• Anonym (lima)

    Är min 3,5 åring överviktig?

    Var på BVC idag med min dotter och dom sa att enligt hennes BMI är hon överviktig.
    Hon är 102 cm lång och väger 18,5 kilo. Jag ser att hon inte är spinkig men jag tycker absolut inte att hon är tjock på något sätt. Hon föddes 4,5 kilo så hon följer ju sin kurva. Skulle aldrig ha tänkt att hon kunde anses som överviktig.

    Hon äter inte så mycket godis och andra sötsaker men det blir ju en del saft och liknande. Nu får jag jätte dåligt samvete, har jag bidragit till det här genom att inte begränsa ohälsosam mat tillräckligt, eller är det bara hur hon är just nu som 3-åring och kommer det med största sannolikhet att plana ut när hon växer? Jag vill poängtera igen att hon inte är tjock. Har aldrig hört någon kommentar om det och som sagt har inte tänkt tanken själv heller. 

    Någon med erfarenhet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-23 19:05
    korrektion - Hon vägde 18 kilo.

  • Svar på tråden Är min 3,5 åring överviktig?
  • Anonym (ja)
    Anonym (lima) skrev 2014-11-23 14:30:02 följande:

    Som sagt, jag har väldigt svårt att tro att någon av er skulle tycka att min dotter är överviktig om ni skulle se henne.

    BVC sa att jag inte skulle vara orolig men att jag skulle vara mer medveten om vad vi ger henne och se till att hon äter hela måltider och inte lite hela tiden.

    Eftersom jag har en bebis hemma också är det ju lätt att lägga fram ett glas saft och lite ostbågar framför en film när man behöver lite tid för den minsta, och det är väl det som jag kan känna att jag har bidragit med. När det gäller maten så är hon faktiskt ganska petig och det blir ofta att hon inte äter så mycket på tallriken.

    Ska absolut sluta att köpa ohälsosamma mellanmål osv. Men jag tar det på allvar eftersom livet är väl hårt nog utan ett vikt problem när man växer upp.


    Din dotter är inte fet men hon är överviktig. Om hon bara är lite överviktig behöver det inte vara uppenbart för ett otränat öga att se.

    Men du har ju redan tagit tag i problemet genom att ta bort onödigt skräp. Och det är inga stora förändringar som krävs utan det räcker nog gott och väl med små förändringar för att vända trenden.

    Släng bort allt onyttigt så du inte lockas ta till ostbågar och sånt. Ha hemma frukt och andra nyttiga alternativ istället.
  • Anonym (Noa)

    Jag har en vän vars dotter är jättestor. Hon är tung och LÅNG. Ett stort barn helt enkelt. Hennes lillebror är likadan. När han var 2.5 år använde han kläder för 4-åringar. Men de är stora i den familjen.

    Om ditt barn har ett BMI som ligger nära övervikt så betyder det ju att barnet är tungt för sin längd, eller kort för sin vikt (beroende på hur man ser det). Då skulle jag fundera över, precis som du gör, om ni kan ändra på något i barnets matvanor.

    Jag har själv en 3.5-åring. Hon väger 13.5 kg och är ca 100 cm. Jag tror inte att hon är nyttigare än ditt barn, direkt men hon är väldigt aktiv.

  • Anonym (nej!)

    Det handlar inte om att jag är felinformerad eller sprider okunskap. Jag anser att vikthysterin nått orimliga gränser. Ja ett barn kan vara runt vid 4 års ålder. Men vad är det som säger att det inte rättar till sig? Ska vi alla gå efter statistiken så kommer ALLA framtida barn vara överviktiga/feta.

    Tex en mamma och hennes 5 åriga dotter går till BVC. Enligt BVC och deras BMI karta över barn är hennes dotter överviktig. Dottern hör detta och mamma blir panikslagen då hennes dotter kommer bli överviktig enligt BVC. Allt socker dras in och dietist kontaktas. Skadan är redan skedd och idag är dottern 7 år gammal och ligger just nu inlagd pga anorexia. På vilket sätt blev det bättre?

    En annan mamma och hennes son på 4 år går till BVC. Enligt BMI lider han av grov fetma och återigen får en mamma panik. Men med lek, rörelser och mindre socker blev allt bättre. Grabben är idag 15 år gammal, 181 cm lång och väger ca 55 kg. Spelar fotboll och är frisk.

