• lallaa

    Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.

    VARNING: lång text.

    Hur gammal var Aisha när profeten (SAW) gifte sig med henne?

    Som det har framgått av andra artiklar som rör de krig som Profeten fick utstå ,utstod han bland annat falska anklagelser som idoldyrkarna spred för att förstöra Profetens anseende. Borde inte de då ha använt detta giftermål och vigsel under Mecka perioden för sitt ändamål, på samma sätt som människor idag försöker använda? Givetvis om denna händelse hade ägt rum skulle de ha försökt klandra honom för det, vilket inte har varit fallet. Hur kan en sådan händelse inte förorsaka en masskritik eller ens kritik av någon på den tiden? Borde inte folk prata åtminstone om detta märkvärdiga äktenskap av Profeten som hade den enastående karaktären och anseendet bland folk? Dessa är bland många andra frågor som försvårar för den kända teorin om Aishas ålder.
    Faktum är att utöver det som skrivits ovan möter påstående flera andra oövervinnliga problem.

    De väsentliga problemen, som det skall framgå nedan, är:1)hadithens opålitliga länk 2) berättelsens innehåll. 3)Andra berättelser som tillbakavisar den kända historian.

    Aisha var sex/nio år, men enligt vem?
    När hela världen idag, efter 1400 år, talar om profeten som gifte sig med ett nio årigt barn, borde också alla tala om detta äktenskap när profeten levde och efter att han dött. Men talade verkligen alla om detta äktenskap? Det var inte någon majoritet som talade om det. Inte heller någon minoritet och inte heller någon mindre grupp eller ens ett fåtal. Varje läsare undrar därför vem är det som står som källa för denna berättelse? Överraskande nog berättar ingen av profetens samtida att han gifte sig med henne när hon var sex eller nio år gammal. Inga av de tiotusentals muslimer och icke muslimer berättar detta, undantaget en person. Följande är berättelserna om åldern vid äktenskapet:
    Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar: ?profeten vigde sig med mig när jag var sex år och gifte sig med mig när jag var nio år? [1]
    I Sunan EbnMajeh hadith nr 1990 Abdullah berättar att han har hört sin far Urwah berätta samma berättelse men undantaget att hennes ålder inte anges i Abdullahs berättelse.
    Alzuhri berättar att han hörde från Urwah: ?profeten gifte sig med henne när hon var sju år och hade bröllop när hon hade blivit nio medan hon hade sina leksaker med sig och hon var 18 när han dog?[2]

    Bukhari: Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar:
    Profeten gifte sig med mig när jag var sex år[i Mecka], sedan immigrerade vi till Medina. En dag när jag gungade med några kompisar kom min mamma och ropade på mig jag gick till henne och förstod inte vad hon ville. Hon tog tag i min hand och drog mig hem. När vi kom in satt flera kvinnor och gratulerade, hon lämnade mig till dem och de förskönade mig. Sedan lämnade hon mig till profeten, medan jag var nio år gammal? [3]

    Bukhari och Muslem är två viktigaste ahl sunnah( sunitiska skolan) källor när det gäller profetens "hadith"

