• Anonym (Jodå!)

    Jag tycker faktiskt att mina svärföräldrar är för jäkla dumsnåla!

    Jag tycker mina svärföräldrar är så jävla dumsnåla!
    De har bra inkomster och ärvde för ett par sedan flera miljoner.

    När min sambo fyllde 30 år önskade han sig en klocka. Då kan man ju tänka sig att de öppnar plånboken lite för sin son och ger honom en fin klocka. Men nehedå. Då köper de nån billig skit som går sönder efter ca 1 månad...

    När någon fyller år ges det alltid bort nån grej från TGR för några tior..

    När vi gifte oss fick vi udda, billigt porslin..

    När vi fick vårat första barn handlade svärmor present på gekås för några tior.

    Jag förstår att man kanske inte ger dyra presenter när någon fyller ojämnt eller liknande. Men vi köper alltid fina grejer till dem.
    Vill man inte lägga en stor summa så kan man väl hellre köpa nåt mindre fast med hög kvalité?
    Hellre EN rörstrandtallrik i present än 11 från ikea??

    Denna snålhet går igenom allting. Bjuder de på mat törs man knappt ta för det är alltid så lite mat. 

    Jag är verkligen inte bortskämd, långt ifrån. Men jag är hellre utan än att få billig skit som är massproducerad, fylld med kemikalier och går sönder..
    Ska fasen avsäga mig presenter från dem.

    De har knappt nån övrig släkt att köpa presenter till och min sambo har bara ett syskon. 

    Mina föräldrar har det inte fett men de köper iaf inte billig skit.

    Jag vet att alla som skriver liknande trådar får en massa skit.
    Men jag tycker verkligen så här jag är så trött på denna dumsnålhet och dessa skitpresenter som hamnar på hög i ett skåp..

  • Svar på tråden Jag tycker faktiskt att mina svärföräldrar är för jäkla dumsnåla!
  • Anonym (Jodå!)

    Teresiat - Skönt för dig att du blir glad för minsta lilla. Jag tycker att presenter oavsett vem de kommer ifrån bör vara lite genomtänkta. Jag förväntar mig inte dyra saker men jag tycker att man kan vara lite generösare vid högtidliga presenttillfällen. 


    Anonym skrev 2014-09-15 19:01:39 följande:

    Jag har aldrig förstått det där med att man inte får vara ekonomisk/snål bara för att man har pengar. Hade de inte haft bra ekonomi så hade de varit ekonomiska men har de pengar blir de snåla?


    Hade jag inte skrivit om deras ekonomiska situation så hade folk påpekat att de kanske inte har råd med andra presenter.
    Man behöver inte vara rik för att ge bort fina presenter, man kanske inte ger samma mängd bara.

    Tycker verkligen inte att jag är det minsta girig.
    Själv är jag väldigt ekonomiskt lagd. Men i mina ögon är det jäkligt oekonomiskt att köpa massa skit som senare går sönder.
    Jag investerar när jag köper grejer. Betalar hellre lite extra för något som håller än springer och småhandlar skit. Kvalité framför kvantitet.
    Är dessutom bättre för miljön.
    Anonym (Glad skit) skrev 2014-09-15 19:26:16 följande:

    Fast nog är de dumsnåla,

    De kan köpa der TS man önskar sig tex klocka 1500kr då har det spenderat 1500kr på något han verkligen ville ha, eller så köper det något han inte vill ha och som är så dålig i kvalitén att det går sönder direkt för 300kr.

    De hade ju då lika gärna kunnat stoppat ner 300kr i brunnen på gatan. De 300kr de spenderade på klockan var ju onödigt då de inte gjorde någon glad.

    Viss gråter när de skiter, sår det bara att leva med tyvärr!


