• Anonym (Ay)

    Myt att Islamister skulle vara muslimer som är missanpassade. Varför försöker svensk media sprida denna myt?

    Som alla säkert läst har svensk media länge försökt sprida myten att Islamister skulle vara missanpassade i samhället, att de inte skulle vara riktiga muslimer m.m.

    Men ju mer man läser om detta så inser man att så inte är fallet.

    Frågan är, vad tjänar svensk media på att sprida denna myt, kommer de inte ännu en gång att skjuta sig i foten?

    Senaste exemplet är den kända muslimen som avrättat västerlänningar genom halshuggning och snyggt filmade reklamfilmer för IS. Han bodde i England och var Medelklass, en vanligt anpassad muslim.





    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-28 17:51
    Väldigt intressant på P1 Teologiska rummet 5:00 in i klippet.

    Där berättar han att media tidigare hade en marxistisk syn på religiösa konflikter och försökte skylla på fattigdom och ljuga bort att religion låg bakom m.m.

    Det värsta är att svensk media fortsätter ha denna vänstervinkling.

    sverigesradio.se/sida/avsnitt

  • Svar på tråden Myt att Islamister skulle vara muslimer som är missanpassade. Varför försöker svensk media sprida denna myt?
  • Prällen
    Anonym (akta er för etablissemaaaanget) skrev 2015-03-01 20:32:02 följande:
    Det är större chans att råka ut för nyastartade konton med åsikter om det muslimska hotet och det största hotet av dom alla.. ETABLISSEMAAAANGET
    Jag förstår inte riktigt. Kan du förklara?
  • Ascendere

    Det framgår allt mer med skrämmande tydlighet att de muslimska ungdomar som blir terrorister i Daesh/IS och liknande oftast inte alls är missanpassade och ofta har stöd hemifrån och från sin lokala muslimska community.

    Läs t ex denna intervju med mamman till en numera neutraliserad IS-terrorist, lika intressant som skrämmande:
    www.dn.se/nyheter/sverige/det-sista-jag-vill-ar-att-skicka-mina-barn-till-kriget/

    V
    ad hon säger på slutet är att hon kan inte öppet ta avstånd från sonens handlingar eftersom det skulle ge henne "problem" av olika slag.

    Så TS, jag håller inte med om att svensk media fullt ut underblåser den myten, ibland beskriver de problemet förvånansvärt sanningsenligt också. 

  • Prällen
    Ascendere skrev 2015-03-01 22:40:35 följande:

    Det framgår allt mer med skrämmande tydlighet att de muslimska ungdomar som blir terrorister i Daesh/IS och liknande oftast inte alls är missanpassade och ofta har stöd hemifrån och från sin lokala muslimska community.

    Läs t ex denna intervju med mamman till en numera neutraliserad IS-terrorist, lika intressant som skrämmande:
    www.dn.se/nyheter/sverige/det-sista-jag-vill-ar-att-skicka-mina-barn-till-kriget/

    V
    ad hon säger på slutet är att hon kan inte öppet ta avstånd från sonens handlingar eftersom det skulle ge henne "problem" av olika slag.

    Så TS, jag håller inte med om att svensk media fullt ut underblåser den myten, ibland beskriver de problemet förvånansvärt sanningsenligt också. 


    Vet du att judarna förgiftar våra brunnar också?
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (hyckleri bland extrema) skrev 2015-03-01 18:16:37 följande:

    'Jag känner en som röstar på SD han är nynazist och anser att pedofili är en läggning  och.. ' eller så kan man sluta med sina 'jag känner en som känner en som känner' och tro att det på något vis representerar stora grupper eller är en slags sanning. Tala för er själva och ingen annan, det är era egna åsikter ni representerar, låt andra stå för sina.

    Det är inte religionerna eller brist därav som är problemet i världen det är människor med synen och tron att dom ska få lägga sina värderingar på andra som är det man ska oroa sig för. Jag vill varken ha terroriser eller rasister i Sverige men är inte galen nog att tro att alla muslimer är terrorister eller att alla vi svenskar är rasister.


    Du ska bara veta vad som försigår. Du hade blivit rädd.
  • wordsfrommykeyboard
    Anonym (Tänk till) skrev 2015-03-02 00:36:27 följande:
    Du ska bara veta vad som försigår. Du hade blivit rädd.
    *suck*
  • Ascendere

    EAtt kritisera en odemokratisk, våldsbejakande ideologi som går på tvärs med svenska ideal som religionsfrihet och allas lika värde behöver inte betyda att man hatar dess utövare, eller hur? Och att de flesta utövare trots allt är vanliga hyggliga människor tycker inte jag gör ideologin ett dugg bättre. Jag set inte varför en ideologi ska få frikort mot kritik bara för att den kallar sig religion och dess utövare säger sig bli kränkta om den kritiseras.

    Knappast någon som underlåter att kritisera nazism för att inte råka såra nazister...

    Alltså, skillnad på att kritisera en ideologi och att kritisera dess utövare. Jag anser inte att islam är en ideologi som passar ihop med våra svenska värderingar och vi bör försöka minska dess inflytande.

  • Anonym (inte rädd)
    Prällen skrev 2015-03-01 19:46:31 följande:
    Jag är orolig för vad som håller på att hända i Sverige. Islamhatet har tagit en otrolig fart de senaste åren.
    Det finns inget som skiljer den här hysterin mot äldre tiders pogromer; när det ryktades att judar förgiftade brunnar.
    Idag heter det istället att alla muslimer är våldtäktsbenägna eller liknande.

