• lallaa

    Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.

    VARNING: lång text.

    Hur gammal var Aisha när profeten (SAW) gifte sig med henne?

    Som det har framgått av andra artiklar som rör de krig som Profeten fick utstå ,utstod han bland annat falska anklagelser som idoldyrkarna spred för att förstöra Profetens anseende. Borde inte de då ha använt detta giftermål och vigsel under Mecka perioden för sitt ändamål, på samma sätt som människor idag försöker använda? Givetvis om denna händelse hade ägt rum skulle de ha försökt klandra honom för det, vilket inte har varit fallet. Hur kan en sådan händelse inte förorsaka en masskritik eller ens kritik av någon på den tiden? Borde inte folk prata åtminstone om detta märkvärdiga äktenskap av Profeten som hade den enastående karaktären och anseendet bland folk? Dessa är bland många andra frågor som försvårar för den kända teorin om Aishas ålder.
    Faktum är att utöver det som skrivits ovan möter påstående flera andra oövervinnliga problem.

    De väsentliga problemen, som det skall framgå nedan, är:1)hadithens opålitliga länk 2) berättelsens innehåll. 3)Andra berättelser som tillbakavisar den kända historian.

    Aisha var sex/nio år, men enligt vem?
    När hela världen idag, efter 1400 år, talar om profeten som gifte sig med ett nio årigt barn, borde också alla tala om detta äktenskap när profeten levde och efter att han dött. Men talade verkligen alla om detta äktenskap? Det var inte någon majoritet som talade om det. Inte heller någon minoritet och inte heller någon mindre grupp eller ens ett fåtal. Varje läsare undrar därför vem är det som står som källa för denna berättelse? Överraskande nog berättar ingen av profetens samtida att han gifte sig med henne när hon var sex eller nio år gammal. Inga av de tiotusentals muslimer och icke muslimer berättar detta, undantaget en person. Följande är berättelserna om åldern vid äktenskapet:
    Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar: ?profeten vigde sig med mig när jag var sex år och gifte sig med mig när jag var nio år? [1]
    I Sunan EbnMajeh hadith nr 1990 Abdullah berättar att han har hört sin far Urwah berätta samma berättelse men undantaget att hennes ålder inte anges i Abdullahs berättelse.
    Alzuhri berättar att han hörde från Urwah: ?profeten gifte sig med henne när hon var sju år och hade bröllop när hon hade blivit nio medan hon hade sina leksaker med sig och hon var 18 när han dog?[2]

    Bukhari: Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar:
    Profeten gifte sig med mig när jag var sex år[i Mecka], sedan immigrerade vi till Medina. En dag när jag gungade med några kompisar kom min mamma och ropade på mig jag gick till henne och förstod inte vad hon ville. Hon tog tag i min hand och drog mig hem. När vi kom in satt flera kvinnor och gratulerade, hon lämnade mig till dem och de förskönade mig. Sedan lämnade hon mig till profeten, medan jag var nio år gammal? [3]

    Bukhari och Muslem är två viktigaste ahl sunnah( sunitiska skolan) källor när det gäller profetens "hadith"

