• amia01

    Vem köper allt skit?

    Bara undrar... Affärerna är överfulla med smaksättningar, light, färdigskuret, mixer, mm mm Köper ni sånt? Varför?

    Har försökt planera för gemensam matlagning med några andra familjer den senast tiden, men varje gång känt mig så äcklad av de matvaror de väljer att jag känt mig tvungen att försöka undvika att äta maten. Och faktiskt också känt tvivel om jag kan fortsätta vara så nära vän med människor som står så långt från mina värderingar?

    Ett exempel på en middag kan vara:
    - Färdigskuren salladsmix i påse.
    - Färdig sås på burk eller mix.
    - Färdiga klyftpotatisar att värma.
    - Färdigkryddat kött.
    - Glass i storpack till efterrätt.

    De flesta varorna dessutom ur butikens eget EMV sortiment.

    Det är inte middag för mig.
    För mig är det självklart att inte köpa några lightprodukter, utan blanda själv. Margarin kommer inte över tröskeln, utan det är smör som gäller.
    Grönsaker ska köpas hela och tillagas när dom ska ätas. Kryddningar, smaksättningar och såser gör man själv. Liksom sylt, saft och bröd.
    EMV är också en sak som alltid går bort.
    Typisk inköpslista för middagen ovan:

    - Grönsaker
    - Potatis
    - Kött
    - Grädde/CF/Mjölk
    - Smör/Olja
    - Kryddor
    - Socker
    - Bär/frukt
    - Ägg
    - Mjöl

    Svenskt så långt som möjligt,och ingen EMV.

    Är jag konstig som reagerar? Eller finns det fler som tycker som jag, att det är skillnad på mat och MAT?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-17 22:37
    Lite förtydligande:
    Jag har ingen åsikt om att använda hel eller halvfabrikat, eller definitionen på det. Jag menar inte heller att man måste odla eller slakta all mat själv eller mala sina egna kryddor.
    Just för att undvika de här spekulationerna tog jag exemplet i TS, där jag föredrar både hel och halvfabrikat, och där inget av det jag listade var egenproducerat. Skillnaden är bara att de varor jag skulle valt var "basvaror" som man själv får laga till, medans de som mina vänner valde var mer processade.
    Jag förstår också att det finns massa anledningar till att ta genvägar i vardagen, och tro det eller ej, men det händer faktiskt här också, om än inte så grovt som i mitt exempel...
    Jag ville bara veta hur man tänker när man utger sig för att vara matintresserad och kunnig, när man inte väljer att laga maten själv de gånger det finns både tid och pengar?

  • Svar på tråden Vem köper allt skit?
  • Aniiee
    MxMeNow skrev 2014-09-16 23:19:16 följande:
    Dom där smaksatta CF är jag nyfiken på men vet aldrig vad jag ska hitta på och blanda dom med. Några förslag?
    Ja, absolut!

    CF med paprika och chili funkar väldigt bra i köttfärssås! Det blir starkt och gott (nästan lite FÖR starkt med en cf till 400 g köttfärs, så var lite försiktig). Gör jag köttfärssås på 1-1,5 kg (stor familj) brukar jag ta en CF paprika och chili och en CF tomat och basilika. 

    CF fetaost och soltorkade tomater brukar jag ha i medelhavsinspirerad mat, som typ varianter på mousaka och andra sånna gratänger. 

    CF saffran och tomat har jag på fisk, mest i fiskgrytor

    CF karljohan och timjan brukar jag bara fuska till en sås till kött på, men kan tänka mig att det funkar till en pastarätt med svamp.

    CF parmesan och vitlök har jag till pasta, med korv eller bacon eller nåt. Passar även bra till tacos.

    De andra har jag inte använt, tror jag.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Aniiee
    Ramborg skrev 2014-09-16 23:22:21 följande:
    Jag funderar i liknande banor faktiskt.

    Färdigskuren sallad är... sallad. Om jag köper en var av de olika sorterna och själv skär en blandsallad, får jag slänga hälften efter några dagar. Bra för miljön? Ekonomin? Plus att somliga salladssorter inte säljs på annat sätt, som Aniie påpekar. Fast det är klart, det kanske är finare och man är en bättre mor om man skär isbergshuvudet själv?
    Jag tycker ärligt talat att det alltid verkar vara lite lätt hybris över såna här trådstarter. 