    Att råka ut för "muslimsk" terror i västvärlden idag är lika sannolikt som att träffas av blixten.
    Jag tänker som dig.
    Det här hatet mot muslimer och mot islam har ökat oroväckande och även viljan att bunta ihop vanliga muslimer med individer som begår terrorbrott. Tragik.
  • ölburk2

    Hörde ett reportage från England gjort av Sky News, där kallades IS för "Muslimer besatta av Satan".
    En rätt träffsäker beskrivning tycker jag, tror många muslimer är villiga att skriva under på det.
    Själv är jag inte religiös, men just den beskrivningen kändes helt rätt, då den kom från vanliga muslimer..


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (peppe)
    Anonym (inte rädd) skrev 2015-03-02 11:19:01 följande:
    Jag tänker som dig.
    Det här hatet mot muslimer och mot islam har ökat oroväckande och även viljan att bunta ihop vanliga muslimer med individer som begår terrorbrott. Tragik.
    Kanske inte så konstigt..
    Bunta samman och stoppa i fack och tänka såna är dem. Förekommer i många samanhang och har alltid varigt så...

    Problemet kanske ligger lite i att det inte går att skilja på agnar och korn och då väljer att kassera hela skörden istället..

    Av rädsla så tar man kanske inga risker.. o andra sidan är rädsla och väldigt kontraproduktivt.

    Oavsett så är muslimer en väldigt stor del av jordens befolkning och då borde avståndstagande från alla former som IS står för också runga ganska stort från muslimska länder, ledare och dess troende. Så högt att man skulle höra det oftare och mer än vad media kan förmedla. Det borde vara dagligt inslag och högt..

    Hör du så mycket egentligen... ?

    Kanske jag tar fel.. men det var betydligt mer väsen i etern och protester när USA invaderade IRAK eller Israels agerande i och omkring sina grannar... Men det är rätt tyst från ledarna i Iran.

    Hur många Svenska hemsidor till Svenska moskeerr skriver uttryckligen och skarpt avstånd från IS?

  • audio
    Anonym (peppe) skrev 2015-03-02 17:33:36 följande:
    Kanske inte så konstigt..
    Bunta samman och stoppa i fack och tänka såna är dem. Förekommer i många samanhang och har alltid varigt så...

    Problemet kanske ligger lite i att det inte går att skilja på agnar och korn och då väljer att kassera hela skörden istället..

    Av rädsla så tar man kanske inga risker.. o andra sidan är rädsla och väldigt kontraproduktivt.

    Oavsett så är muslimer en väldigt stor del av jordens befolkning och då borde avståndstagande från alla former som IS står för också runga ganska stort från muslimska länder, ledare och dess troende. Så högt att man skulle höra det oftare och mer än vad media kan förmedla. Det borde vara dagligt inslag och högt..

    Hör du så mycket egentligen... ?

    Kanske jag tar fel.. men det var betydligt mer väsen i etern och protester när USA invaderade IRAK eller Israels agerande i och omkring sina grannar... Men det är rätt tyst från ledarna i Iran.

    Hur många Svenska hemsidor till Svenska moskeerr skriver uttryckligen och skarpt avstånd från IS?
    Det kan vara riskabelt att trotsa dom om man befinner sig i deras direkta närhet, kan tycka att svensk media är också ganska förtegen om man ska ta parti eller inte i kriget mot terrorismen. Jag skulle snarare säga att det är mer upp till befolkningen att skriva anti-vålds debatter så det stänker om det ! Helst igår.
  • MEE83
    Anonym (peppe) skrev 2015-03-02 17:33:36 följande:
    Oavsett så är muslimer en väldigt stor del av jordens befolkning och då borde avståndstagande från alla former som IS står för också runga ganska stort från muslimska länder, ledare och dess troende. Så högt att man skulle höra det oftare och mer än vad media kan förmedla. Det borde vara dagligt inslag och högt..

    Hör du så mycket egentligen... ?

    Kanske jag tar fel.. men det var betydligt mer väsen i etern och protester när USA invaderade IRAK eller Israels agerande i och omkring sina grannar... Men det är rätt tyst från ledarna i Iran.

    Hur många Svenska hemsidor till Svenska moskeerr skriver uttryckligen och skarpt avstånd från IS?
    Många muslimer är i öppen strid med IS as we speak. Det är inte i huvudsak västerländska soldater som just nu strider mot IS i Syrien och Irak, SAS regementet är väl det enda västerländska förbandet som faktiskt för krig mot IS, på marken.

    Det är irakier, syrier, kurder(inklusive en del svenska kurder) etc som just nu bekämpar IS, och många är muslimer. Dom är ju utsatta för IS dåd i betydligt större utsträckning än något västerländskt land.

    Att IS är muslimer, och resten som blir utsatta för deras dåd är något annat är ett intellektuellt felslut. Det är muslimer, i huvudsak, som strider, stupar och dör, pga IS.

    Iran, är i praktiken IS ärkefiende. Då de allra flesta iranier är shiiter, de som är suni är mestadels kurder, shiiter och då självklart Iran är i praktiken grus i IS ögon. Iran har till och med använt f-4 Phantom flyg och bombat IS grupper i Irak.
Svar på tråden Myt att Islamister skulle vara muslimer som är missanpassade. Varför försöker svensk media sprida denna myt?