Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

    Powerwalk - 8 veckors träningsprogram för viktminskning

    Jag tänkte köra igång Martin Lidbergs powerwalkprogram för att gå ner i vikt. Jag kör igång på måndag 27/10. Ni som vill hänga på är välkomna att göra det Solig

    Martin Lidbergs gå dig smal-program vecka för vecka


    VECKA 1:


    Nu tar vi första stegen mot formtoppen! Vi startar mjukt för att värma upp muskler och leder. Avsluta arbetsveckan med en lunchpromenad och njut under helgen av vad du åstadkommit.


    Måndag


    Powerwalk 30 min.


    Tisdag


    Powerwalk 40 min.


    Onsdag


    Vila


    Torsdag


    Powerwalk 40 min.


    Fredag


    Lunchpromenad 30 min.


    Lördag


    Vila


    Söndag


    Vila


    VECKA 2:


    Nu är kroppen i gång, pulsen uppvärmd och förbränningen uppskruvad. Dags att växla upp tempot och avrunda veckan med ett 60-minuters pass! Tänk på att jobba hårt med armarna!


    Måndag


    Powerwalk 50 min


    Tisdag


    Powerwalk 50 min


    Onsdag


    Vila


    Torsdag


    Lunchpromenad 45 minuter


    Fredag


    Powerwalk 50 min


    Lördag


    Powerwalk 60 min.


    Söndag


    Vila


    VECKA 3:


    Nu kanske du redan har märkt att din form har förändrats. Byxorna sitter lösare, du känner dig starkare och piggare. Vi stegar raskt in i vecka tre och öser på med mer power i walken!


    Måndag


    Powerwalk 55 min


    Tisdag


    Powerwalk 55 min


    Onsdag


    Vila


    Torsdag


    Powerwalk 60 min


    Fredag


    Lunchpromenad 45 min


    Lördag


    Powerwalk 60 min


    Söndag


    Vila


    VECKA 4:


    NY UTMANING: MAGISKA INTERVALLER


    Förbered dig på att du kan få en svacka under den här veckan. Påminn dig om att du snart är halvvägs, du orkar resten också! Pepptänk: Ju tröttare jag är, desto starkare blir jag!


    Måndag


    Powerwalk 60 min


    Tisdag


    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 3 minuter lugnare tempo. Upprepa 5 gånger.


    Onsdag


    Vila


    Torsdag


    Lunchpromenad 45 min


    Fredag


    Powerwalk 60 min.


    Lördag


    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 3 minuter lugnare tempo. Upprepa 5 gånger.


    Söndag


    Vila.


    VECKA 5:


    Dags för andra halvlek, nu trappar vi upp utmaningen och tar oss an nya tuffare banor! Tänk backar, trappor, sand med mera ? anta alla utmaningar!


    Måndag


    Powerwalk 60 min


    Tisdag


    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 3 minuter lugnare tempo. Upprepa 6 gånger.


    Onsdag


    Vila


    Torsdag


    Powerwalk 60 min


    Fredag


    Lunchpromenad 45 min


    Lördag


    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 3 minuter lugnare tempo. Upprepa 6 gånger.


    Söndag


    Vila


    VECKA 6:


    Nu ser vi snart målet! Motivationen kommer att vara på topp men fortsätt utmana dig själv. Tips: ta med ett par minihantlar på turen för extra effekt.


    Måndag


    Powerwalk 60 min


    Tisdag


    Powerwalk intervall. 5 minuter stentuff gång, 2 minuter lugnare tempo. Upprepa 7 gånger och avsluta med 15 minuter powerwalk i högt och jämnt tempo.


    Onsdag


    Lunchpromenad 45 min


    Torsdag


    Powerwalk 60 min.


    Fredag


    Lunchpromenad 45 min


    Lördag


    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 3 minuter lugnare tempo. Upprepa 6 gånger och avsluta med 10 minuter powerwalk i högt och jämnt tempo.


    Söndag


    Vila


    VECKA 7:


    Bara upploppet kvar. Du är nästan framme. Passa på att använda nya energin till att planera för hösten och ta dig an nya hälsoprojekt!


    Måndag


    Powerwalk intervall. 5 minuter stentuff gång, 1 minut lugnare tempo. Upprepa 10 gånger, avsluta med 15 minuter powerwalk i högt och jämnt tempo.


