidragspolitik de driver.

    Den politik som Socialdemokraterna driver behövs inte om folk kunde lära sig att ta mer ansvar.
  • assim
    Sensitiveguy skrev 2014-07-30 11:53:33 följande:
    S accepterar ju jobbskatteavdragen, så inte blir det någon större skillnad. Bidrag är bra för de svaga, så är det bara.
    Socialdemokraterna accepterar det bara upp till 60 000, över det är det kört. Jag anser att om man är bra på att tjäna pengar, då ska man också få behålla pengarna. Oavsett hur många hundralappar man tjänar så ska man få behålla lika mycket av varje hundralapp.

    Vidare finns det många andra skatter som ligger Social varmt om hjärtat. T.ex. lovar de jobb, utbildning eller "åtgärder" för unga inom 90-dagar. Enda möjligheten för Socaldemokraterna att hålla ett sådant löfte är om de själva betalar för det. Det lär bli genom skatter.

    Vem klassar du som svaga? Jag har flertalet bekanta som under flera års tid har sökt jobb efter jobb utan att få något. En del har utbildning, andra inte. Det är tråkigt, men jag tycker inte att de är svaga och jag tycker inte heller att staten skall gå in och hjälpa dem. Flertalet av dem har spenderat sin arbetslöshetstid med att fika och umgås med polare. Ingen av dem tänker på sparande. Den dagen de får jobb på en annan ort måste de säga nej, för de har inte råd att flytta.

    Eget ansvar! Inte bidrag och "hjälp" om och om igen.
  • assim
    Sensitiveguy skrev 2014-07-30 15:18:01 följande:
    Förvisso, men avskaffa välfärdsstaten är väl ändå ingen vision?
    Ingen här har skrivit att den skall avskaffas helt, endast att Socialdemokraternas och vänsterns idé om välfärdsstaten inte har några realistiska gränser.

    Socialdemokraternas och vänsterns lösningar på klyftorna har alltid varit att straffa de som är bra på att tjäna pengar, istället för att göra det lättare att tjäna pengar.

    Och når man den punkten att skatten på inkomst måste höjas då ska den höjas för alla. Jag ogillar starkt den progressiva skatt vi har idag.
  • assim
    Sensitiveguy skrev 2014-07-30 15:39:52 följande:
    Du tror inte på solidaritet, så är det väl bara. Och det är inte "stöld" även om du skulle använda det ordet för allt som inte är nyliberalism.
    Jag tror på varje människas egna ansvar. Vart får du stöld ifrån?
  • assim
    s0me1ne skrev 2014-07-30 15:40:34 följande:

    Som ett omoraliskt, men fint band en gång sade "en liten sketen röst att lägga på en hycklare". Samma sida av samma mynt, någon krona hit eller dit i skatt men ingen reell skillnad. Samma skit i olika färg. Det man ska tänka på är att om man vill ha en regering som innehåller MP eller C, för de två är den stora faran eller risken för det svenska samhället. Extremistiska skitpartier (det enda bra med mp och C är väl invandringspolitiken). 


    Det handlar om väldigt många kronor i skatt per varje intjänad hundralapp om man jämför låginkomsttagare och höginkomsttagare.
  • assim
    Sensitiveguy skrev 2014-07-30 16:14:03 följande:
    Du ville att de som tjänar mycket pengar skall behålla varenda krona.
    Nej, jag vill att man ska få behålla lika mycket av varenda intjänad hundralapp, oavsett hur många hundralappar man tjänar. Det framgår klart och tydligt av det att det är den progressiva skatten jag ogillar.

    Skatten må vara 10, 20 eller 40% av inkomsten, men då ska den vara det för alla, inte som nu där de med lägst inkomst betalar 20-30% medans de som tjänar mycket betalar över 50% i skatt.
  • assim
    s0me1ne skrev 2014-07-30 16:25:14 följande:
    Jag utgår ju självklart från mig själv och bryr mig inte nämnvärt om den tusenlapp hit eller dit, bränner ändå den på öl, sprit och annat skit, så ett slag för folkhälsan (min alltså). I övriga fall så är det inte en nämnvärt stor skillnad i plånboken procentuellt sett. Hade skillnaden varit högre hade jag brytt mig, inte nu.
    En tusenlapp eller två mer i månaden kan ge väldigt stor avkastning om man investerar det rätt. Att folk av brist på ansvar (eller annat) slänger bort det på öl, sprit och skit ska inte drabba de som kan hålla i pengar.

