Inlägg från: Barnlangtan |Visa alla inlägg
  • Barnlangtan

    Pepp till viktminskning

    Jag hänger gärna på!

    Jag behöver inte gå ner så många kilon, men har en del oönskat fett på magen. Mycket kan nog relateras till graviditeten (son på 9 mån), så huden och hela köret har väl blivit mer slappt.

    Vikten har alltid varit ett problem för mig. Vägde som mest nästan 80 kilo till min 159 cm korta kropp. Tränade som en toka för ett x antal år sedan och lyckades landa på 54 kilo - en vikt som jag var nöjd med. Sedan blev jag lat och föll ner i en djup depression - vilket gjorde att jag la på mig ungefär 14 kilo.

    I dagsläget väger jag 62 kilo, har gått ner alla gravidkilon - och lite till, men vill fortfarande ner till de där 54 kilona jag vägde för ett par år sedan.

    Min största svaghet är sötsaker och det där okynnesätandet. Vardaglig motion får jag både genom mitt aktiva arbete plus en del vagnspromenader och dylikt. Men tror inte den dagliga vardagsmotionen räcker. Kosten måste jag också göra något åt, synd bara att man lever med en karl som kan äta vad han vill utan att gå upp ett kilo (dvs. vi har en del hel/halvfabrikat, chips, choklad etc. här hemma som kan locka en rejält..).


    Mamma till L - 17 april 2014
  • Barnlangtan
    Anonym (Sofie) skrev 2015-01-27 22:58:36 följande:
    Lite så är det för mig med.

    Min sambo är smal och kan äta och dricka som han vill.

    Jag har inga barn, men hund. Så det blir ju lite promenad varje dag. Om än mindre än idealet.

    Har också ett sjukt behov av att småäta när jag är sysslolös och då blir det alltid onyttigt och i för stor mängd.

    Sen är jag lite kräsen samtidigt och har svårt för vissa andra enkla nyttiga alternativ som kvarg eller färdigköpt sallad eller müsli och sånt.

    Prioriterar även varm mat, framför ex kall sallad, och ogillar att värma frusen mat :(
    Ja, maten är verkligen det stora gisslet. Skulle nog inte ha några problem med att tappa vikten om jag skärpte mig med maten.. Saknar verkligen karaktär gällande det här. Haha!

    Jag gillar nyttig mat, men är så lat på att laga mat. Tycker att det är roligt att laga mat, men har inte orken. Har köpt hem både det ena och det andra som är nyttigt. Diverse bär/frukter, en mixer för att göra smoothies, diverse proteinpulver för att äta/dricka istället för onyttig skitmat/färdigmat från frysdisken.. Ändå rör jag inte ens i det nyttiga..

    Även fast jag vet varenda dag och varenda gång jag handlar mat, att jag inte ska köpa ostbågar, choklad, godis ... Ja, då kommer jag hem med en stor påse ändå som jag glufsar i mig samma kväll. Ändå har jag sagt åt sambon att jag borde skärpa mig med detta.

    LCHF har jag testat för något år sedan. God mat visserligen men min mage klarade inte av all fettrik mat. Planen är väl att dra ner på de snabba kolhydraterna och godiset - det vill säga min plan jag haft i huvudet hela tiden men har extremt svårt att följa den.
    Mamma till L - 17 april 2014
  • Barnlangtan
    Anonym (Sofie) skrev 2015-01-27 22:58:36 följande:
    Lite så är det för mig med.

    Min sambo är smal och kan äta och dricka som han vill.

    Jag har inga barn, men hund. Så det blir ju lite promenad varje dag. Om än mindre än idealet.

    Har också ett sjukt behov av att småäta när jag är sysslolös och då blir det alltid onyttigt och i för stor mängd.

    Sen är jag lite kräsen samtidigt och har svårt för vissa andra enkla nyttiga alternativ som kvarg eller färdigköpt sallad eller müsli och sånt.

    Prioriterar även varm mat, framför ex kall sallad, och ogillar att värma frusen mat :(
    Ja, maten är verkligen det stora gisslet. Skulle nog inte ha några problem med att tappa vikten om jag skärpte mig med maten.. Saknar verkligen karaktär gällande det här. Haha!

    Jag gillar nyttig mat, men är så lat på att laga mat. Tycker att det är roligt att laga mat, men har inte orken. Har köpt hem både det ena och det andra som är nyttigt. Diverse bär/frukter, en mixer för att göra smoothies, diverse proteinpulver för att äta/dricka istället för onyttig skitmat/färdigmat från frysdisken.. Ändå rör jag inte ens i det nyttiga..

    Även fast jag vet varenda dag och varenda gång jag handlar mat, att jag inte ska köpa ostbågar, choklad, godis ... Ja, då kommer jag hem med en stor påse ändå som jag glufsar i mig samma kväll. Ändå har jag sagt åt sambon att jag borde skärpa mig med detta.

