Inlägg från: Anonym (Separerad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad mamma)

    Pappan tar föräldradagar, jag tjänstledigt. FKs jäkla regler

    FrökenCarlsson skrev 2014-08-26 17:45:49 följande:

    Sorry TS, men gilla läget o bli inte bitter, det om nåt gynnar inte barnet. Skäll på dig själv att du inte kollade upp reglerna bättre innan o va glad för att sonens pappa vill vara ledig med honom.

    Själv lät min fd sambo 143 dagar brinna inne, hellre än att skriva över dom på mig. Han använde dom alltså inte själv för att vara ledig med vår son. Jag hade hellre sett att sonen fick vara ledig med sin pappa än att vara på fritids alla planeringsdagar osv men vad gör man?


    nä bitter blir jag inte. Och jo jag ångar att jag inte kollade upp bättre och la upp det på annat sätt. Och som sagt jag är glad för tiden sonen får med pappan. Låta dagar brinna inne bara för att,fattar jag mig inte alls på, då har man verkligen inte barnets bästa för ögonen.
  • Anonym (Separerad mamma)
    Anonym (Uppriktigt) skrev 2014-08-26 18:14:44 följande:

    Jag förstår inte att det är så många i tråden som inte förstår skriven text utan förvränger det du skrivit med en förvrängd fråga på något du aldrig sagt!

    Jag förstår dig fullt ut, jag förstår hur du menar.

    Du ville och sa det åtskilliga gånger till honom när barnet var fött att du ville vara hemma tills barnet var sex må ader och då börja deltid och att han skulle ta över och vara pappaledig! Vad är det ni inte förstår?

    Ts vill dela dagarna 50/50. Hon ville också att mannen skulle vara pappaledig minst 50% under det FÖRSTA året vilket han vägrade då. Hon hade inget val och var då tvungen att vara fullt ledig utan varken deltid eller timmanställningsmöjligheterna från hennes arbetsgivare!

    Nu har ts inga dagar alls kvar och hennes ex har ett överflöd av dagar. Hon förlorade mycket pengar och alla sina dagar eftersom HAN vägrade vara hemma med sitt barn.

    Tycker han borde skriva över i alla fall 20, 30 dagar just etersom han vägrade vara hemma så att du hade kunnat spara dina dagar till just det ändamålet du nu inte längra har dagar kvar till. Men han verkar egoistisk av sig. Han vet väl om hur han nekade dig att kunna spara dina dagar. Så visst är det fult gjort av honom!


    Återigen tack! Att nån fattar hur jag menar. Att jag inte är emot i sig att pappan får pappadagar osv. Men att upplägget som vart pga honom vart orättvist. Men men, man kan inte påverka hur folk läser. På nåt sätt måste jag ju varit otydlig i hur jag menar och tänker iaf. Jag får släppa den biten också helt enkelt
  • Anonym (Separerad mamma)
    EnAnonumius skrev 2014-08-26 18:55:03 följande:

    Jo jag förstår vad du skriver och jag förstår också att andra skribenter har fått gå in och upprepa sig till dig flera gånger samma sak till dig. Jag har nämligen suttit och läst tråden noggrant. 

    Du säger att du är bra på att ta till dig information, hur kommer det då sig att ditt agerande är rakt motsatsen? Du visar ju det knappast via dina handlingar att du är bra på att ta till dig information.

    Nu försänker du projicera dina egna tillkortakommande på mig. Det kommer inte att funka så bra så länge du fortsätter att visa via dina handlingar i tråden på motsatsen av vad du säger.Då skall vi beta av resten.

    Hur kan du missa det? Det är just den delen som är otroligt tydlig. Till och med de som inte är föräldrar, och inte har planer på att skaffa familj har inte missat hur föräldraledigheten går till.

    Om du nu ansåg något var oklart så kan man alltid ringa och fråga i stället för att ta föregivet att man "har förstått saken rätt".  Sedan så står det även upplyst på hemsidan hur det ser ut.. Så nej det går knappast att missa att de övriga dagarna som är kvar är i "en enda klump".Hm.. Du säger att du är bra på att ta till dig information och ändå blev det fel?

    Du gör inget heller för att dubbelkolla heller i efterhand om du har uppfatta saken rätt utan fortsätter att agera efter vad du "TROR" och använder det som "korrekt uppfattat".

    På ett infomöte så har du som förälder även möjlighet att ställa frågor om något är oklart för dig.  Skulle frågor poppa upp i efterhand så kunde du gott ringa och ställa frågorna eller maila till FK..  Så hade du sluppit att sitta och beklaga dig över det i en enskild tråd på familjeliv.Nu återkommer du till det där igen "jag tyckte"..  Om du hade varit så bra på att ta till dig information så hade du vetat och inte "tyckt".  När det kommer till otroligt vikta bitar så skall man vara klar och tydlig, så det inte råder missuppfattningar OCH/ELLER så att du inte agerar efter ett "jag tycker..."  mot varandra som föräldrar så att man inte agera i efterhand på "jag tyckte...".. Kommunikationen mellan dig och pappan är ju knappast något att hurra för, varken från din sida eller pappans sida.

