• Nidingbane

    När blir embryot en människa?

    Det här med abort och är en svår fråga. Inte då bara för många troende. Frågan är dock när man kan betraktas såsom en människa? Kan man verkligen jämföra all världens aborter med t ex förintelsen, offren i gulags ???? mm som det faktiskt har hänt att troende har gjort.  
    http://www.exploratorium.edu/exhibits/embryo/embryoflash.html
    http://embryo.soad.umich.edu/

  • Svar på tråden När blir embryot en människa?
  • Zpree
    Johan75 skrev 2015-03-07 22:00:27 följande:
    Men du verkar inte förstå vad jag skriver...

    Man kan inte begära av någon att bevisa att något INTE existerar. Du får tro på vad du vill, men du kan inte använda "du kan inte bevisa att det INTE existerar" som ett argument - för det går inte att bevisa att något INTE existerar. 
    Behold, i come as a thief.
    Men du förstår inte vad jag menade heller. Gå tillbaka och läs för det var ingen diskussion mellan religion-vetenskap. "Dumheter" är inte ett vetenskapligt belägg på att Gud inte existerar. Om nån kommenterar mitt inlägg med "dumheter" så får man självklart utveckla och lägga fram bevis på varför man anser att det är dumheter. Hade personen istället frågat mig varför jag hävdar nåt så hade jag självklart lagt fram de bevis jag har
  • puss
    Zpree skrev 2015-03-08 03:43:17 följande:
    Hahahaha. Nää men har du fött hos psykologen? Eller du kanske gjorde det hos juristen?
    Som jag sagt är förlossning en medicinsk insats.

    Tror du det sker hos jurist får det stå för dig.
  • Zpree
    puss skrev 2015-03-08 07:31:55 följande:
    Som jag sagt är förlossning en medicinsk insats.

    Tror du det sker hos jurist får det stå för dig.
    Nä men vet du vad en förlossning är? Vad vill du? Bounda och dela förlossningsberättelser?
  • puss
    Zpree skrev 2015-03-08 08:37:49 följande:
    Nä men vet du vad en förlossning är? Vad vill du? Bounda och dela förlossningsberättelser?
    Det vet jag inte hur du kan få för dig. Presentera gärna de bevis du har för dina teorier om när ett embryo klassas som människa.

    Och håll dig till ämnet tack.
  • puss

    I övrigt är det skillnad på "bond" och "bound", upplysningsvis.

    Jag antar att du menar "bonda".

  • Johan75
    Zpree skrev 2015-03-08 04:33:16 följande:
    Men du förstår inte vad jag menade heller. Gå tillbaka och läs för det var ingen diskussion mellan religion-vetenskap. "Dumheter" är inte ett vetenskapligt belägg på att Gud inte existerar. Om nån kommenterar mitt inlägg med "dumheter" så får man självklart utveckla och lägga fram bevis på varför man anser att det är dumheter. Hade personen istället frågat mig varför jag hävdar nåt så hade jag självklart lagt fram de bevis jag har
    När det kommer till dessa frågor som behandlar "tro", så förväntar jag mig sällan bevis i vetenskaplig bemärkelse. Islam är ganska tydlig när det gäller vid vilken tidpunkt en människa får en själv. Kristendomen är mer otydlig - och oense. 

    Jag reagerade på detta:
    Zpree skrev 2015-03-04 19:29:08 följande:
    Det finns heller ingen som har kunnat bevisa att själen inte existerar.
    Detta är ett "argument" som återkommer i dessa typer av diskussioner. Däremot säger det ingenting. Man kan inte "bevisa" att något INTE existerar. 

    Missförstå mig rätt - jag tycker du verkar vältalig och öppen för debatt, och just därför så önskar jag att dessa typer av argument slopas - just för att de inte är ett argument och enbart får diskussionen att stanna av. Sen kunde jag även ha påpekat att jag tycker Puss helt onödigt börjar skriva om "dumheter" och att du skulle vara "dum" - det är helt onödigt av henne enligt mig. 