    Som läsaren säkert lägger märke, är den enda personen som berättar denna händelse ingen annan än Aisha själv. Hur kan detta vara möjligt att hon och bara hon berättar denna märkvärdiga händelse som människor har lyft för att kunna attackera islam och beskriva Profeten med de mest avskyvärda beskrivningarna? Ville folk inte prata om det, eller förbjöds dem att prata om det?
    Faktum är att ummayad tyrannerna betalade för fabricering av hadither som klandrade profeten. Därmed när de lyckades få någon att lägga ord i munnen på Aisha och med detta klandra profeten, hade de inget större behov att hämta en annan som påstådd vittne. Om händelsen däremot hade inträffat skulle det säkerligen finnas några bland de tiotusentals muslimerna som återberättade denna händelse.
    Vilka fick höra denna händelse från Aisha? Även där finns det problem. Enligt den sunitiska skolans nio mest pålitliga hadith böcker, undantaget Sunen Alnisaei, finns det bara en person som har hört Aisha berätta denna händelse. Han är den enda undantaget som hört henne uttala denna hadith. De andra hadith böckerna som anger andra vittnen(2-3) har en svagare eller opålitliga återberättare därav brukar de inte nämnas.
    Den man som har hört henne och varit grunden för hela historian är Urwah. När läsaren upptäcker att denna Urwah är Aishas systerson, blir frågan varför skall hon berätta detta för just denna släkting? Inte minst med tanke på att Urwah föddes tidigt under den tredje kalifens kalifat, dvs. ca 25 år efter detta äktenskap. [4] Hadith skribenterna har inte kunnat hitta någon berätta denna händelse under alla dessa år före och efter Urwah.
    Urwah får höra denna ?hemlighet? från sin moster. Vem avslöjar han denna märkliga nyhet för? Trots att Urwah var en som tros vara en stor hadith återberättare, har ingen hört honom uttala denna hadith undantaget hans söner Hashim och Abdullah och någon vid namnet Alzuhri. Som det framgick ovan anger den ena sonen att hon vigdes när hon var sex, och nio år vid bröllopsceremonin, medan Abdullah säger ingenting om åldern. Har den ena sonen, Abdullah, undanhållit den väsentliga informationen eller har den andra brodern Hashim lagt till den påstådda åldern? Varför är Alzuhris version lik Hashim men inte Abdullah? Innebär det att Abudllah har återberättat fel?
    Är det möjligt att Urwah den enda påstådda vittnet har lagt ord i munnen på Aisha? Varför inte? Ju mer märkvärdig en händelse är desto mer belägg behöver den intellektuelle för att tro. Då det är bara Urwah som berättar detta finns det stor indikation på att hans berättelse skulle vara ett påhitt. Men möjligheten att hans son Hashim eller Alzhuri skulle ha lagt detta i munnen på Urwah är också trolig, inte minst när de lagt till information som det tredje vittnet, Abdullahs version saknar. Det bör heller inte försummas att Alzuhri säger att hon var sju medan Hashim säger att hon var sex år gammal, är det Urwah som har sagt fel, eller är det de som hört fel? Utöver det att Alzuhri avviker från Hisham i åldern, beskriver han något som ingen annan har beskrivit. Nämligen att Aisha tog med sig sina leksaker. Har verkligen Aisha berättat det till bara Urwah och sedan Urwah bara till honom?
    Faktum är att både denna Alzuhri och Urwah avskydde imam Ali (AS) som Profeten älskade och deklarerade att den som inte älskar Ali är hycklare.
    Hur kan en muslim lita på sådana människor? Länken mellan hadith-skribenten och Urwah som skall ha hört Aisha innehåller fler andra problem. Men det som sagts ovan är tillräckligt för att visa hadithens svaghet. Inte minst för att mycket pekar på att denna Alzuhri och Urwah är två hycklare. Även Hashim anklagas av många sunniter för bedrägeri och missbruk av sin far och farfars anseende bland sunniter.
    Givetvis gynnar denna berättelse despoterna som tyranniserat folk inte minst profetens avkomma för att själva inta profetens positions som samhällets vägledare och överhuvud. Denna berättelse är en av många andra berättelser som försöker klandra profeten. En berättelse som försöker förgöra imam Alis meriter, vilken är känd bland alla muslimer för att vara den första mannen som blev muslim. Alzuhri säger istället: vi känner inte någon man som blev muslim före Zayd ben Haretheh. Vad skall betraktaren förvänta sig av en person som förnekar något sådant givet bland muslimerna? Är inte det givet att han kommer med sådana berättelser för att vinna Umayyad dynastins nöje?[6]
    Bukharis version grundas också på Hashims berättelse, dock med mer detaljer. Innehållet i hans version avslöjar tydligare anledningen bakom sådana berättelser. I hans version beskrivs Aisha som ett barn vilket hon var enligt berättelsen. Men problemet ligger i följande punkter:

    Aisha kallas av sin mamma, går med henne, förskönas och tas sedan av sin mamma för att lämnas till profeten, men hon förstår inte vad det är som på gång. Detta visar att det som en del muslimer menar, att flickorna mognade snabbare, inte kan vara särskilt trovärdigt, eftersom de som har fabricerat denna berättelse visar att ett barn även då inte förstod vad äktenskap betydde.
    Problemet ligger inte där, utan katastrofen i denna berättelse som gör den till en omöjlig berättelse, är att den avser anklaga Profeten (frid vare med honom) att viga sig med någon som inte ens fattar vad giftermål är för något? Hur kan profeten acceptera att hon skall komma till hans hem utan att hon ens har förstått att hon har blivit hans fru? Ingår inte intentionen i vigselceremonin? Att paret skall vid ceremonin mena det de säger, är ett villkor. Hur kan Profeten försumma detta? Hur kan hennes mamma och pappa ha negligerat detta?

    Visserligen är det märkligt att hon hade varit vigt i tre år utan att veta det och inträdde Profetens hus utan att förstå något, när hon lämnades av sin mamma till Profeten? Varför lämnar inte hennes far henne till profeten? Beskrivs inte hon som ett objekt som inte fattar något och lämnas av det ena subjektet till det andra subjektet? Vart tog Aishas far vägen?

    Varför skall profeten behöva viga sig med ett sexårigt barn i Mecka och vänta i tre år för att gifta sig med henne? Var han rädd att hon skulle gifta sig med någon annan och ville därför garantera att just detta barn skall bli hans kommande fru? När han vigde sig med henne vid sex års ålder varför gifte han sig med henne när hon var nio år? Kunde inte profeten gifta sig med henne om några år när hon mognar lite mer och vet vad äktenskap betyder? Visserligen går det inte att hitta en vettig rationell förklaring till dessa och många andra frågor, vilka visar ytterligare belägg att berättelsen är opålitlig.

    Vi ska titta lite djupare på det:

    Bukhari nämner en hadith där Aisha beskriver att hon var en ung lekfull jariyah(ung dam) när Koranen kapitlet Månen uppenbarades.[7] Detta kapitel uppenbarades som det 37:e kapitlet innan Taha nr 45. Det är allmänkänt att Omar Ben Alhkattab konverterade i samband efter det 45:e kapitlets uppenbarelse. Han skall enligt flera berättelser ha varit den fyrtionde mannen som konverterade. Det finns dock flera berättelser om när denna konvertering skulle ha ägt rum, alternativen som finns är alltifrån år 8,7 eller 5 f.h.[8] Den rådande uppfattningen är att han konverterade 8 år f.h. och suran som Aisha berättar har uppenbarats som 37. När har då denna sura uppenbarats? Tyvärr finns det inga enkla fakta att hitta för att besvara denna fråga. Men tydligen något år innan år 8 f.h. eftersom då hade sura 45 uppenbarats och det har funnits mellanrum mellan de 114 kapitlen som uppenbarades under 23-årsperiod.
    Om vi förbiser detta och antar att kapitel 37 uppenbarades år 8 f.h. hur gammal måste Aisha ha varit då hon vittnade uppenbarelsen av denna vers? Hon kallar sig för en jariyah vilket betyder ung dam då och nu. Hur gammal måste hon ha varit för att kunna se sig själv som en lekande ung dam? Hur gammal måste hon ha varit för att förstå att Profeten får en uppenbarelse av Gud och vad verserna lyder? Den minsta tänkbara åldern är 5-6 år. Detta innebär att hon vid år 1 e.h.[9] måste ha varit åtminstone 14 år gammal. Detta motsäger naturligtvis berättelsen som rapporterar att hon var en nioårig flicka.

    Faktum är att hon inte var 14 år utan äldre. Men den ovan beräkningen grundar sig på antaganden som försöker visa att hennes minimala ålder vid giftermålet måste ha varit 14 år. Det finns dock flera berättelser som visar att hon har varit äldre vid giftermålet.