    Dock så verkar du ju har lite svårt att ta ansvar för dina fel i denna soppan och skyller på pappan, FK och alla andra.

    Det finns knappast någon orättvisa i att han hade kvar sina dagar vid separation.

    Pappan har all rätt i världen att förfoga över sina dagar på lika villkor som kvinnan. Varför skulle pappan vara tvungen att ta 50% av ledigheten från början bara för att du ville det?

    Det är ju ganska onödigt att båda föräldrar går hemma samtidigt. 


    Jag har alltså inte missat att det fanns ett antal dagar satta på mamman och pappan. Men jag trodde inte de var låsta på så sätt att pappan bara automatiskt fick med sig alla vid separation. Jag hade inte reflekterat över det på det sättet iaf. Utan såg det som att de 60 dagarna var vikta till pappan och övriga bestämde vi gemensamt över och fördelade mellan oss som vi ansåg bäst.

    Vi skulle så klart dela. Tex att jag var hemma på heltid första halvåret, att vi sen var hemma på deltid (2 resp 3 dagar per vecka) andra halvåret. Och sen att han var den som var hemma heltid efter det.

    Hur i hela friden kan du få det till att jag tycker att vi ska gå hemma samtidigt hela första året??? Hur tänker du?

    Och varför skriver du att jag skulle tvinga pappan? Nu var det ju så att han tvingade mig vara hemma 100% av tiden. Och att detta gjorde att jag tvingades göra slut på mina föräldradagar, medan han sparade sina. Då hade det väl varit mer rättvist ifall vi delat så vi var hemma 50% var av tiden?
  • Anonym (Separerad mamma)
    EnAnonumius skrev 2014-08-26 19:53:54 följande:

    Därför att jag inte har hävdat att hon skulle ta hela ledigheten.

    Jag skrev dessa två meningar:

    "Varför skulle pappan vara tvungen att ta 50% av ledigheten från början bara för att du ville det?

    Det är ju ganska onödigt att båda föräldrar går hemma samtidigt. "

    Hon skrev:

    "Jag hade velat att pappan tagit ut 50% av ledigheten redan från början."

    Jag tolkar det som att pappan skulle gå hemma tillsammans med henne då hon skriver "redan från början".  Därför ansåg jag att det vore bra onödigt att båda går hemma samtidigt.

    Nej men TS:en har ju även visat att pappan och hon inte är något vidare på att komunicera med pappan då hon själv skriver " jag trodde/tyckte att det var...." om hur de skulel läsa föräldraledigheten.


    Med "från början" menade jag inte att vi skull vara hemma båda två samtidigt. Jag menade att vi första tiden, första låt säga två åren, skulle delat lika på ledigheten, så att vi pockat ut 50 % var. Då hade vi båda haft möjlighet att vara lediga med sonen på samma villkor efter vi separerat.
  • Anonym (Separerad mamma)
    Brumma skrev 2014-08-26 20:10:53 följande:
    Om jag förstått rätt var er uppgörelse att du skulle bara hemma under de första tre åren? Och sedan pappan?

    Vad i den uppgörelsen har han inte hållit?

    Eller har jag missat ngt?
    Nej, så var inte uppgörelsen.
    Bara för att jag tvingades vara hemma då jag inte ville (han fick bestämma jag fick vika mig), betydde inte det att jag sen skulle måsta tvingas jobba då jag ville vara hemma (dvs att han får bestämma igen och jag får vika mig).

    Utan mer att jag fick vara hemma mot min vilja de försat åren, pga hans jobb. Och sen att vi (när ett nytt beslut ska tas) skulle dela lika och kunna vara hemma båda två med sonen och njuta av det.

    Och så är jag säker på att det blivit om vi fortsatt vara ett par. Men nu blev han tjurig på mig och tar helt egoistiskt dagarna eftersom han kan.
  • Anonym (Separerad mamma)
    Brumma skrev 2014-08-26 20:30:26 följande:
    Men jag förstår fortfarande inte vad skillnaden skulle varit om ni inte separerat? Dagarna blev inte automatiskt låsta på pappan för att ni separerade. Du hade ändå inte haft fri tillgång till hans del av dagarna.
    Nä, det är ju inte säääkert att det blivit någon skillnad för att vi hållit ihop. Men sannolikt hade han varit mer villig att kompromissa. Dvs när jag fick stå tillbaka och låta honom fatta beslutet (pga hans jobb) under de första åren. Skulle han, kännt att det inte var mer än rättvist att jag kunde ha dagar att vara hemma med sonen som äldre. Dvs att jag inte skulle straffas för att jag gick med på att gå efter hans linje när soenn var liten.
    Men nu när vi är separerade skiter han i rättvisa och empati och tänker egoistiskt.
  • Anonym (Separerad mamma)
    Brumma skrev 2014-08-26 20:57:07 följande:
    Fast här visar du tydligt att du HAR missat och fortfarande missar..