    Svaret på TS utifrån islam är ju ganska kort och tydligt egentligen.
    "När får ett foster en själ?"
    "När fostret är 120 dagar."
    "Varför skulle det vara så?"
    "Det står så i Koranen."

    Frågan i sig är ju aktuell, som jag kan se det, eftersom den påverkar hur man kan se på:
    1) Aborter
    2) Stamcellsforskning

    Islam har inget egentligt problem här. Den syn som finns inom islam samspelar ganska väl med vad det sekulära samhället har satt upp för regler och tidsbegränsningar. Kristendomen har däremot problem eftersom de är så oense om när detta sker att det mycket väl kan krocka med de lagar och regler som samhället satt upp vad gäller de två ovanstående punkterna, beroende på vilken tolkning man väljer att göra. 

    Behold, i come as a thief.
  • Zpree
    puss skrev 2015-03-08 08:43:21 följande:
    Det vet jag inte hur du kan få för dig. Presentera gärna de bevis du har för dina teorier om när ett embryo klassas som människa.

    Och håll dig till ämnet tack.
    Ähh gå och lägg dig bara
  • Zpree
    Johan75 skrev 2015-03-08 09:04:22 följande:
    När det kommer till dessa frågor som behandlar "tro", så förväntar jag mig sällan bevis i vetenskaplig bemärkelse. Islam är ganska tydlig när det gäller vid vilken tidpunkt en människa får en själv. Kristendomen är mer otydlig - och oense. 

    Jag reagerade på detta:
    Zpree skrev 2015-03-04 19:29:08 följande:Det finns heller ingen som har kunnat bevisa att själen inte existerar.
    Detta är ett "argument" som återkommer i dessa typer av diskussioner. Däremot säger det ingenting. Man kan inte "bevisa" att något INTE existerar. 

    Missförstå mig rätt - jag tycker du verkar vältalig och öppen för debatt, och just därför så önskar jag att dessa typer av argument slopas - just för att de inte är ett argument och enbart får diskussionen att stanna av. Sen kunde jag även ha påpekat att jag tycker Puss helt onödigt börjar skriva om "dumheter" och att du skulle vara "dum" - det är helt onödigt av henne enligt mig. 

    Svaret på TS utifrån islam är ju ganska kort och tydligt egentligen.
    "När får ett foster en själ?"
    "När fostret är 120 dagar."
    "Varför skulle det vara så?"
    "Det står så i Koranen."

    Frågan i sig är ju aktuell, som jag kan se det, eftersom den påverkar hur man kan se på:
    1) Aborter
    2) Stamcellsforskning

    Islam har inget egentligt problem här. Den syn som finns inom islam samspelar ganska väl med vad det sekulära samhället har satt upp för regler och tidsbegränsningar. Kristendomen har däremot problem eftersom de är så oense om när detta sker att det mycket väl kan krocka med de lagar och regler som samhället satt upp vad gäller de två ovanstående punkterna, beroende på vilken tolkning man väljer att göra. 

    Behold, i come as a thief.
    Ok det var inte min intention att starta en diskussion, dock har jag inga problem med att förklara mitt påstående. Enligt islam är jag också skyldig att göra det.
  • Johan75
    Zpree skrev 2015-03-08 22:08:41 följande:
    Ok det var inte min intention att starta en diskussion, dock har jag inga problem med att förklara mitt påstående. Enligt islam är jag också skyldig att göra det.
    Nej, som sagt - som muslim har du ju fördelen (jämfört med kristna) att det finns ett tydligt svar att tillgå. Det står i er skrift. Gud har sagt detta. 

    I västvärlden är det kristendomen som gör saker problematiskt vad gäller detta. Finns det en själ, och i så fall - när tilldelas en människa denna själ? Det verkar inte finnas någon gemensam syn på detta bland kristna och kristna samfund och i vissa fall så påverkar det politiska beslut. 
    Behold, i come as a thief.
  • Zpree
    Johan75 skrev 2015-03-08 22:24:10 följande:
    Nej, som sagt - som muslim har du ju fördelen (jämfört med kristna) att det finns ett tydligt svar att tillgå. Det står i er skrift. Gud har sagt detta. 