    Tisdag


    Powerwalk 60 min


    Onsdag


    Lunchintervall. 5 minuter stentuff gång, 1 minut lugnare tempo. Upprepa 6 gånger.


    Torsdag


    Powerwalk 60 min


    Fredag


    Lunchpromenad 30 min


    Lördag


    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 2 minuter lugnare tempo. Upprepa 6 gånger, avsluta med 15 minuter powerwalk i högt och jämnt tempo.


    Söndag


    Vila


    VECKA 8:


    Yes! Sista veckan mot toppformen! Kör stenhårt sista minuterna på varje pass, kroppen fixar det. Våga ta ut dig.


    Måndag


    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 1 minut lugnare tempo. Upprepa 10 gånger, avsluta med 10 minuter powerwalk i högt och jämnt tempo.


    Tisdag


    Powerwalk 60 min.


    Onsdag


    Lunchintervall. 5 minuter stentuff gång, 1 minut lugnare tempo. Upprepa 6 gånger.


    Torsdag


    Powerwalk 60 min


    Fredag


    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 1 minuter lugnare tempo. Upprepa 8 gånger, avsluta med 10 minuter powerwalk i högt och jämnt tempo.


    Lördag


    Långpromenad 90 minuter


    Söndag


    Powerwalk 60 min. Avsluta med att maxa tempot allt var du har i 15 minuter.


     

  • Svar på tråden Powerwalk - 8 veckors träningsprogram för viktminskning
  • Medusan

    Kör på om in har möjlighet. Jag kör igång imorgon i alla fall

    Lunchpromenaden borde ju kunna förläggas till vilken tid som helst på dygnet egentligen. Tror det är få som har möjlighet att promenera 45 min på lunchen hur som helst.

  • Medusan
    Maria 434 skrev 2014-10-27 09:19:56 följande:
    Jag tänker också köra igång.
    Tänker förlägga lunchpromenaden till morgonen istället.
    Ja det låter som en bra idé. Det viktigaste för att det ska vara hållbart i längden är ju att man kan få det att funka med sina vardagsrutiner

    Nu ska jag ut och gå i 30 minuter, första passet i programmet Solig
  • Medusan
    Maria 434 skrev 2014-11-03 10:30:46 följande:

    Hur har det gått? :)

    Nu kör jag igång med vecka 2


    Det har gått bra här. Jag ska också köra igång vecka 2 idag med 50 min powerwalk Solig
  • Medusan
    The past is now skrev 2014-11-03 16:13:45 följande:

    Hej! Det här låter som något jag skulle vilja hänga med på! Jag älskar att gå raskt och gärna med gåstavar. Jag har problem med min ländrygg och går på sjukgymnastik och kör ett träningsprogram men vill "hotta" upp den.

    Är just nu sjukskriven och ska vara det november månad ut. Önskar att jag hade någon att gå med rent fysiskt också men det här får bli en början.


    Välkommen och lycka till. När börjar du?
  • Medusan
    Maria 434 skrev 2014-11-04 08:00:22 följande:

    Riktigt skön pw igår, så härligt att det fortfarande är lite varmt i luften, och regnet slapp jag :)
    Idag blir väl sista PW'n med tvåsiffrigt på termometern ett bra tag framöver, så från imorgon får man dra upp tempot ännu mer så man håller värmen.


    Jag varvar lite med att gå på motionsbandet här hemma och ute helt beroende på vad det är för väder. Kan tänka mig att det kommer bli lite mer motionsband framöver. Dock så bor jag i Skåne och här kan det vara höst långt in på vintern ibland så vi får se
    The past is now skrev 2014-11-04 11:36:35 följande:

    Det fick bli en cykeltur. Min man ville följa med och han har trasigt knä så cykel är bäst för honom. Vi cyklade (trampade) i 45 minuter och det blåste ordentligt(motvind).


    Det borde ju funka lika bra det, om inte bättre Jag simmar ibland och de dagar jag simmar tänker jag att det ersätter den dagens powerwalk

  • Medusan

    Det känns som att jag börjar komma in ordentligt i träningsprogrammet nu. Ser till och med fram emot mina powerwalks nu och börjar bli lite smått beroende av dem

    Ska ta fram mina gamla gångstavar jag köpt för några år sedan också har jag tänkt för att få in ytterligare intensitet i gången.