    LCHF har jag testat för något år sedan. God mat visserligen men min mage klarade inte av all fettrik mat. Planen är väl att dra ner på de snabba kolhydraterna och godiset - det vill säga min plan jag haft i huvudet hela tiden men har extremt svårt att följa den.
    Mamma till L - 17 april 2014
  • Barnlangtan

    Jag har laddat hem appen Lifesum (till iPhone, vet ej om det finns till andra operativsystem) där man kan logga allt man äter. Där ser man kalorimål bland annat. Man kan även lägga in träningspass, och då blir det minus på kalorierna.

    Har inget utlåtande om appen är bra eller ej, laddade hem den nyss så idag blir det första försöket med den :)

  • Barnlangtan
    Anonym (Sofie) skrev 2015-01-28 14:11:29 följande:

    Vad bra!

    Jag började igår kväll med att äta lax i sås utan pasta till. Föll lite på lunchen idag då jag åt lite grann ris (köpe-thaimat i skolan), men till middag ska jag laga köttfärssås på grädde, med morötter och paprika.

    Köpte även lite naturgodis. Kanske inte suveränt, men känns som ett bättre val än chips eller godis när sötsuget sätter igång.

    Men jag undrar hur det är med mjölk när man äter lchf-liknande. Det ska man väl egentligen inte dricka?

    Isåfall vet jag inte vad jag ska dricka alls! Avskyr vatten men försöker tvinga i mig lite om dagen ändå. Men kan inte ersätta all dryck med vatten rakt av... Drick inte kaffe eller te alls heller.


    Naturgodis är ju lite mer okej så länge man inte äter de choklad/yoghurttäckta nötbitarna.

    Om du tycker vanligt vatten smakar illa, testa några droppar citronkoncentrat. Behövs inte mycket alls och vattnet smakar genast lite bättre. Det brukar jag göra, speciellt sommartid, när jag blivit less på vanligt vatten.
  • Barnlangtan

    Såg gott ut din middag :) Här blev det att gräva i skafferiet och åt en halv burk tonfisk, ett ägg, lite parmesanost och majonnäs. Blev lite för mycket med majonnäsen, och klarar egentligen inte av tonfisk på burk. Nåja.. Får hitta på något bättre imorgon. Har räknat kalorierna hela dagen och det går förvånansvärt bra! 810 kcal idag, än så länge. Lär nog slinka ner något litet innan sovdags. Tänkte nog ligga på ca 1200 kcal/dygn.

    Blir en kvällspromenad också.

  • Barnlangtan

    Lär nog inte komma upp i 1200 kcal idag. Blir alldeles för mycket på dessa få timmar jag har kvar.

  • Barnlangtan
    Anonym (Sofie) skrev 2015-01-29 19:25:13 följande:

    Har ätit sallad med tonfisk ifrån Subway idag. Känns tufft att hitta ett nyttigt alternativ när man inte planerat och inte är hemma. Har även ätit lite för mycket naturgodis idag känns det som. Fy på mig. Skärpning!

    phpE6s9mG25664.jpg


    Ja, det blir verkligen en omställning.

    Jag lagade falafel (gjorde egna) och haricot verts till middag idag. Snabbt och enkelt. Bara 185 kcal i den måltiden!

    Kan verkligen rekommendera "kaloriräknar"appen Lifesum, finns säkert andra liknande appar också. Har fått en bra insikt om vad man stoppar i sig under dagen.

    Jätteroligt att det är fler som hittat hit :)

    Jag tänkte väga mig varje fredag framöver. Vågen säger inte allt, men är ett bra riktmärke.
  • Barnlangtan

    Tänkte dela med mig av en lista på bra och hälsosamma produkter att ha hemma. Minns inte exakt vem som skrivit detta, men säkerligen någon träningsblogg.

    Protein:
    Keso, kesella, skaldjur, kycklingfilé, renskav, köttfärs, kalkon, fisk, makrill i tomatsås, ägg, skinka, gravad/rökt lax, sill

    Kolhydrater:
    Quinoa, fullkornsbulgur, fullkornscouscous, fullkornspasta, råris, bönor, havregryn, osötat bröd

    Fetter:
    Avocado, kokosolja, jordnötssmör, fiskolja, olivolja, rapsolja, smör, kokosmjölk, lätt fårost, valnötter, mandel, linfrön

    Grönsaker:
    Broccoli, spenat, sallad (ej isberg), vitkål, morötter, rödbetor, tomater, ruccola, zuccini, blomkål, aubergine, krossade tomater

    Frukt:
    Gröna äpplen, grapefrukt, bär, kiwi, bananer (banan dock enbart som återhämtningsfrukt efter träning)

    Kryddor:
    Pesto, röd/grön curry, sambal oelek, soja, kanel

    Undvik helt:
    Socker, friterat, snabbmat, processad mat, för mycket salt.


