Inlägg från: Primrose Lilac |Visa alla inlägg
  • Primrose Lilac

    Jag la in mensens start samma dag som den kom, i monitorn. Sedan fick jag börja med stickorna redan på dag 4! Kändes urlöjligt med tanke på att jag har mens i minst 6 dagar. från dag 7 fick jag östrogen ökning och den har stått på hög sedan dess, är uppe i dag 22. Har redan äl nu eller på g, har alla typiska symptomen och vanliga äl-stickor som jag hade tidigare har jag provat på sidan om monitorn och gick från en cirkel (inget) till smiley, maximal fertilitet nästa dag så är nu inne på min andra dag med maximal fertilitet på vanliga äl-stickor. Monitorn fortsätter visa endast hög. Svårt att veta vad jag ska gå efter. Hoppas såklart på den vanliga äl-stickan och att monitorn fått fnatt för att jag haft hög fertilitet i 2 veckor nu. Kan tillägga att min menstruationscykel ligger ungefär runt 42 dagar. Jag använder clearblue fertilitetsmonitor advanced.

  • Primrose Lilac

    Jag nådde aldrig maxnivå ( enl monitorn, däremot enl. vanliga stickor) och hade en sticka till godo, dock hade jag 4 äl stickor för lite i min förpackning :O

  • Primrose Lilac

    Precis påbörjat min andra cykel (hade kortare cyklar än vanligt). Hoppas på en början till mer regelbunden och kortare cykel :) Denna gång så verkar monitorn ha "kommit ihåg" hur det var förra cykeln (vet att den kan spara ett par cykler i "minnet") och det stod att jag kommer börja testa först på dag 9 denna gång. Däremot så stod det någon förklaring i instruktionshäftet om att den söker efter LH ökning dagarna efter hög och om min visade hög så pass länge som den gjorde så förstod jag utifrån instruktionerna att den bara fortsätter via hög och inte registrerar LH ökningen (kanske därför den ej visade maximal?). Så förstod jag det men det verkar konstigt då även någon med en cykel på 42 dagar ska kunna använda monitorn och då tycker jag den ska "leta" LH ökning oavsett hur länge monitorn upptäckt Hög fertilitet.... Däremot börjar jag tveka på att en monitor är bättre än metoden jag körde innan jag köpte monitorn. Då använde (använder) jag en app som man registrerar mens, symtom etc i och som räknar ut när nästa ägglossning bör vara och då körde jag vanliga ÄL stickor kring den perioden och appen hade oftast rätt på dagen. Hög fertilitet ger ökad chans till grav, och maximal. (enl häftet) men om jag hade hög fertilitet i nästan 14 dagar innan ÄL verkar det osannolikt att kunna bli gravid under den perioden förutom dagarna innan ÄL dvs. (då simmarna kan leva ett tag där inne). Vet att jag får ÄL och att killens simmare är bra så börjar fundera på andra vägar att försöka lyckas på, då jag snarare misstänker att ägget inte fäster. Kanske fel forum men vill dela med mig av hur jag tänker fortsätta göra, och jag kommer fortsätta använda monitorn men jag tror också att jag kommer köpa en kräm jag läst en del om, progesteron kräm. Börjar nämligen fundera på om man kan ha lite av en "östrogen dominans" eller "låg progesteron som det egentligen innebär. Progesteronet ska tydligen hjälpa ägget att fästa och hållas kvar av livmodern så jag tänkte nog ge krämen en chans. :) Hör gärna mer om era erfarenheter av monitorn och om ni har några andra metoder. Har ni barn sedan tidigare? Jag har en son sedan snart 4 år tillbaka och det tog sig på en gång. Men denna gång verkar allt bara strejka...

  • Primrose Lilac

    Gick längre tid denna månad från låg tills att det stod hög. Då förlängde monitorn testtiden. Gick knappt en vecka med hög sedan idag stod det MAXIMAL :) nu har den förlängt testtiden ytterligare.

