• Anno

    Feminism blir ämne i skolan

    http://www.storkensnyheter.com/#!Feminism-blir-skolämne-/cjds/660C7AEC-F650-4965-9604-D93BAE9081B3

    Från år 2015 kommer alla barn i Sverige, från förskoleålder och uppåt, ha Feminism som ämne i skolan.


    Vi kände att det var dags nu. Svenska skolan behöver en förändring i feministisk riktning, säger Gustav Fridolin.

    Helt sjukt, sånt slöseri med skoltid! Hur tror ni det här kommer påverka skolan?

  • Svar på tråden Feminism blir ämne i skolan
  • Threezool
    Voodoodoll skrev 2014-10-31 21:28:01 följande:
    Jag tycker att man borde kämpa både emot förtryck i Sverige (vem det än gäller) och utomlands. Man får däremot vara försiktg så det inte blir någon slags kolonialisering man sysslar med. Att du har en underbar sambo är ju jättebra på alla sätt och vis, men det förändrar ju inte det faktum att kvinnor i Sverige har sämre lön än män för samma arbete exempelvis.
    Zuzanne skrev 2014-10-31 21:56:50 följande:

    Vad bra! Äntligen! Då kanske vi slipper pojkar som drar in flickor i snår och drar av dem kläderna. Då kanske vi får ett riktigt jämställt samhälle där kvinnor och mäns löner är lika etc.


    Hoppas att ni vet om att det endast är en my att kvinnor tjänar mindre än män, de får lika lön för lika arbete, detta ser kollektivavtalen till.

    Det som feminister hänvisar till men talar tyst om är att de mäter över en hel livstid och på detta slår ut att kvinnor tjänar mindre.

    MEN

    Detta beror på val i livet och inte att de faktiskt tjänar mindre, kvinnor väljer att stanna hemma med barnen längre och gå ner i tid för att vara med barnen mer. Något som påverkar både den totala lönen och då även pensionen i slutändan.

    Kvinnor tjänar alltså inte mindre utan det är deras val som gör att de tjänar mindre!

    Så kan vi för en gång släppa denna myten!?!

  • Ogago
    habiti skrev 2014-11-01 01:04:56 följande:
    {#emotions_dlg.djavulsk} feminismen behövs inte i sverige.
    Feminism behövs inte - men jämlikhet.
  • Voodoodoll
    VictoriaJ02 skrev 2014-10-31 21:50:16 följande:
    När man lagar en eller flera vattenläckor brukar man börja där det är som mest påtagligt, sedan tar man sig an de mindre läckorna. Men du verkar för dum för att förstå detta,

    Jag är verkligen inte dum. Och jag tycker att det är fult att trycka ner kvinnors kamp vart i världen det än är. Jag kan tycka att det behöver ändras här OCH där. Det ena hindrar inte det andra. Jag tycker vi ska ha ett jämställt samhälle här, samtidigt som jag är med i människorättsorganisationer och donerar de få kronor jag har kvar efter jag själv har mat och husrum. Ojämställdhet ÄR ingen vattenläcka.
  • Common sense
    Anno skrev 2014-10-31 13:21:29 följande:
    Vad är det som säger att detta inte är äkta? 
    Jösses...

    *slår sig för pannan och gråter*

    Vart är världen på väg???
  • Voodoodoll
    Threezool skrev 2014-10-31 23:43:18 följande:
    Zuzanne skrev 2014-10-31 21:56:50 följande:

    Vad bra! Äntligen! Då kanske vi slipper pojkar som drar in flickor i snår och drar av dem kläderna. Då kanske vi får ett riktigt jämställt samhälle där kvinnor och mäns löner är lika etc.


    Hoppas att ni vet om att det endast är en my att kvinnor tjänar mindre än män, de får lika lön för lika arbete, detta ser kollektivavtalen till.

    Det som feminister hänvisar till men talar tyst om är att de mäter över en hel livstid och på detta slår ut att kvinnor tjänar mindre.

    MEN

    Detta beror på val i livet och inte att de faktiskt tjänar mindre, kvinnor väljer att stanna hemma med barnen längre och gå ner i tid för att vara med barnen mer. Något som påverkar både den totala lönen och då även pensionen i slutändan.

    Kvinnor tjänar alltså inte mindre utan det är deras val som gör att de tjänar mindre!

    Så kan vi för en gång släppa denna myten!?!


    Det är inte en myt.
  • Voodoodoll
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-31 23:33:05 följande:
    Källor?
    www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST0201_05.pdf

    De största löneklyftorna hittar man i yrkes­gruppen företags­ekonomer, marknads­förare och personal­tjänste­män. Där tjänar män i medel­tal 45 400 kronor i månaden, nästan 9 000 kronor mer än kvinnor i samma yrkes­grupp."

    (Källa: Källa: Inkomst- och taxeringsregistret, SCB)

    www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden12.pdf

    (Källa: Medlingsinstitutet, myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet)
  • Ogago
    Voodoodoll skrev 2014-11-01 08:38:15 följande:
    www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST0201_05.pdf

    De största löneklyftorna hittar man i yrkes­gruppen företags­ekonomer, marknads­förare och personal­tjänste­män. Där tjänar män i medel­tal 45 400 kronor i månaden, nästan 9 000 kronor mer än kvinnor i samma yrkes­grupp."

    (Källa: Källa: Inkomst- och taxeringsregistret, SCB)

    www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden12.pdf

    (Källa: Medlingsinstitutet, myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet)
    Det här var intressant och jag ska studera dokumenten.

    Finns det dokument om att kvinnor i vården har sämre lön än män i samma befattning också? Är det så att kollektivavtalet inte fungerar? Att nyutexaminerade med samma betyg så får kvinnor lägre lön än män, enligt avtal?
  • Voodoodoll
    Ogago skrev 2014-11-01 11:15:37 följande:
    Det här var intressant och jag ska studera dokumenten.

    Finns det dokument om att kvinnor i vården har sämre lön än män i samma befattning också? Är det så att kollektivavtalet inte fungerar? Att nyutexaminerade med samma betyg så får kvinnor lägre lön än män, enligt avtal?
    Jag har för mig att jag läst att löneklyftorna inte gäller inom vissa vårdyrken samt inom endel lärartjänster, men i samtliga övriga yrken, men det är som sagt bara något jag har för mig att jag läst.
  • Ogago
    Voodoodoll skrev 2014-11-01 11:35:37 följande:
    Jag har för mig att jag läst att löneklyftorna inte gäller inom vissa vårdyrken samt inom endel lärartjänster, men i samtliga övriga yrken, men det är som sagt bara något jag har för mig att jag läst.
    Så, om jag tolkar dej rätt, yrken med individuell lönesättning kommer kvinnor på efterkälken, men kollektiv lönesättning är den lönemässiga jämställdheten total.

    Hur har det kunnat bli att den individuella lönesättning är så skev? Är kvinnor så pass mycket sämre på att löneförhandla?
Svar på tråden Feminism blir ämne i skolan