• lallaa

    Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.

    VARNING: lång text.

    Hur gammal var Aisha när profeten (SAW) gifte sig med henne?

    Som det har framgått av andra artiklar som rör de krig som Profeten fick utstå ,utstod han bland annat falska anklagelser som idoldyrkarna spred för att förstöra Profetens anseende. Borde inte de då ha använt detta giftermål och vigsel under Mecka perioden för sitt ändamål, på samma sätt som människor idag försöker använda? Givetvis om denna händelse hade ägt rum skulle de ha försökt klandra honom för det, vilket inte har varit fallet. Hur kan en sådan händelse inte förorsaka en masskritik eller ens kritik av någon på den tiden? Borde inte folk prata åtminstone om detta märkvärdiga äktenskap av Profeten som hade den enastående karaktären och anseendet bland folk? Dessa är bland många andra frågor som försvårar för den kända teorin om Aishas ålder.
    Faktum är att utöver det som skrivits ovan möter påstående flera andra oövervinnliga problem.

    De väsentliga problemen, som det skall framgå nedan, är:1)hadithens opålitliga länk 2) berättelsens innehåll. 3)Andra berättelser som tillbakavisar den kända historian.

    Aisha var sex/nio år, men enligt vem?
    När hela världen idag, efter 1400 år, talar om profeten som gifte sig med ett nio årigt barn, borde också alla tala om detta äktenskap när profeten levde och efter att han dött. Men talade verkligen alla om detta äktenskap? Det var inte någon majoritet som talade om det. Inte heller någon minoritet och inte heller någon mindre grupp eller ens ett fåtal. Varje läsare undrar därför vem är det som står som källa för denna berättelse? Överraskande nog berättar ingen av profetens samtida att han gifte sig med henne när hon var sex eller nio år gammal. Inga av de tiotusentals muslimer och icke muslimer berättar detta, undantaget en person. Följande är berättelserna om åldern vid äktenskapet:
    Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar: ?profeten vigde sig med mig när jag var sex år och gifte sig med mig när jag var nio år? [1]
    I Sunan EbnMajeh hadith nr 1990 Abdullah berättar att han har hört sin far Urwah berätta samma berättelse men undantaget att hennes ålder inte anges i Abdullahs berättelse.
    Alzuhri berättar att han hörde från Urwah: ?profeten gifte sig med henne när hon var sju år och hade bröllop när hon hade blivit nio medan hon hade sina leksaker med sig och hon var 18 när han dog?[2]

    Bukhari: Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar:
    Profeten gifte sig med mig när jag var sex år[i Mecka], sedan immigrerade vi till Medina. En dag när jag gungade med några kompisar kom min mamma och ropade på mig jag gick till henne och förstod inte vad hon ville. Hon tog tag i min hand och drog mig hem. När vi kom in satt flera kvinnor och gratulerade, hon lämnade mig till dem och de förskönade mig. Sedan lämnade hon mig till profeten, medan jag var nio år gammal? [3]

    Bukhari och Muslem är två viktigaste ahl sunnah( sunitiska skolan) källor när det gäller profetens "hadith"