    Jag är som sagt kock, jag tänker mig till och med starta ett litet eget företag i branschen (en slags "hemma hos"-kockskola) om jag blir frisk, efter lite extra plugg och så, men jag varken fördömer "genvägarna" (rent allmänt) eller hymlar med att jag också använder de, till vardags. TS tycker att man ska göra egen sylt, Ärligt. vem 2014, med jobb och barn och långt till närmaste självplock jordgubbar, gör EGEN SYLT? Av någon form av princip? Jag menar, visst, jag är den första att tjata på folk om att äta deras egna äpplen från trädgården istället för att köpa i affären mitt i äppelsäsongen (för det finns det naturligtvis de som gör), men nån stans måste man ändå dra gräsen i det moderna samhället. Antingen det, eller lägga om sommarlovet och skicka ut majorer som står och ser till att alla trädgårdsägare syltar och saftar och mosar och har sig under tvång.....
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Aniiee
    Ramborg skrev 2014-09-16 23:45:18 följande:

    (Fast det är rätt kul att göra sylt)


    Absolut Solig
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • amia01
    Aniiee skrev 2014-09-16 22:55:32 följande:

    Jag. Och jag är kock......

    Nej, men ärligt, TS, du skrev massa saker, sen räknar du upp en del av de. Så, jag får väl göra så här...

    smaksättningar, - beror på vad du menar med "smaksättningar". Färdig tacokrydda? Santa marias kvarnar? Rubs och marinader? Smaksatt/fädiggrillat kött?
    light - Nej, aldrig med min kofot
    färdigskuret - färdigskruret vad? påläggsskinka? rostbiff? Salami? Fläskkotlett?
    mixer - vad då för mixer? Lasagnemix? Såspåsar? eller vad?

    - Färdigskuren salladsmix i påse. Skyldig, för det är enda sättet de säljer spenat på i mina affärer. Hade de haft bladspenat så hade jag köpt det. Samma sak med rucola
    - Färdig sås på burk eller mix. Skyldig. Köper smaksatt creme fraiche rätt ofta.
    - Färdiga klyftpotatisar att värma. Skyldig. Snabbt och enkelt, då jag är sugen.
    - Färdigkryddat kött. Ok, typ oskyldig. Någon färdigkryddad kyckling nån gång i halvåret och någon flintastek här och där, typ 2 om året. 
    - Glass i storpack till efterrätt. Glass i storpack mot glass i småpack, då? Vad är det för skillnad mellan att köpa 8 lösa magnum mot att köpa två paket magnum med 4 i varje. Så, ja. Jag är nog skyldig där också. Jag älskar magnum.... Fast lillungen föredrar ju sandwich...

    Inget illa menat alls, TS, jag vill bara reda ut vad vi pratar om egentligen.

    För övrigt så blev dagens middag en Gudfadern från Grandiosa....... Så, fryspizza.


    Inte så svårt att reda ut, jag menar allt du räknat upp i princip.
    Ser inte vad det spelar för roll om du är kock eller något annat, eftersom det är ditt val vad du äter i vilket fall.
    Intressant är varför man väljer dåliga genvägar istället för att laga själv?  Och att stå för att man väljer dessa genvägar, med alla för- och nackdelar det innebär.
  • amia01
    MxMeNow skrev 2014-09-16 23:17:23 följande:

    Jag är noga med vad jag köper, låg fetthalt, ekologiskt, försöker hålla mig till basvaror och så lite som möjligt helfabrikat och halvfabrikat. Vi bor på landet så kött handlar vi från den lokala bonden, älgjakten drar in mycket kött också. Sommartid fiskar vi och röker fisken samt filear och fryser in den. Bröd bakar jag själv, sylt och gele kokar jag på bär jag plockat, saft likaså. Tomater odlade vi mycket det här året så jag har passerat dem och fryst in. Äppelmos lagas på äpplena från träden på tomten. Dill, krondill, gräslök, persilja, timjan och andra kryddor odlar vi och fryser in. Mycket svamp förvälls och torkas.

    Så jag tycks vara mer kräsen än dig TS.


    Nej, du är inte mer kräsen. Kör samma meny här hemma (Förutom att vi även föder upp egna djur och slaktar). Inser att inte alla kan odla och slakta själva, men är nyfiken på hur man tänker när man väljer matvaror. Bara att titta i vilken butik som helst, så inser jag att det inte är många som prioriterar som mig. Men det var roligt att det finns någon mer
  • amia01
    Ramborg skrev 2014-09-16 23:22:21 följande:
    Jag funderar i liknande banor faktiskt.