    Pappan fick inte automatiskt sina vid separationen. Han fick automatiskt sina när han blev vårdnadshavare.

    Och DET finns lättåtkomlig information om OM man läser.
    Men det är ju det jag säger. Jag HAR missat det. Men det är inte så att jag FORTFARANDE missar det. Jag säger ju det om och om igen, att jag missat att ta reda på exakt hur det fungerade med dagarna. DÅ hade jag varit hårdare på att vi skulle ha ett annat upplägg när sonen var liten. Jag FÅR ta konsekvenserna av det nu, och jag GÖR det. Jag har inget annat val och jag inser det. Varför tror ni att jag inte förstått att det är så???

    MEN att om jag tar upp det till diskussion här, så kanske fler tänker till hur de gör vid uttag av dagar. Att de inte väljer att slösa upp alla sina egna dagar under första 1.5 året, för att sedan vid eventuell separation (eller även vid fortsatt sammanboende) stå utan dagar, medan den andre parnern kan vara hemma med betalning när förskola osv är stängt, samt förläga sin semester osv.
  • Anonym (Separerad mamma)
    Anonym (...) skrev 2014-08-26 21:28:15 följande:
    Anonym (Separerad mamma) skrev 2014-08-26 19:54:23 följande:

    Jag har alltså inte missat att det fanns ett antal dagar satta på mamman och pappan. Men jag trodde inte de var låsta på så sätt att pappan bara automatiskt fick med sig alla vid separation. Jag hade inte reflekterat över det på det sättet iaf. Utan såg det som att de 60 dagarna var vikta till pappan och övriga bestämde vi gemensamt över och fördelade mellan oss som vi ansåg bäst.

    Vi skulle så klart dela. Tex att jag var hemma på heltid första halvåret, att vi sen var hemma på deltid (2 resp 3 dagar per vecka) andra halvåret. Och sen att han var den som var hemma heltid efter det.

    Hur i hela friden kan du få det till att jag tycker att vi ska gå hemma samtidigt hela första året??? Hur tänker du?

    Och varför skriver du att jag skulle tvinga pappan? Nu var det ju så att han tvingade mig vara hemma 100% av tiden. Och att detta gjorde att jag tvingades göra slut på mina föräldradagar, medan han sparade sina. Då hade det väl varit mer rättvist ifall vi delat så vi var hemma 50% var av tiden?


    Fast det står ju litet överallt om att "skriva över" dagar på den andre, så det borde kanske gått in att dagarna inte är gemensamma. När man pratat med andra om det, så hade jag i alla fall hört att "alla utom 60 dagar kan skrivas över". Så jag kollade ju såklart upp det där med att skriva över, ifall vi skulle behöva det...

    Hur som helst, näste steg borde ju varit att ta upp det i samband med separationen. Att du ville att han skriver över ett antal dagar på dig, förslagsvis kanske 20 dagar?

    Nu har du ju inte gjort något av detta, men har du provat. Är ditt ex verkligen en kallsinnig fullblodsegoist, som skulle vägra skriva över dagar om du tar upp att du faktiskt ställde upp och var ledig mer än du tänkt dig under första året, men att du därför inte har några dagar kvar nu.

    I så fall är det ju verkligen grattis till separationen, skönt att du är av med honom och var glad att det bara är några saknade föräldradagar på förlustkontot...
    Jag undrar om många som sitter här på dagtid nu är hemma med små barn. Kanske har fk gjort om sin hemsida senaste åren och gjort informationen tydligare än den var för 6 år sedan? Kanske har tom reglerna ändrats?

    Jag tog upp med pappan direkt jag såg uppdelningen av dagar när jag loggade in på fk (när de gjort om sin hemsida och tydliggjort hur det låg till).

    Jag förklarade hur jag såg på saken och varför jag tyckte han skulle skriva över en del på mig. Men ja han vägrade göra det.

    När det tagit slut så var jag den som först började dejta en ny kille. Det hade då gått 9 månader sen det tog slut (men över ett år sen vi flyttade isär, och nästan 2 år sen vi började bo varannan vecka i huset). Pappan vart iaf jättesur och pratade knappt med mig (bara just såpass det nödvändiga kring sonen) på flera månader.
    Fast jag tror inte det är orsaken, jag tror bara att han gör det för att han kan, rent egoistiskt alltså. Och jo det är det bästa att vi inte längre är ett par, så är det.

