• Snufflan

    Förstår inte mitt BMI!!

    Jag förstår BMI hur det fungerar när man räknar ut det. Det jag inte förstår är att enligt mitt BMI är jag överviktig. Det är inte sant.

    Jag har alltså storlek 38-40 på byxor. Small på tröjor. Jag har ett midjemått på 66 cm. Dock har jag breda höfter/ stuss. Typ 110 cm. Jag har typ 84 cm runt brösten. Min kropp är tight och inget "hänger".. Jag har en J-Lo kropp (dock är jag rödhårig och ljushyad)..

    Alltså ingen tycker jag är tjock och jag har en normal kropp, dock lite mer kurvor tack vare min benstruktur (alltså breda höfter).

    Men blir så irriterad över att BMI säger att jag är överviktig. Alltså BMI 25,5 typ. För jag ser inte överviktig ut...

    Jag tränar, äter normalt och ser allmänt hälsosam. Känns så taskigt att jag ska va överviktig enligt nån tabell. Fast min vikt kanske sitter just runt höfterna? Eller benstommen? Jag förstår inte vart den sitter? För jag vet folk som är fluffigar och till och med småtjocka och så men väger typ lika som mig.

    Känns som att BMI inte funkat på mig. Eller vad tror ni? Har ni samma "problem" med vår "vän" BMI.. ???? ???

  • Svar på tråden Förstår inte mitt BMI!!
  • adina01

    Du har en vikt på kring 70 kg till 166 cm det är övervikt om du inte är väldigt vältränad, man ska även titta på bukmåttet och inte bara måttet på midjan.

  • Solstråle00001

    Du är pyttelite överviktig Men skit i BMI! Du är ju nöjd med din kropp så det är ju jättebra!

    Vi är alla olika! Mitt BMI är på 23,3 tror jag och jag tycker att jag ser tjock ut. Men det beror ju på hur kroppen ser ut och vart fettet sitter

  • Cemina

    Om din kropp ser sund ut ska du inte fundera mer över det. Jag gjorde en  undersökning förut där de bla mätte fettprocent. Min kropps fettprocent var bra, däremot visade mitt BMI att jag var något överviktig, vilket alltså inte stämmer.

  • Tapetblomma

    Jag tycker inte du ska oroa dig över BMI, det är ganska värdelöst. Kolla den här jättebra länken! traningslara.se/en-generation-av-smalfeta-manniskor/ 

    Jag har ett BMI på 20 och är en såndär smalfet person han pratar om. Ser "smal" ut men är jättetjock om magen, och det är alltså den farligaste sortens fett. Du har en smal midja, och vad jag förstår lägger du på dig över stussen=mycket bättre. 

  • K grrl
    Tapetblomma skrev 2015-01-01 22:30:27 följande:

    Jag tycker inte du ska oroa dig över BMI, det är ganska värdelöst. Kolla den här jättebra länken! traningslara.se/en-generation-av-smalfeta-manniskor/ 

    Jag har ett BMI på 20 och är en såndär smalfet person han pratar om. Ser "smal" ut men är jättetjock om magen, och det är alltså den farligaste sortens fett. Du har en smal midja, och vad jag förstår lägger du på dig över stussen=mycket bättre. 


    Fast du missar ju det relevanta i texten, det vill säga att en generell tendens är att BMI varit oförändrat men att fettmassan ökat generellt (men speciellt hos kvinnor). Eller med andra ord att en kvinna som är normalviktig enligt BMI kan vara överviktig sett till hennes midjemått eller generella fettmassa. Detta innebär för Guds skull inte att det motsatta (dvs du är inte överviktig om du har ett sådant BMI men en smal midja) är sant!

    Har du ett BMI på 20 har du sannolikt inte ett midjemått på över 80, även om det är där du lagrar in fett (vad betyder "jättetjock om magen", har du ens modjemått på 70 cm?). Däremot har du antagligen lite för lite muskelmassa, och det är vad "smalfet" betyder. Han pratar inte om smalfeta personer med lågt BMI och låg muskelmassa, han pratar om FETMA och personer med normalt till högt BMI med hög fettmassa!

    Läs om början: övervikt är så normaliserat så vi uppfattar övervikt som "normalt". Återigen: är TS kroppsbyggare kan hon tillskriva sitt BMI en hög muskelmassa. Om inte, så är hon helt enkelt överviktig även om hon inte har hög fettinlagring kring buken.
  • Tapetblomma
    K grrl skrev 2015-01-01 23:19:55 följande:
    Fast du missar ju det relevanta i texten, det vill säga att en generell tendens är att BMI varit oförändrat men att fettmassan ökat generellt (men speciellt hos kvinnor). Eller med andra ord att en kvinna som är normalviktig enligt BMI kan vara överviktig sett till hennes midjemått eller generella fettmassa. Detta innebär för Guds skull inte att det motsatta (dvs du är inte överviktig om du har ett sådant BMI men en smal midja) är sant!

