• CinnamonGirl

    Duschar ni alltid efter träning?

    Duschar ni alltid efter träning?

    Jag kör spinning ett par gånger i veckan, men smiter ofta lite innan passet är slut, när man börjar med stretchingen. Jag gör det för att hinna med bussen hem, och hinna byta om och duscha. Men när jag kommer ner vid receptionen brukar jag ofta möta flera medmotionärer, inklusive ledaren, som går ut. De kan omöjligt ha hunnit både bytt om OCH duschat.

    Hur kan man endast byta om efter ett spinningpass? Jag blir då alldeles dösvetting och skulle inte vilja åka hem oduschad... spelar ingen roll om jag åker kollektivt eller har egen bil.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Duschar ni alltid efter träning?
  • K grrl
    Olym skrev 2014-11-24 12:48:01 följande:

    Skulle aldrig få för mig att ta på mig mina "vanliga" kläder utan att duscha efter ett träningspass, och sedan gå. Jag duschar på gymmet, dels för att det är äckligt med intorkad svett, men också för att jag inte vill att allmänheten ska stå ut med min lukt.


    Jag kör bil till och från gymmet, och har speciella ytterkläder dit. Ingen som behöver stå ut med min svett mer än jag.

    ...fast luktar man efter 1,5 timmes träning kanske man fundera lite på hur man sköter hygienen i övrigt.
  • cirkusmusen

    Jag duschar hemma om jag gymmar.

    Förut gick jag på en skola där vi tränade 8h/dag, då duschade jag inte efter varje gång. Min hy skulle aldrig klara av det. Då blev det väl att duscha 3ggr/vecka eller om man skulle iväg. 

  • Gazebo

    Jag duschar alltid hemma om det inte är något speciellt. Går alltid eller kör bil, annars hade jag duschat på gymmet. 

  • Maräng 93

    Det tar två minuter att gå från gymmet och hem. Så jag duschar alltid hemma,har för övrigt fobi för allmänna duschar.

  • Zoja

    Efter träning åker jag direkt hem och duschar där istället. Känner mig mest bekväm med det.

  • CinnamonGirl
    K grrl skrev 2014-11-24 16:38:42 följande:
    Jag kör bil till och från gymmet, och har speciella ytterkläder dit. Ingen som behöver stå ut med min svett mer än jag.

    ...fast luktar man efter 1,5 timmes träning kanske man fundera lite på hur man sköter hygienen i övrigt.

    Svett luktar, även om "man sköter hygienen"! Den intorkade svetten luktar däremot inte alltid så trevligt, men den uppkommer ju när man inte tvättar sig. Eller använder kläder som man svettats i tidigare.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Gladskit

    Tränar jag på morgonen före jobbet så duschar jag alltid där eftersom jag inte ska hem emellan. Men tränar jag på kvällarna (går på pass) så duschar jag hemma efteråt. Jag har fem minuter med cykel och två minuter med bil hem och drar på mig en jacka över. Den hänger jag ut på vädring en stund när jag kommer hem, jag anser inte att den drar till sig svettlukt eller så på de få minutrarna som det tar.

    Träningskläderna däremot funkar inte att använda igen eller "vädra", de måste tvättas!

  • JTo

    Jag duschar oftast på gymmet när jag kört spinning eller sprungit men om jag kör styrke så duschar jag alltid hemma.

  • K grrl
    CinnamonGirl skrev 2014-11-25 10:17:30 följande:

    Svett luktar, även om "man sköter hygienen"! Den intorkade svetten luktar däremot inte alltid så trevligt, men den uppkommer ju när man inte tvättar sig. Eller använder kläder som man svettats i tidigare.
    Jag tränar mycket och jag träffar få personer som är på gymmet som luktar vid slutet av sitt träningspass bara för att de svettats ymnigt. Om man ständigt börjar lukta illa bara för att man svettats en stund vid träning vidhåller jag att man inte sköter hygienen, eller har något annat fysiskt problem (det förekommer så klart). På mig hinner inte svetten torka på den lilla stund det tar för mig att köra hem. 
  • EnGladPingvin

