• Anonym (Sm)

    Min pojkvän slog mig pga pengar

    Är brutalt nedsänkt till någon värdelös nivå där jag inte kan resa mig igen och är helt förtvivlad över min situation, är hemskt ledsen och arg på mig själv. Jag skäms över att ens behöva starta en tråd, men har aldrig någonsin känt mig så maktlös och ledsen som just nu.  Kan inte beskriva med ord, hur ledsen jag är så att det nästan gör ont. Min bror behövde låna pengar (rätt mycket pengar) för att bli av med en massa skulder och tänker självklart återbetala mig därefter när han kan. Jag litar naturligtvis på min bror och gav därför mina sparade pengar till honom. Men när min kille fick veta idag att jag hade gjort av med pengarna som vi hade tänkt spara till en ny bil så blev han rasande! Jag vet inte om han fick för sig men han slog mig ansiktet och klämde på min överarm i all smärta så att det verkligen kändes. Jag vet inte varför han reagerade som han gjorde, vad ska jag göra nu?!

  • Svar på tråden Min pojkvän slog mig pga pengar
  • krillesthlm
    Anonym (Sm) skrev 2014-09-18 22:14:00 följande:

    Är brutalt nedsänkt till någon värdelös nivå där jag inte kan resa mig igen och är helt förtvivlad över min situation, är hemskt ledsen och arg på mig själv. Jag skäms över att ens behöva starta en tråd, men har aldrig någonsin känt mig så maktlös och ledsen som just nu.  Kan inte beskriva med ord, hur ledsen jag är så att det nästan gör ont. Min bror behövde låna pengar (rätt mycket pengar) för att bli av med en massa skulder och tänker självklart återbetala mig därefter när han kan. Jag litar naturligtvis på min bror och gav därför mina sparade pengar till honom. Men när min kille fick veta idag att jag hade gjort av med pengarna som vi hade tänkt spara till en ny bil så blev han rasande! Jag vet inte om han fick för sig men han slog mig ansiktet och klämde på min överarm i all smärta så att det verkligen kändes. Jag vet inte varför han reagerade som han gjorde, vad ska jag göra nu?!


    polisanmäl..våld är aldrig ok
  • Anonym (Mmmmmmmmmm)
    Anonym (Sm) skrev 2014-09-18 22:57:45 följande:

    Det är hans femåriga son och min dotter. Vi har bott i 4 år tillsammans och båda jobbar.  

    Ja, han har redan en bil och ville gärna köpa en ny i en annan modell som är dessutom lite dyrare, eftersom han så hemskt gärna ville ha den så ville jag självklart hjälpa till. Jag lovade aldrig honom något utav pengarna utan tänkte lägga ner de pengarna han behövde på slutet inför själva köpet. Vilket betyder att han oxå skulle låna pengar. Jag tycker inte att det är läge för någon bil just nu och valde därför att hjälpa min bror.

     

    Jag funderar på en anmälan, men det är så mycket jag tänker på... Jag kan bara inte godta hans ursäkt gällande misshandel pga aggression. Min bror skulle lämna pengar på direkten om jag bad om det, det rör sig om 59000. 


    Om du yrkar på skadestånd så kan du nog ta din pojkväns pengar också. Så är din bror skuldfri med hjälp av dina pengar och du har grusat din pojkväns bilplaner helt. :) Visst är det tråkigt att ni kanske kommer dela på er. Men är det inte ännu mer tragiskt att han är så materialistisk att en ny bil betyder mer än din bror? 59 000kr är "ingenting" och din bror fixar att betala det snabbare än snabbt! :)
  • Alessia

    Du ska lämna honom! Självklart! Vill du att ditt barn ska växa upp med en far som SLÅR när verkligheten inte passar honom? Statistik och slagna kvinnors samlade erfarenhet är att ett första slag följs av flera, en verbal spya av många fler. Kroppslig och verbal misshandel tilltar trots att förövaren ständigt bedyrar att det var sista gången.  VILL DU HA DET SÅ?

    Dessutom: du har ingen skyldighet att bidra till hans bilköp. Ett bilköp där han troligen står skriven som bilägare och en bil som du aldrig ser röken av vid en ev. separation.
    Har du låtit din bror skriva revers alltså låneförbindelse för de pengar du lånat honom? Där ska också framgå när pengarna ska vara återbetalda och om ev. ränta ska betalas. Har du inte gjort detta finns risken att din bror snyter dig på pengarna. Det finns ju inga bevis... Att släktingar lurar släktingar händer mycket ofta ska du veta.

  • Anonym (Jur)
    Dejtande skrev 2014-09-19 23:23:22 följande:

    1) Klart du måste anmäla "blivande ex-"pojkvännen.
    2) Klart att du kan låna ut dina pengar till din bror, så länge du inte är gift (då är det giftorättsgods och något du och din partner delar på)


    Det spelar ingen roll hur gift man är, pengarna är dina till den dag du skiljer dig. Då är de fortfarande dina men du kan bli tvungen att ge ditt ex pengar i bodelningen.