    Mamma till L - 17 april 2014
  • Barnlangtan

    Här blev det kycklingfilé med gårdagens haricot verts till middag.

    Hinner inte med något träningspass idag, heller inte någon vagnspromenad (snöstorm ute). Nåja, har annars känts som en bra dag.

    Med mitt kaloriräknande går det i alla fall bra. :) Har lyckat ligga på lite dryga 1000 kcal/dag utan problem.


    Mamma till L - 17 april 2014
  • Barnlangtan

    Jo, jag vet att det är ganska lågt kaloriintag per dag. Jag är bara så less på att gå ner ett kilo en vecka och nästa vecka har jag gått upp tre kilon. Har aldrig dragit ner på kalorierna så här hårt förut så förhoppningsvis ger det resultat.

    Jag har faktiskt en bakgrund som betydligt mycket mer överviktig. I sena tonåren vägde jag nästan 80 kilo (159 cm lång). Började träna och äta bättre, och på ett år tappade jag massor med vikt, vägde efter det 54-56 kilo. En vikt som jag trivdes väldigt bra med. Höll vikten i två år ungefär, men sedan hände det massor med tunga saker inom familjen och jag och sambon hade dessutom väldigt svårt att få barn (upprepade missfall) - vilket gjorde att jag började tröstäta och jag engagerade mig inte lika mycket med träningen. Gick upp till 70 kilo ungefär, men lyckades tappa något kilo, så har legat på 66 kilo ungefär i några år.

    Jag vet att jag KAN gå ner i vikt, men det är jävligt svårt. Har varit överviktig ända sedan barnsben och jag har kämpat med vikten ända sedan jag själv blev medveten om min övervikt - i ca 12 års ålder.

    Vägde mig igår och då vägde jag prick 62 kilo. Så det är "bara" 8 kilo ner till 54 kilo som jag siktar på. Som sagt är det inte mycket, men jag har så galet svårt att hitta den där motivationen jag hade där i tonåren när jag faktiskt tappade ca 25 kilo.

    Därför räknar jag kalorier och lägger mig lågt i kaloriintag. Skulle det då vara så att jag skulle gå och mumsa i mig en 200 g chokladkaka på en gång så vet jag att jag inte har mycket utrymme till att äta annat - vilket då borde motverka viktökning.

    Ja, det blev en lång historia det här. :)

    Jag har också syndat med några lakritsbitar idag, men det är långt ifrån så mycket godis som jag normalt kan råka äta på en gång. Försöker hålla stenhårt på kaloriintaget.

    Något som är viktigt att komma ihåg är att det inte alltid är så lätt att göra en livsstilsförändring, och råkar man då äta fel någon gång så tror jag inte det spelar så stor roll. Så länge man inte gör det till en vana.

    Kämpa på! :)


    Mamma till L - 17 april 2014
  • Barnlangtan

    Hoppas det går bra där ute!

    Jag har börjat med en 30 dagars plankan "challenge". Inne på dag 2.

    I övrigt rullar det på förvånansvärt bra. Måste dock bättra mig på intaget av vatten.. Har köpt en kalender där jag skriver upp allt med mat/träning/vikt etc. Och har skrivit upp min plan och delmål. Känns som att jag fått en bra struktur.

    Fast man vet ju aldrig hur detta kommer gå. Tidigare när jag fått mina träningsryck så har det gått bra i några dagar, och sedan har jag fallit tillbaka i samma hjulspår..

  • Barnlangtan
    Anonym (Sofie) skrev 2015-02-05 19:11:49 följande:

    Ja.. Det går väl sådär...

    Har ätit lite bröd och potatis i veckan.

    Definitivt mindre kolhydrater än vanligt, men ändå..

    Tog ett halvt glas Cola till maten ikväll med.

    Känns sådär.

    Men jag tänker att en livsstilsförändring inte bör ske för drastiskt, och att jag ändå gjort många bra ändringar. Så på lite längre sikt kanske jag kan se resultat...


    Ge inte upp, många bäckar små! Kom ihåg att även de små framstegen är bra framsteg!

    Idag har jag haft en hemsk ätardag. Jag och sambon hämtade takeaway thaimat från lunchbuffén. Herregudars vad jag ätit idag! Mår jätteilla nu på kvällen. Tog med mig ganska mycket thaimat så det räckte till tre portioner, så det är det enda jag ätit idag. Plus lite sötsaker...

    Nya tag imorgon! Hade ändå gått ner 0,7 kilo på en vecka så det kändes roligt att se resultat svart på vitt.
Svar på tråden Pepp till viktminskning