    Det rinner svett av mig efter att jag tränat. Jag kan vrida ur svett ur hårtofsen. Kan man torka av sig svetten och det räcker har man inte tränat ordentligt. Och visst kan det lukta mindre gott vissa dagar också, vilket inte har med hur jag sköter min hygien att göra. Skulle aldrig gå direkt från gymmet till bussen, handla eller liknande utan att duscha, men helst duschar jag hemma. Drar därför oftast på mig överdragskläder och tar bilen hem för att duscha där. Att inte duscha efter träning finns dock inte på kartan.

  • LaFontaine
    EnGladPingvin skrev 2014-11-27 17:46:39 följande:

    Det rinner svett av mig efter att jag tränat. Jag kan vrida ur svett ur hårtofsen. Kan man torka av sig svetten och det räcker har man inte tränat ordentligt. Och visst kan det lukta mindre gott vissa dagar också, vilket inte har med hur jag sköter min hygien att göra. Skulle aldrig gå direkt från gymmet till bussen, handla eller liknande utan att duscha, men helst duschar jag hemma. Drar därför oftast på mig överdragskläder och tar bilen hem för att duscha där. Att inte duscha efter träning finns dock inte på kartan.


    Tyvärr kan jag inte redigera ditt inlägg i mobilen, men de tre första meningarna är verkligen kvalificerat trams!
  • K grrl
    EnGladPingvin skrev 2014-11-27 17:46:39 följande:

    Det rinner svett av mig efter att jag tränat. Jag kan vrida ur svett ur hårtofsen. Kan man torka av sig svetten och det räcker har man inte tränat ordentligt. Och visst kan det lukta mindre gott vissa dagar också, vilket inte har med hur jag sköter min hygien att göra. Skulle aldrig gå direkt från gymmet till bussen, handla eller liknande utan att duscha, men helst duschar jag hemma. Drar därför oftast på mig överdragskläder och tar bilen hem för att duscha där. Att inte duscha efter träning finns dock inte på kartan.


    En crossfit:are, månne?
    För det första är det individuellt hur mycket du svettas.
    För det andra kan man SJÄLVKLART ha "tränat ordentligt" utan att svettas speciellt mycket alls. Jag svettas inte alls speciellt mycket när jag tränar överkropp. Svett är inte ett kvitto på träningens kvalitet eller din insats, hur tränad du är, eller vilka resultat du kommer att få.
  • fluu

    Efter badassträning duschar jag alltid. Vid lite lättare träning duschar jag ofta inte, mest bara om jag skulle lukta eller ska göra något annat än att vara hemma. Tränar ungefär varannan dag, men duschar ändå oftast bara två gånger i veckan.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • EnGladPingvin

    Oj, det var visst provocerande. Man kan självklart ha olika syn på träning, men jag står fast vid att för mig är det inte ordentlig träning om man i stort sett är lika fräsch innan som efter (förutsatt att man var någorlunda fräsch innan). Har man dessutom kört ett spinningpass, som beskrivs i TS, utan att svettas då har man definitivt inte tagit i särskilt mycket och då förstår jag inte alls grejen varför man gör det. 

    För er är uppenbarligen träning något annat och det är naturligtvis helt er ensak. Det sagt håller jag med om att svett inte är ett kvitto på kvalitet, man kan såklart göra ett riktigt skitpass och svettas som en gris ändå.

    Sen förutsätter jag att man inte går in och redigerar i andras inlägg.

  • sextiotalist

    Att vissa luktar när de svetttas, behöver inte bero på dålig hygien, utan en del har en mer skarpare kroppslukt än andra.

    Själv luktar jag inte svett efter träningen (nu springer jag mest, då är man ändå hemma när man är klar), men eftersom jag, som jag tidigare skrev, eftersvettas väldigt mycket, så är det ingen vits att duscha direkt, utan jag måste vänta en halvtimme efteråt (eftersvettning är också olika).
    Efter 10 minuter svettas jag fortfarande så mycket att glasögonen immar igen, så mycket svettas jag alltså.