    Som läsaren säkert lägger märke, är den enda personen som berättar denna händelse ingen annan än Aisha själv. Hur kan detta vara möjligt att hon och bara hon berättar denna märkvärdiga händelse som människor har lyft för att kunna attackera islam och beskriva Profeten med de mest avskyvärda beskrivningarna? Ville folk inte prata om det, eller förbjöds dem att prata om det?
    Faktum är att ummayad tyrannerna betalade för fabricering av hadither som klandrade profeten. Därmed när de lyckades få någon att lägga ord i munnen på Aisha och med detta klandra profeten, hade de inget större behov att hämta en annan som påstådd vittne. Om händelsen däremot hade inträffat skulle det säkerligen finnas några bland de tiotusentals muslimerna som återberättade denna händelse.
    Vilka fick höra denna händelse från Aisha? Även där finns det problem. Enligt den sunitiska skolans nio mest pålitliga hadith böcker, undantaget Sunen Alnisaei, finns det bara en person som har hört Aisha berätta denna händelse. Han är den enda undantaget som hört henne uttala denna hadith. De andra hadith böckerna som anger andra vittnen(2-3) har en svagare eller opålitliga återberättare därav brukar de inte nämnas.
    Den man som har hört henne och varit grunden för hela historian är Urwah. När läsaren upptäcker att denna Urwah är Aishas systerson, blir frågan varför skall hon berätta detta för just denna släkting? Inte minst med tanke på att Urwah föddes tidigt under den tredje kalifens kalifat, dvs. ca 25 år efter detta äktenskap. [4] Hadith skribenterna har inte kunnat hitta någon berätta denna händelse under alla dessa år före och efter Urwah.
    Urwah får höra denna ?hemlighet? från sin moster. Vem avslöjar han denna märkliga nyhet för? Trots att Urwah var en som tros vara en stor hadith återberättare, har ingen hört honom uttala denna hadith undantaget hans söner Hashim och Abdullah och någon vid namnet Alzuhri. Som det framgick ovan anger den ena sonen att hon vigdes när hon var sex, och nio år vid bröllopsceremonin, medan Abdullah säger ingenting om åldern. Har den ena sonen, Abdullah, undanhållit den väsentliga informationen eller har den andra brodern Hashim lagt till den påstådda åldern? Varför är Alzuhris version lik Hashim men inte Abdullah? Innebär det att Abudllah har återberättat fel?
    Är det möjligt att Urwah den enda påstådda vittnet har lagt ord i munnen på Aisha? Varför inte? Ju mer märkvärdig en händelse är desto mer belägg behöver den intellektuelle för att tro. Då det är bara Urwah som berättar detta finns det stor indikation på att hans berättelse skulle vara ett påhitt. Men möjligheten att hans son Hashim eller Alzhuri skulle ha lagt detta i munnen på Urwah är också trolig, inte minst när de lagt till information som det tredje vittnet, Abdullahs version saknar. Det bör heller inte försummas att Alzuhri säger att hon var sju medan Hashim säger att hon var sex år gammal, är det Urwah som har sagt fel, eller är det de som hört fel? Utöver det att Alzuhri avviker från Hisham i åldern, beskriver han något som ingen annan har beskrivit. Nämligen att Aisha tog med sig sina leksaker. Har verkligen Aisha berättat det till bara Urwah och sedan Urwah bara till honom?
    Faktum är att både denna Alzuhri och Urwah avskydde imam Ali (AS) som Profeten älskade och deklarerade att den som inte älskar Ali är hycklare.
    Hur kan en muslim lita på sådana människor? Länken mellan hadith-skribenten och Urwah som skall ha hört Aisha innehåller fler andra problem. Men det som sagts ovan är tillräckligt för att visa hadithens svaghet. Inte minst för att mycket pekar på att denna Alzuhri och Urwah är två hycklare. Även Hashim anklagas av många sunniter för bedrägeri och missbruk av sin far och farfars anseende bland sunniter.
    Givetvis gynnar denna berättelse despoterna som tyranniserat folk inte minst profetens avkomma för att själva inta profetens positions som samhällets vägledare och överhuvud. Denna berättelse är en av många andra berättelser som försöker klandra profeten. En berättelse som försöker förgöra imam Alis meriter, vilken är känd bland alla muslimer för att vara den första mannen som blev muslim. Alzuhri säger istället: vi känner inte någon man som blev muslim före Zayd ben Haretheh. Vad skall betraktaren förvänta sig av en person som förnekar något sådant givet bland muslimerna? Är inte det givet att han kommer med sådana berättelser för att vinna Umayyad dynastins nöje?[6]
    Bukharis version grundas också på Hashims berättelse, dock med mer detaljer. Innehållet i hans version avslöjar tydligare anledningen bakom sådana berättelser. I hans version beskrivs Aisha som ett barn vilket hon var enligt berättelsen. Men problemet ligger i följande punkter:

    Aisha kallas av sin mamma, går med henne, förskönas och tas sedan av sin mamma för att lämnas till profeten, men hon förstår inte vad det är som på gång. Detta visar att det som en del muslimer menar, att flickorna mognade snabbare, inte kan vara särskilt trovärdigt, eftersom de som har fabricerat denna berättelse visar att ett barn även då inte förstod vad äktenskap betydde.
    Problemet ligger inte där, utan katastrofen i denna berättelse som gör den till en omöjlig berättelse, är att den avser anklaga Profeten (frid vare med honom) att viga sig med någon som inte ens fattar vad giftermål är för något? Hur kan profeten acceptera att hon skall komma till hans hem utan att hon ens har förstått att hon har blivit hans fru? Ingår inte intentionen i vigselceremonin? Att paret skall vid ceremonin mena det de säger, är ett villkor. Hur kan Profeten försumma detta? Hur kan hennes mamma och pappa ha negligerat detta?

    Visserligen är det märkligt att hon hade varit vigt i tre år utan att veta det och inträdde Profetens hus utan att förstå något, när hon lämnades av sin mamma till Profeten? Varför lämnar inte hennes far henne till profeten? Beskrivs inte hon som ett objekt som inte fattar något och lämnas av det ena subjektet till det andra subjektet? Vart tog Aishas far vägen?

    Varför skall profeten behöva viga sig med ett sexårigt barn i Mecka och vänta i tre år för att gifta sig med henne? Var han rädd att hon skulle gifta sig med någon annan och ville därför garantera att just detta barn skall bli hans kommande fru? När han vigde sig med henne vid sex års ålder varför gifte han sig med henne när hon var nio år? Kunde inte profeten gifta sig med henne om några år när hon mognar lite mer och vet vad äktenskap betyder? Visserligen går det inte att hitta en vettig rationell förklaring till dessa och många andra frågor, vilka visar ytterligare belägg att berättelsen är opålitlig.

    Vi ska titta lite djupare på det:

    Bukhari nämner en hadith där Aisha beskriver att hon var en ung lekfull jariyah(ung dam) när Koranen kapitlet Månen uppenbarades.[7] Detta kapitel uppenbarades som det 37:e kapitlet innan Taha nr 45. Det är allmänkänt att Omar Ben Alhkattab konverterade i samband efter det 45:e kapitlets uppenbarelse. Han skall enligt flera berättelser ha varit den fyrtionde mannen som konverterade. Det finns dock flera berättelser om när denna konvertering skulle ha ägt rum, alternativen som finns är alltifrån år 8,7 eller 5 f.h.[8] Den rådande uppfattningen är att han konverterade 8 år f.h. och suran som Aisha berättar har uppenbarats som 37. När har då denna sura uppenbarats? Tyvärr finns det inga enkla fakta att hitta för att besvara denna fråga. Men tydligen något år innan år 8 f.h. eftersom då hade sura 45 uppenbarats och det har funnits mellanrum mellan de 114 kapitlen som uppenbarades under 23-årsperiod.
    Om vi förbiser detta och antar att kapitel 37 uppenbarades år 8 f.h. hur gammal måste Aisha ha varit då hon vittnade uppenbarelsen av denna vers? Hon kallar sig för en jariyah vilket betyder ung dam då och nu. Hur gammal måste hon ha varit för att kunna se sig själv som en lekande ung dam? Hur gammal måste hon ha varit för att förstå att Profeten får en uppenbarelse av Gud och vad verserna lyder? Den minsta tänkbara åldern är 5-6 år. Detta innebär att hon vid år 1 e.h.[9] måste ha varit åtminstone 14 år gammal. Detta motsäger naturligtvis berättelsen som rapporterar att hon var en nioårig flicka.

    Faktum är att hon inte var 14 år utan äldre. Men den ovan beräkningen grundar sig på antaganden som försöker visa att hennes minimala ålder vid giftermålet måste ha varit 14 år. Det finns dock flera berättelser som visar att hon har varit äldre vid giftermålet.