    Ebn Eshaq berättar att Aisha var den 19:e personen som konverterade till islam.[10] Detta bekräftas av en annan berättelse från Asmaa, Aishas syster som berättar att när deras far kom hem och meddelade att han hade konverterat till islam, konverterade både hon och Aisha.[11] Samt flera källor där Asmaa berättar att hon var den 18:e personen innan sin syster Aisha.[12]
    Ingen tvekan att om deras far var bland dem första männen som konverterade till islam, och de gick efter sin far i detta, att deras numrering blir som de 18-19:e muslimerna. Det måste ha varit senast år 10 f.h. dvs. tre år efter första uppenbarelsen, om inte tidigare.
    Hur gammal var då Aisha när hon konverterade? Återigen om vi antar den minsta tänkbara åldern vid konverteringen, borde hon inte vara yngre 5-6 år. Vid detta fall måste hon ha varit minst 15 år vid emigrationen och 16 när hon gifte sig, då profeten gifte sig med henne år 1 eller 2 e.h.

    Asmaa föddes 17 år innan uppenbarelsen, dvs. år 27 före emigreringen till Medina.[13]Hon var 10 år äldre än sin syster Aisha.[14] När Asmaa är 27 år vid emigreringen måste hennes syster Aisha vara exakt 17 år gammal. Dessa berättelser bekräftas och bekräftar av analysen som gjort ovan, där hon måste ha varit minst 14, 15 eller 16 år enligt flera berättelser. Hon var därmed 18 eller 19 år vid giftermålet i Medina, då olika berättelser anger att äktenskapet ägde rum år 1 eller 2 e.h.

    Många om inte alla historiker berättar att Abubakr var 21 år när han fick sin dotter Asmaa, [15] och därmed 31 år när han fick Aisha. Enligt alla historiker var han också två år yngre än profeten. När hon föddes var profeten 33 år gammal. Profeten gifte sig med Aisha när han var 53-4 år gammal, och då måste hon ha varit tjugo år gammal.

    Läsaren bör lägga märke att dessa berättelser som visar att Aisha måste ha varit 17-20 år gammal berättas inte av endast en person utan av flera från Profetens följeslagare. Dessa berättelser har därmed en högre pålitlighets grad. Flera av dessa berättelser återberättas av Bukhari och därmed mer trovärdig även enligt Bukhari, då länken omfattar mer pålitliga personer än länken som vars berättare är kända för sitt hat mot imam Ali.

    Vi lämnar intellektet och visdomen att reflektera över detta. Fred vare med er.

    [1]Sahih muslim hadith 2548
    [2]Sahih Muslim 2579 eller 1422
    [3]SahihBukhari, hadith nr 3681
    [4]Ibn Hajar al-Asqalani, Taqrib al-Tahdhib
    [5] Ebn Hajar i Tahthib Altahthib (en bok om hadith berättarna)beskriver honom som en arbetare för umayaderna. Se vol 4. Nr 386, där berättar Ebn hajar berättar om Alaamash
    [6] Alestyab av Alhafedh ben Alber i sin skidlring av Zayd Ben Harethe.
    [7] Albukari hadith nr 4595 eller engelska versionen Vol.6 bok 60 hadith nr 399
    [8] Förkorttning av Före Hijra, dvs. före Profetens flytt från Mecka till Medina
    [9] Dvs. efter hijra
    [10]Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar: Siret Ebn Hisham vol.s271 Allughat vol.2 329, 351.
    [11]KanzulFawaed av aljaraki s. 123
    [12]Omdat Alqaari Vol.2 s.93 Alekmal av Alkhatib Altabrizi s.148 och Osd Alghabe vol.5 s.392 Al-Esabah V.8 s.12-13, Tahdhit alkamal Vol. 35 s.124. Emtaa Alasmae Vol. 6 s.203 Tahthib Altahthib Vol.12 s.348
    [13] Tarikh Medinet Demeshq V.69 s.9 Almoejam Alkabir av Altabarni Vol 24 s.77
    [14] Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar tiotals källor
    [15] Alsahih Vol. 4 s.85-120

  • Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.
  • Octavia

    Jag förstår heller inte varför det är så skämmigt att erkänna att Muhammed gifte sig med ett barn. Det var väl, såvitt jag förstår, inte särskilt ovanligt att barn giftes bort på den tiden i trakterna där Muhammed levde. Det förekom även i Europa.


    Varför ljuga om det?

