• Anonym (suck)

    Min mamma blir vräkt och vill bo hos mig

    Min mamma har misskött hyran under en lång tid och nu kommer hon vräkas. Hon tjatar om att flytta in hos mig men jag bor bara i en pytteliten etta och jag skulle inte orka umgås med henne dygnet runt. Får ångest bara av att tänka på det. Men samtidigt kan jag ju inte låta henne bli hemlös.
    Hon har verkligen ingen annanstans att bo, inga vänner eller släktingar. Önskade att jag kunde betala hyran åt henne men det är tyvärr inget alternativ.

    Jag älskar henne så himla mycket men jag orkar inte ha henne hos mig hela tiden. Vad tusan gör man?

  • Svar på tråden Min mamma blir vräkt och vill bo hos mig
  • Läs vad som står och inget annat
    asta66 skrev 2014-10-15 12:11:09 följande:
    Exakt. Jag misstänker att om Ts låter henne flyta in hos henne kommer soc inte göra nåt. För då är det enbart Ts problem.
    Precis o med tanke på att de har pågått under en lång tid så hjälper de varken ts eller modern om hon flyttar till dottern..
  • Anonym (C)
    ica skrev 2014-10-16 07:37:03 följande:

    Man kan stödja sig på socialtjänstlagen.


    ica skrev 2014-10-16 07:37:03 följande:

    Man kan stödja sig på socialtjänstlagen.


    Jo men innan det är klart och du gått vidare vilket de lär få göra har du hunnit bli vräkt tio ggr
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2014-10-16 17:46:33 följande:

    Jo men innan det är klart och du gått vidare vilket de lär få göra har du hunnit bli vräkt tio ggr


    Anonym (C) skrev 2014-10-16 17:46:33 följande:

    Jo men innan det är klart och du gått vidare vilket de lär få göra har du hunnit bli vräkt tio ggr


    sånt tar för lång tid .
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2014-10-16 17:46:33 följande:

    Jo men innan det är klart och du gått vidare vilket de lär få göra har du hunnit bli vräkt tio ggr


    Dvs det hjälper inte köra lag krig med dom tror dom bryr sig mindre .
  • asta66
    Anonym (C) skrev 2014-10-15 13:02:01 följande:
    Man kan ju inte tvinga folk till ansvar vore det inte dumt att chansa på att de tar ansvar ? Det är människa tror jag och inget djur .
    Kommunen har det totala ansvaret enligt lagen.
  • Chrysabelle
    Anonym (!!!) skrev 2014-10-16 15:09:14 följande:
    Jag förstår inte va du menar, vadå ingen kan säga vem som är ens nära, ja menar ju så klart biologisk släkt, ju närmare släktband desto mer värnar man om de anser jag, folk här i fl håller dock inte med, speciellt vi svenskar det sista vi gör är att värna om släkten, så fort man bråkar, blir osams så är lösningen bryt kontakten med hen, det är nått ja tycker utlänningar är så bra på, att värna om familjen att aldrig överge familjemedlemmar oavsett hur dåliga de är och vad de än gjort så är det alltid deras mamma/syster/bror/svärmor etc men vi svenskar vi bryter kontakten direkt tills de blir äldre sätter de på hem hälsar aldrig på de, sedan väntar man på att ärva,det är därför äldreboenden är fulla av svenskar o aldrig utlänningar, ja önskar vi en dag kan få sympatin tillbaka, speciellt för de som uppfostrat oss. (Nu kommer säkert någon skriva, det är långt ifrån alla föräldrar som är bra,fortfarande så tittar utlänningarna ner när deras föräldrar ibland misshandlat de, varför ? Det är deras föräldrar man höjer inte handen, eller käftar emot i deras kultur)
    Eller så har vi de som slår ihjäl sina döttrar om de gjort något fel.
    Tittar ner? Vad menar du med det? Och nej, man behöver inte umgås med folk som misshandlar en.
  • Anonym (Pojgc)
    Chrysabelle skrev 2014-10-17 07:33:13 följande:

    Eller så har vi de som slår ihjäl sina döttrar om de gjort något fel.