  • Medusan

    Nu ska jag ge mig ut på 60 minuters powerwalk. Ska testa att gå med stavar för första gången för att få ut mer av promenaden

  • Medusan
    Maria 434 skrev 2014-11-15 14:59:53 följande:
    Bra där, det ger lite mer träning för hels kroppen.

    Jag tog en pw till affären, lasta ryggsäcken full och sen en pw hem
    Det var riktigt jobbigt men skönt att gå med stavar. Kommer fortsätta med det

    Känner du att du bättrar på konditionen lite? Har det hänt något med vikten?
  • Medusan
    Maria 434 skrev 2014-11-15 15:30:49 följande:
    Jag gör det här som ett komplement till min vanliga träning. Märker dock att konditionen har förbättrats när jag joggar. Målet är inte att gå ner i vikt utan att öka på och träna mina lungor (dyker mkt och behöver träna lungorna under off-season)
    Aha ok, vad spännande med dykning

    Det är alltid bra att ha ett träningsschema att följa tycker jag eftersom att det ökar chanserna att träningen verkligen blir av då. För min del handlar detta både om att gå ner i vikt och att komma i bättre form. Ser det som en start på att komma igång ordentligt med träning igen efter flera års uppehåll.

    Jag märker tydligt att jag bättrar på konditionen redan, orkar mycket mer nu än när jag började. Tror också jag byggt upp lite muskler men vikten är plus minus noll i princip men jag har säkert gjort av med en del fett i alla fall.
  • Medusan
    pillan88 skrev 2014-11-19 17:33:07 följande:

    Ngn som fullföljt programmet? Några resultat?


    Tråden här är ju bara några veckor gammal så ingen här har fullföljt. Jag är inne på vecka 3 och jag märker resultat i form av förbättrad kondition och känner även att jag ökat på mina muskler i benen
  • Medusan
    pillan88 skrev 2014-11-19 19:32:33 följande:
    Oj, trodde de var en gammal tråd. Vad duktig du är! Hur är motivationen? =) Ska på utlandsresa i 2,5 månader om 2 månader så detta vore perfekt att börja med =) funkar det att powerwalka trots kylan?
    Motivationen är god tack vare att detta redan blivit till en vana i och med att det är så många tillfällen i veckan. Jag har dessutom en strategi för att det verkligen ska bli av så det är bara i extremfall jag tillåtit mig själv att avstå en dag så att säga. Sen är det förstås väldigt motiverande att märka så tydliga resultat i form av ökad kondition så snabbt också. Dessutom har jag peppande musik eller en peppande ljudbok (som handlar om träning, viktnedgång osv) i lurar hela passet vilket också underlättar

    Jag är oftast ute och går men det händer att jag byter ut ett pass mot intensiv simning också och ibland när det blåser och regnar genomför jag mitt pass på motionsbandet inomhus. Hade egentligen kunnat gått ut med ordentliga kläder också egentligen
  • Medusan

    Vecka 4 dag 1 för mig nu

    Känner mig i mycket bättre form än vad jag gjorde i början. Har kommit igång med intervaller nu också.

  • Medusan

    Vecka 4 dag 5 idag då. Har kört intervaller enligt schemat:

    Powerwalk intervall. 6 minuter stentuff gång, 3 minuter lugnare tempo. Upprepa 5 gånger.

    Löste det så att jag gjorde en spellista på spotify med 2 låtar i rad som tillsammans var ca 6 min långa följda av en lite lugnare låt som var 3 min lång för att på så sätt hålla koll på tiden samt bli peppad av musiken. Funkade jättebra!

  • Medusan

    Usch, jag är sjuk och kan därför inte följa programmet just nu. Hoppas på att vara så pigg att jag kan återuppta det nästa vecka i alla fall.Jag börjar om med vecka 5 så fort jag är stark nog att sätta igång igen.

    Hoppas det går bra för er andra, om det nu fortfarande är några som kämpar på med detta Skrattande

Svar på tråden Powerwalk - 8 veckors träningsprogram för viktminskning