  • Dao
    Octavia skrev 2014-08-24 07:24:33 följande:

    Jag förstår heller inte varför det är så skämmigt att erkänna att Muhammed gifte sig med ett barn. Det var väl, såvitt jag förstår, inte särskilt ovanligt att barn giftes bort på den tiden i trakterna där Muhammed levde. Det förekom även i Europa.


    Varför ljuga om det?


    Det skämmiga består i att muhammedanerna dyrkar en main-stream-arab från 600-talet som sin guds sista sändebud.

    Detta sista sändebud ändrade sina uppenbarelser från ökenguden allah allt efter att hans egen makt och behov ändrades.

    Sålunda ändrade han allahs regel om antal hustrur och slavinnor så att han kunde gå till sängs med den nioåriga Aisha.

    Han ändrade också regler om förhållandet till meningsmotståndare så att han fick allahs tillstånd till mord på alla som inte trodde att han var allahs sista sändebud.

    Över huvud taget var denne dyrkade muhammed en person som borde avskys för sina våldsdåd och andra grymheter men medvetandeprogrammeringen fungerar perfekt Skrattande
    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • Octavia
    Dao skrev 2014-08-24 07:44:58 följande:
    Det skämmiga består i att muhammedanerna dyrkar en main-stream-arab från 600-talet som sin guds sista sändebud.

    Detta sista sändebud ändrade sina uppenbarelser från ökenguden allah allt efter att hans egen makt och behov ändrades.

    Sålunda ändrade han allahs regel om antal hustrur och slavinnor så att han kunde gå till sängs med den nioåriga Aisha.

    Han ändrade också regler om förhållandet till meningsmotståndare så att han fick allahs tillstånd till mord på alla som inte trodde att han var allahs sista sändebud.

    Över huvud taget var denne dyrkade muhammed en person som borde avskys för sina våldsdåd och andra grymheter men medvetandeprogrammeringen fungerar perfekt Skrattande
    Det blir förstås problematiskt om Muhammed ska ses som den perfekta människan som inte gjorde något fel och är en förebild för alla muslimer.

    Det vore ju aningen enklare om de, liksom kristna, fick lov att förklara och tolka texterna utifrån den tid de skrevs och inte som Facit för alla människor i alla tider.
  • oOHalalOo
    lallaa skrev 2014-08-23 19:26:56 följande:
    Aa precis, men tror man att Allah (Swt) skulle låta oss leva utan en vägledning efter profetens död fram till idag?
    Tror du det som muslim, att du inte har fått vägledning? Är det den frågan du ställer eller missförstår jag dig?

    Som jag då ser det  i så fall. Koranen som vi fått av Allah (swt) är Den eviga Uppenbarelsen, den har inget bäst-före-datum, utan gäller tills tids ände.

    Sedan finns det en manual till den, som berättar om HUR vi ska sträva efter att följa det vi fått. Eller kalla det övningsbok om det känns närmare. För vi måste öva och träna för att kunna nå fram till målet och det kräver praktiskt engagemang.

    Så den praktiska manualen är det som profeten Muhammad (fvmh) lämnat efter sig till oss. Eftersom vi är många generationer som inte personligen träffat honom så har vi fått i arv hur han gjorde däremot och det är den manual vi har att följa. Ahadith är sådant som nedtecknats av vad han gjorde och hur han gjorde, och en del andra ting också så klart som är informativa. Där får vi bl.a. reda på att det är viktigt att vara generös, att hjälpa till och vara omtänksam. Vi får reda på praktiska ting såsom, hur tvagar vi oss inför bönen, vad säger vi i bönen,  hur många rakat ingår i varje bön osv. osv.
  • castillo

    Vad är ditt förslagg till vad man ska göra med massmördare och andra svårt psykisk sjuka människor som mördar brutalt andra.

    Om ditt eget barn blir mördad vad hade du själv velat ha för straff för den personen.m


    Rikard skrev 2014-08-23 23:46:10 följande:

    Castillo, du har en skrämmande inställning om du anser att ett land behöver grymma lagar. Jag hoppas innerligt att du aldrig får något inflytande över något samhälle när du har en så vidrig inställning till hur samhället ska vara.


