• Anonym (Vera)

    Kvinna fick mässling för att föräldrarna struntat i vaccinationen!

    En ung kvinna i Sverige fick mässling eftersom föräldrarnas livsstil och tro på att man ska "leva så rent som möjligt" gjorde att de struntade i det.

    Är det verkligen rätt att föräldrar ska få leka Gud eller borde samhället ta över ansvaret så att alla barn vaccineras?

  • Svar på tråden Kvinna fick mässling för att föräldrarna struntat i vaccinationen!
  • sextiotalist
    Ellonbellon skrev 2015-03-01 22:43:05 följande:

    Så samhället får leka gud? Det enda sanna är väl i så fall att inte vaccinera och låta naturen köra sitt natural selection?

    Jag är inte emot vaccination, men jag är väldigt emot att inte få välja själv.


    Du får välja själv, det finns inte tvångsvaccinering i Sverige. Inför varje vaccinering så har vi föräldrar aktivt fått ta ställning, ja eller nej
  • Ellonbellon

    Läs det jag skriver istället. Ts vill inte att föräldrar ska leka Gud och bestämma över vaccinering. Men det är alltså okej att ts själv och staten leker Gud?

    Vem ger ts den rätten? Vem säger att ts har mer rätt än de föräldrar som avstår av flera orsaker?

    Jag tänker att i så fall borde ingen få leka Gud, vilket torde vara det enda rätta - att låta naturen göra sitt urval (survival of the fittest).

    Och jag är väldigt insatt i att man gör ett eget val, men frågan var ju om detta valet ska inskränkas. Inser att detta inte är en diskussion utan ren propaganda där ingen kommer komma med sakliga argument. Och där ingen förstår ironi eller sina egna tillkortakommanden. Lämnar denna icke-diskussion.

  • Anonym (Vera)
    Ellonbellon skrev 2015-03-02 11:10:10 följande:

    Läs det jag skriver istället. Ts vill inte att föräldrar ska leka Gud och bestämma över vaccinering. Men det är alltså okej att ts själv och staten leker Gud?

    Vem ger ts den rätten? Vem säger att ts har mer rätt än de föräldrar som avstår av flera orsaker?

    Jag tänker att i så fall borde ingen få leka Gud, vilket torde vara det enda rätta - att låta naturen göra sitt urval (survival of the fittest).

    Och jag är väldigt insatt i att man gör ett eget val, men frågan var ju om detta valet ska inskränkas. Inser att detta inte är en diskussion utan ren propaganda där ingen kommer komma med sakliga argument. Och där ingen förstår ironi eller sina egna tillkortakommanden. Lämnar denna icke-diskussion.


    Jag tycker att det är lika rimligt att samhället bestämmer över grundvaccinationer som att barn som är i behov av blodtransfusion får det, oavsett föräldrarnas åsikter.
  • Anonym (anonym)

    När jag var barn hade vi mässling, påssjuka och röda hund de flesta klarade sjukdomarna bra men jag hade en skolkamrat som dog av mässling en annan fick ett dövt syskon för att mamman hade röda hund under graviditeten några killar blev sterila när de hade påssjukan som tonåringar så nog är vaccinering för sjukdomar dör man riskerar följdsjukdomar av vikt allra helst nu när man kommer i kontakt med betydligt fler människor än vad man gjorde fram till 60-talet.

  • Anonym (Q & A)
    Ellonbellon skrev 2015-03-02 11:10:10 följande:

    (...)

    Jag tänker att i så fall borde ingen få leka Gud, vilket torde vara det enda rätta - att låta naturen göra sitt urval (survival of the fittest).

    (...)


    Jag vill inte provocera, vill bara förstå. Men resonerar ni verkligen såhär om era barn? (Frågar samtliga eftersom inläggsskrivaren verkar ha lämnat diskussionen).

    Skulle ni acceptera att ert barn slogs ut enligt ett naturligt urval, även om det finns hjälp att få?
  • ciann

    Jag har haft mässlingen och påssjuka. Det fick alla på min tid för det var innan vaccinationernas tid. Enstaka fick allvarliga och bestående men. 

    Det är bra att det finns möjlighet att välja att vaccinera sina barn mot mässling och påssjuka. Det har jag valt att låta göra.

    Det är också bra att man kan välja att avstå. Vi valde att avstå från influensavaccinet för hela familjen det året då "alla" skulle ta det. Många i min omgivning var arga på mig för det beslutet. Idag tackar mina barn mig för det beslutet. 