    Tittar ner? Vad menar du med det? Och nej, man behöver inte umgås med folk som misshandlar en.


    Precis. Vissa tydligen tror att alla "utlänningar" kommer från hederskulturer samt blandar ihop rädsla med kärlek och respekt...
  • Anonym (Pojgc)
    Anonym (!!!) skrev 2014-10-16 15:09:14 följande:

    Jag förstår inte va du menar, vadå ingen kan säga vem som är ens nära, ja menar ju så klart biologisk släkt, ju närmare släktband desto mer värnar man om de anser jag, folk här i fl håller dock inte med, speciellt vi svenskar det sista vi gör är att värna om släkten, så fort man bråkar, blir osams så är lösningen bryt kontakten med hen, det är nått ja tycker utlänningar är så bra på, att värna om familjen att aldrig överge familjemedlemmar oavsett hur dåliga de är och vad de än gjort så är det alltid deras mamma/syster/bror/svärmor etc men vi svenskar vi bryter kontakten direkt tills de blir äldre sätter de på hem hälsar aldrig på de, sedan väntar man på att ärva,det är därför äldreboenden är fulla av svenskar o aldrig utlänningar, ja önskar vi en dag kan få sympatin tillbaka, speciellt för de som uppfostrat oss. (Nu kommer säkert någon skriva, det är långt ifrån alla föräldrar som är bra,fortfarande så tittar utlänningarna ner när deras föräldrar ibland misshandlat de, varför ? Det är deras föräldrar man höjer inte handen, eller käftar emot i deras kultur)


    Du har givetvis rätt till din åsikt , men dina åsikter och fördomar om "utlänningar" är inte allmän sanning.
  • Anonym (C)
    asta66 skrev 2014-10-17 07:15:00 följande:

    Kommunen har det totala ansvaret enligt lagen.


    asta66 skrev 2014-10-17 07:15:00 följande:

    Kommunen har det totala ansvaret enligt lagen.


    asta66 skrev 2014-10-17 07:15:00 följande:

    Kommunen har det totala ansvaret enligt lagen.


    Ja men herregud, om dom nu inte gör det då vilket händer ofta kom ner på jorden .
  • ica
    Anonym (C) skrev 2014-10-17 09:12:47 följande:
    asta66 skrev 2014-10-17 07:15:00 följande:

    Kommunen har det totala ansvaret enligt lagen.


    Ja men herregud, om dom nu inte gör det då vilket händer ofta kom ner på jorden .
    Men då kan man påtala det för dem. För de kommer inte lyfta ett lillfinger för att hjälpa henne när hon flyttat in hos TS. För då är hon enbart Ts problem.
  • Anonym (C)
    ica skrev 2014-10-17 15:29:57 följande:

    Men då kan man påtala det för dem. För de kommer inte lyfta ett lillfinger för att hjälpa henne när hon flyttat in hos TS. För då är hon enbart Ts problem.


    Påtala ? Jo diktera som lärare till folk som borde veta bättre är väl ganska pinsamt .(-:
  • Anonym (C)

    Annars får hon väl skicka henne till Jesus han brukar ju fixa pengar sägs det ???

  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2014-10-17 20:02:50 följande:

    Annars får hon väl skicka henne till Jesus han brukar ju fixa pengar sägs det ???


    Eller Gud folk snackar så mycket och tror att han fixar pengar så gör det .
  • Onga

    Är i liknande situation fast det gäller vår dotter. Vi har hjälpt henne för några år 
    sedan när hon blev vräkt. Då fick hon bo hos oss och vi hjälpte henne med en
    lägenhet genom att gå i borgen och hon lovade dyrt och heligt att sköta sig.
    Men icke.. vi fick gå in o betala fyra hyror som hon inte har brytt sig om att betala
    av till oss. Sedan lyckades hon prata sig till en annan lägenhet utan borgenär TACK O LOV! Men nu har hon misskött hyran igen o blir hemlös om några
    dagar.Tydligen blir det inte bättre av att "hjälpa" man stjälper dom istället!
    Nu får hon ta konsekvensen av sitt handlande.