  • oOHalalOo
    Rikard skrev 2014-08-23 19:29:39 följande:
    Och vem har sagt att världen är perfekt?

    Jag kan inte se ditt plötsliga svammel om säkerhetsrådet som ett sätt att försöka blanda bort korten kring de problem som islam skapar.

    Vill du prata om säkerhetsrådet föreslår jag att du startar en tråd om det.
    Annars kan man ju slänga in lite vad som helst som är problem i världen för att kollra bort sin motpart. Varför inte dra upp miljöförstöring, Ugandas drakoniska lagar mot homosexualitet som de motiverar med kristendom osv.

    Det är rent ut sagt vidrigt att du på minsta sätt försöker ursäkta övergreppen som sker i islams namn, genom att hänvisa till andra vidrigheter. Ingen vidrighet kan ursäkta en annan.
    Ingen har sagt det, det var bara ett konstaterande eller jag tänkte högt kanske.

    Det var ingen fint att bortförklara, utan som sagt mer ett konstaterande att världen inte är perfekt.

    Jag ser det inte som att det är Islam som skapar problem, utan jag ser det som att det är människor som ställer till problem, ofta baserat på egenmäktigt förfarande och totalt fel fokus. Makt har jag alltid sett som en stor fiende till människans välvilja och att det är något som får henne att ständigt bli en sämre människa.

    Jag skrev i inlägg 76:

    Jag är inte för en 9-årsgräns om du tror det. Eftersom det inte finns ett påbud att så ska ske, så ser jag förfarandet som ohållbart utifrån islamisk lag. Däremot så är jag inte för en viss ålder heller för giftermål, utan tror att individen själv ska avgöra när det är dags för det. Men med risk för att det kan missbrukas givetvis, så är det helt ok med en 18-årsgräns som i Sverige även om inte alla länder i Europa har det som måttstock. Men helt ok ändå, så det är jag för.
    misslyckas i sitt uppsåt.

    Ser du någon uppmaning i detta att jag stödjer äktenskap i ung ålder? Nej det gör du inte, så det är ett avståndstagande från länder som har en 9-årsgräns. Jag uttrycker det bara på ett annat sätt. Resultatet blir detsamma.

    Du uttrycker att du tycker det är vidrigt att jag försöker ursäkta övergrepp, men var har jag skrivit att jag gör det?

    Att tala om andras övergrepp är inte en ursäkt utan det är en jämförelse. För man kan lätt missledas att tro, när man läser enkelriktade diskussioner, att om Islam bara försvinner så blir allt frid och fröjd. Så enkelt är det inte. Om man istället försöker tackla det hela lite annorlunda, när det gäller Islam, att faktiskt ställa muslimer till svars istället som begår övergrepp, så tror jag man i alla fall har en bättre förutsättning att lyckas att börja komma tillrätta med övergrepp som sker.
  • castillo

    Nu är du väll lite dum endå.

    om en idiot gör galna handlingar är det för att personen inte vet nått vett.

    Självklart finns det människor som inte är perfekta i alla kulturer och religioner.

    I länder där barnäktenskap försegår är ofta fattigt bland folket, sedan ommde skyller sina handlignar på religion eller annat, vi sa pedofiler skyller tilloch med på att det är barnens fel.

    Att skylla brott på religion är korkat.

    Ex usa krigar i guds namn, självklart är det inte kristendomen som förespråkar deras krig överallt, det är bara derss ursäkt för att rättfärda sig själva, samma alla dessa pråster. Eller det som hände i spanien för inte så länge sen, när man kiddnappade hundratals nyfödda barn, adopterade dom i svartamarknaden, för att nunnorna ansåg att deras mamamor var joror då de blivit gravida utanför äktenskap, föräldrarna själva fick bara vrta att deras barn var dödfött,fick aldrig se senia barn. Än idag försöker man letta fram biologiska familjerna. Deta påstog dom att det va rätt för att de va katoliker, snälla försök hitta i bibeln att det är ok att kiddnappa barn.


    Rikard skrev 2014-08-24 00:10:27 följande:

    Det är islams fel när äktenskap i muslimska länder ursäktas med islam och Muhammeds övergrepp på Aisha.