    Det finns egentligen inga enkla sanningar när det gäller vaccinationer. Endast ett fåtal har möjlighet att sätta sig in och ofta väljer man ett av paradigmen. Har man som jag en fot i det konventionella och en fot i det alternativa inser man att det finns rationella  argument för att vaccinera och emot att vaccinera.

    Å ena sidan finns kliniska studier om vaccinets förträfflighet skador till följd av den oönskade sjukdomen. Å andra sidan finns studier om skador till följd av vaccination, kunskap om läkemedelsindustrins intressen samt filosofier om hur helande-processer sätts ur spel av vaccinationer.  

    Argument som är mer eller mindre välunderbyggda om man börjar gräva. Men som den enskilde har rätt att bygga sina ställningstagande på. Vare sig man väljer att vaccinera eller att avstå.

    Att jämföra blodtransfusion med vaccination blir inte riktigt rätt. Det är ju en sak att tacka nej till en förebyggande insats. Ett helt annat läge att tacka nej till insatser i en akut situation. (Blodtransfusioner brukar väl sällan ges förebyggande?). 

  • ciann
    Anonym (Q & A) skrev 2015-03-04 09:05:15 följande:
    Jag vill inte provocera, vill bara förstå. Men resonerar ni verkligen såhär om era barn? (Frågar samtliga eftersom inläggsskrivaren verkar ha lämnat diskussionen).

    Skulle ni acceptera att ert barn slogs ut enligt ett naturligt urval, även om det finns hjälp att få?
    Frågan är väldigt hypotetisk eftersom vi idag inte vet vilka egenskaper som belönas respektive slås ut i ett naturligt urval. Det är en analys vi kan göra om några 100 år. 

    Men om du menar om jag skulle låta mitt barn dö för att jag är emot erbjuden hjälp så är svaret nej. Men det valet uppstår inte i en vaccinationssituation, men däremot i en blodtransfusions-situation. 
  • ciann
    Anonym (Q & A) skrev 2015-03-04 09:05:15 följande:
    Jag vill inte provocera, vill bara förstå. Men resonerar ni verkligen såhär om era barn? (Frågar samtliga eftersom inläggsskrivaren verkar ha lämnat diskussionen).

    Skulle ni acceptera att ert barn slogs ut enligt ett naturligt urval, även om det finns hjälp att få?
    Frågan är väldigt hypotetisk eftersom vi idag inte vet vilka egenskaper som belönas respektive slås ut i ett naturligt urval. Det är en analys vi kan göra om några 100 år. 

    Men om du menar om jag skulle låta mitt barn dö för att jag är emot erbjuden hjälp så är svaret nej. Men det valet uppstår inte i en vaccinationssituation, men däremot i en blodtransfusions-situation. 
  • ciann
    Anonym (Q & A) skrev 2015-03-04 09:05:15 följande:
    Jag vill inte provocera, vill bara förstå. Men resonerar ni verkligen såhär om era barn? (Frågar samtliga eftersom inläggsskrivaren verkar ha lämnat diskussionen).

    Skulle ni acceptera att ert barn slogs ut enligt ett naturligt urval, även om det finns hjälp att få?
    Frågan är väldigt hypotetisk eftersom vi idag inte vet vilka egenskaper som belönas respektive slås ut i ett naturligt urval. Det är en analys vi kan göra tidigast om några 100 år. 

    Men om du menar om jag skulle låta mitt barn dö för att jag är emot erbjuden hjälp så är svaret nej. Men det valet uppstår inte i en vaccinationssituation, men däremot i en blodtransfusions-situation.

    Men om vi breddar frågan lite. Tänk er en situation där läkarkåren gett upp, men där det finns alternativa lösningar som kan bota/ lindra.

    Skulle ni ta emot hjälp från en sådan alternativ lösning om en enig läkarkår menar att det ni lider av är kroniskt/ obotligt? 
  • Ellonbellon
    Anonym (Q & A) skrev 2015-03-04 09:05:15 följande:
    Jag vill inte provocera, vill bara förstå. Men resonerar ni verkligen såhär om era barn? (Frågar samtliga eftersom inläggsskrivaren verkar ha lämnat diskussionen).

    Skulle ni acceptera att ert barn slogs ut enligt ett naturligt urval, även om det finns hjälp att få?