  • ica
    Onga skrev 2014-10-21 14:20:34 följande:

    Är i liknande situation fast det gäller vår dotter. Vi har hjälpt henne för några år 
    sedan när hon blev vräkt. Då fick hon bo hos oss och vi hjälpte henne med en
    lägenhet genom att gå i borgen och hon lovade dyrt och heligt att sköta sig.
    Men icke.. vi fick gå in o betala fyra hyror som hon inte har brytt sig om att betala
    av till oss. Sedan lyckades hon prata sig till en annan lägenhet utan borgenär TACK O LOV! Men nu har hon misskött hyran igen o blir hemlös om några
    dagar.Tydligen blir det inte bättre av att "hjälpa" man stjälper dom istället!
    Nu får hon ta konsekvensen av sitt handlande.


    Ibland är det nog det neda man kan göra.
  • Läs vad som står och inget annat
    Onga skrev 2014-10-21 14:20:34 följande:
    Är i liknande situation fast det gäller vår dotter. Vi har hjälpt henne för några år 
    sedan när hon blev vräkt. Då fick hon bo hos oss och vi hjälpte henne med en
    lägenhet genom att gå i borgen och hon lovade dyrt och heligt att sköta sig.
    Men icke.. vi fick gå in o betala fyra hyror som hon inte har brytt sig om att betala
    av till oss. Sedan lyckades hon prata sig till en annan lägenhet utan borgenär TACK O LOV! Men nu har hon misskött hyran igen o blir hemlös om några
    dagar.Tydligen blir det inte bättre av att "hjälpa" man stjälper dom istället!
    Nu får hon ta konsekvensen av sitt handlande.
  • Anonym (suck)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-10-19 17:35:49 följande:
    Hur går det ts?
    Fick betala hennes hyra till slut. Jag orkade inte ha henne här. Så nu sitter jag här helt utfattig men jag överlever nog ändå. 
  • Läs vad som står och inget annat
    Onga skrev 2014-10-21 14:20:34 följande:
    Är i liknande situation fast det gäller vår dotter. Vi har hjälpt henne för några år 
    sedan när hon blev vräkt. Då fick hon bo hos oss och vi hjälpte henne med en
    lägenhet genom att gå i borgen och hon lovade dyrt och heligt att sköta sig.
    Men icke.. vi fick gå in o betala fyra hyror som hon inte har brytt sig om att betala
    av till oss. Sedan lyckades hon prata sig till en annan lägenhet utan borgenär TACK O LOV! Men nu har hon misskött hyran igen o blir hemlös om några
    dagar.Tydligen blir det inte bättre av att "hjälpa" man stjälper dom istället!
    Nu får hon ta konsekvensen av sitt handlande.

    Blev lite knasigt där med dubbla inlägg men i alla fall,


    Tyvärr e de sånt man MÅSTE ta med i beräkningen när man ställer upp som borgenär och jag hoppas innerligt för ert bästa att ni INTE hjälper henne igen, hon har själv försatt sig i situationen o det stjälper bara som du själv säger, folk som inte kan sköta sin ekonomi måste ha terapi av nått slag för o lära sig hur de fungerar o hjälpa dom ha egen kontroll.. som en god man t.e.x.

  • ica
    Anonym (suck) skrev 2014-10-24 19:22:26 följande:
    Fick betala hennes hyra till slut. Jag orkade inte ha henne här. Så nu sitter jag här helt utfattig men jag överlever nog ändå. 
    Men du har ditt hem för dig själv! Hoppas att du gjorde klart för dig att det var sista gången.
Svar på tråden Min mamma blir vräkt och vill bo hos mig