  • Primrose Lilac

    Jag fick maximalt utslag sent i mars månad på monitorn, började med progesteronkräm typ 2 dagar efter ÄL och är nu gravid med stort plus på stickan idag! :D

  • Primrose Lilac

    Japp, fick max utslag söndag och måndag, smörjde första dagen på tisdagen, men man ska egentligen börja direkt efter Äl men var ju osäker vilken dag den var så började när monitorn gick ned på hög igen efter maximal. Men råkade läsa fel och överdoserade krämen (tog 60-80 mg morgon OCH kväll) men man kan tydligen inte överdosera, hon som ger råd om krämen sa att det var bra att ta mycket, hellre för mycket än för lite. Drog dock ned på krämen när jag upptäckte det efter 3 dagar, ned till 40 mg om dagen. Fick svaret för sent av henne, men krämen börjar ta slut nu har panikbeställt en ny (de tar slut fort om man tar mycket är ju liten tub) och tänkte gå upp i samma dos igen 60-80 mg när nya tuben kommer. Hon sa att jag skulle köra den dosen in i v.12 när den egna produktionen av progesteron oftast stigit tillräckligt (har inte haft några kända missfall tidigare). Du kan läsa massor om krämen om du blir medlem på www.hormoni.se  :) krämen har hjälpt mig med mycket annat, har bland annat inte haft några direkta PMS besvär och märkt att min akne inte brutit ut som den brukar :) lycka till! :)

  • Primrose Lilac

    Lycka till! Om det inte blir plus på stickan sen så får du avbryta smörjandet så mensen kommer igång. Du kanske har läst på lite om krämen så du vet hur du ska göra :) så långt kom aldrig jag :P
    Var hos gyn idag för att bekräfta graviditeten :) jag berättade för honom om krämen och han verkade insatt i dess funktion och verkan, misstänker dock att de inte får rekommendera sådant eftersom det är typ "hälsokost" "alternativ medicin" men han verkade positiv och frågade hur länge jag blivit ombedd att smörja och jag sa till v. 12 och han sa att det stämde bra :)

  • Primrose Lilac

    Jag har smörjt där huden är tunnare, knäveck, armveck, underarm, bröstkorg, fotanklar men också kring ljumskarna och ibland även på magen. Det står att man ska variera smörj ställen eftersom lokal irritation kan uppstå men jag har inte fått någon. :)

  • Primrose Lilac

    Krämen tas upp lättare där huden är tunn, krämen (progesteronet) hjälper ägget att fastna och sitta kvar, det produceras själv av kroppen men då mycket i vår miljö kan påverka våra kroppar på så vis att vi producerar mer östrogen så dominerar östrogenet och ägget behöver progesteronet för att fastna och sitta kvar. :) Ingen expert i ämnet men läst på en hel del :)

  • Primrose Lilac

    Jo jag tycker nog det är lite dyrt. kostar 299:- + frakt ca 50 kr. Det är rätt lite kräm i 56 gram, och en hel del kräm går ju åt gravid/som inte gravid. Men helt klart värt det i slutändan :)

  • Primrose Lilac

    Det kan inte vara en nidblödning då? Jag vet att krämen kan förskjuta mensen, men läs runt på harmoni tror jag har stött på det där som du skriver om där.

  • Primrose Lilac

    Jag vet inte riktigt hur den där sortens monitor fungerar, jag har clearblue advanced. Men verkar konstigt att den ber om det igen.. :S

  • Primrose Lilac

    Jag kände av ÄL Lördag den 28 mars kl 21 på kvällen. Morgonurinet den morgonen visade inte maximal utan fortfarande hög. På söndagen fick jag maximalt utslag på morgonurinen och på måndags morgonen fick jag också max utslag. Jag har räknat på att jag hade Äl när jag kände av det på lördagskvällen men kan ju lika gärna ha varit på söndagen.

Svar på tråden Clearblue fertilitetsmoniter