    Din partner har aldrig något att säga till om kring dina pengar, gift eller sambo spelar ingen roll. Om du inte själv valt att samarbeta kring ekonomin förstås.
  • Anonym (pippifågel)

    1. Oavsett hur mycket jag litar på en person så hade jag inte lånat ut så mycket pengar utan skriftligt kvitto på det, där låntagaren erkänner skulden och anger en återbetalningstid och övriga villkor. Kan man inte skriva på det så visar man helt tydligt att man inte är att lita på.

    2. Ingen ska bli slagen i en relation. Då är det slut.

  • Läs vad som står och inget annat
    litentös skrev 2014-09-19 21:11:14 följande:

    Vänta lite nu..


    Nu har jag läst igenom alla inlägg och majoriteten verkar seriöst inte jätteupprörda över att snubben faktiskt slog TS?
    Dom flesta verkar mest haka upp sig på att hon har en "slarvig" bror som hon inte skulle lånat ut pengar till. VEM har sagt att brorsan är slarvig? För folk är väl medvetna om att det finns fler sätt förutom slarv som kan vara orsaken till att man får skulder? Nu vet inte jag heller (självfallet) varför brorsan har skulder, men nu har han det av någon anledning och hon lånade ut pengar till honom. Sina egna pengar dessutom. Enligt TS så har ju hon lånat ut pengar till bror tidigare och han har alltid betalat tillbaka. 

    Så egentligen är ju den enda frågan vad hon ska göra med mannen som slår henne. 
    Jag personligen tror inte att killar som slår av sådana där anledningar kommer att bättra på sig. Det KAN ha varit en engångsförteelse (och att han därefter får en chock och inser vad han har gjort), men jag tvivlar starkt på det. Jag kanske är allmänt misstänksam mot män som slåss, men enligt egna erfarenheter så slår en människa aldrig bara en gång.
    Han verkar mest som en grinig tölp som inte får godiset han blivit lovad.
    Jag skulle vilja säga åt TS att dumpa skiten i en avskrädeshög, men samtidigt kan jag förstå att det inte är lätt att lämna en man som man levt ihop med i fyra år och som man har en familj tillsammans med, även om det inte är några gemensamma barn i bilden. 


    Men samtidigt... Han slog dig TS för att du lånade ut DINA pengar till DIN bror som DU litar på. Pengarna kommer ju tydligen komma tillbaka, karlskrället skulle ju bara behöva vänta lite längre på sin bil. Men trots det så slog han dig.

    Så mitt råd är att du ska dumpa honom. Tänk om det är en av ungarna nästa gång?


    Klockrent sagt litentös....


    Ts..du ska genast anmäla din pojke! INGEN har rätt o ta till våld så spelar situationen ingen roll, man gör inte så i alla fall! Jag hoppas således du har tagit kort på dina armar så du har bevis.. Att du lånade utav DINA pengar till nån ska din pojke faktiskt fullständigt skita i, DU gör vad DU vill med dina pengar. PUNKT! Så vänd dig om o se aldrig åt honom mer.. vet oxå det e megasvårt men för din egen skull

  • Centurione

    Jag tycker att du ska lämna din kille. Våld är aldrig OK, inte under några omständigheter. Ofta, i relationer mellan man och kvinna, så eskalerar det dessutom och blir värre. Du kommer alltid att få vara rädd att förarga honom på något sätt.

    Med detta sagt, så anser jag att du också gjorde fel när du lånade ut pengarna utan att fråga din kille. Om man lever ihop och har gemensamma sparmål, så kan inte den ena göra så, utan man måste vara överens om alla större utgifter. Men som sagt - det är ingen ursäkt för att han slog dig, och att han överhuvudtaget kunde slå dig är en varningssignal. 

  • Centurione
    Anonym (Jur) skrev 2014-09-20 14:39:59 följande:
    Det spelar ingen roll hur gift man är, pengarna är dina till den dag du skiljer dig. Då är de fortfarande dina men du kan bli tvungen att ge ditt ex pengar i bodelningen.

    Din partner har aldrig något att säga till om kring dina pengar, gift eller sambo spelar ingen roll. Om du inte själv valt att samarbeta kring ekonomin förstås.
    Nej, där håller jag inte med. Visst JURIDISKT är det så, men det går inte att leva tillsammans om man inte tar ett gemensamt ansvar för ekonomin. Om både TS och hennes kille hade haft höga inkomster, så att beloppet hon lånade ut hade varit en piss i Nilen för dem, så hade det förstås varit en annan sak. Men inte om det äventyrar ett bilköp, och paret hittills varit överens om att detta är viktigt och ska prioriteras.
  • Anonym (E)

    Det är inte friskt att reagera med våld när något inte går som man vill. Han kommer att slå dig igen så lämna honom NU!

Svar på tråden Min pojkvän slog mig pga pengar