    Som läsaren säkert lägger märke, är den enda personen som berättar denna händelse ingen annan än Aisha själv. Hur kan detta vara möjligt att hon och bara hon berättar denna märkvärdiga händelse som människor har lyft för att kunna attackera islam och beskriva Profeten med de mest avskyvärda beskrivningarna? Ville folk inte prata om det, eller förbjöds dem att prata om det?
    Faktum är att ummayad tyrannerna betalade för fabricering av hadither som klandrade profeten. Därmed när de lyckades få någon att lägga ord i munnen på Aisha och med detta klandra profeten, hade de inget större behov att hämta en annan som påstådd vittne. Om händelsen däremot hade inträffat skulle det säkerligen finnas några bland de tiotusentals muslimerna som återberättade denna händelse.
    Vilka fick höra denna händelse från Aisha? Även där finns det problem. Enligt den sunitiska skolans nio mest pålitliga hadith böcker, undantaget Sunen Alnisaei, finns det bara en person som har hört Aisha berätta denna händelse. Han är den enda undantaget som hört henne uttala denna hadith. De andra hadith böckerna som anger andra vittnen(2-3) har en svagare eller opålitliga återberättare därav brukar de inte nämnas.
    Den man som har hört henne och varit grunden för hela historian är Urwah. När läsaren upptäcker att denna Urwah är Aishas systerson, blir frågan varför skall hon berätta detta för just denna släkting? Inte minst med tanke på att Urwah föddes tidigt under den tredje kalifens kalifat, dvs. ca 25 år efter detta äktenskap. [4] Hadith skribenterna har inte kunnat hitta någon berätta denna händelse under alla dessa år före och efter Urwah.
    Urwah får höra denna ?hemlighet? från sin moster. Vem avslöjar han denna märkliga nyhet för? Trots att Urwah var en som tros vara en stor hadith återberättare, har ingen hört honom uttala denna hadith undantaget hans söner Hashim och Abdullah och någon vid namnet Alzuhri. Som det framgick ovan anger den ena sonen att hon vigdes när hon var sex, och nio år vid bröllopsceremonin, medan Abdullah säger ingenting om åldern. Har den ena sonen, Abdullah, undanhållit den väsentliga informationen eller har den andra brodern Hashim lagt till den påstådda åldern? Varför är Alzuhris version lik Hashim men inte Abdullah? Innebär det att Abudllah har återberättat fel?
    Är det möjligt att Urwah den enda påstådda vittnet har lagt ord i munnen på Aisha? Varför inte? Ju mer märkvärdig en händelse är desto mer belägg behöver den intellektuelle för att tro. Då det är bara Urwah som berättar detta finns det stor indikation på att hans berättelse skulle vara ett påhitt. Men möjligheten att hans son Hashim eller Alzhuri skulle ha lagt detta i munnen på Urwah är också trolig, inte minst när de lagt till information som det tredje vittnet, Abdullahs version saknar. Det bör heller inte försummas att Alzuhri säger att hon var sju medan Hashim säger att hon var sex år gammal, är det Urwah som har sagt fel, eller är det de som hört fel? Utöver det att Alzuhri avviker från Hisham i åldern, beskriver han något som ingen annan har beskrivit. Nämligen att Aisha tog med sig sina leksaker. Har verkligen Aisha berättat det till bara Urwah och sedan Urwah bara till honom?
    Faktum är att både denna Alzuhri och Urwah avskydde imam Ali (AS) som Profeten älskade och deklarerade att den som inte älskar Ali är hycklare.
    Hur kan en muslim lita på sådana människor? Länken mellan hadith-skribenten och Urwah som skall ha hört Aisha innehåller fler andra problem. Men det som sagts ovan är tillräckligt för att visa hadithens svaghet. Inte minst för att mycket pekar på att denna Alzuhri och Urwah är två hycklare. Även Hashim anklagas av många sunniter för bedrägeri och missbruk av sin far och farfars anseende bland sunniter.
    Givetvis gynnar denna berättelse despoterna som tyranniserat folk inte minst profetens avkomma för att själva inta profetens positions som samhällets vägledare och överhuvud. Denna berättelse är en av många andra berättelser som försöker klandra profeten. En berättelse som försöker förgöra imam Alis meriter, vilken är känd bland alla muslimer för att vara den första mannen som blev muslim. Alzuhri säger istället: vi känner inte någon man som blev muslim före Zayd ben Haretheh. Vad skall betraktaren förvänta sig av en person som förnekar något sådant givet bland muslimerna? Är inte det givet att han kommer med sådana berättelser för att vinna Umayyad dynastins nöje?[6]
    Bukharis version grundas också på Hashims berättelse, dock med mer detaljer. Innehållet i hans version avslöjar tydligare anledningen bakom sådana berättelser. I hans version beskrivs Aisha som ett barn vilket hon var enligt berättelsen. Men problemet ligger i följande punkter:

    Aisha kallas av sin mamma, går med henne, förskönas och tas sedan av sin mamma för att lämnas till profeten, men hon förstår inte vad det är som på gång. Detta visar att det som en del muslimer menar, att flickorna mognade snabbare, inte kan vara särskilt trovärdigt, eftersom de som har fabricerat denna berättelse visar att ett barn även då inte förstod vad äktenskap betydde.
    Problemet ligger inte där, utan katastrofen i denna berättelse som gör den till en omöjlig berättelse, är att den avser anklaga Profeten (frid vare med honom) att viga sig med någon som inte ens fattar vad giftermål är för något? Hur kan profeten acceptera att hon skall komma till hans hem utan att hon ens har förstått att hon har blivit hans fru? Ingår inte intentionen i vigselceremonin? Att paret skall vid ceremonin mena det de säger, är ett villkor. Hur kan Profeten försumma detta? Hur kan hennes mamma och pappa ha negligerat detta?

