• Anonym (Hyresvärden)

    Hyra ut lägenhet i andra hand, vad kan man ta? Stockholm (söder)

    Skriver anonymt för att slippa ev förfrågningar via privatmess.

    Jag har en lägenhet på Södermalm i Stockholm som jag ska hyra ut i andra hand. Hur mycket kan jag ta, hur ser marknaden ut? Måste jag skatta för pengarna? Något annat jag ska tänka på? Det är en bostadsrätt och jag får hyra ut.

    Lägenheten är en trerummare, 70 kvadrat, balkong, 60-talshus och ligger på en "bra" och eftertraktad adress. 

  • Svar på tråden Hyra ut lägenhet i andra hand, vad kan man ta? Stockholm (söder)
  • viseversa
    Anonym (Söder) skrev 2015-01-25 23:17:24 följande:
    Eh. Ursäkta, men vilken värld lever du i? Nej det är definitivt inte "helt ändrat" numera.
    Haha ja man undrar ibland. Är också uppvuxen i Sthlm innerstad. : ) och det är betydligt mer attraktivt än dom områden "Ninni" räknar upp. Lite kul att "Ninni" inte gav sig först utan fortsatte argumentera men nu när FLERA påpekat att hon har fel så är hon tyst.
  • Anonym (Hyresvärden)

    Vilka märkliga diskussioner det blev om områden. Jag tror säkert att de som bor på andra ställen än söder (oftast) är nöjda med sitt val av bostadsort men faktum är väl ändå att innanför tullarna i Stockholm = höga priser (med mycket små, om ens några, undantag).

    Men jag kanske ska göra som Ninni skriver och lägga upp lägenheten med avgiften som hyreskostnad. Hur många svar tror ni jag får på Blocket om jag lägger upp "Uthyres: 3 rok, 70 kvm, bra adress på Södermalm, hyra 4000 kr"

  • viseversa
    Anonym (Hyresvärden) skrev 2015-01-26 16:00:42 följande:

    Vilka märkliga diskussioner det blev om områden. Jag tror säkert att de som bor på andra ställen än söder (oftast) är nöjda med sitt val av bostadsort men faktum är väl ändå att innanför tullarna i Stockholm = höga priser (med mycket små, om ens några, undantag).

    Men jag kanske ska göra som Ninni skriver och lägga upp lägenheten med avgiften som hyreskostnad. Hur många svar tror ni jag får på Blocket om jag lägger upp "Uthyres: 3 rok, 70 kvm, bra adress på Södermalm, hyra 4000 kr" smile5.gifsmile5.gif


    Haha du kommer bli stalkad av folk som vill hyra din lägenhet. Dom kommer hänga i drivor utanför ditt jobb. Dom kommer följa dig på stan. Haha nej men nästan.
  • Påven Johanna
    Anonym (Hyresvärden) skrev 2015-01-26 16:00:42 följande:

    Vilka märkliga diskussioner det blev om områden. Jag tror säkert att de som bor på andra ställen än söder (oftast) är nöjda med sitt val av bostadsort men faktum är väl ändå att innanför tullarna i Stockholm = höga priser (med mycket små, om ens några, undantag).

    Men jag kanske ska göra som Ninni skriver och lägga upp lägenheten med avgiften som hyreskostnad. Hur många svar tror ni jag får på Blocket om jag lägger upp "Uthyres: 3 rok, 70 kvm, bra adress på Södermalm, hyra 4000 kr"


    Bra annons. Men jag tycker nog att du bör skriva: "Uthyres, 3 rok på 70 kvm, hyra 4000 kronor. Tyvärr belägen på Södermalm där livskvaliteten är lägre än i Hammarby Sjöstad. Ber om ursäkt för det. Vi säger 3500 i stället".

  • Anonym (CHIANTI HAR RÄTT)

    Jag jobbar på Hyresnämnden och det är Chianti som har rätt, så TS ska läsa de inläggen. Alla andra lyckas faktiskt ha mer eller mindre fel.

  • mpermper
    Chianti skrev 2015-01-25 23:35:04 följande:

    Både ja och nej. Du kan ta ut hur mycket som helst men om du tar ut mer än jag angivit så kan din hyresgäst anmäla dig till hyresnämnden för överhyra och då åker du på att betala tillbaka överhyran.

    Så visst kan du ta ut mer men du riskerar alltså att bli återbetalningsskyldig.


    Nix. Det är det som är skillnaden nu. Du kan aldrig bli återbetalningsskyldig. Däremot kan hyresnämnden reglera hyran, skillnade ftån tidigare är då att den nya hyran börjat gälla from beslut och att man som nämnts inte blir återbetalningsskyldig.

    Händer detta så kan man ju välja att säga upp hyresgästen och skaffa en ny.
  • mpermper
    Anonym (CHIANTI HAR RÄTT) skrev 2015-01-26 17:24:04 följande:

    Jag jobbar på Hyresnämnden och det är Chianti som har rätt, så TS ska läsa de inläggen. Alla andra lyckas faktiskt ha mer eller mindre fel.