    Om en låginkomsttagare får en löneökning på 100 kr får han eller hon behålla runt 70-75 kr. En medelinkomsttagare får på sin höjd behålla 50 kr av den hundringen, det är en stor skillnad, både i procent och faktisk summa.
  • assim
    s0me1ne skrev 2014-07-30 17:09:23 följande:
    Fast jag röstar inte för att tillfredställa dina investeringsplaner, jag röstar för att tillfredställa mig själv och min situation. Tänker aldrig rösta på borgare som hattar med småsummor för att någon wannabe svenne ska leka investerare och leka bror duktig.

    Personligen ger även en back öl en en flaska gin mig mer, än lite avkastning. ROligare med fylla än pengar på ett konto. :D
    Jag röstar för att alla ska kunna tjäna pengar och få behålla så mycket som möjligt.

    Till saken hör ju att du med avkastningen skulle kunna köpa ännu mer öl...
  • assim
    Anonym (*) skrev 2014-07-30 17:45:50 följande:
    Fast en höginkomsttagare får ju mer i löneökning än en låginkomsttagare.
    Även löneökningar räknas i %, men det glöms alltid bort.

    Det är ganska självklart att de som använder  våra resurser mest ska betala mer, även i %.
     
    I så fall är det ju låginkomsttagarna och de som inte jobbar av diverse anledningar som skall betala mer, eftersom de är de som är beroende av samhällets resurser i störst utsträckning.

    Att man är bra på att förhandla fram sin lön och högre löneförhöjningar är inget argument för att man ska betala större andel skatt. Tjänar man en hundring så ska man få behålla lika mycket av den oavsett hur många hundringar man tjänar, det är en principsak.
  • assim
    Anonym (*) skrev 2014-07-30 18:00:06 följande:
    Nu menar jag andra resurser. Det är välkänt att höginkomsttag kör mer bil, flyger mer,handlar mer osv. De använder mer av jordens resurser helt enkelt.
    Men alla lär inte göra det och ska det tas ut någon kostnade för det skall det i så fall göras på de produkter som ev. använder jordens resurser, inte genom skatten. Som höginkomsttagare betalar man mer skatt oavsett om man låter pengarna man tjänar ligga på hög eller använder dem på bensintörstiga monsterbilar.
  • assim
    s0me1ne skrev 2014-07-30 17:43:05 följande:
    Vill du att jag ska dö av alkoholförgiftning eller? :(
    Det är helt och hållet upp till dig hur mycket alkohol du häller i dig. Vänta dig inte mina sympatier om du dricker för mycket. :)
  • assim
    Moonis skrev 2014-07-30 18:14:02 följande:

    Socialdemokraterna utan tvekan.

    Det är ingen nyhet att klyftorna ökat mellan låg och höginkomsttagare. Man har stramat åt för dom som är utsatta i samhället och hjälpt höginkomsttagare att få ännu mer.
    När man pratar om alla bidrag vi har till "lata människor" så har man missat att fusket visade sig vara mycket mindre än Alliansen ville ge sken av. När detta kom fram så hörde man inte ett knyst från Alliansen.
    Dom införde ROT och RUT som tillåter dom som faktiskt har råd att få göra avdrag och därmed tjäna in mer pengar. För att inte tala om avdraget för läxhjälp som även där mest förekommer hos höginkomsttagare.
    Så denna form av "bidrag" är tydligen helt okej för jag hör ingen som benämner dom som parasiter för samhället eller "jag vill inte betala skatt för att dom ska leva ännu mer flott".
    Men när man står där barskrapad, utsatt och utan jobb hos soc så får man tydligen bli kallad allt.
    Det är tydligt att det är skillnad på folk och folk och Alliansen visar verkligen vilka som har högre status i vårt samhälle.
    Att sen större företag kan fiffla undan mycket mer pengar än en på soc kan pratas det inte heller högt om och det gäller även dom som tjänar väldigt mycket som kringgår att skatta här i Sverige.

    Om jag hade haft lön så skulle jag gärna betala mer skatt så barnen får bästa förutsättningar i skolan, att alla som behöver sjukvård får detta och även att dom som jobbar inom sjukvården slipper gå på knäna för att det inte finns pengar att anställa fler. Att dom som av en eller annan anledning inte kan jobba också kan få leva någorlunda drägligt och att dom som plötsligt står där utan jobb ska kunna få mat på bordet och tak över huvudet.
    Men något jag verkligen inte vill att mina skattepengar går till är välbärgade familjer som anställer en barnflicka eller som anställer läxhjälp för dom har redan råd med detta ändå och behöver inte skattebetalarnas hjälp. Att bygga om sin ville med ROT-avdraget gynnar också mest dom som redan har mycket pengar för låginkomsttagare har ofta inte råd att renovera på samma sätt.