    Visserligen är det märkligt att hon hade varit vigt i tre år utan att veta det och inträdde Profetens hus utan att förstå något, när hon lämnades av sin mamma till Profeten? Varför lämnar inte hennes far henne till profeten? Beskrivs inte hon som ett objekt som inte fattar något och lämnas av det ena subjektet till det andra subjektet? Vart tog Aishas far vägen?

    Varför skall profeten behöva viga sig med ett sexårigt barn i Mecka och vänta i tre år för att gifta sig med henne? Var han rädd att hon skulle gifta sig med någon annan och ville därför garantera att just detta barn skall bli hans kommande fru? När han vigde sig med henne vid sex års ålder varför gifte han sig med henne när hon var nio år? Kunde inte profeten gifta sig med henne om några år när hon mognar lite mer och vet vad äktenskap betyder? Visserligen går det inte att hitta en vettig rationell förklaring till dessa och många andra frågor, vilka visar ytterligare belägg att berättelsen är opålitlig.

    Vi ska titta lite djupare på det:

    Bukhari nämner en hadith där Aisha beskriver att hon var en ung lekfull jariyah(ung dam) när Koranen kapitlet Månen uppenbarades.[7] Detta kapitel uppenbarades som det 37:e kapitlet innan Taha nr 45. Det är allmänkänt att Omar Ben Alhkattab konverterade i samband efter det 45:e kapitlets uppenbarelse. Han skall enligt flera berättelser ha varit den fyrtionde mannen som konverterade. Det finns dock flera berättelser om när denna konvertering skulle ha ägt rum, alternativen som finns är alltifrån år 8,7 eller 5 f.h.[8] Den rådande uppfattningen är att han konverterade 8 år f.h. och suran som Aisha berättar har uppenbarats som 37. När har då denna sura uppenbarats? Tyvärr finns det inga enkla fakta att hitta för att besvara denna fråga. Men tydligen något år innan år 8 f.h. eftersom då hade sura 45 uppenbarats och det har funnits mellanrum mellan de 114 kapitlen som uppenbarades under 23-årsperiod.
    Om vi förbiser detta och antar att kapitel 37 uppenbarades år 8 f.h. hur gammal måste Aisha ha varit då hon vittnade uppenbarelsen av denna vers? Hon kallar sig för en jariyah vilket betyder ung dam då och nu. Hur gammal måste hon ha varit för att kunna se sig själv som en lekande ung dam? Hur gammal måste hon ha varit för att förstå att Profeten får en uppenbarelse av Gud och vad verserna lyder? Den minsta tänkbara åldern är 5-6 år. Detta innebär att hon vid år 1 e.h.[9] måste ha varit åtminstone 14 år gammal. Detta motsäger naturligtvis berättelsen som rapporterar att hon var en nioårig flicka.

    Faktum är att hon inte var 14 år utan äldre. Men den ovan beräkningen grundar sig på antaganden som försöker visa att hennes minimala ålder vid giftermålet måste ha varit 14 år. Det finns dock flera berättelser som visar att hon har varit äldre vid giftermålet.

    Ebn Eshaq berättar att Aisha var den 19:e personen som konverterade till islam.[10] Detta bekräftas av en annan berättelse från Asmaa, Aishas syster som berättar att när deras far kom hem och meddelade att han hade konverterat till islam, konverterade både hon och Aisha.[11] Samt flera källor där Asmaa berättar att hon var den 18:e personen innan sin syster Aisha.[12]
    Ingen tvekan att om deras far var bland dem första männen som konverterade till islam, och de gick efter sin far i detta, att deras numrering blir som de 18-19:e muslimerna. Det måste ha varit senast år 10 f.h. dvs. tre år efter första uppenbarelsen, om inte tidigare.
    Hur gammal var då Aisha när hon konverterade? Återigen om vi antar den minsta tänkbara åldern vid konverteringen, borde hon inte vara yngre 5-6 år. Vid detta fall måste hon ha varit minst 15 år vid emigrationen och 16 när hon gifte sig, då profeten gifte sig med henne år 1 eller 2 e.h.

    Asmaa föddes 17 år innan uppenbarelsen, dvs. år 27 före emigreringen till Medina.[13]Hon var 10 år äldre än sin syster Aisha.[14] När Asmaa är 27 år vid emigreringen måste hennes syster Aisha vara exakt 17 år gammal. Dessa berättelser bekräftas och bekräftar av analysen som gjort ovan, där hon måste ha varit minst 14, 15 eller 16 år enligt flera berättelser. Hon var därmed 18 eller 19 år vid giftermålet i Medina, då olika berättelser anger att äktenskapet ägde rum år 1 eller 2 e.h.