  • Anonym (Separerad mamma)
    ardath bey skrev 2014-08-26 21:30:28 följande:

    Du bör kunna se nu också TS hur många dagar du och han har kvar att ta ut. Det kanske är så att hans dagar riskerar att brinna inne så han lika gärna kan överlåta dem?


    Han har tagit ut dem i rasande takt sen vi separerade. Jag har alltså informerat honom ifall jag har varit hemma de FL, då jag trott att vi fortfarande beslutat gemenasmt om dagarna. Han har inte informerat mig. Och nu tog han tex två veckor FL i sommar. Och börjar senare på jobbet varje morgon just nu. (vilket jag iofs tycker är en bra grej, så att inte sonen behöver vara på fritids i 3 timmar innan förskoleverksamheten drar igång)
  • Anonym (Separerad mamma)
    EnAnonumius skrev 2014-08-26 22:31:10 följande:
    phpeZmYj334793.jpg
    (Tog en kopia av tabellen från Brummas inlägg, som Brumma säkerligen varit på FK och hämtat.. Flört)

    Såna där typer av tabeller fick jag lära mig att göra i mellanstadiet redan. Lätta överskådliga och tydligt informativa tabeller.  
    (Tillägger inom parentes nej det är tabellens utformning jag pratar om inte vad som skrivs i tabellen och om "föräldrapenning" Flört)

    Jag förstår inte riktigt hur den informationen är otydlig?
    Den tar ju upp om "föräldrar". Jag förstår knappast vad som är svårt med den.

    Redan i tabellen ger ju tillräckligt med information att:

    Pappan; har 240 dagar
    Mamman; har 240 dagar .

    Mamman; har 60dagar låsta på sig
    Pappan; har 60 dagar låsta på sig.

    Mamman; har 180 dagar till sitt förfogande att välja om hon skal ha alla dem själv eller skriva över på pappan antalet dagar är valfritt...
    Pappan; har 180 dagar till sitt förfogande att välja om hon skal ha alla dem själv eller skriva över på pappan antalet dagar är valfritt...

    (Vid homosexuella förhållanden så kan man antingen skriva "Mamma1" och "mamma2", eller "Pappa1" och "Papp2" i stället.)

    /:::/

    Den har ju inget med föräldrarnas inbördes relation med varandra att göra (särbos/sambo/gifta/skilda) alls. Då Föräldradagar handlar om att ta ledigt för att vara med barnet.

    Jag förstår inte hur man kan "missförstå" den enkla men ack så tydliga infon redan i tabellen enbart. Och hur man kan få det till att pappan (eller mamman) skulle få dagar tilldelat sig vid separation. Även om det förtydligas på infomöte på försäkringskassan. 

    Läser man på försäkringskassans hemsida så står det(jag citerar):

    Om ni är två föräldrar som ska dela på dagarna

    Om barnet är fött före 1 januari 2014 
    Ni får hälften av de 480 dagarna var, men 60 dagar på sjukpenningnivå är reserverade för varje förälder. Övriga dagar kan ni avstå till varandra. 


    Om barnet är fött 2014 eller senare 
    Ni får 195 dagar var på sjukpenningnivå och 45 dagar var på lägstanivå. Men ni kan fördela  dagarna mellan er genom att avstå dagar till varandra, men 60 dagar på sjukpenningnivå är reserverade och kan inte avstås till den andra föräldern.
    (slut citat)

    Den informationen är ju så otrolig tydlig.  Det finns ju inget i informationen som säger att föräldrana blir "tilldelade" ett visst antal dagar vid separation, och att föräldrar som är ihop har
    en gemensam "pott", på 360dagar  som båda fritt kan "ösa ur vid behov tills de tar slut.
    Så hur man lyckas missförstå den informationen är mig en gåta. 


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning?Om%20f%C3%B6r%C3%A4ldrapenning

    (Inte ens jag missar de nya reglerna, och hur det funkar i praktiken [utan extra infomöte från FK och att "ringa/mejla dem och fråga] fast det var 26år sedan jag hade föräldrapenning och det var något helt andra regler på den tiden med Föräldrapenning än vad det är i dag). 
    Barnet är fött under 2008. Är du säker på att informationen var lika tydlig då? Förmodligen inte. Och är du säker på att reglerna var desamma?
    Numer ser man tydligt, det håler jag med om. Och det var ju när de tydliggjorde som jag reagerade.
  • Anonym (Separerad mamma)
    Anonym (?) skrev 2014-08-26 22:47:55 följande:

    TS, hur många dagar per vecka tog du ut under det år du var hemma?


    Minns inte exakt faktiskt, men ca 3-4 tror jag.

  • Anonym (Separerad mamma)

    Eftersom folk inte läser vad jag skriver, så tackar jag för mig i denna tråd.

Svar på tråden Pappan tar föräldradagar, jag tjänstledigt. FKs jäkla regler