    Precis min poäng.
  • Anonym

    Det är mer dumsnålt att förvänta sig att andra som har det bra ställt ska betala för en själv

    Man kan ju faktiskt se till att kunna betala dom saker man vill ha själv och vara tacksam för det man får oavsett om det är något som kostat 1000 kr, 1 kr eller inget alls

  • nernu

    Att vara snål och sparsam är olika saker... Min morfar var väldigt ekonomisk och sparsam. Han slösade inte många ören på sig själv. Han var uppvuxen i en bondfamilj på landet som inte hade några vidare resurser. MEN. Han snålade aldrig på bekostnad av andra. Aldrig aldrig någonsin. Han var verkligen generös mot sin familj som han brydde sig så mycket om och han hjälpte människor runt omkring sig och skänkte pengar till föreningar osv. 

    Svar ja dina svärföräldrar är snåla! Det är inte orimligt att förvänta sig att bli mätt när man blir bjuden på middag... 

  • amia01
    Anonym skrev 2014-09-15 20:02:11 följande:

    Det är mer dumsnålt att förvänta sig att andra som har det bra ställt ska betala för en själv

    Man kan ju faktiskt se till att kunna betala dom saker man vill ha själv och vara tacksam för det man får oavsett om det är något som kostat 1000 kr, 1 kr eller inget alls


  • KiaL

    Min mormors gubbe var så där snål när han levde. Han hade inte så dåligt ställt men varje helg gick han upp runt 4tiden för att gå till uteställena och leta pant efter fester och dylikt.
     Han handlade åt mormor men hon fick betala bensinpengar till och från affären plus maten då. Som han så snällt gärna åt av sedan.

    Han rökte de allra billigaste ciggen och drack den billigaste ölen. Han sov hemma men var hos mormor på dagarna för att spara på elen.

    När min son döptes så fick han ett mjukisdjur köpt på konsum för 25 kr som han dessutom hade haft liggandes hemma hos sig länge så den var helt inpyrd med rök. Vi fick kasta den direkt.

    Han behövde inte vara snål men av nån anledning så gillade han bara att pengarna fanns där. Han lyckades samla ihop så mycket pant att han kunde köpa sig en tv.

    När han dog var han ensam och hade inte skrivit nåt testamente så vart alla sparade pengar tog vägen vet jag inte. Men lite tragiskt är det

  • Åsa
    Anonym (Glad skit) skrev 2014-09-15 19:26:16 följande:

    Fast nog är de dumsnåla,

    De kan köpa der TS man önskar sig tex klocka 1500kr då har det spenderat 1500kr på något han verkligen ville ha, eller så köper det något han inte vill ha och som är så dålig i kvalitén att det går sönder direkt för 300kr.

    De hade ju då lika gärna kunnat stoppat ner 300kr i brunnen på gatan. De 300kr de spenderade på klockan var ju onödigt då de inte gjorde någon glad.

    Viss gråter när de skiter, sår det bara att leva med tyvärr!


    Han kanske tycker 1500 är rimligt, någon annat att något som kostar under tolv-femtontusen måste vara skräp och en tredje att 99 kr på rea är jättebra. Vems kriterier ska man utgå ifrån?

    Jag tycker det är en utmärkt idé att sluta med presenter när man ändå inte är nöjd med givarnas smak. Prylar har de flesta för många ändå. Vill man ändå spendera pengarna kan de läggas på gemensam mat, välgörenhet eller annat.
  • Anonym (Emma)

    Haha, vi har det motsatta. Mina svärföräldrar har det också extremt bra ställt. Och de VRÄKER saker över oss och våra barn. Det är såklart jättesnällt tänkt, men vi vill liksom inreda vårt hem själva och inte att svärmor köper gardiner och porslin. Vi har inte alls dyr smak egentligen, utan gillar att mixa gammalt med nytt - att det känns personligt hemma. Svärmor kan däremot komma instormande med allt möjligt (oftast inte alls vår stil), men det skulle kännas så taskigt att tacka nej när hon har köpt det för att vara snäll (vilket vi hittills inte har gjort).