    Många om inte alla historiker berättar att Abubakr var 21 år när han fick sin dotter Asmaa, [15] och därmed 31 år när han fick Aisha. Enligt alla historiker var han också två år yngre än profeten. När hon föddes var profeten 33 år gammal. Profeten gifte sig med Aisha när han var 53-4 år gammal, och då måste hon ha varit tjugo år gammal.

    Läsaren bör lägga märke att dessa berättelser som visar att Aisha måste ha varit 17-20 år gammal berättas inte av endast en person utan av flera från Profetens följeslagare. Dessa berättelser har därmed en högre pålitlighets grad. Flera av dessa berättelser återberättas av Bukhari och därmed mer trovärdig även enligt Bukhari, då länken omfattar mer pålitliga personer än länken som vars berättare är kända för sitt hat mot imam Ali.

    Vi lämnar intellektet och visdomen att reflektera över detta. Fred vare med er.

    [1]Sahih muslim hadith 2548
    [2]Sahih Muslim 2579 eller 1422
    [3]SahihBukhari, hadith nr 3681
    [4]Ibn Hajar al-Asqalani, Taqrib al-Tahdhib
    [5] Ebn Hajar i Tahthib Altahthib (en bok om hadith berättarna)beskriver honom som en arbetare för umayaderna. Se vol 4. Nr 386, där berättar Ebn hajar berättar om Alaamash
    [6] Alestyab av Alhafedh ben Alber i sin skidlring av Zayd Ben Harethe.
    [7] Albukari hadith nr 4595 eller engelska versionen Vol.6 bok 60 hadith nr 399
    [8] Förkorttning av Före Hijra, dvs. före Profetens flytt från Mecka till Medina
    [9] Dvs. efter hijra
    [10]Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar: Siret Ebn Hisham vol.s271 Allughat vol.2 329, 351.
    [11]KanzulFawaed av aljaraki s. 123
    [12]Omdat Alqaari Vol.2 s.93 Alekmal av Alkhatib Altabrizi s.148 och Osd Alghabe vol.5 s.392 Al-Esabah V.8 s.12-13, Tahdhit alkamal Vol. 35 s.124. Emtaa Alasmae Vol. 6 s.203 Tahthib Altahthib Vol.12 s.348
    [13] Tarikh Medinet Demeshq V.69 s.9 Almoejam Alkabir av Altabarni Vol 24 s.77
    [14] Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar tiotals källor
    [15] Alsahih Vol. 4 s.85-120

  • Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.
  • goodasgold
    Muslimsktjej skrev 2014-08-23 19:47:09 följande:
    Vad har det med mitt inlägg att göra?? (Inget drygt eller så, förstod bara inte). :S

    Jag tror fortfarande inte på att Aisha var så ung.
    Ursäkta att jag citerade ditt inlägg, inte meningen men klickade på måfå.
    Nej, ditt inlägg, inte mitt heller, har med varandra att göra. Ber om ursäkt.

  • castillo

    Människor kan göra fel och rätt, man kan tycka om en människa utan att man måste hålla med en människa.


    Muslimsktjej skrev 2014-08-23 17:52:13 följande:

    Jag har då träffat på ganska många sunni som förolämpar imam Ali. Så jo, det händer, menar dock inte att alla sunni gör det.

    Sedan förstår jag inte hur man kan påstå att man gillar Imam Ali om man samtidigt gillar Aisha? Dessa två personer var emot varandra, hur kan man välja bådas sidor och gilla båda samtidigt?


  • castillo

    Du vet att när man tänker som du, göra stora skilnader mellan musmim och muslim, anklaga varandra isv, det skapar krig och att muslimer splitras.

    Jag föreslår att du överlåter allt sådant till dessa människors öde,

    den som förolämpar profeten, hans familj , barn, fru, kusiner osv,osv, dessa står införsvars för gud på domendagen,

    ta din tid du brukar lägga på att anklaga folk till att be gud om förlåtese och hjälp att rena ditt hjärta och må gud hjälpa de människor som förolämpar en annan människa, specielt en människa de aldrig har träffat.

    men istället för att slösa din energi på människor som irriterar dig, sårsr dig osv, sålägg din tid till människor som älskar dig.