    Ebn Eshaq berättar att Aisha var den 19:e personen som konverterade till islam.[10] Detta bekräftas av en annan berättelse från Asmaa, Aishas syster som berättar att när deras far kom hem och meddelade att han hade konverterat till islam, konverterade både hon och Aisha.[11] Samt flera källor där Asmaa berättar att hon var den 18:e personen innan sin syster Aisha.[12]
    Ingen tvekan att om deras far var bland dem första männen som konverterade till islam, och de gick efter sin far i detta, att deras numrering blir som de 18-19:e muslimerna. Det måste ha varit senast år 10 f.h. dvs. tre år efter första uppenbarelsen, om inte tidigare.
    Hur gammal var då Aisha när hon konverterade? Återigen om vi antar den minsta tänkbara åldern vid konverteringen, borde hon inte vara yngre 5-6 år. Vid detta fall måste hon ha varit minst 15 år vid emigrationen och 16 när hon gifte sig, då profeten gifte sig med henne år 1 eller 2 e.h.

    Asmaa föddes 17 år innan uppenbarelsen, dvs. år 27 före emigreringen till Medina.[13]Hon var 10 år äldre än sin syster Aisha.[14] När Asmaa är 27 år vid emigreringen måste hennes syster Aisha vara exakt 17 år gammal. Dessa berättelser bekräftas och bekräftar av analysen som gjort ovan, där hon måste ha varit minst 14, 15 eller 16 år enligt flera berättelser. Hon var därmed 18 eller 19 år vid giftermålet i Medina, då olika berättelser anger att äktenskapet ägde rum år 1 eller 2 e.h.

    Många om inte alla historiker berättar att Abubakr var 21 år när han fick sin dotter Asmaa, [15] och därmed 31 år när han fick Aisha. Enligt alla historiker var han också två år yngre än profeten. När hon föddes var profeten 33 år gammal. Profeten gifte sig med Aisha när han var 53-4 år gammal, och då måste hon ha varit tjugo år gammal.

    Läsaren bör lägga märke att dessa berättelser som visar att Aisha måste ha varit 17-20 år gammal berättas inte av endast en person utan av flera från Profetens följeslagare. Dessa berättelser har därmed en högre pålitlighets grad. Flera av dessa berättelser återberättas av Bukhari och därmed mer trovärdig även enligt Bukhari, då länken omfattar mer pålitliga personer än länken som vars berättare är kända för sitt hat mot imam Ali.

    Vi lämnar intellektet och visdomen att reflektera över detta. Fred vare med er.

    [1]Sahih muslim hadith 2548
    [2]Sahih Muslim 2579 eller 1422
    [3]SahihBukhari, hadith nr 3681
    [4]Ibn Hajar al-Asqalani, Taqrib al-Tahdhib
    [5] Ebn Hajar i Tahthib Altahthib (en bok om hadith berättarna)beskriver honom som en arbetare för umayaderna. Se vol 4. Nr 386, där berättar Ebn hajar berättar om Alaamash
    [6] Alestyab av Alhafedh ben Alber i sin skidlring av Zayd Ben Harethe.
    [7] Albukari hadith nr 4595 eller engelska versionen Vol.6 bok 60 hadith nr 399
    [8] Förkorttning av Före Hijra, dvs. före Profetens flytt från Mecka till Medina
    [9] Dvs. efter hijra
    [10]Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar: Siret Ebn Hisham vol.s271 Allughat vol.2 329, 351.
    [11]KanzulFawaed av aljaraki s. 123
    [12]Omdat Alqaari Vol.2 s.93 Alekmal av Alkhatib Altabrizi s.148 och Osd Alghabe vol.5 s.392 Al-Esabah V.8 s.12-13, Tahdhit alkamal Vol. 35 s.124. Emtaa Alasmae Vol. 6 s.203 Tahthib Altahthib Vol.12 s.348
    [13] Tarikh Medinet Demeshq V.69 s.9 Almoejam Alkabir av Altabarni Vol 24 s.77
    [14] Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar tiotals källor
    [15] Alsahih Vol. 4 s.85-120

  • Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.
  • oOHalalOo
    lallaa skrev 2014-08-23 17:18:28 följande:
    Den Islamiska religionen kommer att fortlöpa tills timmen (Domedagen) har fastställts eller att ni har blivit härskade av tolv khalifer, samtliga kommer att härstamma från Quraysh.?