    Har du ett BMI på 20 har du sannolikt inte ett midjemått på över 80, även om det är där du lagrar in fett (vad betyder "jättetjock om magen", har du ens modjemått på 70 cm?). Däremot har du antagligen lite för lite muskelmassa, och det är vad "smalfet" betyder. Han pratar inte om smalfeta personer med lågt BMI och låg muskelmassa, han pratar om FETMA och personer med normalt till högt BMI med hög fettmassa!

    Läs om början: övervikt är så normaliserat så vi uppfattar övervikt som "normalt". Återigen: är TS kroppsbyggare kan hon tillskriva sitt BMI en hög muskelmassa. Om inte, så är hon helt enkelt överviktig även om hon inte har hög fettinlagring kring buken.
    Oj förlåt! Jag ville absolut inte göra någon arg eller upprörd med mitt inlägg, snarare tvärtom. Helt ärligt så läste jag länken för flera månader sen, så när jag länkade till den var det bara med tanke på idén att midjemått var mer relevant än BMI (ur hälsoperspektiv) och att bukfetma är mer ohälsosamt än annan. Det var slarvigt av mig att inte läsa om den innan jag länkade och det ber jag om ursäkt för.

    Jag tycker bara det är tråkigt att någon med ett BMI som bara gränsar till lätt övervikt ska känna sig dålig över det.

    Och mitt midjemått är 71 cm, ser verkligen bisarrt ut till resten av min kropp men jag jobbar på det :)
  • K grrl
    Tapetblomma skrev 2015-01-01 23:43:34 följande:
    Oj förlåt! Jag ville absolut inte göra någon arg eller upprörd med mitt inlägg, snarare tvärtom. Helt ärligt så läste jag länken för flera månader sen, så när jag länkade till den var det bara med tanke på idén att midjemått var mer relevant än BMI (ur hälsoperspektiv) och att bukfetma är mer ohälsosamt än annan. Det var slarvigt av mig att inte läsa om den innan jag länkade och det ber jag om ursäkt för.

    Jag tycker bara det är tråkigt att någon med ett BMI som bara gränsar till lätt övervikt ska känna sig dålig över det.

    Och mitt midjemått är 71 cm, ser verkligen bisarrt ut till resten av min kropp men jag jobbar på det :)
    Haha, jag blev mest upprörd över att du länkade till en artikel du inte verkade ha läst.

    Det är väl klart att man inte ska må dåligt för att man har BMI som ligger kring övervikt - det behöver inte betyda att man är ohälsosam. Men helt ärligt - de breda höfterna kanske i så fall handlar om mer än bara "benstruktur" och man kanske inte riktigt så "tajt" som man tror...? 
  • Tapetblomma
    K grrl skrev 2015-01-02 07:59:11 följande:
    Haha, jag blev mest upprörd över att du länkade till en artikel du inte verkade ha läst.

    Det är väl klart att man inte ska må dåligt för att man har BMI som ligger kring övervikt - det behöver inte betyda att man är ohälsosam. Men helt ärligt - de breda höfterna kanske i så fall handlar om mer än bara "benstruktur" och man kanske inte riktigt så "tajt" som man tror...? 
    Så kan det förstås vara, eller så har man grymma muskler. 
  • 880215

    För ett tag sedan var mitt BMI på undervikt. Stämde inte heller. Jag är smal, men fasiken inte underviktig. Hatar BMI!

  • Iarwain

    BMI är skapad för att mäta skillnad i stora populationer.
    Man ska vara väldigt försiktig med att använda måttet på individnivå.

  • K grrl
    Tapetblomma skrev 2015-01-02 22:56:42 följande:
    Så kan det förstås vara, eller så har man grymma muskler. 
    Mm, men har man "grymma muskler" - så mycket muskelmassa att man skuffas över BMI-gränsen - så vet man rimligtvis också om det. De flesta atleter jag känner till vikten på (bodybuilders, kvinnliga) ligger inte så högt i vikt ens under bulk.
  • Anton Chigurh
    K grrl skrev 2015-01-02 23:14:04 följande:
    Mm, men har man "grymma muskler" - så mycket muskelmassa att man skuffas över BMI-gränsen -

    så vet man rimligtvis också om det.

    De flesta atleter jag känner till vikten på (bodybuilders, kvinnliga) ligger inte så högt i vikt ens under bulk.
    Så sant, K-Girl, jag ligger ganska nära övervikt enligt mitt BMI, och jag är ju inte speciellt fet. Nu räknar jag mig förvisso inte som bodybuilder eller atlet, men principen är densamma. Och du har som vanligt helt rätt....Glad

    Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • sfinxens

    Din gener lagrar först fettet på höfterna, inte magen och detta fett är inte så farligt. Det är svårt för kvinnor som är "smala" men har breda höfter, det är svårt att träna bort detta fett utan att man blir ännu smalare kring midja m.m. Det är nog bara att gilla läget och skita i vad BMI säger..

Svar på tråden Förstår inte mitt BMI!!