    Om du jobbar på hyresnämnden bör du nog uppdatera dig på reglerna för andrahandsuthyrning.... Om du jobbar i verksamheten vill säga. Fast du kanske arbetar med IT eller som vakris eller i någon annan stödfunktion förstås. Eller också ljuger du om var du jobbar.

    Chianti har fel i alla händelser. Man kan inte bli återbetalningsskyldig för sk överhyra.
  • Anonym (Massor.)
    Anonym (CHIANTI HAR RÄTT) skrev 2015-01-26 17:24:04 följande:

    Jag jobbar på Hyresnämnden och det är Chianti som har rätt, så TS ska läsa de inläggen. Alla andra lyckas faktiskt ha mer eller mindre fel.


    SKITSNACK. Isåfall har du ingen koll på ditt jobb=). 
  • Anonym (kalle)
    Anonym (CHIANTI HAR RÄTT) skrev 2015-01-26 17:24:04 följande:
    Jag jobbar på Hyresnämnden och det är Chianti som har rätt, så TS ska läsa de inläggen. Alla andra lyckas faktiskt ha mer eller mindre fel.
    Vad gör du på hyresnämden, tömmer papperskorgar ?
  • Anonym (nilla)

    Appropå hur man ska skatta för inkomst från sin uthyrda bostadsrätt:

    Dels är det ett grundavdrag på 40 000 per år. Ovanpå det får man dra av avgiften på sin bostadsrätt. Amortering och ränta får man inte dra av på. Summan du ska skatta på är alltså:
    Inkomst per år - 40 000 -12*månadsavgiften
    På den summan är det sedan 30% skatt.

    www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/rantorochutdelning/privatrantorfaq/jagharhyrtutminbostadhurbeskattasdet.5.18e1b10334ebe8bc8000118317.html

  • Anonym (Usury)
    Anonym (nilla) skrev 2015-01-27 18:43:58 följande:

    Appropå hur man ska skatta för inkomst från sin uthyrda bostadsrätt:

    Dels är det ett grundavdrag på 40 000 per år. Ovanpå det får man dra av avgiften på sin bostadsrätt. Amortering och ränta får man inte dra av på. Summan du ska skatta på är alltså:

    Inkomst per år - 40 000 -12*månadsavgiften

    På den summan är det sedan 30% skatt.

    www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/rantorochutdelning/privatrantorfaq/jagharhyrtutminbostadhurbeskattasdet.5.18e1b10334ebe8bc8000118317.html


    Kan det inte vara en ide, teoretiskt sett, att starta aktiebolag som man hyr ut till och som sedan hyr ut i andra hand? Ka det ge lägre skatt, eller blir det ingen skillnad p.g.a. regler om fåmansbolag m.m (har väldigt dålig koll men är själv intresserad av ett liknande upplägg)?

    Angående hyresnivån tycker jag du bör prova med 20.000, kanske 25.000 per månad så märker du om det finns en efterfrågan (om du inte behöver hyra ut akut). Glöm inte att skriva annonsen på engelska också för att fånga in utländska arbetstagare m.fl. Vet du om juridisk person kan accepteras som din hyresgäst?
  • Anonym (Hyresvärden)

    10.000 kr/mån blev det. Jag hyr ut till en vän och vill inte "tjäna pengar" på henne. 


    Anonym (Ninni) skrev 2015-01-25 19:22:41 följande:
    Nu när vi har attraktiva nya områden som Hammarby Sjöstad, Sickla strand, Järla osv, osv, vilket är nytt och fräscht, nära naturen och vid vattnet, nära attraktiva shoppingområden, vem vill bo i stan? I en trång gammal barre från 60-talet?

    Så jag tror inte du kan ta mer än vad du själv betalar i hyra, vilket även lagen säger också. Om du hyr ut den möbelerad kan du ta lite extra.
    Jag hade annons ute på Blocket och herregud vad med svar jag fick. Jag hade med lätthet kunnat ta över 20.000 kr/mån. Så det är en hel del folk som vill bo i stan OCH betala högt för det
  • Uthyraren

    Hej,

    Märkte ganska snabbt att desto längre du är villig/får/kan hyra ut lägenheten desto mer kan du ta i hyra. 

    Baserat på den information du gett så skulle jag anta att du kan få 18-20000kr i månaden för lägenheten om du är villig att hyra ut i mer än 6 månader. 

    Vad gäller skatt så är den enkla förklaringen att du ska skatta på allt som är vinst till dig själv. Du själv ansvarig att ta upp hur mycket denna vinst har varit under året.
    Den längre förklaringen kan du finna här: www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/rantorochutdelning/privatrantorfaq/jagharhyrtutminbostadhurbeskattasdet.5.18e1b10334ebe8bc8000118317.html

    Var beredd på att överösas med mail och telefonsamtal ifall du väljer att hyra ut via blocket. Skulle istället rekommendera att hyra ut via locationsweden.se (gratis) alt bostad direkt, ger absolut mer seriösa erbjudanden och ibland även från företag (företag brukar vara bra på att betala hyran och lägenheten slits inte så mycket då den oftast används som övernattningslägenhet)

    Lycka till!

Svar på tråden Hyra ut lägenhet i andra hand, vad kan man ta? Stockholm (söder)