    [Sahih Muslim, Kitab al Imara, Vol. 3, hadith nummer 10. Sahih Muslim, The Book of Government, Kapitel 1, bok 20, nummer 4483. Se även nummer 4477- 84]

    Profeten(S) sade: ?Han är ledaren (mawla) över de som jag har varit ledare (mawla) över. O Gud, älska dem som älskar Ali(A) och hata dem som hatar Ali(A).? [Sahih Muslim, engelska upplagan, Bok 31, Nummer 5920- 23. Sahih al-Tirmidhi. vol. 2, s. 298. Mostadrak. vol. 3, s. 108- 110. Mushkil ul Athar. vol. 2, s. 307- 308 och många, många fler]

    "Jag är kunskapens stad och Ali är dess port"

    (Sahih al Tirmidhi, Vol 5, sid 201)

    "Den som förolämpar Ali, förolämpar mig. Den som förolämpar mig, förolämpar Allah(SWT). Och om någon förolämpar Allah(SWT), kommer denne kastas i helvetet"

    (al Riyadh al Nadira, Tabari, vol 2, sid 219; Mostadrak al Hakim, vol 3, sid 121; Khasais al Nasai, sid 24; Mosnad Ahmad ibn Hanbal vol. 6 sid 33; al Manaqib al Khawarizmi, sid 81; Tarikh as Suyuti sid 73.)

    Dem kanske är lättare att hitta
    Jag vill gärna att du ger mig den infon  som jag frågade efter tidigare. Det blir ju en meningslös  diskussion om du bara fortsätter att citera ahadith utan att ordentligt redogöra för de du redan nämnt. Bättre att klargöra  en sak före man sprintar vidare.

    Jag förstår att du har en annan inriktning än jag har, men du verkar ha missat att även majoriteten av muslimerna ärar Ali (mAvmh) också likväl  som du gör. Så det är inte vi som förolämpar honom i alla fall, om det är det som du försöker antyda. Det är bara att läsa profetens (fvmh) Sira så förstår du vad jag menar.
  • Rataxes
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 16:29:33 följande:

    4 länder av ca 50? Ok då är jag med.
    Säkerhetsrådet har 15 medlemsländer, varav 5 har vetorätt.
    Jaja. Hur mycket elände har de inte emellanåt ställt till med?
    Är inte det 4 länder för mycket?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rikard
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 16:29:33 följande:

    4 länder av ca 50? Ok då är jag med.
    Säkerhetsrådet har 15 medlemsländer, varav 5 har vetorätt.
    Jaja. Hur mycket elände har de inte emellanåt ställt till med?
    Fast detta var 4 exempel. Det finns fler. I Etiopien, Chad och Niger kan religiösa domstolar ge dispens för äktenskap från 12 års ålder. I Mali är 39% av barnen gifta före 15. Fram till 2003 var barnäktenskap tillåtet i Marocko. Först 2013 gjordes försök att förbjuda barnäktenskap i Nigeria. Enligt UNICEF är 70% av flickorna i Pakistan gifta före 16 års ålder. I Bangladesh tillåts barnäktenskap under 13 efter domstolsbeslut. I Nepal är nästan 80% av muslimska flickor gifta före 15. Samma siffra i Afghanistan är 21%, men där vill jag minnas att nya lagar stiftades nyligen. Osv

    Men du får gärna upplysa oss om åldersgränserna i de återstående länderna du pratar om.

    Flera av säkerhetsrådets medlemsländer är totalitära och saknar demokrati.
    Några av de fasta medlemmarna är eller har varit totalitära - Kina är totalitärt idag, Sovjet var det och Ryssland (som tog över efter Sovjet) är knappast någon fullfjädrad rättsstat.
    De andra fasta medlemmarna har många gånger spelat under täcket med diktaturer eller blundat när deras egna intressen stått på spel.
    Så - ja, jag håller med dig om att det finns problem med FN:s säkerhetsråd, men kan du ha vänligheten att förklara på vilket sätt detta rättfärdigar de muslimska stater som tillåter barnäktenskap ?