    Muslimsktjej skrev 2014-08-23 19:30:40 följande:

    Återigen, detta handlar om att jag ENDAST skrev att det finns sunni som förolämpar Imam Ali då du skrev att "ni" inte gör det. Det var alltså bara ett svar på ditt påstående. Inget mer. Och khalas, det var endast det jag ville berätta.

    Och ja, det finns säkert shia som förolämpar Aisha och Hafsa. Jag vet lixom inte vad alla shia brukar säga då jag inte känner alla shiamuslimer. Men det händer säkert, det förnekar jag inte. Så; det finns sunni som förolämpar Imam Ali och det finns shia som förolämpar Aisha. Då var det slut med det.

    Okej, det är lugnt! Men jag antar att du då känner till kamelslaget, så att påstå att jag har en konstig uppfattning om att Aisha och Imam Ali var emot varandra var lite konstigt då kamelslaget är känt.

    Men ja, det var det. Tänker inte gå in på något mer om du inte vill diskutera det. :)


  • Muslimsktjej
    castillo skrev 2014-08-23 21:10:44 följande:

    Du vet att när man tänker som du, göra stora skilnader mellan musmim och muslim, anklaga varandra isv, det skapar krig och att muslimer splitras.

    Jag föreslår att du överlåter allt sådant till dessa människors öde,

    den som förolämpar profeten, hans familj , barn, fru, kusiner osv,osv, dessa står införsvars för gud på domendagen,

    ta din tid du brukar lägga på att anklaga folk till att be gud om förlåtese och hjälp att rena ditt hjärta och må gud hjälpa de människor som förolämpar en annan människa, specielt en människa de aldrig har träffat.

    men istället för att slösa din energi på människor som irriterar dig, sårsr dig osv, sålägg din tid till människor som älskar dig.


    På vilket sätt har jag anklagat någon???

    Har skrivit flera gånger nu att jag svarade på hennes påstående då hon skrev att sunni inte förolämpar Imam Ali och jag svarade att jo, det finns dom som gör det. (Och som hon skrev, finns shia som förolämpar Aisha).

    Jag är inte ens arg på människor som förolämpar andra för att jag ens ska "förlåta" dom. Har börjat ignorera folk som kallar mig mig för saker pga min inriktning osv. Så jag förstår inte vad du ville komma fram till med ditt inlägg. Men det du skrev var iallafall fint skrivet. :)
  • castillo

    Jag förstog det som om ni började diskutera otrevlig om de olika riktningar ang, ali.

    Jag vill bara inte att 2 muslimer börjar tappa respekten för varandra och säger saker man kanske ångrar sen.

    Gud vill inte att man ska vara osams, man bör hålla ihop, specielt när stor del av världen är emot en nu.

    och det sprids så mycket lögner om islam.


    Muslimsktjej skrev 2014-08-23 21:34:12 följande:

    På vilket sätt har jag anklagat någon???

    Har skrivit flera gånger nu att jag svarade på hennes påstående då hon skrev att sunni inte förolämpar Imam Ali och jag svarade att jo, det finns dom som gör det. (Och som hon skrev, finns shia som förolämpar Aisha).

    Jag är inte ens arg på människor som förolämpar andra för att jag ens ska "förlåta" dom. Har börjat ignorera folk som kallar mig mig för saker pga min inriktning osv. Så jag förstår inte vad du ville komma fram till med ditt inlägg. Men det du skrev var iallafall fint skrivet. :)


  • Muslimsktjej
    castillo skrev 2014-08-23 21:58:12 följande:

    Jag förstog det som om ni började diskutera otrevlig om de olika riktningar ang, ali.

    Jag vill bara inte att 2 muslimer börjar tappa respekten för varandra och säger saker man kanske ångrar sen.

    Gud vill inte att man ska vara osams, man bör hålla ihop, specielt när stor del av världen är emot en nu.

    och det sprids så mycket lögner om islam.


    Åh jaha.

    Nej, jag tycker inte "diskussion" verkade otrevlig. Tycker hon jag citerade är väldigt smart så det var verkligen inte menat att vara respektlös eller så mot henne. (Tror inte hon heller menade något illa).

    Men ja, jag håller med dig annars. :)
  • UmmAli
    Rikard skrev 2014-08-23 11:00:24 följande:
    Skillnaden på barnvåldtäkter i länder där det är förbjudet och de muslimska länder där det är lagligt är stor.

    I grunden finns i båda fallen ett övergrepp mot ett barn, som är lika allvarligt oavsett om det är lagligt eller olagligt. Gärningen är i båda fallen vidrig och lidandet för offret stort.

