• Anonym (Villrådig)

    Förälskad i kollega

    Är i en mångårig relation men har sedan ca ett år tillbaka en "grej" med en kollega.Vi har en härlig kontakt, klickar på många plan, gemensamma intressen, samma humor etc. Underbart sex.
    Mycket av detta har jag även med min sambo även om jag kan känna att vi glidit ifrån varann på många plan och inte längre utvecklas. Inte så konstigt kanske med tanke på situationen.....

    Vet ju såklart att det är så fel det kan bli men det är nånting som håller mig kvar hos den andre! 
    Min sambo och jag har två barn tillsammans, hus, bil och hela faderullan. Den andre är singel och i övrigt ganska obunden.

    Behöver egentligen inte höra att jag är dum i huvudet som riskerar mitt "riktiga" förhållande, utan vill väl mest ha era synvinklar. Egna erfarenheter? Hur går jag vidare? Hjälp!

  • Svar på tråden Förälskad i kollega
  • Anonym (AA)
    Anonym (Från sidan) skrev 2015-01-17 10:08:36 följande:

    Min vän försöker "rättfärdiga" otroheten med att hon känner sig ensam då mannen är väg ofta, men något hon gett tillåtelse till. (Självvalt alltså). Sen är det hon som får göra allt hemma med tvätt och barn och allt är så trist. (Återigen självvalt). På något sätt nedvärderar mannen och deras förhållande och att de ska vara hans fel att hon är otrogen.


    Känner igen det där, att hitta ett sätt att skylla ifrån sig på. För mig tror jag att det i slutändan handlar om att jag måste ta lite skit nu om jag lyckas bryta för att få det bra på sikt. När jag sitter så här så vet jag att jag inte vill leva som frånskild, det verkar jobbigt. Och att göra mannen och barnen ledsna för att jag vill ligga med någon annan. Är det värt det? Ibland känns det som att jag måste, att jag skulle bli evigt olycklig om jag inte gör detta nu. Jag vet ju inte om det handlar om någon slags livslång kärlek eller bara att det pirrar. Högt spel att spela ju.

    Känner du igen dig något ts?
  • Anonym (T)
    Anonym (AA) skrev 2015-01-17 09:15:42 följande:

    Är i liknande situation som ts. Har känslor för en annan och han för mig fast vi har inte gjort något än. Jag vet rent teoretiskt att det är fel och vidrigt och allting och att man ska skilja sig först innan man inleder något annat. Så det kan vi lämna därhän.

    Däremot tar jag åt mig av historierna kring mannen som ens barnet inte vill träffa och också det som håll fast i det du har skrev. Jag tror att det är en risk att det blir så för mig. Jag vill inte det! Men varför kan jag inte släppa den andre? Och hur ska man bära sig åt för att släppa någon man vill ha och han vill ha mig?


    Jag har varit otrogen en gång för länge sedan, men sedan varit förälskad i kollegor ett par gånger efter det utan att vara otrogen. Jag har insett att för mig är förälskelsen en signal om att mitt förhållande där hemma inte är som det ska. Otroheten och nästa förälskelse inträffade medan jag var gift med barnens pappa med några års mellanrum. Jag försökte jobba på relationen men det slutade med att vi skildes för tio år sen.

    Senaste förälskelsen inträffade när jag var i ett tvåårigt särboförhållande. Vid det här laget hade jag förstått att det här är en varningssignal och började fundera över mitt förhållande. Jag insåg att jag inte mådde bra i förhållandet så jag lät mig själv vara hemligt förälskad i min kollega tills jag hade gjort slut med min partner (för att orka stå fast vid beslutet). Efter ett tag släppte förälskelsen av sig själv, jag hade inget behov av den längre. Och kollegan är lyckligt ovetande än idag.

    Så om jag vore du så skulle jag börja rannsaka ditt långa förhållande. Om du vill stanna kvar i det så sätt igång och jobba på det som är dåligt. Och om du vill lämna så gör det. Vänta sedan några månader så ska du se att förälskelsen har blivit mycket svagare eller helt försvunnit.
  • Robertl1467

    Hej!
    Varför skulle du vara dum i huvudet?
    Har själv varit i samma sits, lämnade allt för en kollega. Allt var klart med hus mm
    då backade hon ur, fick panik. 2 år senare(idag) så står vi där med samma känslor men nu brottas hon med att hon inte vill rycka upp barnen igen.
    Du ska vara väldigt klar på vad du vill, något i ditt förhållande har ju gjort att du tagit steget. Hur ser motparten på det här? Vill han att du går isär?