  • Muslimsktjej
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 17:38:28 följande:
    Jag vill gärna att du ger mig den infon  som jag frågade efter tidigare. Det blir ju en meningslös  diskussion om du bara fortsätter att citera ahadith utan att ordentligt redogöra för de du redan nämnt. Bättre att klargöra  en sak före man sprintar vidare.

    Jag förstår att du har en annan inriktning än jag har, men du verkar ha missat att även majoriteten av muslimerna ärar Ali (mAvmh) också likväl  som du gör. Så det är inte vi som förolämpar honom i alla fall, om det är det som du försöker antyda. Det är bara att läsa profetens (fvmh) Sira så förstår du vad jag menar.
    Jag har då träffat på ganska många sunni som förolämpar imam Ali. Så jo, det händer, menar dock inte att alla sunni gör det.

    Sedan förstår jag inte hur man kan påstå att man gillar Imam Ali om man samtidigt gillar Aisha? Dessa två personer var emot varandra, hur kan man välja bådas sidor och gilla båda samtidigt?
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2014-08-23 17:42:59 följande:
    Är inte det 4 länder för mycket?
    Jo, precis som de 5 i Säkerhetsrådet är 5 för mycket. Allt i vår värld är inte perfekt.
  • oOHalalOo
    Rikard skrev 2014-08-23 17:51:47 följande:
    Fast detta var 4 exempel. Det finns fler. I Etiopien, Chad och Niger kan religiösa domstolar ge dispens för äktenskap från 12 års ålder. I Mali är 39% av barnen gifta före 15. Fram till 2003 var barnäktenskap tillåtet i Marocko. Först 2013 gjordes försök att förbjuda barnäktenskap i Nigeria. Enligt UNICEF är 70% av flickorna i Pakistan gifta före 16 års ålder. I Bangladesh tillåts barnäktenskap under 13 efter domstolsbeslut. I Nepal är nästan 80% av muslimska flickor gifta före 15. Samma siffra i Afghanistan är 21%, men där vill jag minnas att nya lagar stiftades nyligen. Osv

    Men du får gärna upplysa oss om åldersgränserna i de återstående länderna du pratar om.

    Flera av säkerhetsrådets medlemsländer är totalitära och saknar demokrati.
    Några av de fasta medlemmarna är eller har varit totalitära - Kina är totalitärt idag, Sovjet var det och Ryssland (som tog över efter Sovjet) är knappast någon fullfjädrad rättsstat.
    De andra fasta medlemmarna har många gånger spelat under täcket med diktaturer eller blundat när deras egna intressen stått på spel.
    Så - ja, jag håller med dig om att det finns problem med FN:s säkerhetsråd, men kan du ha vänligheten att förklara på vilket sätt detta rättfärdigar de muslimska stater som tillåter barnäktenskap ?
    Jag är inte för en 9-årsgräns om du tror det. Eftersom det inte finns ett påbud att så ska ske, så ser jag förfarandet som ohållbart utifrån islamisk lag. Däremot så är jag inte för en viss ålder heller för giftermål, utan tror att individen själv ska avgöra när det är dags för det. Men med risk för att det kan missbrukas givetvis, så är det helt ok med en 18-årsgräns som i Sverige även om inte alla länder i Europa har det som måttstock. Men helt ok ändå, så det är jag för.

    Säkerhetsrådets vetorätt vara bara ett exempel på att även demokratier kan misslyckas i sitt uppsåt.
  • oOHalalOo
    Muslimsktjej skrev 2014-08-23 17:52:13 följande:
    Jag har då träffat på ganska många sunni som förolämpar imam Ali. Så jo, det händer, menar dock inte att alla sunni gör det.

    Sedan förstår jag inte hur man kan påstå att man gillar Imam Ali om man samtidigt gillar Aisha? Dessa två personer var emot varandra, hur kan man välja bådas sidor och gilla båda samtidigt?

