• Anonym (Mia)

    Berätta på jobbintervju att vi försöker skaffa barn?

    Jag ska på en jobbintervju efter helgerna, och jag undrar hur ärlig jag ska vara angående att vi försöker skaffa barn? Bör jag nämna det? Om Inte, så kanske de blir sura den dagen jag berättar att jag ska vara föräldraledig?!
    (Vi har försökt få barn i 6 mån och kommer inte sluta för att jag får nytt jobb... Vi är båda över 30 och känner att klockan går...)

  • Svar på tråden Berätta på jobbintervju att vi försöker skaffa barn?
  • Spagettimonstret
    Anonym (mor) skrev 2014-12-21 16:07:59 följande:
    Låter flummigt. Berätta inget om eventuella barnplaner för det spelar ingen roll.
    Det är planen.
  • Anonym (mor)
    Spagettimonstret skrev 2014-12-21 16:17:17 följande:
    Det är planen.
    Ok!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2014-12-19 19:57:17 följande:

    Jag ska på en jobbintervju efter helgerna, och jag undrar hur ärlig jag ska vara angående att vi försöker skaffa barn? Bör jag nämna det? Om Inte, så kanske de blir sura den dagen jag berättar att jag ska vara föräldraledig?!
    (Vi har försökt få barn i 6 mån och kommer inte sluta för att jag får nytt jobb... Vi är båda över 30 och känner att klockan går...)


    Nej berätta inget. För arbetsgivaren är du bara en spelpjäs som kan ratas/flyttas.
  • Anonym (f)
    Anonym (Qriqo) skrev 2014-12-21 14:13:12 följande:
    Dålig chef? Mina anställda ska inte behöva jobba skiten ur sig och bli utbrända för att någon undanhållit sanningen med sina barnplaner. Jag anställer folk för att jag behöver dem på firman. I möjligaste mån brukar jag anställa äldre för att det ska funka.
    Nej, dina anställda skall inte behöva jobba skiten ur sig, för du skall ta in en vikarie under anställdas föräldraledighet. Ja, dålig chef om du inte fixar att ge dina anställda såpass bra villkor att de kan vara föräldrar samtidigt, alt ha kollegor som är föräldrar.
    Jag fattar att du anställer folk för att du behöver dem, men ditt ansvar sträcker sig lite längre än så. Ser du inte det så är du inte någon bra chef. Trots allt är det bra att någon vill anställa äldre också, så jag antar att det är en win-win situation.
  • Anonym (f)
    entjej skrev 2014-12-21 14:32:46 följande:
    Självklart ska du INTE SÄGA det. De har egentligen inte ens rätt att fråga det. Det är diskriminering. Du är ju inte ens med barn än. Så vad har de att bli sura på? Dessutom bättre att de blir sura än att du inte ens får jobbet.
    Bättre att de blir sura än att TS inte får jobbet? Tror du TS får jobbet om hon gör dem sura under intervjun?
  • Anonym (Qriqo)
    Anonym (f) skrev 2014-12-21 17:43:22 följande:
    Nej, dina anställda skall inte behöva jobba skiten ur sig, för du skall ta in en vikarie under anställdas föräldraledighet. Ja, dålig chef om du inte fixar att ge dina anställda såpass bra villkor att de kan vara föräldrar samtidigt, alt ha kollegor som är föräldrar.
    Jag fattar att du anställer folk för att du behöver dem, men ditt ansvar sträcker sig lite längre än så. Ser du inte det så är du inte någon bra chef. Trots allt är det bra att någon vill anställa äldre också, så jag antar att det är en win-win situation.
    Det tar tid och resurser att först behöva lära upp en nyanställd som försvinner och sedan samma procedur igen med en vikarie. Så skriver du att jag är en dålig chef som inte ger mina anställda bra villkor så att de kan vara föräldrarlediga samtidigt. Menar du att jag alltid ska ha en back-up anställd som ska täcka upp? Du vet inget om företagande, det märks. Och du skriver att mitt ansvar sträcker sig längre än så. Kan du vara mer konkret, tack! Jag undrar också hur du ser på den anställdes ansvar när en arbetsgivare investerar i dem? Det är inte bara löner och avgifter utan det tillkommer vidare kostnader för kompetensutveckling till exempel. Mitt intryck är att vissa arbetstagare bara inser att de har rättigheter men inga skyldigheter och när det ställs krav är det en dålig chef.
  • Anonym (Qriqo)

    Korr: Jag skrev att vissa arbetstagare inser att...det ska vara anser.

  • Anonym (**-)

    Har inte läst andra svar..

    Jag ÄR gravid. Har förlorat mitt SGI pga av jättemiss. Skulle aldrig nämna att jag är gravid, tänker på mitt egna barn i första hand. Måste jobba upp SGI't inför mammaledigheten och jag skiter fullständigt i hur det ev. skulle bli komplicerat för ett företag. Säg inget!!

  • Anonym (Hell NO)
    Anonym (mor) skrev 2014-12-21 16:16:25 följande:

    "Random vemsomhelst" är väl i TS fall en presumtiv arbetsgivare? Har hon den attityden så hoppas jag hon INTE får jobbet utan att det ges till ngn som är värd ett jobb.


    Haha vad tror du att eventuella arbetsgivare är familj och vill dig enbat allt väl?
  • Anonym (Hell NO)
    Anonym (**-) skrev 2014-12-21 18:55:08 följande:

    Har inte läst andra svar..

