• Anonym (TS)

    Första barnet, när fick ni sova er första natt?

    Första barnet, när fick ni sova er första natt? Hur gammalt var barnet? Var det för att er partner tog natten eller var det för att barnet sov hela natten? Med natt räknar jag som minimum att få sova från 24-06.

  • Svar på tråden Första barnet, när fick ni sova er första natt?
  • Momalicious

    Skulle gissa att sonen var 14 månader när han sov sin första hela natt. Men det är inget han fortsatte med. I kortare perioder på några dagar kanske. Han är snart fyra nu och vaknar fortfarande till ibland om nätterna, oftare än en genomsnittlig fyraåring tror jag. De första två åren var tuffa sömnmässigt. Även om vi delade så är det oundvikligt att vakna till av en skrikande bebis liksom.

  • mliten

    Tror han var åtta månader lite drygt. Men det var tillfälligt. Strax innan han skulle fylla ett så började han att sova hela nätter hela tiden. Så nu sover han 12 timmar i sträck och är 1,5 år. Skönt.

  • Anonym (oi)

    oj, nu inser jag hur jäkla lyckligt lottade vi är som har ett barn som sovit 12 timmars nätter sen 5veckors ålder! självklart har det funnits perioder med dålig sömn pga förkylning osv.

  • Anonym (TS)
    Anonym (oi) skrev 2014-11-01 08:51:03 följande:
    oj, nu inser jag hur jäkla lyckligt lottade vi är som har ett barn som sovit 12 timmars nätter sen 5veckors ålder! självklart har det funnits perioder med dålig sömn pga förkylning osv.
    Oj, ja det låter ju nästan för bra. Enligt min BVC behöver spädbarn äta ca var fjärde timma på natten till de är 6 månader, sen ska de kunna klara sig hela natten, men vår vil verkligen inte det trots en ålder på 10 månader nu.
  • Ann Cistrus

    Vid 11-12 månader när vi flyttade in honom i eget rum. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • fluu

    Hon var 1,5 år när hon sov natten igenom för första gången. Vi har delat alla(nästan) nätter annars.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nozpa

    Mina barn har varit som klockor. Vaknat var 4:e timma för att äta. Sedan somnat om igen. Första sov 6-7 timmar vid 6 veckor, och andra gjorde det vid 4 veckor. Efter det har det bara blivit mer o mer. Dom sover ca 12-14 timmar/natt nu vid 1½ och 3.

    Våran lilla som föddes förra veckan har sin vakenperiod mellan 22-02. Sedan vaknar han vid 6-7 för att äta igen. Så ja, vi får se hur han vill ha det i framtiden. Vi tar varannan natt jag och pappan. Eller, jag är oftast vaken till 02 då jag är en nattmänniska, och pappan tar matningen på morgonen och stiger sedan upp runt 8-9 med dom andra två medans jag kan sova tills jag vaknar.

  • Anonym (Längtar)

    Jag borde egentligen inte läsa sånna här trådar... Jag blir bara avundsjuk av att läsa om de som har fått sova hela nätter sedan barnen var små. Min son är snart 2 år och sover fortfarande inte hela nätter. Jag längtar till att få sova på nätterna. Jag känner att jag är för trött på dagarna för att vara en riktigt bra mamma

  • Skruttelito

    Första barnet sov en hel natt runt 2,5 år. Själv fick jag sova en hel natt när hon var runt 9-10 månader när maken tog hand om henne. Men som sagt - efter 2,5 år funkade det helt ok!

  • Meduza

    Första barnet var fyra månader då jag började ge tillägg. Andra barnet var åtta månader då jag började ge välling! Då fick de tillräckligt för att sova från ca 22-23 till sju på morgonen.

  • Anonym (Blivande fyrabarnsmamma)
    Möjligen lite OT, men kan inte låta bli..

    När jag fått mitt första barn för tio år sedan och var ute på första barnvagnspromenaden fick jag det bästa tips jag någonsin fått av en annan mamma (hon såg väl min desperation efter några sömnlösa nätter ): AMMA LIGGANDES PÅ NATTEN. Blir nästan rörd när jag skriver detta för det var en sådan aha-upplevelse och gjorde att jag glatt ammade på (halvt om halvt) i sömnen i dryga året med alla barnen. Ingen ångest, ingen sömnbrist - att väckas av gnyende bebis och hala fram bröstet nästan lite mysigt (och då är jag världens mest svårväckta person vanligtvis). Nästa gång bebisen vaknade flyttade jag helt enkelt den till andra sidan och somnade om . Så, detta är mitt bästa, bästa tips - ha bebisen i sängen och amma i sömnen! Den som oroar sig för PSD pga samsovande kan kanske använda ett andningslarm?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Blivande fyrabarnsmamma) skrev 2014-11-02 22:40:52 följande:
    Möjligen lite OT, men kan inte låta bli..

    När jag fått mitt första barn för tio år sedan och var ute på första barnvagnspromenaden fick jag det bästa tips jag någonsin fått av en annan mamma (hon såg väl min desperation efter några sömnlösa nätter smile1.gif ): AMMA LIGGANDES PÅ NATTEN. Blir nästan rörd när jag skriver detta för det var en sådan aha-upplevelse och gjorde att jag glatt ammade på (halvt om halvt) i sömnen i dryga året med alla barnen. Ingen ångest, ingen sömnbrist - att väckas av gnyende bebis och hala fram bröstet nästan lite mysigt (och då är jag världens mest svårväckta person vanligtvis). Nästa gång bebisen vaknade flyttade jag helt enkelt den till andra sidan och somnade om smile1.gif . Så, detta är mitt bästa, bästa tips - ha bebisen i sängen och amma i sömnen! Den som oroar sig för PSD pga samsovande kan kanske använda ett andningslarm?
    Tipset om att amma liggandes fick i alla fall jag på BB.

    Den första veckan försökte vi få vår lilla liten att sova i egen säng eftersom det är vad som rekommenderas. För oss var det lika lönlöst som att försöka ge napp. Det funkade inte.

    Efter några veckor gallskrek liten all sin vakna tid mellan lunch och midnatt. Vi försökte allt för att mildra magsmärtan. Bl.a. provade jag att amma sittande så barnet skulle vara mer upprätt när det åt och förhoppningsvis svälja mindre luft. Vaknade till rejält då. Minifom slutade vi med när barnet var ca 5 månader. När man måste fixa 10 droppar minifom innan varje amning så är det svårt att sova igenom det. Visst sov jag bättre när jag inte behövde göra det längre, men det skulle ändå vara riktigt skönt att få sova som man vill i en egen säng en hel natt.

    Utan samsovning och amning liggandes hade jag inte fungerat, men alla kan inte göra så heller. Jag har en kompis som inte kunde ligga på sida efter sin förlossning. En annan som rör sig mycket i sömnen och inte vågade samsova...
  • Anonym (Blivande fyrabarnsmamma)

    Åh, TS, din stackare! Vilken pärs det måste ha varit. Med mitt tredje barn trodde jag mig ha koll på läget och tänkte lite att "bara man är lugn så blir barnet lugnt" Det fick jag äta upp kan jag meddela... Två veckor gammal började han skrika på kvällarna - mellan 6 och 11 varje kväll, som en klocka, o det höll på i flera månader. INGET hjälpte! Tack och lov sov han på nätterna i alla fall (annars hade jag nog blivit galen) Helt klart att det inte finns en metod som funkar på alla barn!

Svar på tråden Första barnet, när fick ni sova er första natt?