    När det gäller barnen är det ett större problem, för de riskerar att bli bortskämda. Om hon hämtar på dagis en dag kommer de hem med stora påsar fulla med presenter. Vi vill egentligen inte att de ska få massa saker bara sådär, utan att de ska få önska sig. Trams, tycker svärmor - hon "kaaaaaan väl få skämma bort sina enda barnbarn lite?" En gång köpte hon exempelvis en jättestor inomhus-rutschkana fast vi bor i en inte jättestor lägenhet! Nu har vi infört att de får skänka några leksaker varje månad till någon insamling Drömmer

  • krillesthlm
    Anonym (Jodå!) skrev 2014-09-15 10:24:26 följande:

    Jag tycker mina svärföräldrar är så jävla dumsnåla!
    De har bra inkomster och ärvde för ett par sedan flera miljoner.

    När min sambo fyllde 30 år önskade han sig en klocka. Då kan man ju tänka sig att de öppnar plånboken lite för sin son och ger honom en fin klocka. Men nehedå. Då köper de nån billig skit som går sönder efter ca 1 månad...

    När någon fyller år ges det alltid bort nån grej från TGR för några tior..

    När vi gifte oss fick vi udda, billigt porslin..

    När vi fick vårat första barn handlade svärmor present på gekås för några tior.

    Jag förstår att man kanske inte ger dyra presenter när någon fyller ojämnt eller liknande. Men vi köper alltid fina grejer till dem.
    Vill man inte lägga en stor summa så kan man väl hellre köpa nåt mindre fast med hög kvalité?
    Hellre EN rörstrandtallrik i present än 11 från ikea??

    Denna snålhet går igenom allting. Bjuder de på mat törs man knappt ta för det är alltid så lite mat. 

    Jag är verkligen inte bortskämd, långt ifrån. Men jag är hellre utan än att få billig skit som är massproducerad, fylld med kemikalier och går sönder..
    Ska fasen avsäga mig presenter från dem.

    De har knappt nån övrig släkt att köpa presenter till och min sambo har bara ett syskon. 

    Mina föräldrar har det inte fett men de köper iaf inte billig skit.

    Jag vet att alla som skriver liknande trådar får en massa skit.
    Men jag tycker verkligen så här jag är så trött på denna dumsnålhet och dessa skitpresenter som hamnar på hög i ett skåp..


    bortskämd?låter otacksam
  • Anonym (F)

    "Udda billigt porslin" som bröllopsgåva..............................!!! Vad säger man när man öppnar det paketet?..................................

  • Daniel12

    Tror aldrig mina föräldrar köpt något till mig eller min son i julklapp eller present som kostat över 300kr.

    Visserligen ofta nödvändiga grejer, men det känns lite tarvligt att känna att man inte är värd mer än så i föräldrars ögon. Folk som gastar om att du TS, eller andra som är missnöjda skulle vara bortskämda eller otacksamma, kan man nästan utgå från att de är människor som själva har det bra ställt och som får dyra grejer av sina föräldrar / släktingar. Men det är lite som det står i Bibeln (NT), "Åt den som har ska ges desto mer, men åt den som inte har ska tas ifrån honom också det lilla han har". Folk tenderar att vara missunnsamma mot dem som har det knapert, ofta hävdandes att de "minsann gått den hårda vägen" och "fått kämpa" för att de har det så bra som de har det idag. Ofta rent bullshit.

  • Anonym (F)
    Daniel12 skrev 2014-09-17 06:50:44 följande:

    Tror aldrig mina föräldrar köpt något till mig eller min son i julklapp eller present som kostat över 300kr.

    Visserligen ofta nödvändiga grejer, men det känns lite tarvligt att känna att man inte är värd mer än så i föräldrars ögon. Folk som gastar om att du TS, eller andra som är missnöjda skulle vara bortskämda eller otacksamma, kan man nästan utgå från att de är människor som själva har det bra ställt och som får dyra grejer av sina föräldrar / släktingar. Men det är lite som det står i Bibeln (NT), "Åt den som har ska ges desto mer, men åt den som inte har ska tas ifrån honom också det lilla han har". Folk tenderar att vara missunnsamma mot dem som har det knapert, ofta hävdandes att de "minsann gått den hårda vägen" och "fått kämpa" för att de har det så bra som de har det idag. Ofta rent bullshit.