    Jag ÄR gravid. Har förlorat mitt SGI pga av jättemiss. Skulle aldrig nämna att jag är gravid, tänker på mitt egna barn i första hand. Måste jobba upp SGI't inför mammaledigheten och jag skiter fullständigt i hur det ev. skulle bli komplicerat för ett företag. Säg inget!!


    Hur blev du av med SGIn?
  • Anonym (Pia)

    Vi tar det
    säkra före det osäkra och anställer inte kvinnor i fertil ålder
    Det kostar för mycket att lära upp personal.
    Jobbar med internationell konkurrens så vi har inget val att ta de kostnaderna

  • Anonym (oj)
    Anonym (Qriqo) skrev 2014-12-21 14:13:12 följande:
    Dålig chef? Mina anställda ska inte behöva jobba skiten ur sig och bli utbrända för att någon undanhållit sanningen med sina barnplaner. Jag anställer folk för att jag behöver dem på firman. I möjligaste mån brukar jag anställa äldre för att det ska funka.

    Nej dina anställda skall inte jobba skiten ur sig, vem har sagt det?


    Om du tror att det är så det skall funka är du som sagt inte chefsmaterial.


    JA det är jävligt dummt att anställa folk för att du inte skulle behöva dom.


    En person går gravid i 9 månader.


    SKall berätta senast 2 månader innan ledighet.


    Be dina anställda berätta i god tid så du hinner tillsätta nya förmågor.


    Jag tvivlar på att ni har så svåra uppgifter att det tar 2-3 månader att komma in i arbetet.


    Som sagt kan du inte komma på ett bättre sätt än att dissa alla tjejer, eller host host "kring gå lagen" grattis för det var misslyckat. Nej du tillhör en i ledet av chefer som inte borde blivit det. Grattis klapp på  axeln.

  • Anonym (Fackförbund)

    NEJ, berätta INTE. 

    De har ingen som helst rätt att ens fråga och du ska inte berätta. De får inte diskriminera och välja bort dig för att du eventuellt ska ha barn eller så, men det gör dem givetvis ändå om de vet. Enligt lag får de inte ställa sådana frågor för det är helt irrelevant, så säg ingenting.

  • Anonym (Pia)
    Anonym (Fackförbund) skrev 2014-12-21 20:12:25 följande:
    NEJ, berätta INTE. 

    De har ingen som helst rätt att ens fråga och du ska inte berätta. De får inte diskriminera och välja bort dig för att du eventuellt ska ha barn eller så, men det gör dem givetvis ändå om de vet. Enligt lag får de inte ställa sådana frågor för det är helt irrelevant, så säg ingenting.
    Nu är du ute och cyklar

    Det är inte förbjudet enligt lagen att ställa frågor om graviditet och föräldraledighet i en anställningsintervju så länge svaren inte används för att diskriminera eller missgynna, det vill säga så länge svaret inte påverkar arbetsgivarens anställningsbeslut negativt för den sökande. Om svaret påverkar rekryteringen kan det vara fråga om könsdiskriminering och/eller missgynnande enligt föräldraledighetslagen.


    En sådan fråga kan dock påverka den sökande vid en anställningsintervju negativt eftersom det kan vara svårt att veta vad man ska svara, exempelvis om man är rädd för att ett jakande svar kan leda till att man blir sämre behandlad. Det kan i sin tur leda till osäkerhet. Om frågan enbart ställs till kvinnor kan förhållningssättet och själva bemötandet vara könsdiskriminering. Samma frågor bör därför ställas till samtliga sökande oavsett kön
  • Anonym (Säg nej)
    Spagettimonstret skrev 2014-12-21 15:11:36 följande:
    Snyggt. Upplever du att svaret påverkat dina chanser att få jobben?
    Senast jag sa det så fick jag jobbet så jag tror inte att det har påverkat mig negativt i varje fall. Vid andra tillfällen har jag inte fått jobbet men gått vidare till nästa intervju i alla fall så där tror jag inte att det har påverkat mig negativt. Däremot så har jag fått höra att det är ett bra svar jag gett vilket visar att jag är kvicktänkt ????
  • Anonym (Säg inget)
    Anonym (mor) skrev 2014-12-21 15:11:35 följande:
    Din man är unik.
    Är han? Inte i vår bekantskapskrets i alla fall (även om det i samhället är vanligast att kvinnan stannar hemma längst). Dessutom så stannar väl de flesta pappor numera hemma en tid i alla fall?
  • nevermind
    Anonym (Pia) skrev 2014-12-21 19:52:14 följande:

    Vi tar det
    säkra före det osäkra och anställer inte kvinnor i fertil ålder
    Det kostar för mycket att lära upp personal.
    Jobbar med internationell konkurrens så vi har inget val att ta de kostnaderna


  • Anonym (**_)
    Anonym (Hell NO) skrev 2014-12-21 19:46:27 följande:

    Hur blev du av med SGIn?


    Jag klarade inte mina studier utan fick till slut avbryta dom tills jag rett ut lite saker i mitt privatliv. Blev återbetalningsskyldig till CSN och nu räknas det med andra ord som att jag studerat utan studiestöd. För att ha sitt SGI vilande måste man studera med studiestöd.
Svar på tråden Berätta på jobbintervju att vi försöker skaffa barn?