    Varför gör de det? Det finns inget sådant hat att uppfinna i källorna i alla fall. Men visst  jag har själv stött på en del shia-muslimer som är både otrevliga och ser rött när de upptäcker man inte delar deras uppfattning, så ingen är oskyldig här i så fall.

    Hur menar du då? Måste man ogilla en om man gillar en annan? Det finns plats för att gilla båda om man är sunni. De var  inte emot varandra, det kanske de var enligt er uppfattning det vet jag inte. Inget som jag heller vill diskutera eller lägger mig i. Profeten (fvmh) visade dessutom kärlek och omtanke för båda och jag följer hans linje för min del.
  • Muslimsktjej
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 18:10:49 följande:

    Varför gör de det? Det finns inget sådant hat att uppfinna i källorna i alla fall. Men visst  jag har själv stött på en del shia-muslimer som är både otrevliga och ser rött när de upptäcker man inte delar deras uppfattning, så ingen är oskyldig här i så fall.

    Hur menar du då? Måste man ogilla en om man gillar en annan? Det finns plats för att gilla båda om man är sunni. De var  inte emot varandra, det kanske de var enligt er uppfattning det vet jag inte. Inget som jag heller vill diskutera eller lägger mig i. Profeten (fvmh) visade dessutom kärlek och omtanke för båda och jag följer hans linje för min del.
    Inte vet jag, antagligen för att försöka förolämpa mig genom att förolämpa en person jag gillar, eller helt enkelt för att man ogillar Imam Ali.

    Jag har inte heller påstått något om att shiamuslimer är oskyldiga, jag skrev endast att det visst finns sunni som förolämpar Imam Ali då du skrev "det är inte vi som förolämpar honom" eller något liknande, antar att du syftade på sunni när du skrev "vi". Så detta handlade inte om vem som är skyldig eller oskyldig.

    Nej, man måste inte ogilla någon av dom. Men jag ser det väldigt konstigt att kunna gilla båda samtidigt då dom var emot varandra. Fast nu när du skriver att du inte tror på att Aisha och Imam Ali var emot varandra så förstår jag att det inte är så konstigt att gilla båda samtidigt. Så ja.
  • oOHalalOo
    Muslimsktjej skrev 2014-08-23 18:21:44 följande:
    Inte vet jag, antagligen för att försöka förolämpa mig genom att förolämpa en person jag gillar, eller helt enkelt för att man ogillar Imam Ali.

    Jag har inte heller påstått något om att shiamuslimer är oskyldiga, jag skrev endast att det visst finns sunni som förolämpar Imam Ali då du skrev "det är inte vi som förolämpar honom" eller något liknande, antar att du syftade på sunni när du skrev "vi". Så detta handlade inte om vem som är skyldig eller oskyldig.

    Nej, man måste inte ogilla någon av dom. Men jag ser det väldigt konstigt att kunna gilla båda samtidigt då dom var emot varandra. Fast nu när du skriver att du inte tror på att Aisha och Imam Ali var emot varandra så förstår jag att det inte är så konstigt att gilla båda samtidigt. Så ja.

    Varför skulle de vilja förolämpa dig? Det är faktiskt konstigt om du menar att det finns muslimer som ogillar Ali (mAvnmh) eftersom detta ogillande inte finns i islamiska källor. De kanske inte är muslimer?

    Jag menar att även shia kan göra fel, inte svårare än så. Bara konstaterar och sen är det inte mer med det.

    De var inte emot varandra, inget i källorna har detta upplägg så det låter ju väldigt konstigt när du har den uppfattningen. Så det är inget konstigt med att man gillar båda eftersom profeten (fvmh) gillade både. Var det du som vid ett tidigare tillfälle skrev att du varken gillar Aisha och Hafsa (mAvnmd)? Såna där tankar finns inte i den inriktning jag följer, profeten (fvmh) ömmade för båda så varför skulle jag göra annat? Så inget ogillande från min sida i alla fall, bara gillande.
  • Rataxes
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 17:58:43 följande:
    Jo, precis som de 5 i Säkerhetsrådet är 5 för mycket. Allt i vår värld är inte perfekt.
    Väntar på uppmaningen du fick i #73
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.