    Färdigskuren sallad är... sallad. Om jag köper en var av de olika sorterna och själv skär en blandsallad, får jag slänga hälften efter några dagar. Bra för miljön? Ekonomin? Plus att somliga salladssorter inte säljs på annat sätt, som Aniie påpekar. Fast det är klart, det kanske är finare och man är en bättre mor om man skär isbergshuvudet själv?
    Har inget med att göra hur bra man är som förälder eller människa. Och argumentet att vissa sorter bara går att köpa "i påse" "köper" jag. Själv avstår jag gärna eftersom jag vet hur det odlats, och mår illa av bara tanken
  • amia01
    Aniiee skrev 2014-09-16 23:40:48 följande:
    Jag tycker ärligt talat att det alltid verkar vara lite lätt hybris över såna här trådstarter. 

    Jag är som sagt kock, jag tänker mig till och med starta ett litet eget företag i branschen (en slags "hemma hos"-kockskola) om jag blir frisk, efter lite extra plugg och så, men jag varken fördömer "genvägarna" (rent allmänt) eller hymlar med att jag också använder de, till vardags. TS tycker att man ska göra egen sylt, Ärligt. vem 2014, med jobb och barn och långt till närmaste självplock jordgubbar, gör EGEN SYLT? Av någon form av princip? Jag menar, visst, jag är den första att tjata på folk om att äta deras egna äpplen från trädgården istället för att köpa i affären mitt i äppelsäsongen (för det finns det naturligtvis de som gör), men nån stans måste man ändå dra gräsen i det moderna samhället. Antingen det, eller lägga om sommarlovet och skicka ut majorer som står och ser till att alla trädgårdsägare syltar och saftar och mosar och har sig under tvång.....
    Nej, inget tvång. Men ärligt, hur kan man äta köpt sylt om man vet hur hemmagjord smakar? Jobbar mer än heltid, har barn och husdjur, men hinner ändå safta och sylta för hela årsbehovet. Tid är inte problemet, det handlar om prioriteringar, och det valet är ditt eget. Och, ja, det verkar inte vara så många som gjort samma val som mig. Däremot många som känner sig trampade på tårna... Själv får jag mest dåligt samvete och känner mig osäker på om det är något i livet jag missat?
  • Grande Rock
    amia01 skrev 2014-09-16 22:42:04 följande:
    Men jag skulle önska att jag kunde förstå varför? 
    men du har ju om och om igen själv talat om svaret i tråden, folk har olika prioriteringar.

    Vill du veta varför vi inte har samma prioriteringar och värderingar som du har?
    amia01 skrev 2014-09-16 22:42:04 följande:
    Jag tror inte att jag vet bättre. 
    Du tror inte du vet bättre, men de varor du inte brukar benämns redan i rubriken som skit...
    amia01 skrev 2014-09-17 00:22:27 följande:
     Däremot många som känner sig trampade på tårna.
    Sant, det är inte en helt ovanlig påföljd när någon dissar de prioriteringar man själv har gjort.



    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Aniiee
    amia01 skrev 2014-09-17 00:12:44 följande:
    Inte så svårt att reda ut, jag menar allt du räknat upp i princip.
    Ser inte vad det spelar för roll om du är kock eller något annat, eftersom det är ditt val vad du äter i vilket fall.
    Intressant är varför man väljer dåliga genvägar istället för att laga själv?  Och att stå för att man väljer dessa genvägar, med alla för- och nackdelar det innebär.
    Så du gör egen salami, eller vad? Eller köper du bara salami som inte är färdigskuren?

    Dåliga genvägar finns det gott om. Det finns även gott om bra genvägar, och så finns det genvägar som varken gör hit eller dit. Det är lätt att sitta på sina höga hästar och döma andra när man själv sitter på en gård som är ens enda heltidsarbete.

    Jag VET att du inte gör det, enligt dig själv, men det är helt klart så du framstår. Jag är inte lika duktig som dig för jag köper rårörda lingon på burk...... det gör minsann inte du.

    (Att jag är kock spelar roll på det sätt att folk lätt får för sig att kockar är som du framställer dig själv (som inte är kock), medans jag vill förmedla att kockar inte måste vara så anala.... de flesta kockar har inte så höga krav på sig själva, på hemmaplan. Välja med omsorg, inte vara fullständigt hybris....)
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
Svar på tråden Vem köper allt skit?