    Härlig människosyn han hade den där Jesus. 
  • kiriaki
    Anonym (Jodå!) skrev 2014-09-15 10:24:26 följande:

    Jag tycker mina svärföräldrar är så jävla dumsnåla!
    De har bra inkomster och ärvde för ett par sedan flera miljoner.

    När min sambo fyllde 30 år önskade han sig en klocka. Då kan man ju tänka sig att de öppnar plånboken lite för sin son och ger honom en fin klocka. Men nehedå. Då köper de nån billig skit som går sönder efter ca 1 månad...

    När någon fyller år ges det alltid bort nån grej från TGR för några tior..

    När vi gifte oss fick vi udda, billigt porslin..

    När vi fick vårat första barn handlade svärmor present på gekås för några tior.

    Jag förstår att man kanske inte ger dyra presenter när någon fyller ojämnt eller liknande. Men vi köper alltid fina grejer till dem.
    Vill man inte lägga en stor summa så kan man väl hellre köpa nåt mindre fast med hög kvalité?
    Hellre EN rörstrandtallrik i present än 11 från ikea??

    Denna snålhet går igenom allting. Bjuder de på mat törs man knappt ta för det är alltid så lite mat. 

    Jag är verkligen inte bortskämd, långt ifrån. Men jag är hellre utan än att få billig skit som är massproducerad, fylld med kemikalier och går sönder..
    Ska fasen avsäga mig presenter från dem.

    De har knappt nån övrig släkt att köpa presenter till och min sambo har bara ett syskon. 

    Mina föräldrar har det inte fett men de köper iaf inte billig skit.

    Jag vet att alla som skriver liknande trådar får en massa skit.
    Men jag tycker verkligen så här jag är så trött på denna dumsnålhet och dessa skitpresenter som hamnar på hög i ett skåp..


    Ja dom ar dumsnala.

    Mina svarforaldrar har det inte gott stallt (tva inkomster, en pensionerad) men dom gor verkligen allt for oss. Vi fick till och med en BIL av dom (billig, men ny och bra pa bensin) nar sonen var 4 manader for att dom inte tyckte att den vi hade var saker nog i trafiken till deras alskade barnbarn!!! Ibland ger dom FOR mycket! Kanns ju dumt att ta emot sa dyra grejer men dom blir forolampade om man tackar nej till sana gavor. Och dom blir nastan arga pa mig nar jag koper IKEA tallrikar/mobler for att dom tycker att vi ska investera i ngt med mer kvalitet Tungan ute Min familj ar likadan. Nar dom fick reda pa att vi vantade barn sa kom min mamma och styvpappa hit och la in nytt golv i bebisrummet!!! Akte anda fran Sverige till USA for att min styvfar holl pa att bli galen nar han horde att bebisrummet hade heltackningsmatta och borjade nojja om allergier hahaha. 
  • Anonym (Jodå!)

    Intressant att höra andras berättelser :)

    Och ni som skriver att jag är bortskämt och girig - ni slösar med er tid.

  • Anonym (Eva-Lee)
    Anonym (Jodå!) skrev 2014-09-17 09:27:58 följande:

    Intressant att höra andras berättelser :)

    Och ni som skriver att jag är bortskämt och girig - ni slösar med er tid.


    Nja, nu framträder du ju inte precis som raka motsatsen. Tycker inte att jag slösar bort min tid när jag formulera min syn på saker och ting, men visst kan det upplevas så, när man startar någon tråd enbart för att få medhåll från alla sidor. 

    De är dumsnåla, enligt dig. Vad skulle du kunna göra åt detta, tro? Sånt är livet. Ska de nu be om ursäkt att de inte tänker lämna över alla pengar till er med en gång? Synd att du är så missnöjd med alla deras presenter. Kanske dag att vänja sig?
  • Alessia

    Du kan tycka vad du vill om din förmögna svärföräldrars val att använda sina pengar. TYCKA!  Men att ha underförstådda förhoppningar eller krav på dyra, lyxiga presenter är rent ut sagt sniket. Presenter är inget krav och presenter i paritet med givarens förmögenhet är ännu mindre ett krav. Presenter är frivilliga gåvor. Du kanske tycker att din man skulle fått en Patek Philippe för 2-300 000 eller åtminstone en Rolex för 80 - 90 000?  Nä, du - skruva ner dina förväntningar och håll tyst om dem. Dina svärföräldrar har rätt att göra precis vad de vill med sina pengar.