    En bra syn är att behandla andra som man själv vill bli behandlad vare sig man är miljonär, vanlig knegare, blir/är sjuk eller plötsligt står där utan jobb. Hur skulle du vilja bli behandlad i dessa olika liv och hur skulle du vilja att andra såg dig?
    Man behöver helt enkelt hjälpas åt i ett samhälle för att det ska gå runt.


    Alla har rätt att använda ROT, RUT och att anlita läxhjälp till sina barn och på så sätt ta del av de subventionerna. Precis på samma sätt som alla har rätt att köpa en Ferrari om man har råd. Har man inte råd? Då får man antingen nöja sig med att vara utan eller göra allt man kan för att tjäna mer pengar. Lyckas man inte så gör man helt enkelt inte det.

    Det är alltid den återkommande lösningen från vänstern på problemet med klyftorna, att göra de rika fattigare istället för att uppmuntra alla som jobbar, oavsett lön, att tjäna mer, t.ex. genom sänkt inkomstskatt.

    Om fler började spara i unga år skulle det inte vara så svårt för folk att klara av plötslig arbetslöshet och liknande, även om det bara är en hundring i månaden så är det alltid en början.
  • assim
    ölburk2 skrev 2014-07-30 18:07:11 följande:
    Å vilket parti eller vilket block menar du skulle stå för det?
    Frågar du mig finns idag inget valbart parti, som vågar ge sina undersåtar mer frihet..
    Inget parti är perfekt, men Moderaternas ideologi är den som ligger närmast min syn på hur samhället skall se ut. Vi är inte där en, men röstar jag på något annat parti så kommer vi aldrig att nå dit.
  • assim
    ölburk2 skrev 2014-07-30 18:14:13 följande:
    Med det du förespråkar så försvinner välfärden för väldigt många, å det kommer aldrig att hända.
    Helt enkelt för svensken i allmänhet vill ha ett solidariskt samhälle., nåt annat passar inte vårt svenska kynne, det borde du veta om du läst svenskens historia under de senaste 150 åren.., ja t.o.m M har förstått det, fast det tog några år innan dom blev det "det nya arbetarpartiet", med i stort sett S politik som utgångspunkt
    Jag känner flera som i unga år bränner alla sina pengar på nöjen, sen den dagen de förlorar jobbet eller blir sjuka så står de där utan inkomst, utan a-kassa för att de aldrig tagit reda på hur det fungerar och vet inte hur de ska få råd med mat och hyran.

    Bara för någon dag sedan åkte just en sådan bekant till Stockholm för att fira Pride, trots att han knappt klarar hyran och inte har råd med mat.

    Jag tycker inte ett dugg synd om dem.
  • assim
    Moonis skrev 2014-07-30 23:32:17 följande:
    Har inte påstått att inte alla kan använda sig av det men tror alla vet vilka det gynnar mest, nämligen dom som skulle haft råd ändå.

    Sen undrar jag hur man kan bli en fattig rik Det är nästan ett hån mot dom som faktiskt är fattiga som kämpar varje dag för att få sin ekonomi att gå ihop.
    Du vet väl också om att alla kan inte bli ingenjörer eller VD på företag och tjäna massa pengar. Samhället, som det ser ut idag, skulle inte gå ihop för vem skulle hämta dina sopor, ta betalt för dina matvaror, ta hand om dig när du är sjuk, lära dina barn i skolan, städa offentliga lokaler och även på ditt jobb, renovera ditt hus, fixa din hamburgare på McDonalds, laga din bil när den går sönder, fixa vägen du åker på osv. osv.
    Du förstår min poäng får jag hoppas. Ska man behöva nästan skylla sig själv för att man tar ett jobb som inte ger miljoner men som ändå är minst lika viktigt i vårt samhälle?
    Det är det vänsterpartierna jobbar för, att alla är viktiga och har rätt till ett drägligt liv trots att man har olika förutsättningar i livet.
    Visst är det så att vi behöver billig arbetskraft för att gå runt, men det betyder inte att skatten måste vara hög för de som tjänar bra.

    Det jag menade att de rika blir fattiga är att vänsterns lösning på klyftorna är att ta pengar från de rika och ge till de fattiga, genom högre skatter. Detta leder till lägre disponibel inkomst för höginkomsttagare och på så sätt jämnas skillnaderna ut steg för steg. Men låginkomsttagarnas disponibla inkomst ökar inte det minsta för det.
Svar på tråden Socialdemokraterna eller Moderaterna?