  • Anonym (Villrådig)

    Tack för många kloka svar!


    Anonym (AA) skrev 2015-01-17 09:15:42 följande:

    Är i liknande situation som ts. Har känslor för en annan och han för mig fast vi har inte gjort något än. Jag vet rent teoretiskt att det är fel och vidrigt och allting och att man ska skilja sig först innan man inleder något annat. Så det kan vi lämna därhän.

    Däremot tar jag åt mig av historierna kring mannen som ens barnet inte vill träffa och också det som håll fast i det du har skrev. Jag tror att det är en risk att det blir så för mig. Jag vill inte det! Men varför kan jag inte släppa den andre? Och hur ska man bära sig åt för att släppa någon man vill ha och han vill ha mig?


    Känner så väl igen känslan, hur jag än vrider och vänder kommer jag inte fram till vad jag vill mest.
    Givetvis vill jag inte riskera att förlora barnen på något sätt, det är en självklarhet!

  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (AA) skrev 2015-01-17 10:17:44 följande:
    Känner igen det där, att hitta ett sätt att skylla ifrån sig på. För mig tror jag att det i slutändan handlar om att jag måste ta lite skit nu om jag lyckas bryta för att få det bra på sikt. När jag sitter så här så vet jag att jag inte vill leva som frånskild, det verkar jobbigt. Och att göra mannen och barnen ledsna för att jag vill ligga med någon annan. Är det värt det? Ibland känns det som att jag måste, att jag skulle bli evigt olycklig om jag inte gör detta nu. Jag vet ju inte om det handlar om någon slags livslång kärlek eller bara att det pirrar. Högt spel att spela ju.

    Känner du igen dig något ts?
    Känner absolut igen mig i det du skriver också!
    Vill egentligen inte lämna allt det vi har som är bra, som vi har byggt upp under alla år. Men om jag inte längre är kär i min nuvarande och samtidigt har känslor för den andre, hur skall jag kunna glömma och arbeta på mitt nuvarande förhållande??!
    För min del handlar det definitivt om mer än bara att få ligga med nån annan. samtidigt som jag inte kan lämna garantier för att jag kommer känna samma sak livet ut. Kan man det? Kan nån det?
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (grej???) skrev 2015-01-16 12:22:37 följande:

    Det är mycket mer än en "grej" om du redan knullar med din kollega. Tala om för din sambo vad du håller på med, så att han kan hitta en ny bättre tjej.


    Han vet redan och har vetat ett bra tag.
    Anonym (Kör på!) skrev 2015-01-16 23:06:41 följande:
    Är du glad på jobbet och glad hemma så tycker jag du gör rätt! Lyssna inte på alla bitterfittor! Men...tid är en viktig faktor! Och kan du verkligen få all den tid tillsammans med den personen som du vill ha det med?
    I en drömvärld; javisst! Inte många är så toleranta, tyvärr, eller tackolov....
  • Anonym (Från sidan)
    Anonym (Villrådig) skrev 2015-01-17 20:12:20 följande:

    Han vet redan och har vetat ett bra tag.I en drömvärld; javisst! Inte många är så toleranta, tyvärr, eller tackolov....


    Hur fick din man reda på att du har en otrohetsaffär? Han verkar ju vara väldigt "tolerant" om han vet om och accepterar det. Ingen konstig känsla kring middagsbordet? Kan han se dig i ögonen ens?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kör på!) skrev 2015-01-16 23:06:41 följande:
    Är du glad på jobbet och glad hemma så tycker jag du gör rätt! Lyssna inte på alla bitterfittor! Men...tid är en viktig faktor! Och kan du verkligen få all den tid tillsammans med den personen som du vill ha det med?
    Hur definierar du bitterfitta i detta samband?
  • Anonym (grej???)

    Varför ska man vara tolerant mot en person som är så ego och inte går att lita på?

  • Anonym (Kvinna)

    Jag är i samma sits, men jag är kollegan.

    Vi har haft ett förhållande i 2 år, han är gift och ska ha barn nu i februari. Jag är singel och har inga barn. Jag älskar honom och det vet han, jag har försökt bryta flera gånger men han vill inte :(

    Det är fruktansvärt hjärtskärande att vara på den här sidan i en sån här situation så om du inte ens tänkt tanken på att välja kollegan så bryt bara annars är du en stor egoist som skiter i att du leker med människor...

Svar på tråden Förälskad i kollega