    Nej, om du läser mina inlägg så ser du att jag inte är emot vaccinering.

    Det jag är emot är att trådskaparen säger att föräldrar inte ska "leka Gud" och få välja vad de anser är bäst för sina barn baserat på den information som finns idag. Men att TS och staten kan få leka Gud och ta beslut för någon annan, det är okej.

    Vem har rätt att leka Gud? Alla eller ingen?

  • Anonym (Q & A)
    ciann skrev 2015-03-04 10:13:35 följande:
    Frågan är väldigt hypotetisk eftersom vi idag inte vet vilka egenskaper som belönas respektive slås ut i ett naturligt urval. Det är en analys vi kan göra tidigast om några 100 år. 

    Men om du menar om jag skulle låta mitt barn dö för att jag är emot erbjuden hjälp så är svaret nej. Men det valet uppstår inte i en vaccinationssituation, men däremot i en blodtransfusions-situation.

    Men om vi breddar frågan lite. Tänk er en situation där läkarkåren gett upp, men där det finns alternativa lösningar som kan bota/ lindra.

    Skulle ni ta emot hjälp från en sådan alternativ lösning om en enig läkarkår menar att det ni lider av är kroniskt/ obotligt? 
    Nej, min fråga var inte hypotetisk (och den avsåg vare sig vaccinationer eller transfusioner specifikt, även om det kan tolkas så med hänsyn till tråden). Den handlade om någon förälder skulle acceptera att ens eget barn slås ut genom det naturliga urvalet - t.ex. om vaccination generellt skulle upphöra så att var och ens egen motståndskraft fick avgöra om kroppen kan hantera sjukdomar utan men. 

    Angående din egen fråga, så anser jag att placeboeffekten nog kan vara tillräckligt stark för att ge känslan av att alternativa kurer ger effekt på ens sjukdomstillstånd. Jag är därför inte någon motståndare till homeopati m.m. Men viss kontroll bör nog finnas, så att människor inte luras att äta silver m.m. som kan vara skadligt i villfarelse om att det hjälper. 
  • Anonym (Q & A)
    Ellonbellon skrev 2015-03-04 10:53:37 följande:

    Nej, om du läser mina inlägg så ser du att jag inte är emot vaccinering.

    Det jag är emot är att trådskaparen säger att föräldrar inte ska "leka Gud" och få välja vad de anser är bäst för sina barn baserat på den information som finns idag. Men att TS och staten kan få leka Gud och ta beslut för någon annan, det är okej.

    Vem har rätt att leka Gud? Alla eller ingen?


    Vad menar du med att "leka Gud"? Är det Gud som bestämmer vad som är bäst för ens barn, menar du?
  • ciann
    Anonym (Q & A) skrev 2015-03-04 15:32:40 följande:
    Nej, min fråga var inte hypotetisk (och den avsåg vare sig vaccinationer eller transfusioner specifikt, även om det kan tolkas så med hänsyn till tråden). Den handlade om någon förälder skulle acceptera att ens eget barn slås ut genom det naturliga urvalet - t.ex. om vaccination generellt skulle upphöra så att var och ens egen motståndskraft fick avgöra om kroppen kan hantera sjukdomar utan men. 

    Angående din egen fråga, så anser jag att placeboeffekten nog kan vara tillräckligt stark för att ge känslan av att alternativa kurer ger effekt på ens sjukdomstillstånd. Jag är därför inte någon motståndare till homeopati m.m. Men viss kontroll bör nog finnas, så att människor inte luras att äta silver m.m. som kan vara skadligt i villfarelse om att det hjälper. 
    Jag förstår faktiskt inte din fråga om vaccinationer generellt skulle upphöra. Det om något är väl ganska hypotetiskt? Eller finns det en sådan debatt som jag missat?
      

     
  • Anonym (Q & A)
    ciann skrev 2015-03-04 17:00:05 följande:
    Jag förstår faktiskt inte din fråga om vaccinationer generellt skulle upphöra. Det om något är väl ganska hypotetiskt? Eller finns det en sådan debatt som jag missat?
      

     
    Jag vet inte om du har missat någon debatt. Men jag tror tyvärr att du har missat det inlägg som jag citerade i mitt första inlägg.

    Nåväl, det kan ju också vara jag som var otydlig. 
Svar på tråden Kvinna fick mässling för att föräldrarna struntat i vaccinationen!