  • Anonym (Mina med!)

    Usch TS, jag förstår verkligen hur det är! Mina svärföräldrar är så snåla att jag mår illa. Dom är höginkomsttagare och sitter på fler hus och flera lägenheter, fina bilar, fina båtar, reser flera gånger om året etc etc...

    Min son får typ ALDRIG något. Som present när han var nyfödd hade hon plockat ihop en påse med sambons gamla barnkläder, 35 år gamla.

    Eller som när svärmor skickade ett superglatt sms en gång på en utlandssemester att hon hade köpt present till sonsonen, när hon kom hem hade hon köpt en plasttallrik - som skulle vara kvar hemma hos dom.

    Eller som när han fick EN tröja på sitt 1-års kalas, som dom fö inte var med på.

    Eller min julklapp - presentkort på en KÖTTbutik (vet att svärmor fått presentkortet gratis).

    Eller min födelsedagspresent när jag fyllde jämnt - en amaryllis.

    Jag kan fortsätta i all evighet med knasiga saker....

    EN gång har hon förvånat mig, när hon var barnvakt (händer vääääldigt sällan) och helt spontant köpte sandaler för 500 spänn till sitt barnbarn. Och det värmde kan jag säga.

  • Anonym (Jodå!)
    Anonym (Mina med!) skrev 2014-09-17 10:43:03 följande:

    Usch TS, jag förstår verkligen hur det är! Mina svärföräldrar är så snåla att jag mår illa. Dom är höginkomsttagare och sitter på fler hus och flera lägenheter, fina bilar, fina båtar, reser flera gånger om året etc etc...

    Min son får typ ALDRIG något. Som present när han var nyfödd hade hon plockat ihop en påse med sambons gamla barnkläder, 35 år gamla.


    Haha har vi samma svärmor eller!? 
  • Anonym (Eva-Lee)
    Anonym (Jodå!) skrev 2014-09-17 12:08:25 följande:
    Haha har vi samma svärmor eller!? 
    TYDLIGEN
  • Anonym (värderingar)
    Daniel12 skrev 2014-09-17 06:50:44 följande:

    Tror aldrig mina föräldrar köpt något till mig eller min son i julklapp eller present som kostat över 300kr.

    Visserligen ofta nödvändiga grejer, men det känns lite tarvligt att känna att man inte är värd mer än så i föräldrars ögon. ...


    I min familj ger man inte dyrare presenter än så; en bok är vanligt. Man har helt enkelt inte den mentala koppling du beskriver, att priset speglar omtanke/värdering av mottagaren - snarare tvärtom om det är en flashig men föga genomtänkt present.

    Däremot har man i min mans familj just den syn på saken som framgår av ditt inlägg, att det synbara priset signalerar givarens omtanke/värdering av mottagaren. Jag har alltid trott att det handlar om hans arbetarbakgrund - andra jag känner med den inställningen har också arbetarbakgrund medan det undantagslöst är medelklassakademiker som tyckt att en god författare i pocket eller ekologiskt cykelsitsskydd är en lämplig femtioårspresent . Har dock för lite "jämförelsematerial" för en grundad åsikt här. Att det skiljer i familje- och gruppkulturer är dock rätt så säkert. Med andra ord, att man själv lägger en viss värdering i en viss typ av gåva innebär inte att alla andra (inklusive givaren) lägger in samma värdering.

    Mer bekymrad skulle jag i så fall bli om jag och en närstående genomgående fick helt olika typ av gåvor (vad gäller omtanke eller värde) av samma person utan att vi mig veterligt hade olika smak/önskemål, alltså en uppenbar favorisering av vissa personer framför andra utan synbarlig förklaring.
Svar på tråden Jag tycker faktiskt att mina svärföräldrar är för jäkla dumsnåla!