  • LaFontaine
    EnGladPingvin skrev 2014-11-28 08:53:03 följande:

    Oj, det var visst provocerande. Man kan självklart ha olika syn på träning, men jag står fast vid att för mig är det inte ordentlig träning om man i stort sett är lika fräsch innan som efter (förutsatt att man var någorlunda fräsch innan). Har man dessutom kört ett spinningpass, som beskrivs i TS, utan att svettas då har man definitivt inte tagit i särskilt mycket och då förstår jag inte alls grejen varför man gör det. 

    För er är uppenbarligen träning något annat och det är naturligtvis helt er ensak. Det sagt håller jag med om att svett inte är ett kvitto på kvalitet, man kan såklart göra ett riktigt skitpass och svettas som en gris ändå.

    Sen förutsätter jag att man inte går in och redigerar i andras inlägg.


    Det är alltid lite provocerande med folk som har fel men hävdar att de har rätt. Likaså är din lätt nedlåtande attityd tämligen provocerande. Jag kan träna tills det svartnar för ögonen, tills jag kräks och ligger högt i puls under lång tid (tränar löpning med pulsband) och enbart bli lite fuktig på kroppen. Om jag får en svettfläck på tröjan är det ett litet happening... 

    Det är för övrigt oerhört slitsamt att hela tiden träna på maxnivå. Kroppen behöver variation i intensitet. Det innebär också lugnare återhämtningsjoggar som exempel. Det är, tyvärr, väldigt vanligt att folk tror sig kunna träning men istället sliter ut kroppen. Visste du att antalet besök till sjukgymnaster med idrottsinriktning i Stockholm har ökat med nästan 70 % de senaste året. Det beror knappast på att folk i gemen tränar rätt...

    Med redigera i inlägg menade jag, så klart, att plocka ut den del jag ämnade svara på. Jag trodde att det var självklart, men uppenbart inte.
  • K grrl
    EnGladPingvin skrev 2014-11-28 08:53:03 följande:

    Oj, det var visst provocerande. Man kan självklart ha olika syn på träning, men jag står fast vid att för mig är det inte ordentlig träning om man i stort sett är lika fräsch innan som efter (förutsatt att man var någorlunda fräsch innan). Har man dessutom kört ett spinningpass, som beskrivs i TS, utan att svettas då har man definitivt inte tagit i särskilt mycket och då förstår jag inte alls grejen varför man gör det. 

    För er är uppenbarligen träning något annat och det är naturligtvis helt er ensak. Det sagt håller jag med om att svett inte är ett kvitto på kvalitet, man kan såklart göra ett riktigt skitpass och svettas som en gris ändå.

    Sen förutsätter jag att man inte går in och redigerar i andras inlägg.


    Det är ju stor skillnad på om man skriver "man" och "jag". Jag personligen konditionstränar inte, jag styrketränar bara. Varierar hög- och lågrepsträning, compounds och isolerande träning, och (förstås) olika muskelgrupper. För mig är god form och progressiv överbelastning detsamma som "ordentlig" eller "bra träning", inte om jag svettats mycket. Har jag tränat mina armar och axlar till failure, inte fasen svettas jag speciellt mycket - det är ju så isolerande träning och små muskelgrupper - men kan ändå inte lyfta armarna över huvudet. Kallar mig visserligen inte "fräsch och utvilad", men svettig? Nej.
  • Mint

    Jag bor några minuters gångväg från gymmet och duschar hemma. Jag byter såklart inte om utan tar på mig en tröja, ev. jacka och går hem, duschar och tar på mig rena kläder.

    Hade inte velat duscha på gymmet. Vet inte hur jag hade gjort om jag varit tvungen att åka kollektivt från gymmet, men troligen hade jag fått duscha på gymmet. Ännu troligare är dock att jag inte valt det gymmet.

Svar på tråden Duschar ni alltid efter träning?