    I västvärlden är det kristendomen som gör saker problematiskt vad gäller detta. Finns det en själ, och i så fall - när tilldelas en människa denna själ? Det verkar inte finnas någon gemensam syn på detta bland kristna och kristna samfund och i vissa fall så påverkar det politiska beslut. 
    Behold, i come as a thief.
    Vad jag vet så tror man inom kristendomen på att fostret får sin själ vid befruktningen men jag är inte säker. Man fick inte göra abort har jag hört eftersom det räknas som ett barn redan vid befruktning.

    Jag tror att oavsett tron på en själ så kommer man inte ifrån etiken. Ingen vill se en handel med mänskliga embryon. Enligt fatwan om stamcellforskning så får man inte abortera ett foster i forskningssyfte och inte heller använda ivf befruktning i det syftet.
  • Johan75
    Zpree skrev 2015-03-09 00:10:53 följande:
    Vad jag vet så tror man inom kristendomen på att fostret får sin själ vid befruktningen men jag är inte säker. Man fick inte göra abort har jag hört eftersom det räknas som ett barn redan vid befruktning.
    Vissa kristna tror det, men inte alla (min erfarenhet). Det står väl inte uttryckligen i några skrifter vad jag vet. Någon kristen och kunnig får gärna rätta mig ifall jag har fel. 
    Zpree skrev 2015-03-09 00:10:53 följande:
    Enligt fatwan om stamcellforskning så får man inte abortera ett foster i forskningssyfte och inte heller använda ivf befruktning i det syftet.
    Varför inte?
    Behold, i come as a thief.
  • Zpree
    Johan75 skrev 2015-03-09 00:23:59 följande:
    Vissa kristna tror det, men inte alla (min erfarenhet). Det står väl inte uttryckligen i några skrifter vad jag vet. Någon kristen och kunnig får gärna rätta mig ifall jag har fel. 
    Zpree skrev 2015-03-09 00:10:53 följande:Enligt fatwan om stamcellforskning så får man inte abortera ett foster i forskningssyfte och inte heller använda ivf befruktning i det syftet.
    Varför inte?
    Behold, i come as a thief.
    Jag vet inte säkert men kloning nämns i fatwan som absolut förbjuden. Jag tror det handlar om rädsla för missbruk. Att man ska klona människor och bedriva organhandel. Sen kan man inte bortse från att västvärlden har en stor påverkan på arabländerna. Trots att islam säger oss att fostret inte räknas som människa före fyra månaders ålder så har vi ändå kristendomens etik här med heligt människoliv
  • Johan75
    Zpree skrev 2015-03-09 01:15:25 följande:
    Jag vet inte säkert men kloning nämns i fatwan som absolut förbjuden. Jag tror det handlar om rädsla för missbruk. Att man ska klona människor och bedriva organhandel. Sen kan man inte bortse från att västvärlden har en stor påverkan på arabländerna. Trots att islam säger oss att fostret inte räknas som människa före fyra månaders ålder så har vi ändå kristendomens etik här med heligt människoliv
    Intressant. Skulle vara roligt att höra mer, men det har ju knappast med trådstarten att göra.
    Behold, i come as a thief.
  • AnooYoo
    Nidingbane skrev 2015-03-03 22:06:43 följande:

    Det här med abort och är en svår fråga. Inte då bara för många troende. Frågan är dock när man kan betraktas såsom en människa? Kan man verkligen jämföra all världens aborter med t ex förintelsen, offren i gulags ???? mm som det faktiskt har hänt att troende har gjort.  

    www.exploratorium.edu/exhibits/embryo/embryoflash.html

    embryo.soad.umich.edu/


    När det kan överleva utan en värdkropp.
Svar på tråden När blir embryot en människa?