    Så att stressa upp föräldrarna med "riskerna" är bara fel. Det finns en risk att jag blir träffad av blixten när det åskar ute. Det finns en risk att jag bli påkörd när jag är på stan. Risker finns alltid, med allt. Men att blanda in dietister, bantning och dra in diverse metoder till ett barn på 3-4 år är helt galet.

  • Anonym (ja)
    Anonym (nej!) skrev 2014-11-23 15:13:38 följande:

    Det handlar inte om att jag är felinformerad eller sprider okunskap. Jag anser att vikthysterin nått orimliga gränser. Ja ett barn kan vara runt vid 4 års ålder. Men vad är det som säger att det inte rättar till sig? Ska vi alla gå efter statistiken så kommer ALLA framtida barn vara överviktiga/feta.

    Tex en mamma och hennes 5 åriga dotter går till BVC. Enligt BVC och deras BMI karta över barn är hennes dotter överviktig. Dottern hör detta och mamma blir panikslagen då hennes dotter kommer bli överviktig enligt BVC. Allt socker dras in och dietist kontaktas. Skadan är redan skedd och idag är dottern 7 år gammal och ligger just nu inlagd pga anorexia. På vilket sätt blev det bättre?

    En annan mamma och hennes son på 4 år går till BVC. Enligt BMI lider han av grov fetma och återigen får en mamma panik. Men med lek, rörelser och mindre socker blev allt bättre. Grabben är idag 15 år gammal, 181 cm lång och väger ca 55 kg. Spelar fotboll och är frisk.

    Så att stressa upp föräldrarna med "riskerna" är bara fel. Det finns en risk att jag blir träffad av blixten när det åskar ute. Det finns en risk att jag bli påkörd när jag är på stan. Risker finns alltid, med allt. Men att blanda in dietister, bantning och dra in diverse metoder till ett barn på 3-4 år är helt galet.


    Att behandla ett barn med övervikt eller fetma handlar inte om att göra varken barnet eller föräldern panikslaget. Där har behandlingen gått fel. Men det inser du säkert själv också.

    Det är självklart att man ska ta tag i barns hälsoproblem, oavsett vad det handlar om. Allt annat vore oetiskt.
  • Anonym (X)

    Min 3,5 åring väger 19 kg och är 105 cm. Vägde 4800 g när hon föddes. Helt normal enligt Bvc!

  • Anonym (Söndagsöppet?)

    Vad är det för flashigt BVC som har söndagsöppet?

  • Anonym (ja)
    Trinity78 skrev 2014-11-23 18:36:11 följande:

    Det jag reagerar på är att du skriver att hon dricker mycket saft och det kan vara mycket viktigt att begränsa. Många studier visar att det är söta drycker som är den stora boven bakom barns övervikt. Dit räknas läsk, saft och juice. Läs gärna den här artikeln:

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskningen-som-ger-laskforbudet-ratt


    Precis. Saft är "tomma kalorier". Det finns annat som också är det men saft och läsk är nog värst. Det finns ingen, absolut ingen, anledning att ge sånt till barn. Inte ens till de som är normalviktiga.
  • Anonym (Söndagsöppet?)
    Anonym (X) skrev 2014-11-23 18:42:36 följande:

    Min 3,5 åring väger 19 kg och är 105 cm. Vägde 4800 g när hon föddes. Helt normal enligt Bvc!


    Jisses vilka stora barn ni har. Min 6.5-åring är 108 cm lång och väger 16 kilo :-O
  • Anonym (Askungen)
    Anonym (lima) skrev 2014-11-23 14:18:56 följande:

    Tack. Jag kan tänka mig att hennes kroppsbyggnad har med saken att göra. Hon har ju alltid varit runt 90 - 95% på kurvan sedan hon föddes. 


    Jag lät allt vara som det va. Han va 6 då nu e han snart 8, väger 30 kg och är 136 lång. Och han har med det med byggnaden, breda axlar och bred över ryggen, som många i min släkt.

    Hålla koll är ju inget fel men jag tycker inte att hon låter överviktig.

    Och till alla som säger att man är fortsatt överviktig som vuxen, näää. Jag hade babyhull till jag va typ 10m idag är jag 174cm och väger 64 kg. helt ok tycker jag, och jag äter allt jag vill och när jag vill.
Svar på tråden Är min 3,5 åring överviktig?