    Du kan väl för i helvete inte anklaga mig för att ha påstått att barnäktenskap i icke muslimska samhällen kan skyllas på islam.

    Du är oförskämd och ohederlig i din argumentation.

    Länkarna till mina källor har jag lämnat i ett tidigare inlägg. De hänvisar till DN, Sveriges Radio, Föreningen för ett fritt Iran (eller något ditåt), Unicef, FN, The Guardian. Jag orkar inte upprepa dem. Och jag orkar inte flera gånger bemöta dina lögner om att jag inte givit källor. Jag skulle även kunna hänvisa till flera böcker; Hatar gud kvinnor? Böcker av Ayaan Hirsi Ali, Åsne Seijerstad mfl


  • castillo
    Octavia skrev 2014-08-24 07:24:33 följande:

    Jag förstår heller inte varför det är så skämmigt att erkänna att Muhammed gifte sig med ett barn. Det var väl, såvitt jag förstår, inte särskilt ovanligt att barn giftes bort på den tiden i trakterna där Muhammed levde. Det förekom även i Europa.

    Varför ljuga om det?


    Ingen nekat till att hon va ung. Men att hon skulle ha varit ett barn, ej könsmogen tror vi inte på,
  • oOHalalOo
    castillo skrev 2014-08-23 21:58:12 följande:

    Jag förstog det som om ni började diskutera otrevlig om de olika riktningar ang, ali.

    Jag vill bara inte att 2 muslimer börjar tappa respekten för varandra och säger saker man kanske ångrar sen.

    Gud vill inte att man ska vara osams, man bör hålla ihop, specielt när stor del av världen är emot en nu.

    och det sprids så mycket lögner om islam.


    Oj! Har du uppfattar diskussionen mellan mig och 'muslimsk tjej' som otrevlig? Vad synd för det var då inte meningen alls och själv tycker inte jag den var otrevlig. Man kan ju ha olika uppfattningar utan att vara otrevlig? Det betyget tycker jag nog att vi får 'olika uppfattningar utan att vara otrevliga'.

    Vill bara förtydliga. Vi har inte gått in på olika inriktningar när det gäller Ali (mAvnmh), utan det handlade om att det finns en del som talar illa om honom. Det finns personer som talar illa om andra och vem som helst, men det  går inte att lägga tid och energi på sånt, de får tycka vad de vill - vi har ju ändå åsiktsfrihet och det bör ingå i det.

    Däremot så blir jag förvånad att det finns sunnimuslimer som sägs hata Ali (mAvnnh), eftersom det inte bygger på något i källorna. Därför kan jag undra om det verkligen är muslimer eller om det är så att den typen av diskussion har ingått i något annat som har rört trosfrågor och det har utmynnat i pajkastning och sådant kommer till ytan när känslor är i gungning.

    Skulle vilja citera följande för att visa hur goda tankar sunni har om Ali (mAvnmh),

    ''...Profeten (saw) tyckte väldigt mycket om Ali, och gav honom många smeknamn. En gång hände det att Profeten hittade honom sovande på ett dammigt ställe. Han borstade av dammet från Alis kläder, och sa kärleksfullt, "Vakna upp, Abu Tarab (Dammets far)." Profeten gav honom också titeln "Asadullah" ("Guds Lejon").

    Alis ödmjukhet, allvar, fromhet, djupa kunskap om Koranen och hans klokhet gav honom mycket bra anseende bland Profetens anhängare. Abu Bakr, Umar och Uthman rådfrågade honom ofta under tiden för deras kalifat. Umar gjorde honom flera gånger till sin viceregent i Medina, då han var borta. Ali var också en stor forskare inom arabisk litteratur, och var banbrytande inom grammatik och retorik -området. Hans tal, predikan och brev användes flera generationer framåt som modeller för litterära yttranden. Många av hans visa och epigrammatiska tal har blivit bevarade. Ali hade en rik och mångsidig personlighet. Trots dessa färdigheter förblev han en anständig och ödmjuk man...''

    http://www.islamguiden.com/ali.shtml#.U_mUsSBvnIU 

Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.