    Men i de länder där barnvåldtäkt är olagligt försöker samhället hitta förrövaren, denna straffas (eller tvångsvårdas), handlingen fördöms av samhället och barnet får hjälp. (Sedan kan man diskutera hur väl detta fungerar men detta är västs inställning till övergrepp mot barn.)

    I de muslimska länder, som tillåter våldtäkt på barn med hänvisning till Muhammeds pedofili (vilket dessa länder de facto gör oavsett om Muhammed verkligen gifte sig med ett barn eller inte), godkänner samhället det pedofila förhållandet och gör det lagligt genom barnäktenskap. Gärningsmannen som begår övergreppen mot barnet riskerar inget, utan hans våldtäkt betraktas som en laglig handling och som stöd för detta hänvisas till profetens liv.

    De muslimska samhällena, som tillämpar barnäktenskap, godkänner våldtäkterna och gärningsmannen skyddas av lagen.
    Om man inte ser skillnaden i detta är det verkligen illa ställt med förståndet.
    Den sexuella åldersgränsen för flickor är 13 i Japan, visste du det? Ecuador 14.
    Spanien 13.

    I länder som Indien och Honduras är barnäktenskap vanligt. 

    Ge oss källa på att barnäktenskap är tillåtet med hänvisning till Profeten ! 
    Om man ser till Koranen så står det angående äktenskapet att det ska vara frivilligt, att tvång är alltså förbjudet. Vidare står det att äktenskapet ska vara byggt på kärlek, ömsesidighet och förståelse.  Vidare så ska det ske mellan personer som nått puberteten. 
    Ser man på historien så var giftasåldern i Europa vid samma ålder. Tom var det vanligt med äktenskap innan pubertala åldern. 
  • UmmAli
    Rikard skrev 2014-08-23 15:11:41 följande:
    Japp, jag kan nämna några länder där man tillåter barnäktenskap med hänvisning till Muhammeds äktenskapen med Aisha

    1) I Jemen var barnäktenskap tillåtet utan någon nedre åldersgräns, med hänvisning till Muhammeds pedofili, men när en åttaåring dog (2013) efter att hennes fyrtioårige make våldtagit henne höjdes röster för att höja äktenskapsålder. Många demonstrerade dock eftersom de ansåg att en miniålder för äktenskap stred mot islam. Det exakta läget idag känner jag inte till, men övergrepp mot barn var alltså lagligt så sent som 2013.

    2) Iran tillåter barnäktenskap med nioåriga flickor om föräldrarna ger tillstånd till övergreppet, men hänvisning till Muhammeds illdåd mot Aisha. Iran tillåter även män att gifta sig med sina adopterade döttrar när dessa fyllt 13.

    3) Saudi-Arabien har ingen åldersgräns. Muslimska auktoriteter har rättfärdigat övergrepp mot nioåringar, med hänvisning till Muhammed.

    4) I Irak förslog ministerrådet i februari 2014 en lag som skulle göra det lagligt för män att gifta sig med nioåriga flickor, med hänvisning till Muhammeds övergrepp mot Aisha.

    Myndighetsåldern känner jag inte till, men jag kan inte se hur myndighetsåldern kan påverka det faktum att vissa muslimska länder har legaliserat våldtäkt på barn, med hänvisning till Muhammed och Aisha. I många muslimska länder betraktas kvinnor för övrigt inte som personer med bestämmanderätt över sig själva över huvud taget. Med hänvisning till islam!
    Iran som är shiamuslimskt tror inte på haditherna angående Aichas ålder.   Om jag inte missminner mig är giftasåldern i Iran 13.   
    Kan däremot säga med säkerhet att det är väldigt ovanligt med så tidiga giftemål där.  
    Iraks lagförslag skulle endast gälla shiamuslimerna där, och de som Iran tror heller inte på dessa hadither så du gör fel i dina påståenden. 

    Muslimska kvinnor har lika mycket bestämmanderätt över sitt äktenskap som vilken annan person som helst med hänvisning till Koranen,  vad som sedan följs är en annan sak. 
  • Uffesson

    Muhammed var en blodtörstig tyrann som ingen borde hylla. Det fruktansvärda i att han äktade ett barn bleknar i jämförelse med alla liv han hade på sina händer.
    Och nej, han flög inte på en häst... det är endast de som tar allvarliga doser av droger som tror på flygande hästar.

  • Uffesson

    Vilken fantastiskt utvecklad och inspirerande värld vi  människor skulle bo i nu om det inte var för våra bakåtsträvande religioner... 

Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.